Een lagere moeilijkheidsgraad verpest helemaal niks

Een lagere moeilijkheidsgraad verpest helemaal niks

De release van roguelike Returnal deed vorige week aardig wat stof opwaaien. Zelfs na een grote update op dag één, die wat van de scherpe randjes eraf haalde, blijft Housemarque’s nieuwste game behoorlijk pittig. En dus laaide de discussie rondom moeilijkheidsgraden weer eens op. Althans… mag het nog een discussie heten wanneer er een goede mening is en een foute?

De hoeveelheid aandacht voor Returnal komt niet uit de lucht vallen. Het spel lanceerde in een luwte. Er komen dit jaar sowieso niet zoveel grote games uit, maar een nog kleiner deel daarvan verschijnt exclusief voor de nieuwe generatie spelcomputers. Voor PlayStation 5-bezitters is Returnal daarom de facto dé PS5-game van het moment. Daardoor spreekt het spel ineens een grotere en vooral bredere doelgroep aan. Niet al die mensen zitten te wachten op zo’n meedogenloze moeilijkheidsgraad.

Returnal policy

Dat vermoeden wordt bevestigd als je de comments doorspit onder talrijke speelsessies en tipvideo’s op YouTube. Nu moet je daar nooit te veel gewicht aan hangen, maar toch zijn al die verbaasde en soms zelfs verbouwereerde reacties veelzeggend. Returnal is bovengemiddeld moeilijk en dat schrikt sommige mensen dusdanig af dat ze de game niet meer verder willen spelen, of niet eens durven te kopen.

Ook in reviews kwam de pittige moeilijkheidsgraad regelmatig ter sprake, zo ook in de mijne. Hierin pleitte ik al voor een beter savesysteem, zodat spelers niet aangewezen zijn op de rustmodus van de PS5 om hun voortgang in het spel te bewaren. Er mogen van mij nog wel meer toegankelijkheidsopties toegevoegd worden, want Returnal sluit met zijn huidige opzet best een hoop mensen uit.

 

Beerput

Als je het onderwerp moeilijkheidsgraad aansnijdt, weet je dat je een beerput opentrekt. Het zal niet lang duren of er verschijnt onder deze column een reactie van iemand die zegt dat een game als Returnal bedoeld is om moeilijk te zijn. Dat dit onlosmakelijk verbonden is met de lol die je aan zo’n spel beleeft. Dat een lagere moeilijkheidsgraad die zorgvuldig gecreëerde uitdaging om zeep helpt - en daarmee ook het spelplezier verpest.

Tegen die persoon wil ik graag het volgende zeggen: je mening klopt van geen kanten. Als je oprecht denkt dat verschillende (en daarmee ook lagere) moeilijkheidsgraden de uitdaging uit een spel halen, dan vraag ik me af of je het principe van uitdaging wel begrijpt. Besef dat moeilijk of makkelijk subjectieve begrippen zijn.

Ik heb overigens niets tegen spellen die bewust uitdagend zijn of daar zelfs hun speerpunt van maken. Integendeel: ik zweer bij de vaak meedogenloze gameplay van een Dark Souls, Bloodborne of Sekiro. En ik kan niet wachten om ook door Elden Ring weer genadeloos afgestraft te worden. Maar dat ben ík.

 

Precies goed genoeg

Mijn speelvaardigheden sluiten aardig aan bij wat er nodig is om dit soort games tot de aftiteling uit te zingen. Voor mij is de uitdaging dus precies goed. Een hoop andere mensen staan voor een veel moeilijkere opgave. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het idee van dit soort games is juist dat spelers collectief tegen dezelfde uitdagingen aanlopen en moeten leren om die te overwinnen. Dat werkt alleen als die uitdaging is afgesteld op hoe ‘goed’ je bent in gamen.

Anders gezegd: spellen als Returnal of Sekiro hebben wel degelijk verschillende moeilijkheidsgraden. Je ziet ze alleen niet. Voor de doorgewinterde gamer staan deze games op ‘hard’, voor minder ervaren spelers al op ‘very hard’. Mensen die om wat voor reden dan ook niet in staat zijn om razendsnel verschillende knoppen in te drukken, op precies de goede momenten en in de juiste volgorde, spelen standaard op ’impossible’. Kom dus niet aanzetten met de notie dat dit soort uitdagende spellen verpest zouden worden door de toevoeging van moeilijkheidsgraden. Dat zeg je alleen maar omdat de hoeveelheid uitdaging voor jou toevallig wel prettig is.

