Column

Een lagere moeilijkheidsgraad verpest helemaal niks

Je mening is te makkelijk

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
De release van roguelike Returnal deed vorige week aardig wat stof opwaaien. Zelfs na een grote update op dag één, die wat van de scherpe randjes eraf haalde, blijft Housemarque’s nieuwste game behoorlijk pittig. En dus laaide de discussie rondom moeilijkheidsgraden weer eens op. Althans… mag het nog een discussie heten wanneer er een goede mening is en een foute?

De hoeveelheid aandacht voor Returnal komt niet uit de lucht vallen. Het spel lanceerde in een luwte. Er komen dit jaar sowieso niet zoveel grote games uit, maar een nog kleiner deel daarvan verschijnt exclusief voor de nieuwe generatie spelcomputers. Voor PlayStation 5-bezitters is Returnal daarom de facto dé PS5-game van het moment. Daardoor spreekt het spel ineens een grotere en vooral bredere doelgroep aan. Niet al die mensen zitten te wachten op zo’n meedogenloze moeilijkheidsgraad.

Returnal policy

Dat vermoeden wordt bevestigd als je de comments doorspit onder talrijke speelsessies en tipvideo’s op YouTube. Nu moet je daar nooit te veel gewicht aan hangen, maar toch zijn al die verbaasde en soms zelfs verbouwereerde reacties veelzeggend. Returnal is bovengemiddeld moeilijk en dat schrikt sommige mensen dusdanig af dat ze de game niet meer verder willen spelen, of niet eens durven te kopen.

Ook in reviews kwam de pittige moeilijkheidsgraad regelmatig ter sprake, zo ook in de mijne. Hierin pleitte ik al voor een beter savesysteem, zodat spelers niet aangewezen zijn op de rustmodus van de PS5 om hun voortgang in het spel te bewaren. Er mogen van mij nog wel meer toegankelijkheidsopties toegevoegd worden, want Returnal sluit met zijn huidige opzet best een hoop mensen uit.

Beerput

Als je het onderwerp moeilijkheidsgraad aansnijdt, weet je dat je een beerput opentrekt. Het zal niet lang duren of er verschijnt onder deze column een reactie van iemand die zegt dat een game als Returnal bedoeld is om moeilijk te zijn. Dat dit onlosmakelijk verbonden is met de lol die je aan zo’n spel beleeft. Dat een lagere moeilijkheidsgraad die zorgvuldig gecreëerde uitdaging om zeep helpt - en daarmee ook het spelplezier verpest.

Tegen die persoon wil ik graag het volgende zeggen: je mening klopt van geen kanten. Als je oprecht denkt dat verschillende (en daarmee ook lagere) moeilijkheidsgraden de uitdaging uit een spel halen, dan vraag ik me af of je het principe van uitdaging wel begrijpt. Besef dat moeilijk of makkelijk subjectieve begrippen zijn.

Ik heb overigens niets tegen spellen die bewust uitdagend zijn of daar zelfs hun speerpunt van maken. Integendeel: ik zweer bij de vaak meedogenloze gameplay van een Dark Souls, Bloodborne of Sekiro. En ik kan niet wachten om ook door Elden Ring weer genadeloos afgestraft te worden. Maar dat ben ík.

Precies goed genoeg

Mijn speelvaardigheden sluiten aardig aan bij wat er nodig is om dit soort games tot de aftiteling uit te zingen. Voor mij is de uitdaging dus precies goed. Een hoop andere mensen staan voor een veel moeilijkere opgave. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het idee van dit soort games is juist dat spelers collectief tegen dezelfde uitdagingen aanlopen en moeten leren om die te overwinnen. Dat werkt alleen als die uitdaging is afgesteld op hoe ‘goed’ je bent in gamen.

