Column

Ghost of Tsushima is de game van het jaar

Veel meer game dan dit wordt het niet

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
Ghost of Tsushima is niet de beste game van dit jaar. Het is ook zeker niet de meest vooruitstrevende game van dit jaar. Of het de mooiste is (of blijft), valt nog te betwisten. Maar Ghost of Tsushima is zonder twijfel de game van het jaar. Ik heb in 2020 geen andere game gespeeld die meer een game is dan de nieuwe game van ontwikkelaar Sucker Punch. Wat een game.

De lijst aan dingen die ik op Ghost of Tsushima heb aan te merken is vrij lang. De dialogen tussen personages zijn dusdanig strak geregisseerd dat het lijkt alsof je een podcast op twee keer de normale snelheid luistert, met alle stiltes ertussenuit geknipt. Voor een wereld die zo absurd rijk is aan natuur, voelt het een beetje dood aan. Personages leven enkel bij de gratie van de interactieknop en sommige locaties zijn überhaupt niet bevolkt totdat je de bijbehorende missie hebt gevonden.

Het zwaardvechten is niet veel meer dan steen, papier, schaar, met het grote verschil dat je van tevoren weet waarvoor je tegenstander kiest. Echt pittig kan ik het niet noemen. Een beetje zoals samuraisaus. Ghost of Tsushima is qua thematiek en setting al net zo authentiek als dat mengsel van mayo en sambal.

De antithese van The Last of Us: Part 2

Maar mijn hemel, wat vermaak ik me. Het is wat dat betreft echt de antithese van The Last of Us: Part 2, de vorige titel van PlayStation Studios. Nu vond ik dat een heel goede game, maar ik kan niet zeggen dat ik ervan genoten heb. Het was een emotionele uitputtingsslag. Alsof iemand je zwiepend met een moker steeds weer vol in je gezicht raakt. En je na iedere klap toch weer denkt dat het ergste nu wel achter de rug zal zijn.

Hoewel The Last of Us: Part 2 best lekker speelt, is het niet de gameplay die me bij zal blijven. Bij Ghost of Tsushima is het precies andersom. Ik weet nu al dat ik het verhaal weer ga vergeten. Ik moet op dit moment geloof ik mijn oom zien te bevrijden, want zijn gijzelnemers kunnen elk moment van gedachten veranderen en hem alsnog besluiten te doden. Het boeit me allemaal niet zo, getuige de twintig uur die ik heb besteed aan alles behalve mijn oom redden.

Ik vind Ghost of Tsushima verre van fantastisch. Ik weet niet eens of ik het wel echt goed durf te noemen.

Wat ik me nog wel zal herinneren is hoe gestroomlijnd deze game is. Ik schrijf deze column bewust voordat ik vandaag begin met spelen, want Ghost of Tsushima geeft je eigenlijk altijd wel weer een reden om door te gaan. Of het nu een vogel is die in de buurt fladdert, een Mongoolse nederzetting die aan de horizon opdoemt of gewoon een berg in de verte; er is altijd wel iets wat de aandacht trekt en er wordt je niets in de weg gelegd om op verkenning uit te gaan. Er zijn natuurlijk tal van games met deze opzet. De Assassin’s Creed-serie is er te groot mee geworden en bij The Witcher 3: Wild Hunt stonden er zoveel vraagtekens op de kaart dat ik er een punt achter heb gezet. Geen van die titels slaagden erin om mijn motivatie aangewakkerd te houden.

Consistent goed genoeg

Ghost of Tsushima lukt dat vooralsnog wel. Misschien dat ik er over nog eens twintig uur heel anders over denk, maar tot nu toe kan ik behalve slapen, eten en werken geen redenen bedenken om te stoppen met spelen. Dat is vooral te danken aan de gelikte systemen van de game, die naadloos met elkaar samenwerken om de spelervaring zo soepel en prettig mogelijk te maken. Heb je een plekje ontdekt? Vanaf dat moment kun je er altijd naartoe teleporteren. De laadtijden van het spel zijn ook zo kort dat dit nooit een straf is. Er is dus geen reden om niet even naar een dorpje of tempel te gaan om je uitrusting te verbeteren. Je kunt op de kaart zelfs zien of daar wel iets te upgraden valt, en zo ja, wat dan. En alsof dat nog niet genoeg is krijg je altijd een pop-up te zien wanneer je genoeg materiaal hebt verzameld voor een sterker zwaard of betere outfit.

Nu kan ik best leven zonder zulke luxe, maar de afwezigheid hiervan kan me op den duur wel opbreken. Stel je voor dat teleporteren naar de andere kant van de kaart steeds gepaard gaat met een laadscherm van een halve minuut. En dat je telkens diep in je menu’s moet duiken om te kijken of je wel genoeg stukken ijzer hebt verzameld voor je volgende zwaardupgrade. Na een half uur gehannes reis je vol goede moed af naar ‘de grote stad’, om er daar achter te komen dat de wapensmid ergens anders uithangt. En dan mag je weer dertig seconden naar een zwart scherm staren. Zo blijf je bezig. Ik niet trouwens, want tegen die tijd heb ik mijn console al gefrustreerd uitgezet.

