Een droge zomer? Niet in gameland | Gamer.nl

Een droge zomer? Niet in gameland | Gamer.nl

Sinds een tijdje hou ik op mijn telefoon bij welke games ik allemaal nog wil spelen. Elke keer als ik iets uitgespeeld heb, kruis ik het weg. Het is hartje zomer, maar op dit moment is mijn lijst langer dan ooit.

Ik kan me de tijd nog goed herinneren dat de zomer een grote, dorre vlakte was, een oase van rust voordat de gamestorm weer losbrak in het najaar. Eindelijk lekker de tijd om mijn backlog door te ploegen en de games van vorig jaar die ik had gemist op te pakken. Maar die tijd is voorbij, het is gedaan met de rust. Ook in de zomer komen nu volop games uit die ik wil spelen.

Alleen al de afgelopen week kwamen twee games uit waar ik met smart op zat te wachten. Ik wil dolgraag verder koken in Overcooked! 2 en de uitdaging aangaan in Dead Cells. Vorige week belandde Picro S2 op mijn lijstje, volgende week staat Guacemelee! 2 alweer op het programma. Ik had me voorgenomen om mijn backlog weg te werken voordat het najaar begint met Spider-Man begin september, maar dat gaat dus niet lukken. Ik vraag me af of ik Yakuza 0, Ni No Kuni 2 of Detroit: Become Human ooit uit ga spelen.

Dead Cells

Het najaar zit vol

Er was een tijd dat alle games die er toe deden, in het najaar uitkwamen. Natuurlijk waren er wel promoties als Summer of Arcade, maar de grote namen mikten op november. Mooi op tijd voor Thanksgiving en Black Friday in Amerika, en ruim op tijd voor iedereen die al kerstinkopen doet in de rest van de wereld. Maar er kwamen steeds meer games uit en het werd duidelijk dat die grote kans liepen om te verzuipen in het najaarsgeweld. Als jouw game niet boven grote klappers als Call of Duty uit kon komen, kon je het wel vergeten.

Het 'najaar' breidde zich steeds verder uit en tegenwoordig zit het van begin september tot begin december bomvol. Daarom wijken games steeds vaker uit naar het voorjaar, waar het nu ook al dringen geblazen is. De eerste keer dat ik het echt opmerkte, was toen Sony er geen probleem mee bleek te hebben om grote exclusives uit te stellen naar maart. The Order 1886 was de eerste, die ging van najaar 2014 naar begin 2015. Het jaar daarop werd Uncharted 4 uitgesteld van het najaar naar 2016. Sony kreeg door dat hun PlayStation 4 tijdens de feestdagen ook wel verkocht op kracht van third party-titels en pakte met hun exclusives dan maar rond maart uit. En dat gaat vrolijk door: Horizon Zero Dawn verscheen in maart 2017 en God of War in april 2018.

Octopath Traveller

Tot aan januari

Zelfs januari, tot voor kort de meest gameloze maand, ziet steeds vaker grote releases. Komende januari staat Kingdom Hearts 3 op de planning (als hij niet wordt uitgesteld...), afgelopen januari kwamen onder andere Celeste, Monster Hunter en Dragon Ball FighterZ uit. In de eerste maand van 2017 kregen we Gravity Rush 2 en Resident Evil 7. Vroeger werd je als uitgever voor gek verklaard als je je game in januari uitbracht. Zo vlak na kerst heeft toch niemand geld meer? Maar steeds vaker vinden uitgevers het eigenlijk wel fijn om een hele maand de aandacht voor zichzelf te hebben.

De zomer is tot nu toe aardig gevrijwaard gebleven. Kennelijk verwachten uitgevers dat mensen het te druk hebben met vakantie vieren en in de zon zitten. Het zijn ook veelal geen triple A-titels die nu in de zomermaanden uitkomen, maar wel de triple I-titels, zeg maar de langverwachte indiegames. Het zijn de enige maanden waarin ze nog geen concurrentie hebben van de games met grotere budgetten en ze zien hun kans nu schoon.

Qua grote partijen gaat vooral Nintendo in de zomer vrolijk verder met games uitgeven. Zou dat wellicht komen omdat je de Switch zo lekker mee kunt nemen op vakantie en ook gewoon onder een parasol kunt spelen? Hoe dan ook, deze zomer zagen we grote ports (Captain Toad: Treasure Tracker, Crash Bandicoot N.Sane Trilogy, Wolfenstein, Okami HD) en nieuwe games (Mario Tennis Aces, Octopath Traveler). En dat naast al die indies die ook de draagbare Nintendo-console aandoen.

Hoe meer keuze, hoe beter, dus als consumenten hebben we eigenlijk niets te klagen. Toch voelt het soms een beetje alsof ik verdrink in de keuzes. Vroeger bestond mijn backlog vooral uit games die ik niet per se wilde spelen, maar die mi chien wel leuk waren om te proberen. Nu staan er ook must-play-spellen tu en, waar ik gewoon niet aan toekom. 'Er zijn te veel leuke games' is nou niet echt een vervelende klacht om te hebben. Maar dat rustpunt in de zomer, waarin ik mijn backlog goed kan bestuderen en de belangrijkste titels weg kan werken, die is verleden tijd.

Elke zaterdag verschijnt er op Gamer.nl een column die ingaat op actuele gebeurteni en. Lees ook:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou