Column

Games die te kleine letters gebruiken, respecteren spelers niet

ᵉⁿ ⁱᵏ ᵇᵉⁿ ʰᵉᵗ ᵇᵉᵘ

Geschreven door Harry Hol op
Ik weet wat je nu aan het doen bent. Ja, jij! Ik weet precies wat je nu doet. Je leest deze tekst. Fijn hè? Nou ja, ik weet niet zeker of je mijn tekst leuk vindt – dat kan uiteindelijk alsnog vies tegenvallen. Of dat je nu al afh… HEY! Hier blijven! Ik ben namelijk een punt aan het maken. Namelijk dat deze tekst lezen je geen moeite kost. Je kunt volgen wat ik schrijf en dat is toch wel de basisfunctie voor tekst. Konden we maar hetzelfde zeggen over tekst in games.
Ik erger me dood aan lettertypes in spellen. Specifieker: ik heb een hekel aan kleine lettertypes in consolegames die ik gewoon lekker op de bank wil spelen, maar waar ik blijkbaar met mijn neus tégen het scherm aan moet zitten om te kunnen lezen wat er staat.
Ik hoor het je zeggen: “Harry, je moet echt eens een betere tv kopen, en wanneer heb je voor het laatst je ogen laten meten?” Een zekere collega opperde dat toen ik klaagde over het feit dat The Ascent voor mij onspeelbaar is.

Er is niets mis met mijn tv. Het is een 43 inch 4k LG-televisie die op een comfortabele twee meter afstand van de bank staat. Nee, dat is geen home cinema muur bedekkende monstruositeit. Maar het gaat wat ver om het een ‘klein scherm’ te noemen. En mijn ogen? Die doen het echt wel. Ik kan elke week de ‘zoek de zes verschillen’-puzzel in de Washington Post oplossen!

Probleem

Het probleem is dat steeds meer spellen op consoles belangrijke informatie weergeven in een lettertype dat bedoeld is om helemaal onderaan de voorwaarden van het contract van een wurgkrediet te staan. Kleine lettertjes dus. HELE KLEINE LETTERTJES.

Want niet alleen The Ascent maakt zich er schuldig aan. Het is een plaag die sinds het hd-tijdperk in games steeds verder om zich heen grijpt. Kijk maar eens naar een oude jrpg op de SNES of Playstation: alles is prima leesbaar van twaalf meter afstand op een crt-scherm van 30 centimeter diagonaal. En kijk dan naar, pak ‘m beet, Banjo Kazooie Nuts & Bolts op de Xbox 360, en je ziet dat binnen een paar jaar tijd leesbaarheid gewoon geen prioriteit meer had.
Nu zijn er mensen die beweren dat dit komt door de hogere resolutie van schermen. En die mensen hebben het fout. Natuurlijk is het zo dat je op een scherm met hogere resolutie kleinere pixels tot je beschikking hebt, waarmee je kleinere letters kunt weergeven. Het kernwoord in deze zin is ‘kan’. Het is een keuze, iets waar jij als ontwerper een bewuste beslissing over neemt. Jij als gamemaker bedenkt: “Ik wil meer informatie op het scherm kwijt. Als ik kleinere letters gebruik, past er meer op!”

Giga

Maar zo zijn we niet getrouwd, naamloze ontwikkelaar die ik zojuist zelf heb verzonnen! Dit is geen oplossing, niet op een spelcomputer tenminste. Op een pc is dat prima: je zit 40 centimeter van je uit de kluiten gewassen 4k-monitor vandaan en dan maakt het niet uit of het lettertype zelfs voor bepaalde mieren problematisch zou zijn. Je zit er zo dichtbij dat het prima is. Maar consolegames speel ik onderuitgezakt op de bank, met een glas wijn in de ene hand en een zak chips in de andere. En de controller heb ik dan, eh… nou ja, je begrijpt wat ik bedoel. In die opstelling kun je niet van mij verwachten dat ik superogen heb.