Anders gezegd: spellen als Returnal of Sekiro hebben wel degelijk verschillende moeilijkheidsgraden. Je ziet ze alleen niet. Voor de doorgewinterde gamer staan deze games op ‘hard’, voor minder ervaren spelers al op ‘very hard’. Mensen die om wat voor reden dan ook niet in staat zijn om razendsnel verschillende knoppen in te drukken, op precies de goede momenten en in de juiste volgorde, spelen standaard op ’impossible’. Kom dus niet aanzetten met de notie dat dit soort uitdagende spellen verpest zouden worden door de toevoeging van moeilijkheidsgraden. Dat zeg je alleen maar omdat de hoeveelheid uitdaging voor jou toevallig wel prettig is.

Doe niet zo moeilijk

Dat brengt me terug bij mijn punt: tegen de toevoeging zijn van moeilijkheidsgraden of andere opties die een spel toegankelijker maken, is echt zeldzaam elitair.

Toegegeven: ergens snap ik de weerstand wel. Het kan erg aanlokkelijk zijn om de moeilijkheidsgraad terug te schroeven als het even niet wil lukken. Het overwinnen van een ogenschijnlijk onmogelijke uitdaging komt met een zekere ontlading. Die krijg je mogelijk niet als je de moeilijkheidsgraad van de game voor die tijd al handmatig naar beneden hebt bijgesteld. Maar bedenk goed wat voor persoon je bent als je liever miljoenen mensen het plezier van een game ontzegt, dan dat je geconfronteerd wordt met de optie om het eventueel makkelijker voor jezelf te maken. Een optie die je niet eens hoeft te selecteren.

Wees beter

Als je zo per se zo wilt zijn, dan weet ik het ook niet meer. Ik vind het nogal makkelijk gedacht. Doe beter je best. Daag jezelf eens uit om verder te denken dan je eigen belevingswereld. Uitdaging is subjectief. Verschillende moeilijkheidsgraden en andere toegankelijkheidsopties zorgen er juist voor dat meer mensen hun sweet spot kunnen vinden. Als jij de jouwe hebt gevonden: gefeliciteerd, geniet ervan! Maar sta het spelplezier van anderen niet in de weg.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Screenshots nieuwe Battlefield gelekt Vind al gamend je toekomstige baan
101

Reacties op: Een lagere moeilijkheidsgraad verpest helemaal niks

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Sall3mander

    • 8 mei 2021 09:01
    Ik vind dat er gewoon altijd een keuze moet zijn voor moeilijkheid. Ik heb Returnal dus ook niet gekocht, omdat ik bang ben dat het te moeilijk is voor mij en dat ik snel afhaak. Sekiro ooit geleend van een vriend en snel afgehaakt. Ik ben niet iemand die een halve dag gaat besteden om 1 enemy te kunnen verslaan. Speel de meeste games die wel een keuze geven dan weer wel op hard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 8 mei 2021 09:11
    Mensen worden niet 'uitgesloten', ze worden hooguit afgeschrikt, maar eigenlijk uitgedaagd. Je kunt meteen al de handdoek gooien, maar dat zegt meer over je eigen mentaliteit dan over deze game. Misschien kun je ook gewoon respecteren hoe de makers dit soort games hebben bedoeld? Er zijn allerlei games voor mij te moeilijk (vooral rpg's) en ik zit er helemaal niet op te wachten dat er een simpeler modus wordt ingebouwd. Ik wil het kunnen beleven zoals het bedoeld is en anders niet. Ik hoef niet als een kleuter te worden behandeld, dan accepteer ik dat dit niet voor mij is. Prima levensles.

    En verder is de toon van deze column hier en daar best wel tenenkrommend (en nee niet prikkelend)

    'Je mening klopt van geen kanten'.
    'Besef goed wat voor persoon je bent als…'
    'Als je per se zo wilt zijn….'
    'Doe beter je best….'

