Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Column

E3 2015: Eitr, de Souls-game van de E3

Marcel's nieuwe liefde

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
Voor de E3 was Eitr slechts een van de duizenden indiegames die momenteel in ontwikkeling zijn, maar dankzij een trailer tijdens Sony’s persconferentie stond het spel even vol in de spotlight. En dat is verdiend, vindt Marcel. Zijn Souls-game van de afgelopen E3 is vreemd genoeg niet Dark Souls 3, maar Eitr.

Niet alleen is Eitr mijn ‘Soulslike’ van de E3, het is ook mijn game van de show. Voor wie mij enigszins heeft gevolgd op Gamer.nl, mag dat nauwelijks een verrassing zijn. Sinds de release van Demon’s Souls in 2009 verlang ik naar toekomstige Souls-games en denk ik terug aan Souls-games uit het verleden. Dat gaat zelfs zo ver dat ik om de zoveel tijd op Google zoek naar Souls-achtige games die in ontwikkeling zijn. Zo stuitte ik een aantal maanden geleden op Eitr, een pixelprecieze isometrische mix van Dark Souls en Diablo. 

Mission improbable

Sindsdien volg ik de ontwikkelaars op Twitter, Facebook en Tumblr en ieder ander mogelijk kanaal waarop wellicht nieuwe informatie van het spel kan opduiken. Op de E3 had ik mezelf daarom een geheime missie gegeven: mail, spreek en smeek zoveel mogelijk mensen om maar een hands-on-sessie met Eitr te regelen.

Via een hoop halve beloftes, miscommunicatie en uiteindelijk een dode mus (Eitr was niet op de E3), kwam ik uit bij een presentatie van duivensimulator Hatoful Boyfriend: Holiday Star. Die bizarre game werd getoond op de E3-stand van indie-uitgever Devolver. Correctie: een stand tegenover de E3, op een parkeerterrein onder de brandende zon. Omdat een plek op de beursvloer van de E3 nogal duur is, hield Devolver ook dit jaar weer een eigen evenement. Ieder van de spellen die de uitgever presenteerde, had letterlijk een eigen trailer. De demo’s werden in caravans gegeven die niet zouden misstaan in Breaking Bad.

Maar na een onnavolgbare presentatie over de nieuwe Hatoful Boyfriend spotte ik tot mijn grote verbazing het haast onleesbare logo van Eitr op een van de andere trailers. Een stevig potje onderhandelen later had ik dan toch een afspraak voor later op de middag geregeld. En mogelijk de lunchpauze van de makers verstoord. Om 15:05 stapte ik de trailer van Eitr binnen. Mijn objectiviteit liet ik erbuiten. 

Eitr of Souls

Een uur later was ik een unieke ervaring rijker, maar een illusie armer. De stille hoop dat Eitr nog in 2015 zou verschijnen bleek ijdel: het spel is nog maar voor twintig procent voltooid en zal nog wel tot eind volgend jaar op zich wachten. Maar zelfs op de valreep van 2016 is het nu al een kanshebber voor mijn game van dat jaar.

Eitr ademt dezelfde duistere sfeer als Demon’s Souls en de eerste Dark Souls. Met je zwaard slaan gaat moeizaam en dat blijft zo, tot het punt dat je daadwerkelijk te moe bent. Daarna gaat het helemaal niet meer. Je bent gebonden aan je beperkte uithoudingsvermogen, er is een pareersysteem en je drinkt Estus-achtige drankjes om je levensbalk aan te vullen. Ga je dood, dan verlies je de verzamelde valuta waarmee je jezelf sterker had kunnen maken.

Eitr verpakt die Souls-formule in een Diablo-jasje, deel twee om precies te zijn. Waar de locatie van loot in de Souls-games vastligt, wordt die in Eitr volledig willekeurig gegenereerd. De makers trekken die opzet zover door dat zelfs alle vaardigheden die je verdient volledig aan het lot worden overgelaten. Er zijn zowel actieve skills als passieve, maar het kan dus voorkomen dat je personage  enkel vaardigheden uit de ene tak vindt. Wat wel vastligt zijn de karakteristieke statistieken zoals strength, vitality en dexterity. Om die te verbeteren moet je een soort souls investeren, maar je kunt er ook voor kiezen om de items niet te gebruiken. Hoe meer je er bij je draagt, des te sterker je bent, sterker dan je ooit zult worden wanneer je ze inlevert. 

