Mijn team staat klaar om aan te vallen, iedereen weet waar hij naar toe moet en kent de commando's. 'go, Go, GO!' schalt er door ieders headsetje. Met mijn M4 stevig in mijn handen geklemd ren ik richting het pakhuis. Ik klim via de ladder de trap op en voel de adrenaline door mijn aders gieren. Achter me hoor ik nog net mijn maat te pletter vallen na een mislukte poging de trap te beklimmen. De andere collega doet het gelukkig beter. De rest van de collega's verzamelen zich bij de twee ingangen op de begane grond. Deze afleiding moet er voor zorgen dat mijn twee…ehh…één ondertussen, collega en ik ongemerkt binnen kunnen dringen via de ventilatieschachten.

We kruipen door de nauwe schacht richting het lichtpunt in de verte en zien nog net een terrorist voorbij lopen die totaal niet op de schacht let. We kruipen verder en bij de rand aangekomen zien we twee terroristen, met de rug naar ons toegekeerd. 2 down, 6 to go. We kruipen de buis uit en slaan linksaf. Aan het einde staat wederom een terrorist te wachten. Mijn maat vangt een aantal kogels op, maar overleeft het. De terrorist overleeft mijn M4 kogels niet. We openen de deur om de gijzelaars te redden. De adrenaline heeft ongeveer zijn hoogtepunt bereikt, maar is in één klap verdwenen…ik zie de kogel nog net tussen mijn ogen verdwijnen…

Ja, ik ben Counter-Strike verslaafd en iedereen mag het weten (voor de kenners, dat was inderdaad cs_assault ). Het is een prachtig spel. Het 'eerste' spel met een realistische setting en wapens (ActionQuake was inderdaad eerder, maar had nog niet helemaal de juiste feel, en kwam gewoon niet op het goede moment uit). Daarnaast staat teamplay hoog in het vaandel, en zijn tactieken van levensbelang. Toch wordt vaak het tegenovergestelde beweerd. CS zou een team deathmatch spel zijn. Tactieken zijn helemaal niet nodig. Een grotere onzin heb ik nog niet gehoord.

Probeer maar eens te spammen op een public server met 'stick together team' (X-3). Wanneer je leden daar ook naar luisteren zal je merken dat het vaak al een stuk beter gaat. Misschien is dat niet voor niets? Tactieken kun je terugvinden in wapengebruik, campen, het gebruik van objecten in de levels, het gebruik van granaten en dergelijke, het gebruik van omwegen in maps etc. Het voorbeeld in de inleiding is een stuk tactiek. Of het werkt is een andere vraag, maar het is een tactiek van afleiden en binnendringen. Wanneer een level grote open stukken grond bevat, zal je een demper op je M4 plaatsen zodat hij minder last van terugslag (recoil) heeft. Hierdoor kun je over grotere afstanden toch mensen raken. Het beste is natuurlijk een sniper geweer, maar dat is ook een bepaalde gave. Wanneer je deze dan hebt moet je toch weer een tactisch plaatsje zien te veroveren om een goed overzicht op het veld te houden en zo min mogelijk kwetsbaar te zijn.

Het belangrijkste is wel het denken wat de tegenstander doet en daar op inspelen. Gaat je tegenstander ineens achter een kist zitten? Hoogstwaarschijnlijk zijn z'n kogels op. Snel erop afrennen en schieten. Zijn de rollen juist andersom? Pak alvast je reserve pistool om je toch nog te kunnen weren. Zit de tegenstander op een tactisch gezien zeer goede plek? Probeer er via de andere kant bij te komen. Het biedt zo ongelooflijk veel mogelijkheden, daar kun je zoveel tactieken op uitoefenen, ongelooflijk gewoon.

Daarnaast hebben we natuurlijk nog meer games. Zoals Tribes 2. Deze game bevat inderdaad veel meer teamplay elementen. Alleen het feit al dat je meerdere mensen nodig hebt om sommige voertuigen te kunnen besturen zegt al genoeg. Toch gaat het hier niet goed. Er wordt zoveel tactiek en vooral samenwerking gevraagd, dat werkt niet op een public server. Clans (zogenoemde Tribes) komen moeilijk van de grond, omdat het organiseren van een clan met 64 mensen bijna niet te doen is. Daarnaast moet iedereen zijn taken hebben, en de tactieken voor elk level, en elk persoon moeten in elkaar gezet worden. Er gaat zoveel planning aan vooraf dat het net zo goed een fulltime job zou kunnen worden. Als een Tribe succesvol is, kan de clanleader waarschijnlijk gaan solliciteren bij de landmacht als generaal.

Een spel als Unreal Tournament vraagt ook om tactieken, als het tenminste in clanverband gespeeld wordt met een aantal modes. Team deathmatch bijvoorbeeld niet, maar Capture the Flag of Domination zeker wel. Toch gaat Counter-Strike een stapje verder, en Tribes 2 een stapje té ver.

Het moraal van het verhaal is dat games in de toekomst niet veel tactischer zullen worden. Het is ondertussen wel gebleken dat teamplay de grote favoriet is onder gamers, maar het moet niet te ver gaan. CS is niet voor niets zo immens populair. De juiste balans van realisme en goede teamplay is hierin gevonden. Het kan nog wel bijgeschaafd worden, maar veel verder moet men niet gaan. Gamers spelen voor hun plezier, we willen niet het werk van de hogere machten uit het leger over gaan nemen. Dat moet niet vergeten worden. Counter-Strike kan ook beter (Counter-Strike 2 ) door het toevoegen van voertuigen, het aanpassen van de engine, andere levelopbouw en dergelijke. Maar de basis staat er, en dat zal niet meer verbeterd kunnen worden...