Column
xCloud

Gemengde gevoelens over gamestreaming

Laat je rechten niet door je vingers glippen!

Geschreven door Harry Hol op
Kijk jij uit naar de games-als-streamingdienst-toekomst? Ik niet. Games moeten volgens sommige bedrijven een streamingdienst worden. Google heeft Stadia, Sony heeft Playstation Now. Recentelijk maakte Microsoft bekend samen te gaan werken met grote concurrent Sony om nog betere streamingdiensten te ontwikkelen

En ik heb daar heel gemengde gevoelens over. Op een abstract, rationeel niveau snap ik dat er best veel mensen zijn die geen spelcomputer of gaming pc willen kopen, maar het wel tof vinden om via hun tv en met een goedkope controller even Fifa of zelfs Assassins Creed te spelen. En die mensen zijn natuurlijk van harte welkom. Ik ben niet iemand die roept: “Als ze niet wilden spelen toen het moeite kostte, mogen ze nu ook niet binnenkomen!”

stadia

Hip

Er zijn overigens wel van die mensen, maar die moet je niet te serieus nemen. Ik vind dat sowieso een hele rare gedachtegang, dat het toelaten van meer mensen tot het medium op de een of andere manier afbraak doet aan jouw hobby. Zo van: “Als ze die mensen binnen laten is deze tent niet hip genoeg voor mij!” Wat natuurlijk vooral aantoont dat je zelf ab-so-luut niet hip bent. Al was het maar omdat je het woord ‘hip’ gebruikt.

Maar ik dwaal af. Zoals ik zei snap ik dat er mensen zijn die zonder grote investering graag even een spelletje doen. En ze zijn welkom. Ik vrees alleen dat gamestreaming een symptoom is van een groter probleem waar ik als consument niet blij van word.

Gamen via streaming heeft natuurlijk een boel voordelen. De spellen kunnen niet meer gekopieerd worden, ze kunnen niet meer tweedehands verkocht worden en ze kunnen elk moment uit het aanbod verwijderd worden. Bovendien is er geen verlies meer op goedkope hardware. Voordelen voor game-uitgevers dus. Want daar gaat het hier natuurlijk om. Games als streamingdienst betekent eerst en vooral dat uitgevers niet meer te maken hebben met lastig eigendom van de gebruikers. Wie heeft daar tijd voor? Het is veel beter om games te maken en die voor oneindig veel geld te verkopen, dan voor een eenmalige aanschaf van €60,-.

Dat is immers waar een aantal bedrijven druk naar op zoek is: de heilige graal waarbij je games niet meer verkoopt, maar tijdelijk beschikbaar maakt en zelf ten alle tijden alle touwtjes in handen houdt.

“Maar Harry! Je kunt toch ook gewoon games blijven kopen?”

Is dat zo, anonieme vragensteller die ik hier ter plekke heb bedacht om mijn punt te maken? Want het ‘gewoon’ kopen van spellen lijkt ook op zijn laatste benen te lopen. Steeds meer mensen kopen hun games digitaal, in de veronderstelling dat ze eigenaar zijn van hun spel. HAHA, zeg ik dan schamper. HA! Eigenaar!

Bij een streamingdienst is er helemaal geen sprake meer van enige vorm van eigendom, noch enige verwachting dat een spel in ‘onze’ bibliotheek er altijd in blijft

Vita

Ik neem de PS Vita even als voorbeeld. De Vita (wat een verdomd toffe handheld is overigens) is door Sony inmiddels echt dood verklaard. Er komen geen spellen meer voor uit en wie lid is van PS Plus ontvangt geen Vita-game meer bij het maandelijkse aanbod. Dit is de normale gang van zaken. De Triangle Square Cross Circle of Life. Spelcomputers worden niet eeuwig ondersteund. Maar wat gebeurt er met mijn digitale games? Nu kan ik mijn digitaal aangeschafte Vita spellen nog van de Sony-server afhalen als ik daar zin in heb. Maar hoe is dat over vijf jaar? Tien? Twintig? Twintig jaar is een oogwenk! Nee, niet voor jou, twintiger met een volle bos haar en een gevoel van onoverwinnelijke onsterfelijkheid. Maar geef het een paar jaar. Dan blijkt tijd opeens enorm snel te gaan. Voor mijn gevoel was het gisteren nog nieuwjaar 2016.

