Column

E-sports moeten een Olympische sport worden

Tijd voor verandering

Geschreven door Erik Nusselder op
De meningen van het IOC lijken al jaren op en neer te gaan: moeten e-sports nou wel of niet een olympische sport worden? Er zou de komende jaren mee geëxperimenteerd gaan worden, maar dat lijkt inmiddels op losse schroeven te staan. Voorzitter Thomas Bach ziet het eigenlijk niet zo zitten, omdat games geweld zouden verheerlijken.

Naast dat dat een beetje een rare reden is – boksen is bijvoorbeeld ook een olympische sport – vind ik het ook erg jammer. Ik denk dat e-sports juist heel goed bij de Olympische Spelen zouden passen.

Het is populair

De eerste reden ligt ontzettend voor de hand: e-sports zijn populair. Dat er tientallen miljoenen mensen naar e-sportstoernooien kijken, hoef ik jullie natuurlijk niet meer te vertellen. De digitale sport groeit al jaren in populariteit, al krijg je daar in de mainstream media misschien niet altijd veel van mee. E-sports heeft zijn schare fans online verzameld en heeft tv-zenders of krantenartikelen helemaal niet nodig om haar jonge publiek te bereiken.

Dat is nou precies waarom de Olympische Spelen er goed aan zouden doen om e-sports in haar programma op te nemen. Het zou een grote schare nieuwe kijkers trekken, die de Spelen vaak maar moeilijk kan bereiken. Dat willen ze wel graag, zoals je kunt zien aan de toevoeging van bijvoorbeeld BMX of skateboarden.

esports

Het is moeilijk

Populariteit alleen is natuurlijk niet genoeg, gaming moet ook nog als een echte sport gezien worden. Hier ontstaat meestal de grootste discussie over: gamers zitten toch alleen maar in een stoel een beetje op knopjes te drukken? Hoe is dat een sport? Nou, bijvoorbeeld omdat professionele gamers tientallen uren per week moeten trainen om op het hoogste niveau mee te kunnen komen. Gamen op wereldniveau is buitengewoon moeilijk en vereist een zeer toegewijde levensstijl, waarin er eigenlijk weinig ruimte is voor andere dingen dan oefenen, oefenen en oefenen.

Maar dat niet alleen, je moet er eigenlijk ook fysiek fit voor zijn. Nou ja, het hoeft natuurlijk niet, maar het helpt wel. Duitse onderzoekers ontdekten twee jaar geleden al dat e-sporters bijna net zo veel van hun lichaam vragen als andere topsporters. Ze maken bijvoorbeeld zo'n 400 acties per minuut op hun toetsenbord en muis, veel meer dan de gemiddelde mens. Dat zijn dan ook nog eens geen willekeurige bewegingen, maar ze moeten hun kop erbij houden. Hun hartslag gaat dan ook flink omhoog, 160 tot 180 slagen per minuut. Volgens de onderzoekers is dat vergelijkbaar met een autocoureur.

Hun conclusie is dan ook dat e-atleten gewoon echte atleten zijn, en dat ze zich ook als topsporters op wedstrijden zouden moeten voorbereiden. Gamers hebben niet altijd door wat een aanslag zo'n wedstrijd kan zijn op hun lichaam en zouden daar meer rekening mee moeten houden, bijvoorbeeld door beter te eten en meer te bewegen.

Het legitimeert gaming

Als e-sports een olympische sport zouden worden, zou dat een enorme opsteker voor het medium zijn. Games worden nog altijd niet overal serieus genomen, maar met een olympische status zou dat kunnen veranderen. Het is een kans om aan het grote publiek te laten zien hoe veel tactiek en kunde er bij games komt kijken.

Er zijn nog altijd genoeg mensen die denken dat games simpel tijdverdrijf zijn en dat we de hele dag maar een beetje op elkaar schieten. Ik hoor dat soort opmerkingen nog vaak genoeg in mijn omgeving, ook van mensen van mijn eigen leeftijd. Door games een olympisch podium te geven, kunnen we laten zien dat het veel meer is dan dat. Je hebt daadwerkelijk een doordachte tactiek nodig om te kunnen winnen.

