Gamevisie: Jelle van Es - Sluwe analisten | Gamer.nl

Gamevisie: Jelle van Es - Sluwe analisten | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

In de game-industrie lopen een hoop vreemde mensen rond. Zo heb je PR-gasten die hun klanten uitschelden, ontwikkelaars die games maken waar niemand iets van moet hebben en uitgevers die die wanproducten uitgeven. Maar het ergste volk in dit wereldje is dat van de analisten. Sluwe mannen in een strak pak en een serieuze blik die door hun uitspraken het nieuws halen. Maar de uitspraken die zij doen, zijn soms zo uit de lucht gegrepen dat er uiteindelijk geen bal van klopt. Maar boeiend, zij hebben de headline al gehaald.

En ik wil dat eigenlijk ook. Ik wil ook op elke site staan met een mooi nieuwskopje als ‘Van Es voorspelt einde ontwikkelaar X’ of  ‘Aandelen uitgever Y dalen na uitspraak Van Es’. Vandaag doe ik in ieder geval een poging. Ik voorspel namelijk dat South Park: The Game een middelmatig product gaat worden waar niemand op zit te wachten. En in tegenstelling tot de zogenaamde waarzeggers heb ik ook bewij tukken. Goede bewij tukken.

Bewij tuk 1: Obsidian Entertainment, de ontwikkelaar van het spel. Het bedrijf heeft een zeer wi elvallige staat van dienst. Het lijkt er op dat de ontwikkelaar alleen maar goede games uit kan brengen wanneer het verder bouwt op andermans werk. Star Wars: Knight of the Old Republic II, Neverwinter Nights 2 en Fallout: New Vegas zijn daar voorbeelden van. Het zijn drie goede games, maar wel vervolgen die stuk voor stuk een lagere Metacritic-score noteerden dan hun voorgangers en vaak vol zaten met kleine foutjes.

Zodra het bedrijf zelf een game moet gaan ontwikkelen gaat het echter helemaal fout. Alpha Protocol is een game die veel potentie had, maar is door Obsidian Entertainment eigenhandig de nek omgedraaid. En ook Dungeon Siege III, wat dan wel een vervolg is, maar waarbij Obsidian niet kon voortborduren op een bestaande engine, weet niet echt te overtuigen. Nee, zodra je Obsidian Entertainment zelfstandig iets laat doen, dan krijg je een matig resultaat.

Bewij tuk 2: THQ, de uitgever die op dit moment nauwelijks iets goeds lijkt te doen. Kijken we naar de buit van 2011, dan zien we een matig Homefront, een slecht Red Faction: Armageddon, een niet al te best Space Marine, een hoop mooie ideeën en een Saints Row: The Third die de verwachtingen niet waar kon maken. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat daar in 2012 verandering in komt en met games als UFC en Darksiders reken ik daar ook wel een beetje op, maar dat zijn wel games die zichzelf al bewezen hebben. Zodra het huidige THQ een nieuwe franchise op de markt brengt, lijkt daar een soort vloek over te worden uitgesproken en gaat er iets compleet mis.

Bewij tuk 3: South Park. Zodra ik op Comedy Central een aflevering zie, zit ik altijd weer geboeid te kijken en te lachen, maar daar moet het wel bij blijven. Zodra er een game van wordt gemaakt, gaat het compleet mis. Er zijn tot nu een stuk of vijf South Park-games uitgekomen en allemaal waren ze het 'net niet’. Nu is het zo dat de opzet van South Park: The Game als RPG een stuk intere anter is dan South Park als Mario Kart-kloon, maar goed, ik zit in mijn ongenuanceerde modus, dus dan mag ik dat gewoon van de tafel vegen!

En met deze drie bewij tukken in het achterhoofd is het duidelijk: South Park: The Game is gedoemd te mislukken. Het is de verkeerde ontwikkelaar bij de verkeerde uitgever met de verkeerde licentie. Laat de headlines dus maar komen!


Over de auteur: Jelle van Es is de hoofdredacteur van InsideGamer, de grootste gamesite van Nederland.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou