Het heeft echter verdomd lang geduurd.
Toen ik in 2000 als hoofdredacteur van gamespot.be en gamespot.nl vernam dat Halo niet langer een mac of pc-game zou worden maar een exclusief Xbox-gebeuren was, twijfelde ik als verwoede pc-shootergamer aan de levensverwachtingen van dit genre op consoles. Ik had die allereerste Medal of Honor op de originele PlayStation gespeeld en dat was best aardig, maar in een tijd van Quake III Arena en Unreal Tournament weinig meer dan een sloom, sober en lelijk beestje.
Pas wanneer ik me op de multiplayerslagvelden van diezelfde Halo waagde kwam de ontnuchtering. Deze veteraan van zowel genadeloze tactische shooters zoals de eerste Rogue Spear en hyperkinetische Soldier of Fortune en Unreal Tournament, bakte er niets van. Gedreven Halo-spelers bewezen dat een muis-toetsenbordcombo geen noodzakelijke vereiste was voor precisie, snelheid en spektakel. SOCOM deed iets gelijkaardigs op de PlayStation 2 en zou mijn eigenste Ghost Recon regeren op de online multiplayerslagvelden van zowel Microsoft als Sony.
Ik hield me verre van forum- en andere oorlogen waarin elke partij de superioriteit van zijn platform en de inferioriteit van dat van de ander beargumenteerde. Consoleshooters waren een feit. Exclusief voor consoles ontwikkelde shooters ook. Dus ik moest mee. Ik vermaakte me best met heel wat van die consoleknallers, maar puur recreatief bleef mijn hart uitgaan naar het pc-aanbod. Ik kan me nu nog onvergetelijke momenten voor de geest halen uit alle Tom Clancy-shooters, Far Cry, de eerste F.E.A.R., de Battlefields, Hidden & Dangerous, Vietcong, S.T.A.L.K.E.R. Medal of Honor, Call of Duty, Crysis, Half-Life en Counter-Strike.
Ik voelde me verraden toen ze bekendmaakten dat Call of Duty 3 niet op pc zou verschijnen en dat ‘onze eigenste’ Epic zich helemaal op Gears of War stortte. Consoleshooters sloegen ook alsmaar grotere gaten in de gelederen van mijn vaste online tegen- en medestanders. Tegelijkertijd werd er met grote regelmaat door ‘kenners’ verkondigd dat de pc als gameplatform dood was. Nog erger was dat het meest populaire tegenargument begon met: “ja, maar in Duitsland …”. Dan weet je dat er Scheisse aan de knikker is.
Ondertussen ben ik over dat ‘verraad’ heen, maar vele hardcore pc-fanaten denken daar anders over. Zo woonde ik deze zomer id’s Quakecon bij in Dallas. John Carmack – voor vele aanwezigen de vaandeldrager op de laatste barricaden van de pc-shooter – kreeg daar de vraag of hij met de consoleversies van Rage niet meewerkt aan de ondergang van pc-games. Zijn antwoord: het voortbestaan van de pc-shooter wordt gefinancierd met de inkomsten uit de veel minder kopieergevoelige consoleversies. Tja.
Zet ik mijn pc, oftewel vrouw nummer 1 nu stand-by? Absoluut niet. Ik heb mijn twee wijfjes even lief. De eerste blijf ik van peperdure make-overs voorzien en ze beloont me daarvoor met uitputtende nachtjes vol Shogun 2: Total War, StarCraft en The Witcher 2. Bij de andere scoor ik mijn kick met SSX, Batman: Arkham City en de laatste UFC. Voor shooters stap ik quasi geblinddoekt een willekeurig bed in. Ik vind ze allebei even lekker, met elk hun eigen voordelen. Zo speel ik Modern Warfare 3 op PS3 en Battlefield 3 op pc. Maar de redenen daarvoor zijn veeleer persoonlijk en moeilijk objectief te rechtvaardigen.