En nee, ik ga niet voor elke gamesessie onze huiskamer verbouwen, de kleine tafel wegschuiven en de Ikea Poäng-leunstoel naar de tv sleuren om er dicht genoeg bij te zitten en te zien of dit vuurzwaard wel te gebruiken is in combinatie met mijn gewatteerde en brandbare dievenharnas.
Het zou ook niet moeten hoeven. Er is geen enkele reden om dit soort absurde priegelletters te gebruiken in een game. Geen enkele. Als je als ontwikkelaar erachter komt dat je dan niet alle informatie tegelijkertijd kunt laten zien, is het wellicht een idee om de informatie op een andere manier te presenteren. Het font dan maar op kwantumkleine schaal zetten, is gewoon lui design.
Dat zorgt er voor dat ik bij The Ascent na een kwartier spelen afhaak. En zo denk ik bij meer games ‘eugh, laat maar’. Dat vind ik natuurlijk ook spijtig, maar niet spijtig genoeg om zoals gezegd elke dag een miniverhuizing uit te voeren.
Vooral niet omdat het steeds meer voelt alsof spellenmakers gewoon de moeite niet willen nemen. Alsof ze expres zachtjes praten op een druk feestje, zodat je er geen klap meer van begrijpt. Op zo’n moment weet ik dat de ander het blijkbaar niet belangrijk vindt dat ik luister. Waarom zou ik dan nog moeite doen?
Of in gametermen: als jij een spel ontwerpt voor spelcomputer, dan is het aan jou om te beseffen dat zo’n game in de huiskamer anders wordt gespeeld dan een pc-titel. Doe je dat niet, dan doe je je werk gewoon niet goed.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Nvidia: 'GeForce-lijst met pc-games is echt, maar genoemde games niet' Wat spelen we dit weekend? 18 en 19 september
40

Reacties op: Games die te kleine letters gebruiken, respecteren spelers niet

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    GoofyZ3

    • 18 september 2021 08:30
    43 inch 4k is gewoon te klein. Neem dan 43 inch 1080p scherm, zijn de letters wat groter. Ik heb 68 inch op 3 meter, en dat gaat maar net met teksten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 18 september 2021 17:22
    @GoofyZ3 helemaal niet te klein. Laat ze de teksten lekker 150% opschalen voor 4k televisies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheDeeGee

    • 21 september 2021 13:54
    @GoofyZ3 Gewoon je desktop op 1080p zetten met Integer Scaling aan, en games ook in 1080p spelen, probleem opgelost.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jsk

    • 18 september 2021 08:47
    Helemaal mee eens en bij het openen van deze blog dacht ik al aan the Ascent. Ik speel hem op een 48" 4K.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mightybundy

    • 18 september 2021 09:12
    Ik heb hier ook last van. Ik heb een 49 inch 4K tv en ben kort daarna verhuisd. Nu kan ik vanaf mijn bank de teksten niet meer lezen bij veel games en zoek ik al gauw in de opties naar font size settings.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 18 september 2021 09:30
    Heel herkenbaar dit. Ik weet nog dat ik een xbox 360 had waar een rpg (Star Ocean dacht ik) letterlijk niet te spelen was omdat de tekst onleesbaar was zonder hd aansluiting. Dat is op zich prima, maar zet dan op de doos HD-only.

    Een andere titel waar het me irriteert is divinity original sin. Top game, maar lange sessies op de console zijn niet vriendelijk voor mijn ogen. Constant dat turen is echt niet prettig. Hoewel het bij deze waarschijnlijk aan mijn tv zal liggen, valt het me op dat ik 0 last heb bij andere titels.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 18 september 2021 13:54
    @WvA

    Toevallig gisteren verder gegaan met Divinity: Original Sin 2 en moet zeggen ik moet een bril op doen omdat het anders niet fijn is voor de ogen, ik speel het spel op een XSX met een 65 inch LG oled CX, nu weet ik niet of je het over deel 1 of 2 hebt.

