Column
Switch

Gyroscopic aiming hoort in elke console-shooter

Motion controls die wél werken

Geschreven door Erik Nusselder op
Doom werkte al prima op de minder krachtige Switch, maar kreeg pas echt bestaansrecht op Nintendo’s hybride console sinds de toevoeging van ‘gyroscopic aiming’. Wat is dit precies? En waarom hebben niet alle console-shooters deze besturing?

Zeg 'motion controls' en gamers kijken je vuil aan; het gevolg van nare ervaringen met bewegingsbesturing die niet werkt of geen enkele toegevoegde waarde heeft. De belofte van de Wii leek leuk: zwaaien met je zwaard als een volleerde gladiator in Zelda was in principe best interessant. Totdat bleek dat een hengst met de Wiimote de vervanging was van een simpele druk op de knop, zonder dat de beweging echt werd geregistreerd. Dat soort 'waggle'-besturing bleef gamers nog jaren achtervolgen.

Hetzelfde geldt voor projecten als de Kinect of de PlayStation Move; aardige ideeën met een vaak belabberde uitwerking, waardoor veel gamers motion-controls voor altijd hebben afgezworen. Wie wil er nou al zwaaiend voor zijn tv staan, als een gewone controller even goed of beter werkt?

Motion controls

Net een muis

Motion-controls zijn een taboe geworden in gameland. Jammer, want met het zogenoemde ‘gyroscopic aiming’ maakt bewegingsbesturing een evolutionaire stap naar een toepassing die wél toegevoegde waarde heeft. Hoe het werkt? Door met je controller te bewegen, beweeg je ook het vizier op je scherm. Als het goed wordt uitgevoerd, geeft het je net even wat extra precisie.

Het probleem van console-shooters en andere games waarin je moet mikken is namelijk altijd geweest dat twee thumbsticks minder precies zijn dan een muis. Op een pc richt je exact waar je wil, maar met een pookje kun je makkelijk iets te ver doorschieten en missen – niet voor niets hebben veel shooters een vorm van auto-aim. Dan de nieuwe techniek. Door met je controller te bewegen, kun je veel gerichter te werk gaan en mis je eigenlijk bijna nooit meer. Het benadert de precisie van de muis.

Het idee is niet bepaald nieuw. Ocarina of Time op de 3DS had het al en ook in Gravity Rush op de Vita of de PlayStation 4 kun je bepalen waar Kat heen vliegt door je controller te bewegen. De port van Resident Evil 4 op de Wii werd met gejuich ontvangen door de precieze besturing van de Wiimote en ook andere shooters op de Wii, zoals Metroid Prime, hadden baat bij het bewegingsgevoelige mikken. Het enige probleem was dat je er ook een beetje lamme armen van kreeg.

Motion controls

Subtiele bewegingen

De techniek wordt nu steeds vaker toegepast, maar dan wel op een manier waarbij je armen geen grote bewegingen hoeven te maken. Misschien heb je het al meegemaakt in Zelda: Breath of the Wild, waarin je met je pijl en boog ineens headshot na headshot maakt door het gyroscopische hulpmiddel. In Splatoon 2 is gyroscopic aiming inmiddels bijna onmisbaar. De grote meerderheid van de spelers van de kleurrijke shooter maakt gebruik van de gyro. Op de hoogste niveaus kun je absoluut niet meekomen als je het alleen bij de thumbsticks houdt.

Ook third-party games als Skyrim of L.A. Noire op de Switch hebben het toegevoegd. Resident Evil Revelations is er een stuk beter speelbaar door geworden; in dat soort survival-horrorgames is elke kogel belangrijk en is precies mikken dus van levensbelang.

De techniek werkt het beste in hybride vorm: de rechterpook gebruik je voor de algemene bewegingen, de gyro voor het laatste beetje precisie. Het moet natuurlijk geen hele workout worden, zoals in Star Fox 0 voor de Wii U. Het gaat om subtiele bewegingen waarvan je, na een beetje oefenen, nauwelijks meer doorhebt dat je ze maakt.

Ook handig: de controller los in je handen hebben, in plaats van een hele handheld te moeten bewegen. Op de Switch werkt de gyro vooral goed in docked modus, want heen en weer bewegen met scherm en al is niet echt prettig.

Waarom niet overal?