Er zijn wel vreemdere olympische sporten

Laten we eerlijk zijn, zouden e-sports nou echt zo misstaan op de Olympische Spelen? Er zijn wel vreemdere sporten die elke keer weer de revue passeren. Hoe vaak ik wel niet verbaasd naar een curling-wedstrijd heb zitten kijken, of naar langlaufers die halverwege ineens een potje gaan schieten...

Natuurlijk zullen er mensen zijn die raar opkijken als ze ineens games krijgen voorgeschoteld tijdens Studio Sport. Maar is dat echt zo anders dan ik opkijk als ik bijvoorbeeld trampolinespringen of snelwandelen voorbij zie komen? Natuurlijk is het hartstikke knap wat deze atleten doen en ik zeg ook niet dat zij geen plekje op de Spelen verdienen. Maar als zij er mogen staan, waarom gamers dan niet?

e-sports

Het is leuk om naar te kijken

Dit laatste argument is eigenlijk het belangrijkst: e-sports zijn hartstikke spannend. Zoek op YouTube maar eens een potje Rocket League van hoog niveau op, of kijk naar een match Overwatch tussen twee gelijkwaardige teams. De actie spat van het scherm en je zit op het puntje van je stoel, zeker als je een voorkeur hebt voor wie er wint. Daarnaast zijn dit soort games, net als bijvoorbeeld FIFA of fighting games, hartstikke goed te volgen, ook voor mensen die er geen verstand van hebben. Het is altijd redelijk duidelijk om te zien wie er aan het winnen is.

Natuurlijk zijn er ook games waarbij dat minder het geval is, zoals League of Legends. Een leek zal dan niet zo snel begrijpen wat er zich allemaal op zijn scherm afspeelt. Maar het is de taak van een goede commentator om dat uit te leggen en de acties in de wedstrijd te duiden. Wat dat betreft is het niet zo anders dan bijvoorbeeld schoonspringen. Ik zie het verschil tussen al die sprongen niet en kan de verschillen tussen de juryscores niet begrijpen, maar als het me uitgelegd wordt kijkt het al een heel stuk fijner weg. Soms mag je best van je publiek verwachten dat ze een beetje moeite doen om de sport te begrijpen.

Dus laten we van e-sports een olympische sport maken, want: waarom eigenlijk niet? Het is competitief, spannend, populair, jong, modern, je moet hard trainen om er goed in te zijn, en bovenal is het leuk om naar te kijken. Precies wat de Olympische Spelen nodig hebben.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Nintendo Direct uitgesteld en Henry Cavill in The Witcher Behaal alle challenges van Fortnite seizoen 5 - Week 9
33

Reacties op: E-sports moeten een Olympische sport worden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • obi-twan kenobi

    • 8 september 2018 10:23
    Weer een leuk geschreven artikel met goede onderbouwde argumenten. Van mij mag e-sports ook worden toegevoegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 september 2018 10:47
    @obi-twan kenobi dankjewel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 8 september 2018 10:34
    Zelf vind ik meer dat e-sports er niet bij hoort.

    Waarom moet het er perse bij?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 september 2018 10:47
    @Shinjite niks moet natuurlijk per se, maar het lijkt me leuk.
    Als je wilt weten waarom, heb ik hierboven vijf argumenten gegeven:-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 september 2018 18:16
    @Shinjite van mij ook niet. Sowieso welke games gaan dan een onderdeel zijn?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Marcus88

    • 8 september 2018 11:09
    ik zag het eerst niet zitten want het leek mij "raar" maar je hebt het zo goed onderbouwd dat ik om ben. waarom ook niet eigenlijk inderdaad!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 september 2018 11:25
    @Marcus88 de hele olympische spelen zijn raar! :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Marcus88

    • 8 september 2018 13:31
    @ErikNus hahah klopt!

    offtopic : is het mogelijk je naam te veranderen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 8 september 2018 11:14
    Ik vind E sports juist niet bij de olympische spelen passen. Of andersom. Op een enkele vreemde eend in de bijt, gaan de belangrijke olympische spelen toch voornamelijk om fysieke prestaties. E sports, draaien meer om behendigheid, teamwork en strategie. Inderdaad, ook curling draait daar om. En curling is een vreemde eend.

