Op 22 januari van dit jaar gooi ik bovenstaande bombrief het net op. De directe aanleiding: het iOS-misbaksel dat de naam Final Fantasy: All the Bravest draagt. Maar eigenlijk was dat product niet meer dan de druppel die de emmer deed overlopen. Ik kwam tot het besef dat ik Square-Enix, een bedrijf dat ik om meerdere redenen extreem hoog heb zitten, vervloekte voor wat ze met ‘onze’ serie hadden gedaan. Laten we even handen tellen: wie is er niet opgegroeid met een Final Fantasy? Wie rekent tientallen uren met welk deel dan ook uit deze serie niet tot een zeer reëel en misschien zelfs wel invloedrijk gedeelte van zijn leven? Iedereen die nu zijn hand in de lucht steekt, weet precies waar ik het over heb. En ik vermoed sterk dat jij, als je met je hand omhoog zit, ook de pijn voelt waar ik in de hierboven besproken column over verhaal. Overigens, die hand mag je intussen weer naar beneden doen hoor.
Sterven na dood?
Nu ik mijn column zo teruglees, zie ik dat ik afsluit met: “Ooit redde deze serie jullie bedrijf toen het op sterven na dood was, nu de rollen omgedraaid zijn is het aan jullie om die schuld eindelijk in te lossen.” Ik schreef het in de tijd dat Tomb Raider nog niet uit was, dat Hitman slechts een paar maanden uit was en Thief nog aangekondigd moest worden. Het zag er toen niet per se naar uit dat Square-Enix in zwaar weer zou gaan belanden, maar dat is wel precies wat er gebeurd is. De Westerse hoogtepunten van Square-Enix in de afgelopen jaren – Hitman: Absolution, Tomb Raider en Deus Ex: Human Revolution – waren alle drie niet in staat om de hoge verwachtingen waar te maken.
Tegenvallende verkoopresultaten (ondanks dat we over miljoenen verkochte exemplaren praten) zorgden er zelfs voor dat ontwikkelstudio IO Interactive gedwongen was de helft van zijn werknemers te ontslaan en de volledige focus te verplaatsen naar niets anders dan een nieuwe Hitman-game. Raar, want deze drie franchises leunen allemaal op een ijzersterke geschiedenis en het zijn daarnaast ook nog eens fantastische games. Maar ze verkochten niet. En ik durf je nu vast te vertellen dat Thief hetzelfde lot zal ondergaan. Ook zo’n grote franchise met een rijk verleden. Een publiekslieveling. Eentje waar iedereen al jaren om roept, maar als die ‘iedereen’ straks z’n portemonnee moet gaan trekken blijkt het ineens heel erg mee te vallen hoeveel ‘iedereen’ precies is. En het gaat echt niet heel veel uitmaken hoe goed Thief straks is. Square-Enix is niet op sterven na dood. Maar het bedrijf staat wel voor een reeks immense uitdagingen. Wat doe je als je de allerbeste games maakt, gebaseerd op de grootste franchises, maar ze weigeren de winkel uit te vliegen? Het antwoord op die vraag is niet alleen moeilijk te beantwoorden voor nieuwbakken president Matsuda, het is ook niet de reden voor deze column.
Phoenix Down
Tijdens de persconferentie van Sony zit ik erbij als Square-Enix voor het eerst in 500 jaar tijd weer eens wat van Final Fantasy Versus XIII laat zien. Ik krijg het warm van de fantastische trailer, maar het echte enthousiasme komt pas als aangekondigd wordt dat ze de naam van deze game veranderd hebben in Final Fantasy XV. Ongelofelijk kortzichtig, ik weet het, want een naam is maar een naam. Maar ik denk even terug aan mijn eerste column, waarin ik uithaal naar het feit dat Square-Enix Final Fantasy versnippert met talloze spin-offs. Niet langer, want de volgende Final Fantasy is ‘gewoon weer’ een hoofddeel. Vers. Zoals het hoort. Ondanks dat de inhoud van het product al een eeuwigheid vaststaat.