Doe niet zo moeilijk

Dat brengt me terug bij mijn punt: tegen de toevoeging zijn van moeilijkheidsgraden of andere opties die een spel toegankelijker maken, is echt zeldzaam elitair.

 

Toegegeven: ergens snap ik de weerstand wel. Het kan erg aanlokkelijk zijn om de moeilijkheidsgraad terug te schroeven als het even niet wil lukken. Het overwinnen van een ogenschijnlijk onmogelijke uitdaging komt met een zekere ontlading. Die krijg je mogelijk niet als je de moeilijkheidsgraad van de game voor die tijd al handmatig naar beneden hebt bijgesteld. Maar bedenk goed wat voor persoon je bent als je liever miljoenen mensen het plezier van een game ontzegt, dan dat je geconfronteerd wordt met de optie om het eventueel makkelijker voor jezelf te maken. Een optie die je niet eens hoeft te selecteren.

Wees beter

Als je zo per se zo wilt zijn, dan weet ik het ook niet meer. Ik vind het nogal makkelijk gedacht. Doe beter je best. Daag jezelf eens uit om verder te denken dan je eigen belevingswereld. Uitdaging is subjectief. Verschillende moeilijkheidsgraden en andere toegankelijkheidsopties zorgen er juist voor dat meer mensen hun sweet spot kunnen vinden. Als jij de jouwe hebt gevonden: gefeliciteerd, geniet ervan! Maar sta het spelplezier van anderen niet in de weg.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Ik vind dat er gewoon altijd een keuze moet zijn voor moeilijkheid. Ik heb Returnal dus ook niet gekocht, omdat ik bang ben dat het te moeilijk is voor mij en dat ik snel afhaak. Sekiro ooit geleend van een vriend en snel afgehaakt. Ik ben niet iemand die een halve dag gaat besteden om 1 enemy te kunnen verslaan. Speel de meeste games die wel een keuze geven dan weer wel op hard.

0
test

Mensen worden niet 'uitgesloten', ze worden hooguit afgeschrikt, maar eigenlijk uitgedaagd. Je kunt meteen al de handdoek gooien, maar dat zegt meer over je eigen mentaliteit dan over deze game. Misschien kun je ook gewoon respecteren hoe de makers dit soort games hebben bedoeld? Er zijn allerlei games voor mij te moeilijk (vooral rpg's) en ik zit er helemaal niet op te wachten dat er een simpeler modus wordt ingebouwd. Ik wil het kunnen beleven zoals het bedoeld is en anders niet. Ik hoef niet als een kleuter te worden behandeld, dan accepteer ik dat dit niet voor mij is. Prima levensles. En verder is de toon van deze column hier en daar best wel tenenkrommend (en nee niet prikkelend) 'Je mening klopt van geen kanten'. 'Besef goed wat voor persoon je bent als...' 'Als je per se zo wilt zijn....' 'Doe beter je best....' Hiervoor is het woord 'aanmatigend' uitgevonden.

0

@Agent 4125 Hear hear.

0
test

@Agent 4125 Goed punt Agent! Meestal staan hier op zaterdagochtend uitstekende stukjes. Nu staat er een stukje van iemand die anderen de les wil lezen. Ik vind het overigens wel prima als de moeilijkheidsgraad kan worden aangepast.

0
test

@slayer1slayer Dat laatste vind ik ook. En als het er bewust niet in zit, dan respecteer ik dat ook.

0
test

@Agent 4125 en als er nou een optie is zoals bij films de directors cut, zodat jij de game kunt beleven zoals de makers wilden maar men die of geen uitdaging wilt of weinig tijd heeft toch van zo game kan genieten. Hoe meer keuzes hoe beter voor onze de consument. En okm de makers verkopen zeker meer games en dus meer geld om meer games te maken. Recturnal spreek me niet aan maar demon souls wel maar te weinig tijd om een game of een boss te masteren.