Ik dwaal weer af. De Vita dus. En naast mijn Vita ligt ook mijn PSP, en daarnaast een grote map met daarin tientallen UMD-schijfjes die ik elk moment in de PSP kan stoppen. Hetzelfde geldt overigens voor een groot deel van mijn gameverzameling (meer dan tweeduizend titels inmiddels).

Ik kan ze uit de kast halen en spelen. Of dat nu Red Dead Redemption 2 is voor de PS4, of ‘Scramble’ voor mijn stokoude Vectrex-spelcomputer.

Digitaal is niet permanent. Op een gegeven moment gaat ook bij Sony’s server het licht uit. Dat gebeurt. Daar is geen twijfel over. Nog afgezien van het feit dat ook op het gebied van games er niet zoiets bestaat als ‘too big to fail’ (zie Atari, Commodore, Sinclair, Amstrad) komt er een moment dat het niet rendabel meer is om servers met stokoude downloadbare games in de lucht te houden. En dat moment kan sneller komen dan we denken.

PS Vita

Engage!

Met streaming is dat probleem nog groter. Bij een streamingdienst is er helemaal geen sprake meer van enige vorm van eigendom, noch enige verwachting dat een spel in ‘onze’ bibliotheek er altijd in blijft. We zien hoe dat gaat met Netflix. Prima, Netflix. Dol op Netflix. Maar ik ben toch dolblij dat ik alle dvd-boxen van Star Trek: The Next Generation ook in de kast heb staan, zodat ik ze kan blijven kijken, zelfs als het contract met CBS verloopt.

Kunnen we daar wat aan doen, als consument? Ja, dat kan. Dat bleek al toen Microsoft de Xbox One onthulde, en alle rampscenario’s die ik hierboven beschreef presenteerde alsof het een godsgeschenk aan gamers was. Het protest en het kabaal online heeft er toen voor gezorgd dat Microsoft 180 graden draaide. Wat ironisch is, omdat hun Xbox 360 wel een succes was.

Het heeft dus wel degelijk zin om je te verzetten tegen het steeds verder oprukkende anti-eigendombeleid van gamebedrijven. Dat betekent overigens niet dat we allemaal weer schijfjes in huis moeten halen. Maar het betekent wel dat we garanties kunnen afdwingen. Het recht op lokale backups bijvoorbeeld. Het recht op werkelijk bezit, wellicht via blockchaintechnologie. Rechten die we nu door onze vingers laten glippen.

Als gamesliefhebbers hier hun verontwaardiging over zouden laten horen, in plaats van korte zinloze woedevlagen omdat games tijdelijk niet op Steam, maar wel bij de concurrent te koop zijn, zou dat werkelijk wat kunnen veranderen. We zijn er zelf bij. Welke toekomst kiezen we?

Laatste columns op Gamer.nl:

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Outer Wilds exclusief op Epic Store en GTA 5 is 110 miljoen keer verkocht Microsoft onthult AR-game Minecraft Earth
17

Reacties op: Gemengde gevoelens over gamestreaming

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • bigds9fan

    • 18 mei 2019 09:05
    Mooi stukje en ik ben het er volledig mee eens op alle punten.

    Ook ik ben bang dat games over een paar jaar verdwijnen en dat nadeel heb je met fysiek niet.

    Enige probleem kan zijn dat bepaalde patches misschien ook niet meer te downloaden zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fpsbig

    • 18 mei 2019 09:38
    Fysiek is tegenwoordig ook maar een deel van de game. Day one patches die de voor sommige games bijna noodzakelijk zijn. En ook op de pc ik heb bijv dishonored 2 en daar zit 1 dvd in waar niet alle data op staat. Ik ben grote voorstander van fysiek en het spel echt hebben maar het kan met veel spellen gewoon al niet meer helaas. Ik pak af en toe gewoon een oud spel uit de kast puur om het hoesje boekje te bekijken. Geen fan van streaming dus omdat dit alles zal versnellen. Verder niet helemaal tegen digitaal veel indie parels zouden er ooit geweest zijn met alleen fysieke releases denk ik zo.