Een minuutje later barst de zaal al helemaal los. Alles wat er voor nodig is, is een logo van Disney. Kingdom Hearts 3 komt eraan en iedereen weet het. Ook zo’n titel waar het grote publiek om schreeuwde, terwijl Square-Enix de boel rustig probeerde te houden met onnavolgbare spin-offs waar eigenlijk niemand op zat te wachten. Een dag later zit ik in een volgepakte zaal bij de meer persoonlijke persconferentie van Square-Enix. Ik hoor ze praten over Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, over Final Fantasy XV en over Kingdom Hearts. Wanneer ze komen? Geen idee. Maar ik kan maar drie dingen denken. 1) Man, wat heb ik een gruwelijke zin in Final Fantasy XV. 2) Man, wat heb ik een gruwelijke zin in Kingdom Hearts 3. 3) Man, Square-Enix heeft zijn vizier eindelijk weer op scherp staan.
Blij
Ik wil niet afsluiten met praten over verkoopcijfers, over strategieën, over de Westerse titels van deze ontwikkelaar die steevast falen. Mijn gevoel als ik wegloop bij de E3 én sindsdien is dat ik weer blij ben met Square-Enix. En dat mag wel eens gezegd worden. Als ik vergeet dat dit een bussiness is waarin geld verdiend moet worden, kan ik mezelf overtuigen dat het Japanse bedrijf doet wat ‘wij’ willen. Het zet in op Kingdom Hearts 3. Het geeft Final Fantasy de kans die het verdient, met een vers deel en een verse naam. En het blijft doorploeteren om ook van Final Fantasy XIV een succes te maken. Als ik al het andere daaromheen vergeet, ben ik gewoon even blij dat ik fan ben van Final Fantasy. Blij dat ik nog enthousiast kan worden van een nieuw deel. En blij dat ik (voor het eerst in lange tijd) weer het idee heb dat Square-Enix het vizier op scherp heeft staan als het gaat om hun traditionele titels. Meer hoef ik niet te vragen. Ik antwoord straks wel gewoon weer met m’n portemonnee.
Reacties op: Final Fantasy Focus
KRFSTK
Valerious
Square Enix heeft de PS3 misbruikt en inderdaad met de vele spin-offs weinig nieuwe fans aan zich kunnen binden. Geef mij maar weer Square Soft terug, want dit gaat eigenlijk nergens over.
-JK-
iets waar de fans om vroegen maar niet bepaald iets wat ze kregen.
verder heb ik erg veel zin in A Realm Reborn
Wolfy
Wat men als ontwikkelaar daar aan het doen is, slaat nergens op, en hoe een rechtgeaarde Final Fantasy fan ook maar enigszins positief kan zijn over FFXV is mij persoonlijk een raadsel. Het is niet eens een nieuwe game; het is een titel die al veel te lang in ontwikkeling is geweest als onderdeel van het hele Fabula Nova Crystallis debacle (met een matig FFXIII, twee vervolgen en met Versus en Agito twee games die in 2013 nog stééds niet eens uit zijn).
Dat men daarom nu Versus maar uitbrengt als FFXV, gewoon omdat men na zeven jaar development hell nog geen steek verder is, vind ik persoonlijk een behoorlijke middelvinger naar de fans van de serie, om over het in eerste instantie finaal mislukte FFXIV nog maar te zwijgen. Dat is gewoon totaal mismanagement. Nee, met Square-Enix de ontwikkelaar gaat het absoluut niet goed, en wat mij betreft gooit men de handdoek in de ring. De naam Final Fantasy betekent in ieder geval niets meer.
xIntenso
Het is namelijk niet net zoals bij een PS2-remake dat ze eventjes de game hoeven te retexturen, beetje patchen, porten en tadaa! een HD-remake.
De graphics en engine van de PS1-versie zijn inmiddels zo verouderd dat ze in principe de volledige game opnieuw zullen moeten gaan maken, wat echt ongelofelijk veel tijd en risico met zich meebrengt.
