Column

Geef mij naast een tutorial ook een opfriscursus in games

Het afhaaksyndroom

Geschreven door Harry Hol op
Je ziet een aankondiging van een nieuwe game in een grote serie. Watertandend draai je de trailer af en realiseer je je dat je het vorige deel nooit hebt uitgespeeld. Wat is nou een beter moment om dit alsnog te doen? Je stoft de disk af, installeert, wacht op de updates en als je dan eindelijk de save hebt ingeladen… heb je geen idee wat je moet doen.

Ik was ooit heel ver gevorderd in Wild Arms, een toffe, jrpg voor de Playstation 1 met een van de beste soundtracks ooit. Maar zoals dat gaat met lange games, leg je het spel na een tijdje even weg. Even wordt opeens een halfjaar. Maar ergens blijft het knagen: dat gevoel dat er nog iets onvoltooid is. Zeker als je al zo ver bent gevorderd en het einde misschien wel na een paar uur spelen al in zicht is. Dus toen ik Wild Arms na een halfjaar afwezigheid weer in de console duwde en vol goede moed (met een bakje chips en een glas cola) klaar ging zitten om verder te spelen en de heerlijke introtheme door mijn studentenkamer klonk, verwachtte ik zonder problemen weer verder te gaan waar ik was gebleven.

In plaats daarvan had ik geen idee wie ik was, waar ik was, waarom ik was, en hoe ik nu verder moest. Nee, niet omdat iemand iets in de cola had gedaan. Het spel bevatte gewoon geen enkel aanknopingspunt. Het leek alsof de game mij spottend aankeek. Questlog? Wat is dat? Een samenvatting van het verhaal tot nu toe? Doe niet zo gek! Wie legt zo’n mooie jrpg nou een tijdje weg om er later pas mee verder te gaan?

Wild Arms

Eh… ik dus.

Over het algemeen is het een voordeel dat grote games gróót zijn. Je kunt er lekker lang mee voort. Het nadeel is dat het mij vaak niet lukt om zo’n spel in één ruk uit te spelen. Soms ben ik een game even zat. The Witcher 3 is een goed voorbeeld: dat is een lekker lange rpg waar ik op een gegeven moment gewoon echt even genoeg van had. Want ondanks het fijne schrijfwerk en de vele quests, is het op een geven moment toch echt ‘meer van hetzelfde’. Dat was ook de reden dat ik Assassin’s Creed Odyssey vorig jaar weglegde. En Horizon Zero Dawn. Niet eens omdat ik de spellen niet leuk vond, of ergens vast zat. Maar gewoon, omdat je soms zin hebt in wat anders en het spel dan opeens een halfjaar of langer niet meer aanraakt.

De prijs die ik daarvoor betaal is hoog: afhaken betekent al te vaak opgeven. Instappen in een spel waar je zo lang uit bent is vaak onmogelijk. Het zorgvuldig opgebouwde spiergeheugen voor de gevechten is weg. De kennis van de immense wereldkaart vervaagt. Personages waarvan je tot in detail wist wat en waarom ze iets wilden, zijn volslagen vreemden geworden. En wat zijn in vredesnaam al die onbegrijpelijke dingen in je inventaris waarvan je ooit absoluut zeker wist dat je ze nodig had?

Sommigen van ons hebben een baan, een relatie en twee katten die allemaal om aandacht vragen.

Zwijn verdwijn

Hoewel moderne games ten opzichte van die klassieke Wild Arms wel iets beter zijn in je helpen te herinneren wat voor quests je nog open hebt staan, heeft dat weinig zin als je de basale bediening en vaardigheden niet meer doorhebt. Toen ik recentelijk dankzij de Valhalla-trailer zin kreeg om weer in Assassin’s Creed Odyssey te duiken, dropte het spel Alexios midden op een eiland, oog in oog met een aanvallend wild zwijn. Het is best gênant wanneer de Spartaanse held die een jaar geleden nog met finesse en vaardigheid een hele legerpost wist uit te roeien, als een schlemiel met zijn zwaard zwaait, mist en vervolgens na twee aanvallen van het varken bezwijkt.

Er zijn dan twee opties: doorworstelen tot je het weer snapt, of opnieuw beginnen. Die laatste optie koos ik afgelopen maart toen ik probeerde The Witcher 3 weer op te pakken, maar gewoon geen idee had wat ik aan het doen was. De coronacrisis gaf me gedwongen even veel vrije tijd, die ik dus maar vulde met een nieuwe ‘run’, wat me goed beviel. Ironisch genoeg heb ik die inmiddels halverwege weer onderbroken. Odyssey opnieuw beginnen leek me dan ook geen best idee, wat betekende dat ik toch echt weer zwalkend, zoekend en falend moest proberen de draad op te pakken.

