Column
The Witcher

Dromen over de volgende The Witcher-game

Mythische wezens en verre werelden

Geschreven door Jacco Peek op
Tot vervelens toe kan ik vertellen over The Witcher 3: Wild Hunt. Na ooit het tweede deel even te hebben aangeraakt, dook ik pas in 2015 in de donkere sprookjeswereld van CD Projekt Red, oorspronkelijk bedacht door Poolse schrijver Andrzej Sapkowski. Binnen meer dan honderd uur wekte de game meer emoties bij me op dan elk ander mediaproduct ooit deed.. Na The Witcher 3 te hebben uitgewoond en vervolgens de boeken te hebben verslonden, droom ik al jaren over de volgende game.
Een droom die pakweg twee jaar geleden in duigen viel toen CD Projekt aankondigde dat het verhaal van Geralt écht ten einde was gekomen. Sommigen houden echter stug vol dat er vanwege het financiële succes van The Witcher 3 ooit een vervolg komt, wat recent min of meer werd bevestigd door de ontwikkelaar. De game zal niet de naam The Witcher 4 dragen, maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor een nieuw epos.
The Witcher

De Leeuwenwelp

De twee verhalenbundels, de vijf romans en het losstaande deel hebben mijn perspectief op de hekser Geralt beïnvloed. Waar ik mijn vraagtekens had bij zijn liefde voor de kattige tovenares Yennefer, wordt in de boeken duidelijk dat de twee toch echt voor elkaar zijn bestemd. Ook kwam ik veel meer te weten over Ciri, die als twaalfjarige in aanraking komt met allerlei gruwelheden. Walgelijke insecten eten om te overleven in de woestijn, mannen die niet van haar kunnen afblijven en de vervelende bijwerkingen van magische krachten zijn onderdeel van haar lijdensweg. Een lijdensweg die Ciri tekent voor het leven en mij als lezer één ding duidelijk maakte: Ciri is perfect voor de volgende The Witcher-game.

Een direct chronologisch vervolg op Wild Hunt is wellicht het meest logisch, aangezien CD Projekt Red graag bronmateriaal gebruikt als fundering voor een origineel verhaal. Dit betekent dat we Ciri volgen in een nieuw avontuur als volleerd hekser, afhankelijk van het einde uit de vorige game. Haar magische capaciteiten openen de deur naar nieuwe gameplaymechanieken en bovendien onbekende werelden. Als Kind van het Oude Bloed bezit ze namelijk de kracht om naar andere universums te reizen, ver buiten het Continent, de wereld waar The Witcher zich afspeelt.

The Witcher

Een andere mogelijkheid is daarom dat de volgende game zich afspeelt in de periode dat Geralt zijn oogappel verliest, terwijl Ciri andere werelden bezoekt, zoals ze in de game beschrijft. In de boeken brengt ze bijvoorbeeld tijd door in de wereld van de oude elfen, waar totaal andere natuurwetten gelden en een andere cultuur heerst dan we tot op heden in de games hebben gezien. Ik zou het geweldig vinden om een blik te krijgen in dit soort oude samenlevingen waar frequent naar wordt gerefereerd. Het is voor CD Projekt Red bovendien een uitgelezen kans om qua spelwereld de resetknop in te drukken en het verhaal van een nieuwe monsterjaagster te vertellen.

Imperfecties

Ik vind het lastig om de imperfecties van The Witcher 3 toe te geven, maar met Ciri als hoofdrolspeelster wordt The Witcher qua gameplay wellicht een veelzijdigere game. Tot nu toe ligt de focus van de serie op sierlijk, maar gecontroleerd ronddansen met een ijzeren of zilveren zwaard, met de vijf heksertekens als magische ondersteuning. Met Ciri als semi-tovenares zie ik voor me hoe de game deze potentie kan benutten om listige monsters te grazen te nemen. Denk aan een bevriezingsspreuk om vijanden vervolgens aan stukjes te hakken of teleporteren op cruciale momenten. Het universum heeft veel meer in huis dan zwaardvechten en wellicht spreekt deze verlenging van de gameplay een breder fantasy-publiek aan.