Bovendien lopen ze ook nog het risico dat, doordat ze het opnieuw moeten maken, het te veel zou kunnen gaan verschillen van het origineel, waardoor ze in plaats van heel veel geld heel veel haat hun richting op krijgen.
Maki
Ik weet niet hoeveel input zei geven als uitgever zijnde maar ze zijn zelf ook ontwikkelaar met een behoorlijk budget en human/resources. Ik weet wel dat ze hun eigen mensen beschikbaar stellen waar nodig op die projecten. Daarnaast heeft een uitgever altijd grote invloed op de ontwikkeling en veel uitgevers lopen te pushen en te dreigen met deadlines en milestones die wanneer die niet gehaald worden betekenen dat de devs geen geld krijgen bijvoorbeeld.
het feit dat die uitgegeven titels toch van behoorlijke kwaliteit waren zegt toch wel dat ze dat best netjes doen bij squenix.
Die FF titels zoals de MMO en FFXIII waren echt walgelijk slecht gedaan (in het geval van FFXIII op de cut-scenes na dan maarja , boeie) Ik heb mn 360 meerdere malen uitgezet tijden het spelen van FFXIII om deze reden. Als je dan kijkt naar lost odesey ,die JRPG is 10x meer FF dan FFXIII en al die lame spinoffs.
Maar het lijkt er toch op dat squenix dit wil veranderen en de beelden van FF vs LIJKEN dit te gaan weerspiegelen (hoop ik).
Pug205GTi
FF VS ofwel FFXV ziet er ook wel heel erg cool uit en kijk dan ook heel erg uit naar deze game.
Nekkie
Hitman en deus x (gratis via ps plus) vind ik beiden goede games, Maar zou ik toch niet snel kopen. Wacht persoonlijk meer Op vervolg van sleeping dogs
klub7justin
Mythanics
Dus als die games minder verkopen dan verwacht(ook al komt dat door mismanagement en zwaar overschatte overkopen) schaad dat Square-Enix ook direct en is dat ook een voorbeeld van het mismanagement bij de uitgever en alle ontwikkelaar en studio's die onder hun vlag vallen.
Tomb Raider bijvoorbeeld heeft 2 a 3 miljoen stuks verkocht maar Square-Enix schreef de game af al een tegenvaller omdat ze verwacht hadden dat de game minimaal 7 miljoen stuks grotendeels full-price zou verkopen wat dus niet het geval is.
De getallen zijn niet het zelfde maar er zijn gelijkende situaties voor Hitman en Deus Ex en gaat het ook zo zijn voor Thief(veel te hoge verwachtingen), wat dus een voorbeeld is van hoe ze hun eigen franchises overschatten en mismanagement waardoor ze in de problemen raken.
Maar gewoon een aanvulling van mijn kant, weet niet of je dit al meegenomen had in je hele verhaal.
JaapGoose
JaapGoose
water
whopper
XtraLinkUK
Wat daarna is uitgekomen kon mij niet overtuigen om het te kopen, dus dat zegt al genoeg. Squar-Enix doet precies wat Sega doet met Sonic.
-Net zo lang troep uitbrengen totdat er ontslagen vallen en ze beseffen dat het compleet anders moet-
Terug naar hoe de games ooit waren en luisteren naar wat de consument wil.
Kuro
Alles wat ik persoonlijk leuk vond aan FF is er niet meer. En dit is eigenlijk sinds het meer realtime is geworden. Ik heb 12 niet eens uitgespeeld.
Daarin tegen vond ik de MMO FFXI wel goed. Heb ik 4 jaar ofzo gespeeld.
Ik heb trouwens nog wel 13 gekocht en uitgespeeld maar het voelde voor mij verkeerd aan. Echt heel jammer.
water
water
maar voor de echte real time pak k wel een tales game, hebben nog geweldige verhaallijnen ook.
Namenos
dj sniffy