0
test

@hulstpower Dan kun je net zo goed een walkthrough van een gamer op youtube bekijken... Ik verzet me een beetje tegen het idee dat alles voor iedereen toegankelijk moet zijn. Om bij film te blijven: als ik een film niet snap, moet er dan nog een versie worden uitgebracht voor mensen die m niet begrepen? Gaan we van elk moeilijk literair boek een kinderversie maken? Van opera een Kinderen voor Kinderen-liedje? Niet alles is voor iedereen bedoeld. Ik zie moeilijke games soms meer als een sportwedstrijd. Die win je niet altijd. En dat is ook niet zo slecht.

0
test

@Agent 4125 Helemaal gelijk! En er zijn tegenwoordig al omwegen. Je kan mechanics of tips opzoeken op Youtube, je kan zelfs gewoon het hele spel kijken op Youtube, dan heb je het toch ervaren op de 'makkelijkste' moeilijkheidsgraad. :D Ik haak ook wel eens af bij moeilijke spellen maar dan wordt het gewoon tijd voor een ander spel.

0
test

@Sabor Mijn Dark Souls knight blijft voor altijd ergens in de desolate buurt van Ornstein and Smough achter en ik heb er vrede mee :-)

0

@Agent 4125 hulde, en wat een slechte collum met een erg nare kijk mij eens vertellen hoe het zit gevoel. Soms zijn dingen zoals ze zijn, niet alles hoeft aangepast te worden naar de snowflakes van tegenwoordig.

0
test

@GekkeHenkie Er is helemaal niks mis met deze collum, maar kennelijk voelen jij en sommige anderen zich gelijk aangesproken. Dag zegt meer iets over de lengte van jullie tenen, dan over de collum.

0
test

@Agent 4125 Onzin, games zijn geen kunstwerken die vallen of staan bij een verandering van aanpak. Er zijn best veel games die ik graag zou spelen als het wat makkelijker was. Dit omdat ik gewoonweg geen zin heb om mijzelf te pushen tot het uiterste, ook omdat ik daar niks meer dan agressief van wordt. Als je het over spellen als Dark Souls of Sekiro hebt, zou ik ze waarschijnlijk zelfs graag spelen op dezelfde moeilijkheid als die idiote death penalty's er uit werden gesloopt en er een save anywhere systeem is. Eigenlijk krijgt bij mij ieder spel punten aftrek als er geen save anywhere is. Dus ja, ik vind ik de attitude dat een spel op een bepaalde manier gespeelt hoort te worden gewoonweg belachelijk. Games moeten juist op diverse manieren te spelen zijn. Dat is het uitgangspunt van videogames; dat ze maakbaar zijn.

0
test

@oropher Nou, als de ontwikkelaar besluit deze opties er niet in te doen, dan blijkt de realiteit dus niet maakbaar. Dan heeft de ontwikkelaar besloten dat de game niet op diverse manieren te spelen is. En ik ben zoals gezegd niet tegen verschillende moeilijkheidsniveaus hè. In bv The Last of Us II is het geweldig uitgewerkt. Ik zeg alleen: als het er om wat voor reden dan ook niet in zit, dan respecteer ik dat. En als ik om die reden die game dan niet kan spelen (in mijn geval allerlei rpg's), dan accepteer ik dat, in plaats van dat de ontwikkelaar de game zoals hij die bedoeld heeft, dan maar aan mij 'moet' aanpassen. Het is zijn artistieke vrijheid om dat niet te doen. Ik ben zelf meerdere keren begonnen aan Dark Souls op de PS3 en vrij snel weer afgehaakt omdat ik niet verder kwam. Uiteindelijk toch weer gekocht voor de Switch. Tijd in gestopt en de 'moeilijkheid' uiteindelijk overwonnen. Ik heb m niet uitgespeeld, vooral omdat het verhaal me niet interesseert, maar ik vond het toch tof dat ik verder ben gekomen, op de manier zoals de ontwikkelaar het heeft bedoeld. Een save anywhere zou die ervaring in mijn ogen een stuk minder bevredigend maken. Maar als de ontwikkelaar die er in stopt: prima. Laten we alleen niet alle ontwikkelaars gaan dwingen die overal in te stoppen.

0

Aanbevolen voor jou