    Hiervoor is het woord 'aanmatigend' uitgevonden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • bellsxylom

    • 8 mei 2021 09:16
    @Agent 4125 Hear hear.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    slayer1slayer

    • 8 mei 2021 09:19
    @Agent 4125 Goed punt Agent! Meestal staan hier op zaterdagochtend uitstekende stukjes. Nu staat er een stukje van iemand die anderen de les wil lezen. Ik vind het overigens wel prima als de moeilijkheidsgraad kan worden aangepast.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 8 mei 2021 10:03
    @slayer1slayer Dat laatste vind ik ook. En als het er bewust niet in zit, dan respecteer ik dat ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 8 mei 2021 09:29
    @Agent 4125 en als er nou een optie is zoals bij films de directors cut, zodat jij de game kunt beleven zoals de makers wilden maar men die of geen uitdaging wilt of weinig tijd heeft toch van zo game kan genieten. Hoe meer keuzes hoe beter voor onze de consument. En okm de makers verkopen zeker meer games en dus meer geld om meer games te maken. Recturnal spreek me niet aan maar demon souls wel maar te weinig tijd om een game of een boss te masteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 8 mei 2021 09:37
    @hulstpower Dan kun je net zo goed een walkthrough van een gamer op youtube bekijken… Ik verzet me een beetje tegen het idee dat alles voor iedereen toegankelijk moet zijn. Om bij film te blijven: als ik een film niet snap, moet er dan nog een versie worden uitgebracht voor mensen die m niet begrepen? Gaan we van elk moeilijk literair boek een kinderversie maken? Van opera een Kinderen voor Kinderen-liedje? Niet alles is voor iedereen bedoeld.

    Ik zie moeilijke games soms meer als een sportwedstrijd. Die win je niet altijd. En dat is ook niet zo slecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 8 mei 2021 10:30
    @Agent 4125 en naar iemand kijken hoe die gamed of puzzel op lost is niet mijn ding. Maar goed dat is mijn mening. Maar bedoelde alleen dat ze meer zouden verkopen als er opties zijn, en opties zijn niet perse slecht. Nog iets ik heb een mast die speelt alles games op moeilijk of veel from software games maar wel met scuff controller anders lukt het hem niet. Wat vind je daar van dan want zo heeft de dev het niet gedaan en ik zie scuffs als een soort van cheaten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sabor

    • 8 mei 2021 09:45
    @Agent 4125
    Helemaal gelijk!
    En er zijn tegenwoordig al omwegen. Je kan mechanics of tips opzoeken op Youtube, je kan zelfs gewoon het hele spel kijken op Youtube, dan heb je het toch ervaren op de 'makkelijkste' moeilijkheidsgraad. :D

    Ik haak ook wel eens af bij moeilijke spellen maar dan wordt het gewoon tijd voor een ander spel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 8 mei 2021 10:07
    @Sabor Mijn Dark Souls knight blijft voor altijd ergens in de desolate buurt van Ornstein and Smough achter en ik heb er vrede mee :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GekkeHenkie

    • 8 mei 2021 10:27
    @Agent 4125 hulde, en wat een slechte collum met een erg nare kijk mij eens vertellen hoe het zit gevoel. Soms zijn dingen zoals ze zijn, niet alles hoeft aangepast te worden naar de snowflakes van tegenwoordig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 8 mei 2021 10:59
    @GekkeHenkie
    Er is helemaal niks mis met deze collum, maar kennelijk voelen jij en sommige anderen zich gelijk aangesproken.
    Dag zegt meer iets over de lengte van jullie tenen, dan over de collum.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GekkeHenkie