    Verder een top game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 18 september 2021 16:02
    @DarkraverX 1 en 2 hebben de zelfde soort interface en lettertype grote, dus het gaat voor beiden op. Idd verder top games (mocht je 2 hebben gespeeld, dan kan ik je zeker alsnog aanraden 1 eens te proberen, vind zelf de combat daar leuker) maar de combinatie lange speelsessies en klein lettertype gaan niet goed samen. Maar handig om te weten dat mijn tv upgraden dus niet gaat helpen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 19 september 2021 15:49
    @WvA Bedankt voor de tip, wat betreft deel 1 nee niet gespeeld.

    Volgens mij heb ik de game al maar zo niet haal ik hem zeker, wordt wel wat want zie hem nergens voor de Xbox One in 1 van de betrouwbare winkels.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 20 september 2021 10:28
    @DarkraverX 1 is vrij moeilijk te vinden inderdaad, vrees dat je hem digital zal moeten kopen (en irritant genoeg waarschijnlijk ook nog voor de volle prijs). 2 heeft veel beter verkocht dan 1, dus 1 is vrij zeldzaam geworden. Grootste verschil tussen 1 en 2 is dat 1 niet gebruikt van het Armor systeem van combat. Als je 2 al een tijdje hebt gespeeld zal je inmiddels wel doorhebben dat als een gevecht op het einde loopt, je de bad guy gewoon constant kan disablen, waardoor het altijd met een anti climax afloopt. In 1 is dit niet zo, waardoor je ook minder all-in hoeft te gaan op 1 van de attack types. Ben benieuwd wat jij er van gaat vinden :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 24 september 2021 18:18
    @WvA Ben net terug uit Duitsland en net ff gekeken, bleek dat ik deel 1 al had (digitaal).

    Net nog ff gekeken voor fysiek maar lol niet te krijgen zoals ik al zei maar wel op sites waar ze er 150 euro voor vragen :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 29 september 2021 19:36
    @DarkraverX Haha yikes.. Wel bijzonder dat deel 2 zoveel beter gepresteerd heeft terwijl het vrijwel dezelfde game is (graphics, combat, soort, etc.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 29 september 2021 21:06
    @WvA Heb hem gevonden 2e hands voor 2 tientjes, maar ik hou het wel bij de digitale versie :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 29 september 2021 23:08
    @WvA Heb overigens deel 2 ff in de ijskast gezet en begonnen aan deel 2, moet zeggen die speelt veel fijner.

    Wat is jou visie tussen deel 1 en 2?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 30 september 2021 10:00
    @DarkraverX Ik heb beide in co-op gespeeld met mijn vriendin, begonnen bij Original Sin II . Deel twee moest ik wel even inkomen, want het was wel echt een info dump. Uiteindelijk wel uitgespeeld, en ik vond hem tof, maar ik merkte dat vanaf het midden de combat opeens sterke flaws begon te vertonen. Door het hele armor systeem krijg je situaties dat je beter vol op damage kan gaan dan control builds. Je kunt vijanden niet bevriezen of stunnen zolang ze nog armor hebben, waardoor zelfs je mages vol op de damage moeten zitten om deze armor eraf te krijgen. Vervolgens krijg je dan of de 100% damage builds, of de ''en-daarna-perma-cc'' builds, wat altijd resulteerd in dat boss fights heel anti-climactics aflopen omdat ze steeds makkelijker worden hoe langer het gevecht duurt. Is de armor weg, dan is het gevecht eigenlijk al klaar. Ze hebben dit overigens zelf ook toegegeven in een presentatie achteraf. Het probleem was in Act 1 (die in early access getest was) niet duidelijk. maar werd steeds groter in latere acts. Ook waren Mages bizar tanky door hun shields, waardoor ze tankier waren de gemiddelde Warrior.

    Wat 2 beter doet dan 1 is de mogelijkheid om na gevechten je sleepingbag te gebruiken (ipv super tedious de hele tijd iedereen te moeten healen) en de spells van 2 voelen wat meer satisfying. Ik had een earth/fire mage, en ik had in 2 veel meer het idee dat ik wat toevoegde dan in 1. Ook zijn er meer talents, wat ik altijd de leukere dingen vind in dergelijke games.