The Witcher 3

Bukken

Waarom kan dat niet anders? Elke game dwingt je tegenwoordig aan het begin door een tutorial te worstelen waarbij je hoe dan ook moet leren welke knop ‘bukken’ betekent en hoe je een wapen gebruikt. In dat eerste uur is dat vaak frustrerend, omdat je het spel gewoon wil spelen en ontdekken. Maar een halfjaar later, als je die tutorial alsnog echt nodig hebt? Het is een beetje als de cabin crew van een vliegtuig die je voor de vlucht dwingt om de veiligheidsinstructies aan te horen, maar in een noodgeval weigert te vertellen waar die nooduitgang is. “Had je niet op kunnen letten?”

Grote openwereldgames zouden je elk moment dat je dat wil een opfriscursus moeten geven. Hoe werkt dat vechten ook al weer? Mag ik die afweer-timing nog even een paar keer oefenen? Kan iemand mij gewoon als ik dat wil even uitleggen hoe crafting werkt? Oh, en hoe verdomde fijn zou het zijn als een spel je op commando even kan vertellen wat er allemaal aan het verhaal vooraf is gegaan? Dat kan zoals The Witcher 3 dat doet met een korte tussenscene tijdens het inladen van het spel, maar een standaard logboek met ‘dit is wat er tot nu toe is gebeurd, dit is wat je nu moet doen’ zou geen overbodige luxe zijn.

Spellen worden steeds groter en complexer, en dat is supertof. Maar lang niet iedereen is in staat om vier weken vrij te nemen om een heel spel in één keer uit te spelen. Sommigen van ons hebben een baan, een relatie en twee katten die allemaal om aandacht vragen. Dus, beste Grote Game, straf mij niet als ik je even niet alle aandacht kan geven die je van me verwacht. Wees zo vriendelijk om me, als ik dat nodig heb, weer op gang te helpen. Dan is de kans veel groter dat ik je uitspeel en je vervolg ook ga kopen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Assassin's Creed Valhalla-lekken en PlayStation 5-gamedoosje Live vanaf 19:00: De finale van de Warzone Beneluxe Battle!
22

Reacties op: Geef mij naast een tutorial ook een opfriscursus in games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    gamerlezer

    • 11 juli 2020 08:11
    Precies dit!! ik heb hier zo vaak over gedacht.. ik dacht dat ik de enige was die dit idee had. Maar inderdaad… als ik een game te lang speel gaat ie voor een tijd uit. Dan ben ik hem gewoon even zat, maar wel met de intentie om hiermee door te gaan. Dan na een jaar of 2 jaar heb ik echt weer zoiets van hmmm hoe moest dat allemaal ook alweer? en begin dat weer aan een nieuwe run incl. tutorial… OM vervolgens weer op hetzelfde punt af te haken :) Dit zou heel mooi zijn!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 11 juli 2020 08:25
    Ik heb dit bij Witcher 3 nu 2x gehad. Afgehaakt zonder goede reden, dan later weer willen oppakken.
    Dan start ik m'n save op en sta je dan midden in het verhaal: juist…

    Daar komt dan ook nog bij kijken dat ik eerst alle knoppen indruk om te controls opnieuw te leren. Dit resulteert dan ook vrijwel altijd in een new game, want daar is die tutorial.

    Leuk artikel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 11 juli 2020 09:00
    Als je afhaakt bij een game dan vond je de game toch niet zo goed als je in eerste instantie dacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 11 juli 2020 09:50
    @TommyVercetti Hmmm, nee. Niet mee eens. Harry legt het prima uit hier. Een game kan nog zo goed zijn, na een tijdje is het gewoon klaar. The Witcher 3 heeft dit, hoewel de gameplay best gevarieerd blijft. Assassin's Creed heeft een vrij korte gameplay loop. Na een uur of 7 a 8 ken je die wel en is er weinig nieuws te ontdekken. Dan is het het verhaal dat je vast moet houden. Maar ook dat heeft een limiet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PhydomiR