Nu gyroscopic aiming ook aan Doom is toegevoegd – een al bestaande game die de optie voorheen niet had – valt eigenlijk pas echt op hoeveel vloeiender het werkt. Het roept de vraag op waarom niet veel meer games dit hebben. Preciezer en vloeiender mikken, daar zou elke shooter op elke console baat bij hebben. En het is niet alsof bijvoorbeeld de DualShock-controller er de techniek niet voor heeft.

Het antwoord op die vraag ligt wellicht bij de motion-allergie die gamers sinds de Wii hebben opgebouwd. Een andere reden is dat het wel wat tijd kost om eraan te wennen. Ook al werkt het uiteindelijk misschien beter, een nieuwe manier van besturen kost wat tijd om in je brein in te slijten. Voor wie al duizenden uren gewend is aan twee pookjes kan het even omschakelen zijn om ook lichte bewegingen te moeten maken.

Gamers zijn gewoontedieren, en het kan even duren voordat gyroscopic aiming de nieuwe gewoonte wordt. De sleutel tot verandering lijkt te liggen bij competitieve games. In games waarin de nieuwe vorm van mikken als optie zit ingebakken, word je bijna gedwongen om de motion controls te gebruiken. Doe je dat niet, dan loop je direct een flinke achterstand op. In Splatoon 2 ben je bijvoorbeeld in het nadeel als je geen gebruik maakt van de mogelijkheid tot extra precisie.

De toekomst van het gyroscopisch mikken lijkt op de Switch in ieder geval rooskleurig. Er wordt veel geëxperimenteerd op de hybride console, niet alleen door Nintendo zelf. Wordt de techniek ook op de wat traditionelere consoles gemeengoed? Nintendo is wel vaker trendsetter geweest…

Dit artikel delen:

Lees meer

Battalion 1944 (Early Access hands-on) Laatste Sea of Thieves-bèta is dit weekend voor iedereen speelbaar
8

Reacties op: Gyroscopic aiming hoort in elke console-shooter

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Chino21

    • 10 maart 2018 15:54
    Interessant artikel. Ik was hier nog niet echt bekend mee, maar aangezien mijn Switch vandaag is binnengekomen kan ik het ergens in de toekomst wellicht zelf eens uitproberen. Moet zeggen dat als ik de woorden motion controls hoor wel enigszins huiverig word, maar het wordt in dit artikel goed uitgelegd en daarom ben ik er toch wel enigszins nieuwsgierig naar geworden. Zou vet zijn als goed kunnen richten/mikken op consoles hierdoor op een natuurlijke en fijne, en niet al te geforceerde, manier beter wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Het_wonder

    • 10 maart 2018 18:06
    Erik Nusselder. Shooter specialist.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markiewong

    • 11 maart 2018 00:53
    Ik vind deze manier van spelen bij Splatoon echt subliem werken. Overigens ondersteund Splatoon ook gewoon de stick voor de camera, je gebruikt de motion enkel om kleine bewegingen/correcties toe te passen. De combinatie van de stick + motion kan complex zijn in het begin, maar als je die mastert is het een hele prettige opzet om te spelen imo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 11 maart 2018 18:05
    Ik kan er zelf voor geen meter mee overweg, precies de reden dat ik Splatoon 2 links liet liggen. Dus voor mij hoeft het niet. Ik speel niet met consoles voor de extreme accuraatheid, daarvoor heb ik een PC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • brianartiles

    • 12 maart 2018 12:53
    Splatoon 2 is ook zonder motion controls te spelen. Werkt naar mijn mening zelfs beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • caterpie33

    • 11 maart 2018 23:52
    Ik moet toegeven dat de motion control in DOOM de game 100 maal leuker maakt. Maar dit komt ook omdat de joysticks van de joycon gewoonweg niet gemaakt zijn voor fijne bewegingen. Al bij al een welkome aanvulling.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 12 maart 2018 14:32
    Wist niet hoe snel ik de gyroscopic controls uit moest zetten van mijn Switch Pro Controller. Werkte me enorm op de zenuwen bij het spelen van Mario Kart 8.

    Zonder speelt het extreem veel relaxter en beter voor mij persoonlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tektwo

    • 14 maart 2018 08:04
    Ik vind het ook irritant in Mario kart 8. Echter geloof ik wel dat dit kan werken. Oefening baart…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.