Ik vraag me wel af wat er over tien jaar nog aan consoles bestaat. En hoe games er dan grafisch uit moeten zien? Hoeveel is er in de afgelopen tien jaar nu echt veranderd? Games zijn niet veel innovatiever geworden, het ziet er alleen een stuk beter uit. Vooruit, dat telt ook mee. Het oog wil ook wat natuurlijk. En 3D geeft ook weer een nieuwe dimensie aan games. Maar wat brengt de ontwikkeling ons over tien jaar? Tegenwoordig lees je veel over games die je niet meer in de winkel hoeft te kopen, maar online tegen een vergoeding kunt spelen. Onlive is zo’n aanbieder. Maar is dit dan de grote doorbraak in de game-industrie?

Ik hoop het toch niet. Ik kan wel wat beters verzinnen. Misschien kan Virtual Reality (VR) eindelijk eens doorbreken. Het systeem is in de jaren ’80 al ontwikkeld, maar hopelijk krijgt een puisterig 15-jarig genie met een voorliefde voor games een briljante ingeving en weet hij het zo betaalbaar te maken voor het publiek. Dan zitten we over een aantal jaar allemaal thuis op de bank met een VR-bril en een cyberhandschoen onze games te spelen. In de overtreffende trap loggen we straks misschien in op de dichtbijzijnste server, lui vanuit onze bank met een stalen pin in het achterhoofd (klinkt bekend…?). En niet pas als ik tachtig jaar ben en alleen nog maar door een rietje kan eten graag.

Om een lang verhaal iets langer te maken: onze doelgroep is denk ik wel toe aan een revolutie in games. Het is vanaf het allereerste begin allemaal een beetje hetzelfde gebleven. Alleen een stukje glimmender, glanzender, sexier. Je hebt nog steeds een joystick, het heet nu alleen een controller. Of je zit nog steeds achter een keyboard en een monitor. Alles is nu wel wat multifunctioneler maar het laden van Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots op de PS3 duurt nog net zo lang als het laden van Master of the Lamps op de Commodore 64. Ik zeg het je: er is niets veranderd.

Ik vind dat wij toe zijn aan een doorbraak in de game-industrie. Maar het moet dan wel een significante doorbaak zijn. Net zo baanbrekend als bijvoorbeeld de mobiele telefoon, het internet, de 3D printer, de magnetron, de gloeilamp, de pil. Of pannenkoekbeslag dat je alleen maar met water hoeft te mengen. Dit zijn (bijna) allemaal levensveranderende uitvindingen geweest die een blijvende impressie hebben achtergelaten op de samenleving. En dit willen wij ook voor onze games, consoles en pc’s. We zijn eraan toe. We hebben genoeg geduld gehad. We verdienen het.


Over de auteur: Gewoon Gamer is Auke van Leersum (31), de huiscolumnist van Gamer.nl. Terwijl gastcolumnisten vanuit hun positie in de industrie naar aan games gerelateerde onderwerpen kijken, ziet Auke alles vanuit één perspectief: de enthousiaste gamer. Dat is hij namelijk. Elke dinsdag snijdt hij een nieuw onderwerp aan.