    Wat 1 dan weer beter doet is dus de hele combat (geen armor gezeik) en meer variatie in gebieden en vijanden. De game voelt daardoor ook wat vrolijker en kleurrijker dan 2. Wel is het verhaal wat minder boeiend en zijn je mages dus wat saaier.

    Waar ik nog niet overuit ben of het beter of slechter is is de mobiliteit in combat. In twee springt iedereen de hele tijd heen en weer, waardoor positioning bijna niet uitmaakt, maar ik mis in deel 1 toch wel phoenix dive en tactical retreat, twee goede skills om toch net even op een betere positie uit te komen.

    Oh en de summons voelen in 1 veel beter, omdat je in 2 er specifiek in moet speccen.

    Ik heb 1 zelf nog niet uitgespeeld, en ligt weer een beetje aan de kant (lang stukje, en er gebeurde in 2 avonden playthroughs niet zoveel) maar ik verwacht dat we hem nog wel een keer oppakken. Mocht ik een van de twee nog een keer spelen (als ik beide heb uitgespeeld), dan weet ik echter niet of ik 1 of 2 weer zal oppakken. Beide hebben voor en nadelen.

    Jij al een eerste indruk?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 30 september 2021 15:14
    @WvA

    Ik moet bekennen dat ik deel 2 niet op hard speel en deel 1 ook niet, wil meer van de story genieten dan het hele tactische gedeelte zoals jij hierboven heel mooi weer geeft.

    Moet zeggen dat ik nog niet ver ben met deel 1 en bij deel 2 heb ik act 1 uitgespeeld, echter ik had 1 nog niet gespeeld en dacht laat ik het eens proberen en ik vind het op een 1 of andere manier makkelijker dan deel 2 maar dat zal wel door het armor gedeelte komen.

    Tot op heden is het genieten en rare is, vroeger had ik een schurft hekel aan turn based games maar tegenwoordig ….. love it.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 1 oktober 2021 15:54
    @DarkraverX Ik vind turn based ook verschrikkelijk, maar hier werkt het wel ofzo. Speel je in co-op? Het gaat een stuk sneller als je lone-wolf doet (dan heb je maar 2 characters) maar vind het zelf leuker om met 4 characters te spelen (in co-op dus 2-2).

    Ik vond in Divinity 2 trouwens Act 2 by far het leukste. Sterker nog, in kon in Act 1 er echt niet inkomen, en ben pas ingesprongen toen mijn vriendin er bijna doorheen was en het er toch wel leuk uit begon te zien. Act 2 is gewoon chill met een centraal gelegen dorpje dat je als uitvals basis kan gebruiken om de verschillende gebieden te verkennen. Voelt meer zoals 1 kwa omgeving variatie.

    Wist je trouwens dat Divinity 2 oorspronkelijk nog veel groter was bedacht? Alle acts bij elkaar waren bedoeld als het gebied van de Humans, en dat wouden ze dan voor elke race doen.. Ik Bizar! Ik heb nog wel een leuke video over lessons learned van de makers, if you are interested. Echt hilarisch hoe hun brein werkt ''oh we hebben uitstel want we halen de release niet, nou laten we dan ook maar meteen de hele game voice-acten!''

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 1 oktober 2021 17:15
    @WvA Ik zit bij act 2 vast op die boot, kom niet verder en weet echt niet wat ik mot doen.

    Deel 1 begon ik met 2 chars en speel alleen dus bedien beide, heb er nu wel 2 bij gekregen.


    Edit:

    Lees net dat Lonewolf wel vrij moeilijk is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 2 oktober 2021 11:05
    @DarkraverX Je begint in divinity 2 toch op een boot, dan een lang stuk in die prison, en dan op de boot naar act2? Is dat niet gewoon een kwestie van een beetje rond lopen en praten? Volgens mij moest je met de boot zelf praten (bij het boegbeeld).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 2 oktober 2021 12:24
    @WvA Thx, ga ik proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.