    Leuke collum om te lezen bedankt :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 18 mei 2019 11:12
    Interessante en leuk geschreven column Harry. Wat mij betreft mag fysiek nog wel even blijven en blockchaintechnologie zou best eens een oplossing kunnen zijn voor een draaglijke all digital toekomst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • h4l

    • 18 mei 2019 11:38
    Ik hecht geen waarde aan het bezitten van games. Ik betaal veel liever 10 - 20€ per maand om unlimited te streamen a la Netflix. Als ik een game af heb kijk ik er toch nooit meer naar. Ik vind het daarom vaak juist zonde 60€ neer te tellen voor 1 game (vaak oplopend tot 100€ met de DLC’s)
    Daarbij; ik reis veel voor werk en dan zit ik in m’n eentje op een hotel kamer, vaak neem ik m’n PS mee (echt waar!) want dan heb ik vaker de tijd dan als ik thuis ben ivm kinderen. Zou heerlijk zijn alleen de controllor mee te hoeven nemen.
    Als het dus seamless loopt ben ik erg enthousiast over streaming.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Solowo

    • 18 mei 2019 13:08
    Zelf ben ik meer van de "in m'n kast met die doosjes!" Groep dus ik kan mij zeer zeker vinden in je column. Maar ja ook ik schaak mezelf wel eens met de aanschaf van digitale content omdat je die voor een fractie van de normale prijs kan krijgen als de aanbieding scherp genoeg is.

    Toch grijp ik nog vaak naar m'n ds of switch als ik moet varen of gewoonweg niet thuis ben. Ik zie het niet echt rooskleurig in dat digitaal gaat verliezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 18 mei 2019 13:10
    Er staan verschillende goede kritische opmerkingen in. Alleen bij de opmerking dat uitgevers je liever laten betalen per uur dan voor een hele game plaats ik vraagtekens. Dit betekent ook een groot risico voor uitgevers. Als ze per uur cashen verdient een uitgever weinig aan die game als er maar een paar uur gespeeld wordt omdat een game middelmatig of eentonig is dan wel er een Andere leuke game erna uitkomt. Nu harken ze dan gewoon 60 euro binnen per keer. Van te voren een hype creeren rond een game en je verkoopt er een hoop voor 60 per stuk. Sommige series worden maximaal uitgemolken. Bij streamen stop je gewoon als je het niks vindt en heb je dan veel geld bespaard. Ik vind zelf dat beide aankoopmethodes naast elkaar kunnen en moeten blijven bestaan. Zowel kopen voor eigendom als streamen. Ik denk wel dat streamen met betalen per uur tot polarisatie leidt. De beste 5%van de games wordt vele uren gestreamd en verdient dan bakken met geld. de andere 95% van de games wordt commercieel een fiasco waarbij misschien niet eens de ontwikkelkosten worden terug verdient

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ghost

    • 18 mei 2019 16:33
    @lightyears
    Nu harken ze dan gewoon 60 euro binnen per keer. Van te voren een hype creeren rond een game en je verkoopt er een hoop voor 60 per stuk.

    Die 60 euro gaat niet volledig naar de uitgever, die moet verdeeld worden over verschillende schakels in de keten. (bijv. BTW voor de overheid, winkelier, groothandel, uitgever, producent, marge voor consolefabrikant etc.)

    Dat is nu precies wat streamingplatforms er uit proberen te halen: minder schakels zodat ondanks een lagere (kost)prijs een hogere marge wordt behaald.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 18 mei 2019 16:41
    Van digitaal games aanschaffen ben ik niet zo'n fan. Het is wel dat ik dan tenminste nog kan downloaden en installeren, waardoor ik het wel altijd kan spelen wanneer ik er zin in heb. Het enige wat dan roet in het eten kan gooien, is dat het spel vast zit aan een altijd online moeten zijn restrictie.

    Games echt streamen is echt helemaal niks van mij. Dezelfde gevolgen van altijd online komen kijken + als het niet zo is, dan nog maken zij voor mij de dienst uit wanneer een game niet meer speelbaar is. Die macht vertrouw ik absoluut niet aan anderen toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chrisboers