    • 11 juli 2020 10:08
    Naast het verhaal van DevTrunks komt daar ook nog eens bij dat Harry game journalist is. Dus soms zal hij gedwongen zijn om een game even apart te leggen. Van het een komt het ander en voor je het weet ben je 5 games en een half jaar verder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 11 juli 2020 10:27
    @DevTrunks Bij de echte toppers heb ik er geen last van wel bij de middenklasse games zoals Assassin's Creed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 11 juli 2020 14:30
    @DevTrunks dan nog is het voor iedereen anders. The witcher heb ik echt uren in kunnen steken en kan ik dat nog steeds doen. Heb em al voor de 4x uitgespeeld. Assassins creed origins en odyssey heb ik wel last gehad van de gameplay. Dat ging heel snel vervelen. Op zijn minst heb ik odyssey uiteindelijk toch kunnen uitspelen. Hetzelfde geldt voor gta en rdr en rdr2 die heb ik allemaal makkelijk kunnen uitspelen. Voor mij ligt het vaak ook aan de animatie en bij Ubisoft zijn ze nou niet bepaald goed in de animatie departement, maar goed dat is mijn mening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 13 juli 2020 10:33
    @TommyVercetti Ben ik het eigenlijk ook mee eens. Wat ik me wel kan voorstellen is wanneer je met game A bezig bent, game B uitkomt en dat je die ook wilt spelen.

    Maar nu heb je 2 games die je leukt vind, hoe verdeel je je tijd. Om verder te gaan met A loop je achter met spel B, komen er spoilers op het internet, verklappen vrienden gedeeltes en kan het spel verpest worden voor je.

    Het lastige is dat je vaak niet alleen spel A en B hebt, maar ook C, D, enzv.
    De keuze is aan jezelf, een uitgebreid diner met daarna een volle buik, of tapa's met steeds een ander smaakje waarbij je het complete gerecht niet ervaart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 11 juli 2020 10:13
    zeer herkenbaar dit. zo veel games, zo weinig tijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 11 juli 2020 13:31
    Dragon quest XI doet dit goed.
    Iedere keer wanneer je het spel start krijg je en korte samenvatting van het verhaal. Wat er net gebeurd is en wat je nu gaat doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 11 juli 2020 13:53
    Beetje een faal dat je t in het artikel hebt over wild arms 1 voor ps1, maar er dan een plaatje bij zet van wild arms 3, voor ps2. typische slechte gamer.nl research, google effe en pak het eerste wat je ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 11 juli 2020 13:59
    Van mij mogen games best wel weer een stuk kleiner. Maar ja, probeer dat maar eens te verkopen. Assassins Creed Blah, blah, nu 40 procent kleiner dan zijn voorganger…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 11 juli 2020 17:10
    @pfipf0 ligt eraan wat voor game, een rpg kan mij niet groot genoeg zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 11 juli 2020 17:57
    @darkmanwls voor mij kan een game wél te uitgebreid zijn. Als ik te veel naar teksten zit te turen en allemaal mechanics onder de knie moet krijgen met 80 verschillende stats en weet ik het, verlies ik de focus en het plezier. Is natuurlijk subjectief maar in die zin kan een game wel te "groot" voor mij zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 11 juli 2020 19:22
    @Millman7 nou ja ik had dat dus bij NBA2K die nu gratis is op PSN+
    Teveel moves, teveel tricks, niet leuk meer, doe mij maar NBA jam

    Maar dan hebben we het over uitgebreid. Ik zie groot als wat anders. Een goeie rpg hoort lang te zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 13 juli 2020 14:58
    @darkmanwls Voor mij hetzelfde ja. Ik ben echt een heel groot NBA fan, maar NBA 2k kan ik echt niet spelen. Heb het een tijd geprobeerd, maar er zijn zo veel combo's en knoppen die gebruikt moeten worden dat de lol er van mij af gaat

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 12 juli 2020 23:18
    Heb ik ook gehad bij Witcher 3, maar toen niet heel veel last van gehad, was aardig blijven hangen….
    Odyssey maak ik vrees ik nooit af, te veel grind en te weinig uitdaging.
    Los daarvan moet je natuurlijk geen relatie of huisdieren hebben, dat is zonde van je tijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ZeMMiK

    • 13 juli 2020 12:00
    wat ik wel doe, ik noteer in een docje een paar aantekeningen over de buttons of wat context, ik heb die al soms na 2 weken neit aanraken dat ik uit de flow ben…. heeft mij wel geholpen….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 13 juli 2020 14:31
    Wat hier beschreven word heb ik ook last van. Ook vaak bij games zoals laatst horizon zero dawn, de tutorial uitgespeeld en een uurtje in de main game zitten en dan weg leggen met het gevoel "nu even niet, op een later moment pak ik dit op" mag ik weer opnieuw de tutorial doorlopen, voor de controlls en het verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 13 juli 2020 14:52
    Super herkenbaar. Ik speel tegenwoordig bijna geen game meer uit in 1 run. En soms zelfs helemaal niet meer. Als ik dan nieuwsberichten lees over nieuwe games dat "de spelwereld de grootste tot nu toe is" dan zakt de moed me bijna in de schoenen ipv dat ik daar enthousiast van word.

    AC Odyssee en The Witcher 3 na lange pauzes wel uitgespeeld uiteindelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.