Verzieling

De inspiratiebronnen van Eitr zijn evident. Er zitten nog wel wat gaten in de blauwdruk. De ontwikkelaars zijn er bijvoorbeeld nog niet over uit of ze ook magische spreuken willen toevoegen. Een multiplayer zoals die in de Souls-serie lijkt onwaarschijnlijk, al krijgt Eitr wel een online component. Spelers kunnen bij bazen een familiar achterlaten en aangeven of die goed- of kwaadaardig is. Die beestjes duiken op tijdens de baasgevechten van andere spelers, om te helpen of juist dwars te zitten. Daaraan zijn weer verschillende beloningen gekoppeld.

In de demo die ik speelde was daar nog geen spoor van te bekennen. Ik zie langzamerhand wel een lijn: een toenemend aantal ontwikkelaars leent van het Souls-genre om een beetje mysterie aan hun games toe te voegen. Die verzieling van de game-industrie kan ik alleen maar toejuichen, net zoals de makers van Eitr dat deden toen ze eindelijk iemand zagen spelen die hun enthousiasme voor de Souls-serie deelt.  

Dit artikel delen:

Lees meer

Mario in Unreal Engine 4 E3 2015: Abzû (hands-on)
20

Reacties op: E3 2015: Eitr, de Souls-game van de E3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Baukereg

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ziet er inderdaad heel goed uit. Sowieso heb ik de meeste games ontdekt buiten de bekende presentaties, via verschillende (indie)kanalen op Twitch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GerarDOS

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Goede column, ik hoop hier nog veel vaker iets van jou te lezen Marcel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KevWatch

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Topcolumn! Waarom doe je dit niet wekelijks?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Meer van dit! Teksten van Marcel zijn de enige rede dat ik Gamer.nl nog lees.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Schrijf je zelf niet meer voor gamer.nl?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SanderHolsgens

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Heerlijk artikel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • H4mTar0

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Prachtverhaal. Ik moest een traantje wegpinken, zo mooi.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Die Marcel is duidelijk een talent, ik hoop nog veel van hem te lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Misschien moet je een vaste freelancer worden Marcel, kunnen we vaker dit soort artikelen plaatsen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik weet niet wat scherper is, Marcels pen of die blik in zijn avatar. Dat ik dit magnum opus heb mogen nakijken draag ik voor altijd bij me.

    Edit: Meer van dit in de nabije toekomst?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik kijk uit naar je review Marcel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MartinVerschoor

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Wow, heel goed! Wil je anders niet voor InsideGamer schrijven? Je kunt me bereiken via PM

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fredje3112

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Zelden zo'n sterk artikel gelezen. Ooit gedacht aan een professionele carrière als schrijver?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WXL

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik hoef de game niet meer te spelen. Sterker nog, ik hoef nooit meer games te spelen. Het euforische gevoel dat ik krijg van het lezen van jouw teksten Marcel, is via geen enkel ander medium te evenaren. Chapeau!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DanielVerlaan

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Vreemd dat zo'n talent nog niet is ontdekt. Hoopt dat hij bij Gamer.nl blijft om zich door te ontwikkelen tot een groot schrijver.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KingOfTheHill

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Leuk man. Moet je iets mee doen. Doei.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasBastiaans

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Mijn borstkas scheurde open en mijn hart werd geraakt. Zelden zoveel passie en beleving in een tekst gelezen. Hulde!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Theisch

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Fijn dat er tenminste iemand bij de Gamer.nl redactie zit die de Souls games begrijpt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • picauly88

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Die tekst kan online wat mij betreft!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Dit is zo veel beter dan die lui van NuTech!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.