Column
Dungeons and Dragons

Geen enkele game komt in de buurt van een potje Dungeons and Dragons

Of andere tabletop-rpg’s

Geschreven door Zoë Bonefaas op
In het diepst van de nacht worden we gewekt door een enorme knal. Zonder te twijfelen vertrekken we naar de oorsprong van dit geluid: een archeologische graafplaats. De tombe is geopend. Ik kijk mijn vrienden aan - een paniekerige gnome sorcerer, een reusachtige cleric, een katachtige dief, een mysterieuze nobelman en de tovenaar. Met mijn vuisten gebald en alert op elke beweging betreden we de tombe.

Anderhalf jaar geleden speelde ik mijn allereerste tabletop-rpg in de vorm van Dungeons and Dragons (D&D) en ik was meteen verkocht. Ik was nog onbekend met de regels en de dobbelstenen, maar mijn medespelers loodsten mij door het spel. Inmiddels zit ik in vijf D&D-groepen, waarvan ik er één zelf leid. Als ik tegenwoordig zou moeten kiezen tussen de tabletop-rpg of een videogame, kies ik met volle overtuiging D&D. Naar mijn mening is er geen enkele game die in de buurt komt van een goed potje Dungeons and Dragons.

Geen D&D, geen videogame-rpg

Moderne games bieden een groot scala aan fantasievolle, uiteenlopende settings: het Wilde Westen in Red Dead Redemption, een dystopische toekomst in Fallout, de Griekse oudheid in Assassin’s Creed en talloze andere virtuele plekken die het bezoeken de moeite waard zijn. Zonder Dungeons and Dragons waren deze games misschien nooit uitgekomen.

De allereerste role playing games op computers zijn immers gebaseerd op D&D. Omdat het tabletop spel veel gebruik maakt van statistieken, leent het format zich erg goed voor een computerspel. De eerste paar videogame-rpg’s waarvan we iets weten hadden ook namen als The Dungeon, Dungeons and Dragons en D&D. Deze games werden in de jaren ‘70 in het geheim gemaakt op Amerikaanse universiteiten. Het gebruiken van de dure computers voor videogames was namelijk streng verboden. Toch beïnvloedde de eerste videogame-rpg’s talloze nieuwere games. De invloed van D&D op videogames is dus enorm geweest.

Pedit5

Voor ieder wat wils

Tegenwoordig zijn er veel meer virtuele rpg’s en zijn ze natuurlijk niet allemaal meer direct gebaseerd op D&D. De keuze is enorm qua genre en setting, maar sommige spelers willen nog meer mogelijkheden. Dat is alleen mogelijk met tabletopspellen als D&D. Daar kun je volledig zelf bepalen waar het verhaal zich afspeelt. Een steampunkwereld die bestuurd wordt door draken? Het kan! Een middelbare school, maar dan met orcs, elven en gnomes? Geen probleem! Van origine speelt D&D zich af in een Middeleeuwse setting, maar niemand verplicht je om je daaraan te houden. Dat geeft oneindig veel opties en daar kan geen enkele hoeveelheid games tegenop. In een van mijn spellen heeft mijn Dungeon Master - de verteller en een soort van scheidsrechter van het spel - een eigen wereld gemaakt, met kaarten, geschiedenis en politieke situaties. Zij gebruikt de regels van D&D als richtlijn, maar wil zij iets dat niet in de boeken staat, dan maakt ze het zelf.

Voorbeeld van een map die je met verschillende tools kan maken. In dit geval met Dungeondraft.

Vrijheid

Deze oneindige vrijheid komt niet alleen terug in de creatie van een D&D-spel, maar ook in het spelen. In elke videogame is er een limiet aan de dingen die je kunt doen of proberen. Alles is geprogrammeerd, dus verder dan die onzichtbare muur komt de speler niet. In D&D is dat anders. Alles ligt aan de statistieken van de speler, de dobbelstenen, en de Dungeon Master. Een speler kan alles proberen wat in hun opkomt. Zelf vind ik haast niets leuker dan het zien van mijn Dungeon Master’s gezicht wanneer ik bijvoorbeeld de tent van een belangrijk persoon in sluip, zijn berenkleed over een hoge afscheiding hang en bessen in zijn mond steek zodat het lijkt alsof er een echte beer in de kamer staat.

Meer praten door D&D

Uit een onderzoek uit 2018 is daarnaast gebleken dat rollenspellen door spelers worden gebruikt om zichzelf te verbeteren op sociaal vlak. Dat zie ik in mijn eigen groepen terug. Meerdere personen uit die groepen zou ik beschrijven als introvert. Via hun personages praten ze meer dan ik ze ooit buiten spel heb zien doen. Sterker nog: ze vallen elkaar in de rede, hebben een uitgesproken mening en spreken hard en duidelijk. Door D&D ben ik zelf ook veel zelfverzekerder geworden in het beginnen van gesprekken of het vertellen van verhalen. In videogames heb je ook sociale interactie, maar wat D&D speciaal maakt is dat je ook dingen kunt oefenen als oogcontact, presenteren en lichaamshouding.