Ook mag de volgende game dwingender zijn in het maken van specifieke drankjes en olies die de achilleshiel van bepaalde monsters betreffen. Een monster uit de tent lokken en verslaan kan soms een hele klus zijn en wat mij betreft mag de moeilijkheidsgraad op dit vlak worden opgeschroefd. Verder zijn er nog kleine puntjes die de game best mag aanpakken. Neem bijvoorbeeld de manier waarop kruisbogen werken: richten gaat stroef en uiteindelijk is het wapen ineffectief tegen vijanden die zich niet in de lucht begeven. Ook hoop ik dat CD Projekt Red het natuurlijkere keuzesysteem uit Cyberpunk 2077 implementeert in hun volgende game. The Witcher 3 heeft me voor bloedstollende keuzes gezet, maar de optie om altijd naar je wapen te kunnen grijpen klinkt als een revolutionaire toevoeging.

The Witcher

Terug in de tijd

Maar wat nou als CD Projekt toch teruggrijpt naar Geralt? Wat als de volgende The Witcher-game de tijd terugdraait en al die mysterieuze vloeken, grootse veldslagen en absurde feesten vertaalt naar de volgende game? Naar mijn mening is deze tweede optie minstens zo aantrekkelijk als een direct vervolg op The Witcher 3. Geralt maakt in die periode een interessante ontwikkeling door die zijn hoop in de mensheid en andere rassen vrijwel tenietdoet. Er ligt een fantastisch verhaal voor het oprapen met weerzinwekkende kwesties, charismatische personages en een uitgestrekte wereld.

Bovendien is er ruimte voor een veel persoonlijkere en dreigendere antagonist dan Eredin, de leider van de Wild Hunt. Omwille van spoilers voor de aankomende Netflix-serie laat ik in het midden wie dit is, maar deze prominente tegenspeler kan nog meer lading geven aan Geralts eerste zoektocht naar Ciri. Het meisje zelf kan overigens prima een actieve rol spelen in het verhaal, zij het als tijdelijke compagnon van Geralt, zoals God of War dat zo voortreffelijk doet.

The Witcher

Sterren in de vijver

Als ik droom over de volgende The Witcher-game, dan beeld ik mij in hoe CD Projekt Red de wereld compleet maakt en hoe een oudere Ciri of jonge Geralt daarin fantastische verhalen beleven. Er is nog zoveel mogelijk en na het succes van The Witcher 3: Wild Hunt moet CD Projekt Red wel gek zijn om geen volgend deel te ontwikkelen. Mocht ik het mis hebben, en de sterren in de vijver verwarren met die in de lucht, dan zal ik voor altijd moeten blijven dromen over dat utopische vervolg.

Dit artikel delen:

Lees meer

Terugkerende levels Super Smash Bros. Ultimate vergeleken met Wii U-versie Chief design officer Patrick Söderlund vertrekt bij EA
26

Reacties op: Dromen over de volgende The Witcher-game

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Spiree

    • 15 augustus 2018 10:41
    Geniaal geschreven ! En kompleet met je eens. Ik hoop ook echt dat ze the witcher franchise niet verlaten, net wat je zegt er zijn nog zoveel verhalen on aan geraakt binnen het universum van witcher. Moet ook zeggen dat ik nog niet een game (sp) heb gespeeld die me zo boeide als the witcher games en dan wel met stipt op 1 deel 3 + de dlc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hartigan

    • 15 augustus 2018 10:47
    Je beschrijft een gevoel waarvan ik denk dat er echt meer mensen moeten zijn die het ook hebben, ik ben er één van. De combinatie van boeken/game in deze, hoewel niet op alle fronten perfect, is er inderdaad één die voor een prachtige wisselwerking van emoties zorgt op bepaalde punten in de game. De boekenreeks alleen al is, als je er gevoelig voor bent, al voer voor een intense belevingsreis genoeg. De games maken daar dankbaar gebruik van en zullen ook voor hen die de boeken niet gelezen hebben en het genre wel kunnen waarderen een mooi verhaal vertellen.
    Je schetst mooie vooruitzichten en ambitieuze doelstellingen. Ik kan slechts hopen dat het niet bij dromen blijft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 15 augustus 2018 13:14
    @Hartigan Precies, als begin met lezen ben ik helemaal vertrokken :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fritzzz

    • 15 augustus 2018 10:49
    ik moet nog 1 dlc. yippie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Spiree

    • 15 augustus 2018 11:29
    @fritzzz Ik ben jaloers op mensen die nog nieuwe content te gaan hebben he hahaha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 15 augustus 2018 11:24
    Tof artikel! Ik herken veel van wat je zegt. Ik ben uiteindelijk begin 2016 pas begonnen met The Witcher 3, nadat ik The Witcher 2 een poging heb gegeven. Doordat de game toch wat gedateerd was, kwam ik er niet helemaal in. Dat was verder geen probleem, want The Witcher 3 doet het ontzettend goed om nieuwe spelers onder te dompelen, maar niet te verdrinken. Maar het deed me na het uitspelen van de game wel wat realiseren.