    Zeker op lange termijn, denk ik dat het juist beter is wanneer E-sports hun eigen weg blijven gaan. Het IOC is een logge organisatie, e sports is een snel veranderende wereld. Dat gaat e sports eerder tegenhouden dan helpen.

    Een generatie groeit op met e sports. Beter dat e sports op eigen kracht meegroeit met die generatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 september 2018 11:25
    @TripleDad ja je hebt zeker gelijk dat e-sports de Spelen zelf niet nodig hebben om populair te zijn en te groeien.

    Ik vind gewoon dat de Spelen wel wat moderner mogen, dat duurt altijd heel lang bij ze. Het kostte nogal wat tijd totdat bijv. surfen werd toegelaten, of nu skateboarden.

    En met 400 acties per minuut vind ik e-sports dus ook best fysiek!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 9 september 2018 17:47
    @ErikNus Een pianist op topniveau maakt ook heel wat bewegingen per minuut, maar dat maakt piano spelen nog geen sport. De definitie van sport is vrij ruim maar ik vind persoonlijk dat de fysieke prestatie groter moet zijn dan bij gamen het geval is. Ik zie darten of schaken dan ook niet als echte sporten.

    Ik zou ook liever zien dat mensen gamen serieus nemen vanwege de mooie singleplayer games dan de multiplayer games. Zonde dat zoveel mensen prachtige ervaringen zoals Bioshock, Limbo en Final fantasy VII (een héél kleine greep topgames) missen omdat ze denken dat games voor kinderen zijn.
    Als ze vooral multiplayer zien, dan komt hun beeld ook niet verder dan dat we vooral op elkaar aan het schieten zijn, of aan het racen/voetballen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 8 september 2018 14:10
    "naar langlaufers die halverwege ineens een potje gaan schieten"

    Biatlon is fysiek echt een van de allerzwaarste sporten, die absoluut bij de Olympische Spelen hoort.

    Nee ik ben het er helemaal niet mee eens dat E-sports thuishoren op de OS. E-sports heben hun eigen plek en wellicht vervaagt die grens van ' echte' en virtuele sports op een dag helemaal, maar zover zijn we nog lang niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 september 2018 14:52
    @chemicalscum ik zeg ook niet dat het niet zwaar is, ik vind het gewoon raar…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 8 september 2018 15:32
    @ErikNus Tja, het is ook maar net wat je gewend bent. Biatlon heeft een militaire oorsprong en hoort echt bij Scandinavië en de Winterspelen, ik vind het wel mooi eigenlijk. En zoveel sporten zijn raar als je erover nadenkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 8 september 2018 14:13
    Ben het er volledig mee eens.

    Zie dat Curling wel eens voorbij komen en dat is echt zo'n WTF moment. Hoe is dat een sport te noemen? Het is gewoon vegen. Dan doet elke huisvrouw ook aan topsport.

    http://datingforgeeks.tumblr.com/post/171299683243/975-herfstspelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 8 september 2018 17:08
    @bigds9fan lol

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WijvanWCeend

    • 8 september 2018 18:11
    Ik vind het argument "het verheerlijkt geweld" ook echt een non-argument. Boxen, judo, en ijshockey zou je dan ook niet moeten opnemen in zo'n toernooi.

    Ik denk alleen dat het nog wel even gaat duren voor e-sports in het Olympisch toernooi worden opgenomen. Pas als de dinosauriërs die de sport wereld nu runnen er mee ophouden, en een generatie die met e-sports zijn opgegroeid aan de macht is krijgt het een kans.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 8 september 2018 19:27
    @WijvanWCeend in ijshockey vliegen de bloed en tanden regelmatig over het ijs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Phobia

    • 8 september 2018 21:14
    E-sports op de spelen, prima.
    Dan graag ook darten toevoegen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bouddieehh

    • 8 september 2018 23:04
    Waarom moet e-sports olympisch gaan? De spellen van vandaag zijn morgen geen e-sport meer. Daarnaast zie ik het niet als een fysieke sport, het moet gelijk gesteld worden met schaken en dammen.

    Wat Phobia zegt; voeg darten dan ook toe en als we dan toch bezig zijn misschien jeux de boules, bowlen, tafelvoetbal, airhockey, vissen en kleiduifschieten ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.