    • 8 mei 2021 11:17
    @Akira heeft niks met aangesproken voelen te maken, soms zijn dingen zoals ze zijn en dan hoeft niet alles aan gepast te worden naar iedereen zijn persoonlijke voorkeur. Dat is wat mensen tegenwoordig eens moeten leren accepteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 8 mei 2021 23:24
    @Agent 4125
    Onzin, games zijn geen kunstwerken die vallen of staan bij een verandering van aanpak.
    Er zijn best veel games die ik graag zou spelen als het wat makkelijker was.
    Dit omdat ik gewoonweg geen zin heb om mijzelf te pushen tot het uiterste, ook omdat ik daar niks meer dan agressief van wordt.
    Als je het over spellen als Dark Souls of Sekiro hebt, zou ik ze waarschijnlijk zelfs graag spelen op dezelfde moeilijkheid als die idiote death penalty's er uit werden gesloopt en er een save anywhere systeem is.
    Eigenlijk krijgt bij mij ieder spel punten aftrek als er geen save anywhere is.
    Dus ja, ik vind ik de attitude dat een spel op een bepaalde manier gespeelt hoort te worden gewoonweg belachelijk.
    Games moeten juist op diverse manieren te spelen zijn.
    Dat is het uitgangspunt van videogames; dat ze maakbaar zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 9 mei 2021 09:55
    @oropher Nou, als de ontwikkelaar besluit deze opties er niet in te doen, dan blijkt de realiteit dus niet maakbaar. Dan heeft de ontwikkelaar besloten dat de game niet op diverse manieren te spelen is. En ik ben zoals gezegd niet tegen verschillende moeilijkheidsniveaus hè. In bv The Last of Us II is het geweldig uitgewerkt. Ik zeg alleen: als het er om wat voor reden dan ook niet in zit, dan respecteer ik dat. En als ik om die reden die game dan niet kan spelen (in mijn geval allerlei rpg's), dan accepteer ik dat, in plaats van dat de ontwikkelaar de game zoals hij die bedoeld heeft, dan maar aan mij 'moet' aanpassen. Het is zijn artistieke vrijheid om dat niet te doen. Ik ben zelf meerdere keren begonnen aan Dark Souls op de PS3 en vrij snel weer afgehaakt omdat ik niet verder kwam. Uiteindelijk toch weer gekocht voor de Switch. Tijd in gestopt en de 'moeilijkheid' uiteindelijk overwonnen. Ik heb m niet uitgespeeld, vooral omdat het verhaal me niet interesseert, maar ik vond het toch tof dat ik verder ben gekomen, op de manier zoals de ontwikkelaar het heeft bedoeld. Een save anywhere zou die ervaring in mijn ogen een stuk minder bevredigend maken. Maar als de ontwikkelaar die er in stopt: prima. Laten we alleen niet alle ontwikkelaars gaan dwingen die overal in te stoppen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 8 mei 2021 09:51
    Geweldige column. Volledig mee eens. Ze kunnen gewoon een trophy of achievement reserveren voor de mensen die het spel op het moeilijkste niveau uitspelen. Kunnen ze toch laten zien hoe ver ze boven het gepeupel staan. Maar gun andersdenkenden ook wat. Is ook in je eigen belang. Hoe meer mensen kunnen genieten van een game, hoe meer verkopen, hoe groter de kans op meer van dit soort spellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 8 mei 2021 10:07
    Ik heb hier twee problemen mee. Ten eerste lijkt de schrijver 'toegankelijkheid' en 'moeilijkheid' te verwarren. Zou Returnal baat hebben bij een saveoptie? Ja. Het wordt echter anders als je de kern van bepaalde mechanieken aanpast voor een makkelijkere speelervaring.

    HET stokpaardje hier is natuurlijk Dark Souls. Zou Dark Souls baat hebben bij een makkelijkere moeilijkheidsgraad? Ik denk het niet, omdat het leren en moeten proberen zo diep verwoven zijn met de mechanieken en zelfs de lore van het spel. Je zou vrij letterlijk een ander spel spelen als ze gaan morrelen met invincibility frames, poise en je stamina, of de schade die vijanden doen, of de movesets die ze gebruiken. Dan kan je als reviewer leuk binnen twee dagen door het spel heen, maar het spel heb je uiteindelijk niet écht gespeeld. Je hebt het spel alleen maar gezien. Maar als het alleen maar gaat om hoe het spel eruit ziet, heb ik een beter plan: laat dat spel lekker liggen, en ga een film kijken, want vanaf dat punt ben je gewoon je media door elkaar aan het halen.
    (Nota bene: ik denk dat als je Dark Souls makkelijker wilt maken zonder deze ingrepen, je vooral een veel langere en heel anders gestructureerde tutorial aan moet bieden!)

