Als vervolg op de column van Frank wil ik ik de stelling “maak games goedkoper, dan worden er meer gekocht” belichten.

Giants, NOLF, Monkey Island 4, Tony Hawk 2, stuk voor stuk topgames die menig gamer graag origineel zou willen hebben. Als je aan een vriend vraagt of hij deze games heeft zal je bijna altijd als antwoord krijgen: “ Natuurlijk heb ik die en nog vele anderen !!''

Hoe kan dit vraag je je af? Hebben ze een suikeroom? Nee, natuurlijk niet, want warez are L337 volgens velen.

Wat is de reden dat mensen spellen downloaden en niet kopen? Velen zeggen dat de prijs die ze moeten betalen voor een spel veel te hoog is. Is dat ook zo? Als je kijkt naar de situatie van 6 jaar geleden kan je wel begrijpen dat er veel spellen gekopieerd werden. Ik kon me nog herinneren dat ik fl 150 kwijt was voor Wing Commander 2 en fl 150 moest betalen voor Under a Killing Moon. Absurd veel geld voor een spelletje als je het mij vraagt.

Als we ons nu weer verplaatsen in 2001 en je vraagt mensen waarom ze zo weinig games kopen krijg je nog steeds te horen dat de games veel te duur zijn. “Laat die prijzen maar zakken, dan koop ik wel meer spellen'' krijg je vaak te horen. Natuurlijk zijn spellen een luxe om te hebben en sommige scholieren hebben bijna geen inkomsten, maar als je de huidige situatie vergelijkt met die van 6 jaar geleden zie je dat het aantal kopieën nog steeds veel harder stijgt dan het aantal mensen dat spellen koopt, ondanks dat de prijzen gedaald zijn.

Wat kost nu tegenwoordig een spel? De prijs van een game schommelt tussen de fl 49,95 en de fl 99,95 De gemiddelde game kost nu fl 79,95, een prijs die 50% gedaald is ten opzichte van 6 jaar geleden. De prijs is dus met fl 70 gezakt(!!), maar het aantal verkopen van games

daalt nog steeds. Het excuus wat 90% van de gaming community gebruikt dat games te duur zijn gaat eigenlijk niet op. ,,Maak de spellen nog goedkoper'' hoor je ze zeggen!

Stel, de spellen gaan fl 25 kosten, dat is natuurlijk een hele mooie prijs voor een titel als bijvoorbeeld Monkey Island 4 ! Gaat dit de verkopen verhogen? Natuurlijk, maar je moet je wel voorstellen dat bedrijven die spellen maken dit spel 4 keer zo vaak moeten verkopen om zo uit de kosten te komen die ze tegenwoordig hebben.

Vroeger kostte een spel op de Commodore 64 ook rond de fl 25 ,maar waaraan is de Commodore 64 doodgegaan? Juist, aan het vele gekopieer van spellen. Maar we leven nu in een compleet andere tijd, hoor je weer als verdediging! Natuurlijk, ben ik het ook mee eens, maar kijk eens naar al die mensen die die Twilight cd's hebben. Betaal je gemiddeld fl 30 voor, maar je ziet meer kopies van Twilight bij je vrienden liggen, dan de “originele''

Twilights.

Conclusie van dit verhaal is dat mensen altijd spellen zullen blijven kopiëren, ook al kostten ze fl 25 gulden. Als je 10 titels gratis kan krijgen ipv fl 25 per titel te moeten betalen, zullen mensen altijd spellen blijven kopiëren. Natuurlijk zal je wat vaker een spelletje kopen, maar het goedkoper maken van spellen is niet de oplossing.