    Als je kijkt naar bijvoorbeeld The Lord of the Rings, dan heb je in iets meer dan 2 jaar een trilogie, waarbij de films behoorlijk bij elkaar in de buurt zitten visueel en qua gevoel. In het geval van The Witcher, is het een trilogie in bijna 10 jaar. Hierdoor krijg je een grote groep mensen die nooit de volledige trilogie ervaren. Al dan niet omdat ze gestopt zijn na deel 1 of 2, of juist pas zijn begonnen met deel 3. Daarnaast is het visueel en qua gameplay best anders dan het voorgaande deel. Ondanks dat dit allemaal volledig logisch en verklaarbaar is - games ontwikkelen kost nou eenmaal meer tijd dan een film - het is toch jammer. Ik heb ontzettend genoten van The Witcher 3, maar ik kan het niet helpen om af en toe weg te dommelen en te bedenken hoe het had kunnen zijn als ik alle drie de games chronologisch en ten tijde van de releases had gespeeld en het volledige verhaal, van begin tot eind, had meegekregen.

    Ik hoop dat een volgende Witcher game omtrent Ciri zal zijn en inderdaad zich af zal spelen in de vele, diverse werelden die ze bezoekt. Zo was die reis quest met Geralt en Avallac'h mijn favoriet uit de hele game. Juist omdat je naar plekken gaat zo ver buiten de gegeven arena waarin The Witcher zich verder afspeelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 15 augustus 2018 20:27
    @RidgeRazor
    What about een Witcher 1 Remake?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 16 augustus 2018 10:20
    @timtim96

    Deal! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 15 augustus 2018 11:24
    Laat ze dan alsjeblieft niet weer een open wereld maken! Van alle delen in deze franchise heb ik van deel 3 het minst genoten. Het mag dan niet zo tergend saai zijn als de gemiddelde TES, het blijft een open wereld, het meest overschatte designprincipe ooit bedacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 15 augustus 2018 11:46
    @Baukereg Ik snap waarom je TES tergend saai noemt, ik kan me goed voorstellen dat mensen dat vinden van TES.
    Persoonlijk vind ik dat juist een verademing, het geeft een enorme rust zeker in die wereld.
    Dat maakt dat de actie extra intens overkomt.

    Ik ben het ook met je eens dat het 'open wereld'-principe wat overschat is, maar dat komt denk ik vooral dat ontwikkelaars en uitgevers denken dat dat is wat gamers willen. Alles moet een open wereld hebben! Soms werkt het als het goed is uitgevoerd, zoals bij GTA, Zelda (of TES…), maar voor elke goeie uitvoering zijn er helaas tientallen slechte (of schaamteloze kopieën) te noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 15 augustus 2018 11:55
    @Baukereg

    Iedereen heeft natuurlijk een eigen smaak en voorkeur, maar open wereld het meest overschatte designprincipe noemen vind ik erg overtrokken. Verder ben ik benieuwd in welk level design jij denkt dat het narratief van The Witcher 3 dan wel goed past.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 15 augustus 2018 12:15
    @RidgeRazor Ik spreek graag in superlatieven. :D

    Deel 2 is in principe mijn favoriet, maar die game is te kort. Overall vind ik deel 1 het beste, ondanks het clunky vechtsysteem.

    Als ze dan toch open wereld gaan, dan zie ik liever een compacte open wereld zoals bijv. Gothic 2 dat deed. Of een meer metroidvania-geïnspireerde opzet zoals bijv. Dark Souls dat goed doet. Dan hoeven we niet onnodig paard te rijden, boot te varen of te quick travellen. Bovendien is het niet nodig om de wereld vol te stoppen met fetch quests die alleen maar afleiden van een gefocuste main quest. En is het eenvoudiger een dynamische wereld te maken waarin bepaalde events ook daadwerkelijk impact lijken te hebben, zoals met Vizima en Vergen. Deel 3 weet het plaatje mooi neer te zetten maar is in essentie vrij statisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 15 augustus 2018 12:39
    @Baukereg

    Kijk, dat is een mooie toelichting. Nu snap ik je punt een stuk beter. Dark Souls heb ik niet gespeeld, maar ik snap goed wat je bedoelt.