    • 18 mei 2019 20:24
    Sorry, maar iemand die stelt dat er voor de Vita geen games meer uitkomen kan ik echt niet serieus nemen, die heeft zijn research niet gedaan. Er komen wekelijks nog nieuwe games uit, en echt niet alleen in Japan, maar gewoon in de EU Store. Daarnaast komen er op heel erg geregelde basis fysieke games uit bij oa Limited Run. Dus nee, De Vita als hardware wordt niet meer verkocht, maar de Store is absoluut niet 'dood'. En de Store voor de PSP is ook nog steeds 'alive and kicking'.
    Sterker, zelfs een Commodore 64 is niet 'dood' daar komen ook nog steeds games voor uit. Maar tja, dat ondergraaft natuurlijk de stelling van deze column een beetje…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 18 mei 2019 20:32
    @chrisboers Aan games komen in Europa met een PS Vita is anders verdomd lastig. Ja, de handheld is zeker nog levend, de store is (nog) online en er komen zeker nog digitale spellen uit, maar dat is het dan ook. Geen support meer vanuit Sony zelf, geen games vanuit Sony zelf. Het is een markt die (wellicht) rustig krimpt. Naar mijn mening is een handheld dan dood. Een beetje zoals de Wii U dat ook is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • djensen

    • 18 mei 2019 23:19
    Hey, een mede Vectrex-eigenaar! *boks*

    Terecht artikel, hier denk ik ook al een tijdje over na op deze manier. Dat commerciële bedrijven de totaalcontrole over hun product willen is hun goed recht, maar ze zullen gaan uittesten met hoeveel bullsh*t ze weg kunnen komen en dat vind ik toch wel wat verontrustend (zie Anthem bijv.).

    Ik kies er daarom bewust voor om zulke games niet aan te schaffen, en meer AA- en indie-developers te steunen i.p.v. AAA met online-only prioriteit.

    Ik wil als consument toch een zekere controle hebben over de meerderheid van de producten die ik aanschaf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 19 mei 2019 06:17
    Nou, ik zie voorlopig nog geen groot gevaar van streaming services.
    Het kan wel zijn dat de consolefabrikanten hier in gaan investeren; desondanks gaat de PS5 flink betere hardware krijgen, zal niet zomaar zijn.
    Mocht het wel gebeuren dat consoles voor 80 % op streaming service overgaan, denk ik dat PC gaming misschien juist weer heel erg gaat groeien, omdat de voordelen daarvan dan NOG meer uit de verf komen dan nu eigenlijk al het geval is.
    Het lijkt me iigv niet iets voor iemand die gamen als hobby heeft.
    Eerder voor iemand die zo af en toe een spelletje speelt. (no offense, een druk leven is belangrijker)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 19 mei 2019 12:18
    Ik zou stadia direct afnemen, want het lijkt me super om in de huis kamer pc games op mijn oled tv te kunnen spelen. De vraag is echter, wat zijn de settings van de games en hoe zit het met de latency (fps). Ik heb dit al eerder geroepen, en geloof niet dat bijvoorbeeld een game zoals Metro Exodus in een 4k reso met ultra settings goed gaat lopen via Stadia. Kan je wel roepen dat het allemaal sterke servers zijn die samen werken, maar ze gaan echt niet voor iedere user een nasa pc aanbieden. Tot die tijd is deze en soortgelijke diensten leuk als je indie games gestreamd krijgt of met middelmatige settings, maar daar win je een pc bouwer niet snel mee om.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inkmastery

    • 19 mei 2019 12:24
    Ik vind het prima zoals het nu is men koopt naar zijn eigen voorkeur. Bij mij ligt het aan het type game een destiny of division zal ik altijd digitaal aanschaffen om de vele updates etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Charlie Mopps

    • 19 mei 2019 23:30
    Games alleen nog maar kunnen streamen gaat in de toekomst gebeuren denk ik. Deze overgang gaat geleidelijk tot op een moment de meesten zich afvragen waarom ze nog kasten vol hebben staan met games. Dit gebeurt ook al bij films. Ik sluit mij vooral aan bij het stukje van dhr Hol over het afdwingen van garanties. Want als we op deze manier moeten gamen dan niet alleen uitgevergericht, maar ook consumentgericht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 20 mei 2019 04:51
    @Charlie Mopps
    Nee, want bij films heb je geen last van vertraging.
    Vertraging blijf je met zelfs de snelste connectie nog houden, dus blijft er altijd een markt voor gaming op het eigen systeem.
    Zeker Esport spellen gaan nooit op deze manier gespeelt worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NoFame

    • 20 mei 2019 17:14
    Zelf zie ik de streamdiensten ook niet vrolijk te gemoet. Het is nu al zo dat er jaarlijks spellen verwijderd worden van steam vanwege verlopen licenties. Nu behoud je de spellen, maar bij een streamingsdienst zijn ze gelijk weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.