Ik vind Ghost of Tsushima verre van fantastisch. Ik weet niet eens of ik het wel echt goed durf te noemen. Maar het is consistent goed genoeg. Ik hoef nooit bang te zijn dat ik een missie opnieuw moet starten omdat ik halverwege wat anders besluit te doen. Het spel vraagt netjes of ik daar OK mee ben, en verzekert me dat alle geboekte voortgang bewaard blijft. Nooit snelwandel of langzaamren ik achter andere personages aan, want zij schikken zich aan mijn tempo. En als ik doelloos wil rondstruinen, is er geen interface die mij het (uit)zicht belemmert.

Alleen de wind waait
Waarheen zou de wind waaien
Waai mee met de wind

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Halo Infinite en Gabe gaat voor de Xbox Football Manager 2021 verschijnt later dan gepland
18

Reacties op: Ghost of Tsushima is de game van het jaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Vogeltje

    • 1 augustus 2020 08:49
    De immersie die je hebt, heb ik nog niet eerder zo gezien. De spelwereld zelf geeft je aanwijzingen waar je heen kunt/moet door wind, vuur/rook en dieren. De map hoef je nauwelijks te openen.
    De gevechten zijn meer dan prima. Zeker niet het meest uitdagende systeem, maar toch net genoeg diepgang waardoor niet saai wordt. Met het wisselen tussen de verschillende houdingen, blijf je er ook in zitten.

    Ik speel de game zelf op Hard, maar ik heb verder geen idee hoe groot de verschillen zijn. De duels gaan mij soms perfect af en soms weer helemaal niet. Het leuke is dat je wel altijd moet opletten om de juiste reactie te geven.

    Ik heb de game nog niet eens uitgespeeld en er is nog een vol gebied om te ontdekken. Constant word ik afgeleid door alle extra's die er te doen zijn. Vanavond weer even verder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 1 augustus 2020 08:52
    Vermaak me prima met deze game, al kan het mij niet zo grijpen als the last of us 2 waar je aan alles voelt dat het een meesterwerk is. Ik wilde gewoon weten wat er gebeurde en hoe het af zal lopen. dat heb ik totaal niet bij ghost of tsushima. Daar vind ik de personages niet boeiend genoeg voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 19 augustus 2020 06:55
    @Roy36NL Had ik bij TLOU2, de personages lagen me niet, halverwege het einde bekeken op Ytube, gestopt en het spel verkocht voor 4 tientjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    smaakmaker

    • 1 augustus 2020 09:09
    Soms voel ik dat deze game echt een top game is. En soms denk mijn gedachte dat Sucker Punch niet op het level van de meeste andere Sony studio's zitten blijkt te kloppen.

    Herhalende gameplay het enige wat je continue doet is vechten en wat kleinere dingen exploren.

    Grafisch de wereld echt heel mooi maar mijn hemel zeker bij de sidemissies zien de characters er echt niet uit. En dan the Voice acting is heel vaak een drama.

    Hij komt denk ik bij mij dit jaar tot nu toe op 5.

    1 Last of us 2
    2 Ori and the will of the wisps
    3 Paper Mario
    4 Indivisibles
    5 Ghost of tsushima
    6 Animal crossing new horizons
    7 oddmar

    Nu kan de lijst nog wijzigen want met Ghost of tsushima en Paper Mario nog vol bezig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 2 augustus 2020 08:30
    @smaakmaker ik blijf de muziek prachtig vinden van ori

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 augustus 2020 12:09
    Ja? Beter dan TLOU2? Het is natuurlijk een persoonlijke mening dus daar kan ik moeilijk van zeggen of het goed of fout is, maar ik vind het op zijn minst verrassend.
    In de reviews van deze game kwam herhaling vaak naar voren dus zou voor mij echt een groot minpunt zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 1 augustus 2020 23:54
    @fonsrutte misschien moet je de column even lezen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Achmed_K

    • 2 augustus 2020 11:44
    @fonsrutte Reageren zonder de column te lezen.
    Zeer slordig!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 2 augustus 2020 17:03
    @fonsrutte Je wordt om de tuin geleid!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 1 augustus 2020 14:58
    Ik moet zeggen de game is zeker geen 10/10 masterpiece. Maar het is lang geleden dat ik echt plezier had ik het ontdekken van een openwereld game. En de combat is geweldig speel hem nu op die nieuwe lethal moeilijkheidsgraad en dat is best pittig soms kan je maar 1 klap hebben. Maar ja deze game heeft ook een aantal kleine dingen die dan weer niet tof zijn zoals als je op een trap loopt en je voeten zakken half door de grond, of aan het eind voel je de repetive opzet, en soms hebben bomen geen collision en loop je er dwars door heen en soms zien side chracters er niet uit. Maar als ze al deze dingen meenemen naar een deel 2 dan heb je een hele goeie kans dat het een game of the year word