Dus aan alle pc-gamers: ik voel jullie pijn en zal me altijd een van jullie vinden, maar schei in godsnaam uit met dat platform als superieur en tegelijk schandelijk ondergewaardeerd te bestempelen.
En voor de jongens aan de consolekant: vergeet niet waar de helft van jullie favoriete titels zijn oorsprong heeft. En wanneer het eindelijk zover is dat jullie het online tegen pc-spelers kunnen opnemen, weet dan dat die confrontatie wel eens helemaal anders zou kunnen uitdraaien dan verwacht. Of niet natuurlijk.
Over de auteur: Raf Picavet is al dertien jaar full time gamejournalist. Hij levert bijdragen aan Vlaamse televisieprogramma's, kranten, magazines en websites, maar zijn schrijfsels voor het maandblad Chief liggen hem het nauwst aan het hart.
Reacties op: Gamevisie: Raf Picavet - PC- versus/en/of consoleshooters
Xanadu
Maar je gaat niet echt in op de superioriteit van muis+tobo.
Met games als Halo heb je geen keus. Maar MW3 en BF3 dan?
Sgthartman
ultraspaz
Ik ben een gamer. Ik game op alles wat los en vast zit. op mn pc, op mijn amiga, op mn commodoreC64 als het moet. en ja op mn 360, ps3 gamecube en dreamcast.
games met een pc oorsprong speel ik het liefst op pc , console titels op mn consoles , die wil ik niet eens op mn pc spelen.
Maar dan dat zo'n pc gamertje moet gaan roepen dat alle consoles achterlijk zijn, maar wel de games die er op uitkomen wil spelen, maar dan op zn pc, en dan boos is dat hiet niet vanaf de grond af aan compleet van top tot teen voor de pc is gebouwd, en dat het uiteraard de schuld is van de consoles… schizofreen gewoon.
Zelfs vroeger toen UT en Q3 en zelfs half-life naar de ps1/2 /dc kwamen hoorde je niemand over een "klote pc-port" … die games werden gewoon gespeeld, en als je de volle ervaring wou moest je ze maar voor de pc kopen. easy as that. Ja vandaag is het behoorlijk een omgekeerde wereld.
maar accepteer het. je bent niet superieur omdat je 500 euro aan een 590gtx heb uitgegeven.. je bent een gamer of je bent het niet.
Baukereg
BlackRush
Iedereen kan een controller besturen.
Xanadu
Er zijn genoeg consolegamers die zeggen dat een controller beter is dan tobo+muis, en dat is natuurlijk 1e klas trolmateriaal.
KnakkendeKnakworst
Baukereg
@ BlackRush, en muis + keyboard is niet door iedereen te besturen? Maar nogmaals, het gaat mij er niet om wie superieur is en wie niet. Mijn punt is: je mag jezelf best superieur voelen, maar ga gewoon gamen en hou verder je mond, want consolegamers die plezier maken op hun console hebben daar absoluut geen boodschap aan. Het is gewoon laag om zo neer te kijken op anderen.
Voor de duidelijkheid, ik speel zelf geen shooters op de consoles. Heb vroeger UT op de PC kapot gespeeld, later nog Enemy Territory gedaan, maar het is inmiddels zo'n uitgemolken genre geworden dat ik liever originele games speel.
masterwillems
Als je een game zoals Red Orchestra 2 op een console zou spelen zal je zien waarom de PC superieur blijft voor shooter.
Benno2
Argumenten wat beter is al dan niet maken mij niets uit. Op de een of andere manier kom ik niet zo goed 'in het spel' als ik languit op de bank lig. Ik ben scherper vanaf mijn bureau stoel.
Mijn ervaring is dus beter op de pc. Dat is voor mij het enige argument wat telt.
Arisu
Controls is echter een hele goede reden om niet op pc/console te willen gamen. Niet iedereen kan goed omgaan met een controler/keyboard-muis, en dit ligt aan dingen die je niet zo maar even veranderd. Iemand die shooters speelde met bepaalde controls zal het moeilijk vinden van controls te veranderen. En sommige controls werken nu eenmaal beter voor bepaalde games.