    Het tweede probleem ligt in het verlengde hiervan: 'een lagere moeilijkheidsgraad verpest niets' is een blanket statement die absoluut niet zomaar toegepast kan worden op elk spel in elke situatie. De schrijver zelf geeft DS en Sekiro ook als voorbeeld, en zegt vervolgens dat deze spellen wel degelijk verschillende moeilijkheden hebben. Vooral Sekiro is hier een mooi voorbeeld van wat mij betreft, met de mogelijkheid om de daadwerkelijke moeilijkheid op twee ingame manieren te verhogen. Oftewel: je eerste playthrough speel je allang op Easy. Dat de een dit eigenlijk al "very hard" zou noemen, is semantiek. Dat sommige mensen er nooit doorheen zullen komen, is gewoon een gegeven. Voor alle honderden uren die ik in Souls heb gestopt, raak ik na een halfuur al compleet gefrustreerd met spellen als Super Mario en Hollow Knight. Dat is geen gebrek aan de kant van het spel, maar een soort grens die ik tegenkom aan de mijne.

    Schrijver zegt echter vervolgens: "Kom dus niet aanzetten met de notie dat dit soort uitdagende spellen verpest zouden worden door de toevoeging van moeilijkheidsgraden." Nee, want die ZIJN er al, zoals je zelf toegeeft. Wat is dan nog je punt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 8 mei 2021 12:59
    @Witty1889 wat marcel volgens mij bedoelt komt hier op neer:

    Ik ben best goed in games. Voor mij was Sekiro lekker pittig.

    Mijn vrouw is minder goed in games. Voor haar is Sekiro onspeelbaar.

    Als zij hem op Easy kon zetten, zou de game voor haar ook 'lekker pittig' worden. Zij zou dan dus, op haar niveau, net zo hard uitgedaagd worden als ik op mijn niveau.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 8 mei 2021 13:15
    @ErikNus Dat snap ik, maar afgaande op mijn voorbeeld van Dark Souls vraag ik me dus enorm af wat dit daadwerkelijk oplevert en hoe dit er dan in de praktijk uit moet zien. Als je gaat morrelen met mechanics dan speel je gewoon niet meer hetzelfde spel. We zitten daarmee nog steeds gevangen in een onduidelijk onderscheid tussen toegankelijkheid en moeilijkheid. Ik zie de grens tussen die twee begrippen niet goed liggen in dit relaas en ik zie ook de morele plicht om die toegankelijkheid zo groot mogelijk te maken niet goed hieruit volgen. Als je Sekiro een oefenmodus geeft waar je bijvoorbeeld geen posture damage neemt, maak je het wel toegankelijker, maar de core mechanics als je het spel zelf speelt blijven ongewijzigd.

    Het lijkt er dus vooral op dat de schrijver spellen meer toegankelijk wilt maken. Het gaat daarbij totaal niet om de moeilijkheid, je kan die toegankelijkheid namelijk op vele manieren teweeg brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 8 mei 2021 13:17
    @Witty1889 je zou bij dark souls bijvoorbeeld vijanden minder health kunnen geven, de speler meer health, of bijvoorbeeld de timing window voor iets als dodgen kunnen verlengen.

    Nogmaals, voor bijvoorbeeld mijn vrouw zou dat betekenen dat ze op ongeveer dezelfde manier wordt uitgedaagd als ik word uitgedaagd door die game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.