Dungeons and Dragons

Dungeon Master vs. code

Videogame-rpg’s hebben één voordeel ten opzichte van Dungeons and Dragons en soortgelijke spellen. In een game is over het algemeen maar één speler nodig. Om D&D te spelen is een groep mensen nodig, waaronder een leider.

Spelers zijn nog wel te vinden, maar die leiders (ook wel Dungeon Master of Game Master genoemd) zijn schaars. Zelf leid ik ook een spel met een groep genaamd de Dandilions en ik begrijp wel dat niet iedereen zit te wachten op die verantwoordelijkheid. De voorbereiding van mijn spellen kost zo’n drie tot zes uur. Omdat een Dungeon Master ook orde moet houden en improviseren op alles wat de spelers bedenken, ben ik na een spel echt uitgeput. In games is dit niet nodig. De game zelf leidt de avonturen die je er meemaakt.

Vooral dankbaar

Natuurlijk zijn er dagen dat ik liever een game speel. Toch kies ik over het algemeen sneller voor Dungeons and Dragons. In dit enorme improvisatiespel vind ik de vrijheid om zowel mijn vrienden als mijzelf beter te leren kennen. En belangrijker: dankzij D&D heb ik vrienden gemaakt die ik voor altijd koester. Of het nu mijn spelers zijn van ‘Dandelions’ of mijn groepsgenoten uit de vier andere spellen: zonder D&D had ik deze mensen nooit gekend en daar ben ik het spel enorm dankbaar voor.

Dit artikel delen:

Lees meer

Volledige line-up van Super Mario-Lego onthuld Pc-versie The Witcher 3 tijdelijk gratis voor console-gebruikers
6

Reacties op: Geen enkele game komt in de buurt van een potje Dungeons and Dragons

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 16 juni 2020 18:06
    Ik wil het nog steeds een keer spelen, maar het slokt wel veel van je tijd op, daarbij ken ik nu iemand die het ook speelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 16 juni 2020 20:55
    Ik heb 1 keer één DnD game mee gespeeld.
    Dat was best een grote game want het was meteen 2 weekenden.
    Maar wel leuk.
    Maakte erg veel indruk maar ik moet wel zeggen dat je als beginner ook echt totaal niet weet wat je kunt. Ook niet dat het eigenlijk niks uitmaakt.

    Maar dat was een leuke spannende game. En na verloop van tijd zie je die wereld ook voor je, terwijl het toch echt vrijwel volledig in je fantasie is.

    Mooi stukje.

    Ik krijg eigenlijk wel zin om weer eens wat meer ervaring op de doen.
    Toch weer eens rond gaan vragen. Hahah

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 17 juni 2020 10:24
    @watashi wa maurice desu.
    2 weekenden is niets.

    Toen ik speelde hadden wij verhalen dus soms meerdere jaren (1x per week) duurden.

    Zelf heb ik zowel AD&D als WoD (World of Darkness) gespeeld.
    Mijn voorkeur ging meestal uit naar WoD en met name Vampire the Masquarade

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Khalen

    • 16 juni 2020 21:08
    Ik ben ooit geïntroduceerd door mijn neef met dit spel en dat is me altijd bij gebleven. Toen nog de Second Edition. Inmiddels zijn we heel wat edities verder en heb ik inmiddels zelf alle boeken van de Fifth Edition. Dungeon Master spelen vereist ontzettend veel werk en voorbereiding. Echt goede DMs zijn schaars, maar een genot om mee te spelen. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar het is niet echt mijn ding. Ik speel het liefst een van de helden. De laatste groep werd mij op den duur wat tijdrovend door het vele reizen dus ben ik er voorlopig mee gestopt. Ik probeer nu mijn collega's wat te porren voor wat AD&D :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Montanus

    • 17 juni 2020 12:46
    Ironisch genoeg heeft corona ervoor gezorgd dat ik en mijn groep vaker zijn gaan spelen. We hebben weliswaar allemaal voltijd banen, maar zagen ons genoodzaakt thuis te blijven werken. Gevolg: er kon meer geD&D'd worden. We hebben allemaal een digitale tabletop aangeschaft. Speelden we eerst eens in de twee weken, sinds corona iedere week, een tijdje zelfs twee keer per week. Tijdrovend kan het zeker zijn, hoewel het digitale aspect een hoop tijdwinst oplevert.

    Ik kan het iedereen aanbevelen. Wij zijn momenteel Undermountain aan het verkennen en bevinden ons in level 2 (van de 23 … ).

    Ik sta er soms niet bij stil, maar ik speel al RPG's (eerst GURPS, nu DnD 5e) met dezelfde groep sinds eind jaren '90. Een echte aanbeveling!

    Mooi ook hoe roleplaying toen ik op de middelbare school zat een tijdverdrijf voor nerds en andere vreemde types was. Tegenwoordig zie je allerlei (stoere) celebrities openlijk verkondigen hoe lang (en regelmatig) ze al rpg'en! 't Wordt nog eens 'mainstream' … :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 17 juni 2020 13:03
    @Montanus
    Welke digital tabletop software gebruik je?

    Undermountain blijft magisch…denk dat wij die in elke editie (vanaf 2nd edition) gespeeld hebben. Als we de huidige campaign af hebben duiken we Undermountain weer in :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.