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrmonkey

    • 1 augustus 2020 18:46
    Mooie wereld, best leuke combat, redelijk (meer ook niet) verhaal, zeeeer repetief. Game van het jaar, zekerrr niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MarkK

    • 2 augustus 2020 23:52
    Heel raar dat er bij een fantastische 9/10 game als Ghost of Tsushima, veren in de reet van een rukgame als TLOU2 worden geduwd. Die "game" was meer een high budget B-film dan een echte game. De vergelijking niet waard.

    Kennelijk speelt deze "kenner" de game op de laagste moeilijkheidsstand, want anders piepte je wel anders.

    Deze game verdient het game of the year te zijn. Maar vanwege pandering zal TLOU2 wel met de prijs er van door gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mcvroegrijk

    • 3 augustus 2020 08:49
    @MarkK Verdient dat nou een beetje, zo'n baan als gatekeeper?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 3 augustus 2020 11:50
    Ik vind het zeker een van de betere games die ik gespeeld heb de afgelopen jaren! Tuurlijk zijn er een hoop dingen die beter kunnen, en is het niet perfect. Maar ik loop echt met kriebels door de wereld heen, en vind het heerlijk dat er zo weinig ruis in het spel zit. Alles draait om Tsushima en de invasie van de Mongolen. Bij de meeste open wereld games wordt er zo extreem veel in gepropt waardoor je continu uit het verhaal gehaald wordt, dat is hier totaal niet het geval. Het is misschien een redelijk lege wereld, maar voor mij voegt dat alleen maar toe aan de sfeer in dit spel. Ik wordt er echt heel erg blij van als ik aan het spelen ben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    garciagarcia

    • 3 augustus 2020 13:48
    Betreft deze game zit ik zwaar een spagaat moet ik zeggen qua beoordeling. Aan de ene kant zetten ze een fantastische wereld neer, een goed combat systeem en interessante missies. Maar aan de andere kant is het verhaal te voorspelbaar, zijn de echte sidemissies en punten om te ontdekken te herhalend en niet boeiend om te spelen.

    Zo heb ik het eerste gebied helemaal uitgekamd, geen plekje waar ik niet heb gekeken. Maar in het tweede en derde gebied had ik daar allemaal geen zin meer in, want het is gewoon echt teveel van hetzelfde. Ook voelde Jin op dat moment al te overpowered, waardoor de noodzaak om dit te doen was er ook niet meer.

    Zo enthousiast hoe ik was na de eerste 20 uur in de game, hoe minder de game me greep naarmate het einde naderde. Ik heb de game met veel plezier uitgespeeld, maar ik wilde toch ook alle sidemissies voltooien en alle upgrades unlocken. Dat is uiteindelijk gelukt, maar het gaf niet de voldoening die ik hoopte dat het zou geven.

    Als ik er dan toch een cijfer aan moet hangen zal dit een 8,5/10 zijn, omdat het gewoon een unieke game is in een wrede setting. De game is ook beter dan zijn concurrenten in mijn ogen, dan heb ik het over de AC games en Watch Dogs games van deze wereld. De laatste AC games heb ik ook best met veel plezier gespeeld, maar voelden na 20 uur spelen ook als een grind zonder einde.

    Beste game van dit jaar blijft TLOU2 voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 5 augustus 2020 17:40
    @garciagarcia TLOU heeft een zuigverhaal beste game van het jaar wordt Cyberpunk 2077, met kop en schouders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    garciagarcia

    • 6 augustus 2020 09:13
    @dezwarteziel tja, aangezien ik die game niet heb kunnen spelen kan ik dat nog niet zeggen. Dus tot nu toe is het TLOU2.

    Cyberpunk gaat ten onder aan de hype die er nu om deze game hangt. Ik hoop zo erg dat het echt een wrede game gaat worden en alle verwachtingen overtreft, maar ik ben bang dat hij tegen gaat vallen. Zo hebben ze al meerdere opties uit de game gesloopt (waaronder wallrunning) en heb ik hem alleen zien draaien op hele dikke PC's. De gameplaybeelden die ik tot nu toe heb gezien doen ook niks nieuws, dus hopelijk komen ze nog met beelden die men wel omver blaast.

    Op de PS4 en Xbox verwacht ik dat er vele consessies worden gedaan om de game uberhaupt draaiend te krijgen op deze platformen. Op de PC, PS5 en nieuwe Xbox zal de game veel beter draaien.

    De tijd zal het in ieder geval leren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 5 augustus 2020 17:41
    Is ietsje voorbarig, het jaar is nog niet uit en er zit zeker nog meer aan te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.