De bezoekers van het gameforum NeoGAF zal het vast niet zijn ontgaan: Denis Dyack, de man achter Too Human, en een van de grootste gamecommunities op internet leven al een tijdje niet meer op goede voet met elkaar. Uiteindelijk vormt het bannen van Dyack van het forum de conclusie van een maandenlange vete.

Hoe heeft dit allemaal dan zo kunnen escaleren? Het begon met de onthulling van de Xbox 360-versie van de al jaren in ontwikkeling zijnde game in 2005. De hype begon zich op te bouwen. Silicon Knight stelde echter flink teleur toen tijdens de E3 van 2006 de speelbare demo van Too Human ondermaats presteerde. Dyack had grootse beloften gemaakt en werd zonder enig mededogen op NeoGAF omlaag gehaald.

Dyack trok zich de kritiek aan en begon zich te mengen in de discussie over zijn eigen game. Dyack bleef echter hoog van de toren blazen, zonder enig bewijs dat de game er kwalitatief op vooruit ging. Hierdoor bleef een groot deel van het forum geamuseerd commentaar leveren op al de nieuwtjes over hem en zijn game.

Met een topic waarin Dyack vroeg wie voor of tegen hem was, gooide Dyack alleen nog maar meer olie op het vuur. In een interview met 1UP onthulde hij een soort van sociaal experiment te hebben willen houden om aan te tonen hoe een internet-community zonder een game zelf gespeeld te hebben een negatieve invloed kunnen hebben op de perceptie van een game. Dit 'onderzoek' en de daarop volgende oproep van Dyack om het forum te sluiten, vielen niet in goede aarde bij NeoGAF. Zelf mensen die Dyacks uitlatingen negeerden in het vooruitzicht van een goede game begonnen zich te irriteren aan zijn gedrag.

Het is zeker niet ongehoord dat game-ontwikkelaars hun stem laten horen op NeoGAF, of andere forums. Namen als David Jaffe (God of War), Alex Ward (Burnout) en Cliff Bleszinski (Gears of War) komen geregeld langs om zich te mengen in een discussie en vooral om dingen te verduidelijken. Verder bezoeken ook vele minder bekende leden van ontwikkelteams het forum, mensen die over het algemeen worden gerespecteerd en soms zelfs worden aanbeden.

In het geval van Dyack is het resultaat uiteindelijk dat hij is verbannen van één van de meest invloedrijke game-forums op het internet. Verbannen worden van een forum is op zich niet erg, maar in het geval van Dyack zou het wel eens ernstige repercussies kunnen hebben. Het is zeker niet ondenkbaar dat Dyack, door zich de woede van de game-community op zijn hals te halen, er mede voor gezorgd heeft dat minder mensen zijn game zullen kopen.