Ikzelf blijf lekker gamen op zowel pc als consoles. En mocht er op de pc een game zijn die toch beter te spelen is met een controller, dan kan ik die altijd er bij pakken :)
Aquemini
Deel enkel niet je opmerking over het superieur zijn van de pc, want dat is de pc nou 1maal en dat blijft de pc altijd. De console is de kern een gestandaardiseerde pc en je doet nou net of er iedere maand een dikke pc game uitkomt, wat dus weldegelijk betekent dat de pc "schandelijk ondergewaardeerd" wordt. We mogen op de pc volgens mij allang blij zijn dat we porten vanaf de console krijgen anders we 2 games per jaar. Zo wordt gekeken naar de pc, op een paar uitgevers na.
knifezor
Dat zal NOOIT gebeuren. Microsoft heeft al eens zon test gedaan om te kijken of xbox spelers en PC spelers samen op 1 server kunnen. Pro console spelers tegen middelmatige pc gamers met muis. De Pro s met controllers werd ingemaakt door de PC "noobs"
Marktaandeel van consoles is gewoon veel groter, niet zo n hoge instapdrempel/kosten
Voor casual spelers (meerderheid) is een console gewoon aantrekkelijker. Wel jmr dat dit ten koste gaat van de PC gaming wereld.
Games op de PC zien er zoveel keer beter uit dan games op de vreselijk oude hardware van consoles.
Ik zelf erger me dood aan kartel randjes (gebrek aan AA), lelijke oude schaduwen (denk aan gt5 op ps3 bijv) en dan nog games die niet op meer dan 30 fps lopen
Nu zullen een hoop console spelers het hier niet mee eens zijn…(omdat ze niet beter weten)
Maar als je zelf eenmaal een goede PC in huis hebt zul je zien dat het een verschil tussen dag en nacht is. Die oude console hardware trekt de hele gaming ontwikkeling naar beneden.
Aquemini
het heeft al plaatsgevonden met een 360 game wat ook op de pc te spelen was en online beide platformen bij elkaar bracht. Kom enkel niet op de titel van die game. Totale mislukking trouwens.
Iemand die weet welke titel ik bedoel?
Duran
Maar, het is ook gewoon zo, dat ze zeker ook goed speelbaar zijn op een console.
En daar is imo ook niks mis mee.
Het argument dat sgthartman hier naar voren brengt ben ik het dan weer niet mee eens.
Het idee dat je een PC constant dient up te graden is al jaren achterhaald (met dank aan de multiplatforms).
Als je 1 keer in de 4 a 5 jaar een nieuwe PC koopt dan kan hij al die jaren mee zonder up te graden.
Voor € 700 a 800 stel je een goede pc samen, die je toch al nodig hebt thuis (voor werk/internet etc).
Ik heb geen enkele moeite met console shooters of multiplatform shooters zolang ze maar voor elk platform geoptimaliseerd zijn en de voordelen van dat platform gebruiken.
knifezor
Wel jmr dat ze het niet doen, want dan is deze hele discussie in 1 klap afgelopen.
Het feit dat de game industrie zich hier niet aan waagt, zegt al genoeg
Baukereg
Noble7
KnakkendeKnakworst
knifezor
Ook niet gek natuurlijk, een goede pc kost gewoon 5x zoveel.
Maar nu vraag ik me weleens af hoe de games er nu hadden uitgezien als de console nooit bestaan had. Als games alleen maar voor de PC ontwikkeld werden en mee gaan met de nieuwste hardware telkens. Want nu wordt de hele game evolutie tegengewerkt door de crappy 5/6 jaar oude hardware in consoles. Owja en ze gaan nog ckers 2 jaar mee…
CS:GO cross-platform, zal wel beperkingen met zich meebrengen, controllers met aim assist ofzo. Maar goed de kans voor controller besturing om zich te bewijzen.