    Wat voor mij, en denk ook vele anderen, zo goed werkt met een open wereld design (in het specifieke geval van The Witcher 3) is dat het juist die kleine dingen zijn, zoals kleine quests, stukken met paard of te voet afleggen die zo goed tot z'n recht komen in dit spel. Het tegenkomen van verrassende situaties, vinden van locaties of gewoon even puur genieten van de omgeving. Ik voel niet constant de fictieve muur van beperkingen waar ik tegen aanloop en doordat ik ook bezig ben met dingen die er minder toe doen, word voor mij de immersie juist heel groot. Het is immers een role playing game en net zoals met de stiltes tussen de piano noten door, zijn het de stukken tussen de grote quests door die het geheel naar een nieuw niveau tillen en mij volledig opslokken.

    Heb je een voorbeeld van een game waarbij het open wereld design wel volledig goed werkt, of bestaat die (nog) niet, volgens jou?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 15 augustus 2018 13:19
    @Baukereg Interessant dat het eerste deel je favoriet is. Ik ken het verhaal wel, maar heb die zelf nooit gespeeld.

    Ik zou zelf graag weer een open wereld wereld, al klinkt een semi-open wereld lang niet slecht. God of War doet dit bijvoorbeeld uitzonderlijk goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fpsbig

    • 15 augustus 2018 14:01
    @Baukereg Ik vond een open wereld juist wel goed passen in the witcher. Ook zeker omdat er veel te zien is en ik er van kan genieten om op te gaan in de lore in die zin helpt bij the witcher de open wereld mij. Ik vond wel dat er wat teveel vraagtekens en filler quest waren maar dat is een klein nadeel. Ik vond the witcher juist een voorbeels voor hoe een goed pakkend verhaal en missies in een open wereld game passen. Zelda bijv daar miste ik weer het verhalende component. Ik ben het zeker eens dat niet alles open wereld hoeft te zijn en over het algemeen geniet ik ook meer van linieare games met een goed verhaal en die niet te lang duren. Maar the witcher 3 vond ik echt geen seconde minder omdat het open wereld was. Het voegde voir mij wat toe, dorpelingen die zich onveilif voelde en aan jou vroegen plaatselijke monsters weg te jagen etc. De open wereld maakte voor mij in the witcher dat ik me er echt voelde zijn en goed kon inleven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 15 augustus 2018 12:59
    Ik kan niet wachten op een nieuwe witcher, een van de beste open wereld games die ik ooit heb gespeeld. En dat terwijl ik die game bijna had weg geflikkert want ik kwam er maar niet in, en na 10 uur had ik zoiets van wat een overhyped kut spel. Maar na een tijd vond ik het tog super meeslepend.dan deed je een quest daar Hoorde je niks meer van en dan 15 uur later hoorde je dan wat er dan was gebeurd en dit was niis met het verhaal maar gewoon een side quest, en dat vond ik zo goed gedaan.

    En gerald een gast met weinig emotie die echt zero fucks giving, maar tog zo intresant en goed geschreven, maar ik ben bang dat we gerald niet meer gaan zien. Maar als we ciri voor in de plaats krijgen hoor je mij niet klagen.

    Dus ik kan niet wachten,dus cd project red pak cyberpunk ctrl+alt + delete en ga bezig met een nieuwe witcher XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 15 augustus 2018 16:21
    @rpenning nee man cyberpunk hypeeeeeee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Boondock Saint

    • 15 augustus 2018 17:17
    Dromen over een goed combat systeem zoals bij Dark Souls.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theGrimm

    • 15 augustus 2018 20:58
    @Boondock Saint Combat systeem in Witcher 3 ( tegen monsters ) is te vergelijken met DS. Dat is ook rollen rollen rollen aanvallen , net zoals in DS.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 16 augustus 2018 16:24
    @theGrimm DS is niet alleen rollen en je kan geen potions spammen zoals wel in TW3 kan. Ook dat was beter in deel 1 en 2: je moest voor een batte gaan rusten/mediteren en potions uitkiezen. In deel 3 maakt het niet uit. Je druk midden in een gevecht op pauze en spamt alle potions die je nodig hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.