Met de komende new generation consoles wordt de positie van de PC bedreigd. Het is nog maar de vraag of de ontwikkelaars wel voor de PC blijven kiezen als ze ook spellen kunnen maken voor andere consoles zoals de Playstation 2 en de Microsoft Xbox.

Laten we als voorbeeld de Playstation nemen. Een spel voor de PC is pas een financiƫle hit als er 1 miljoen exemplaren worden verkocht. Alleen zeer goede spellen halen dit aantal. Omdat er veel meer spellen worden verkocht is het niet zo gek dat een middelmatig spel dit aantal ook makkelijk haalt en dus de ontwikkelaar uit de kosten is.

Een ander groot probleem voor de PC is het illegaal kopiƫren van spellen. Natuurlijk gebeurt dit bij de Playstation ook, maar als dadelijk de nieuwe consoles DVD's gebruiken zal dit een stuk minder worden want heeft iemand een DVD-Ram thuis staan? Als over een paar jaar de DVD-Rams goedkoper en beter zullen worden dan wordt er natuurlijk ook gekopieerd voor de nieuwe consoles. Maar zal het dan al te laat zijn voor de PC?

Ik denk het niet. Er blijven altijd ontwikkelaars over die voor de PC games blijven maken. Dit zijn bedrijven zoals Blizzard, Westwood, Valve en iD. Die maken gewoon goede games en verkopen ook genoeg om er winst uit te halen. Dat dit niet helemaal waar is zien we aan Peter Molineux, de man achter titels als Populous en Dungeon Keeper. Hij werkt nu nog met zijn nieuwe bedrijf Lionhead studios aan Black & White voor de PC, maar hij heeft al aangekondigd dat het zijn laatste PC game gaat worden.

Een ander sterk punt van de PC is de mogelijkheid tot multiplayer, over een LAN maar in het bijzonder over het internet. Games als Half-Life, Quake III en Unreal Tournament zijn uitermate populair en ook de mods (Counterstrike) worden goed gespeeld. En daarmee komen we op een ander sterk punt van de PC, de uitbreidingen, de Mods, de extra levels, extra wapens enz. Bij PC games zijn er veel mogelijkheden om een spel langer 'houdbaar' de maken door middel van deze dingen. Op de consoles is dit niet mogelijk, omdat ze geen hardeschijf hebben. Bij de nieuwe generatie consoles zijn deze punten niet meer van belang, omdat die ook modems hebben voor multiplayer en zelfs hardeschijven voor al die mods en uitbreidingen.

Ook denk ik dat voor sommige spellen er gewoon een PC nodig is. Strategiespellen bijvoorbeeld, op de PC een groot succes, op de consoles min of meer geflopt. En dat is niet zo raar, want heb voor zo'n soort spellen heb je een muis nodig, en geen gamepad. Als je het ooit geprobeerd hebt zal je zeggen dat ik gelijk heb.

Games voor de PC zullen dus blijven bestaan, maar ze gaan het wel steeds moeilijker krijgen. Vooral nu Eidos failiet is gegaan en Electronic Arts zijn verliezen bekend heeft gemaakt.

En als de PC games ooit gaan stoppen, dan laten we er nu maar van genieten.