De Switch is een echt softwarebeest

De Switch is een echt softwarebeest

Deze week publiceerde Nintendo zijn href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nintendo-stelt-verkoop-switch-in-dit-fiscale-jaar-bij-naar-17-miljoen/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">cijfers voor het derde kwartaal van het huidige fiscale jaar</a>. Daarbij heeft het bedrijf de verwachte verkoopcijfers van de Switch in dat fiscale jaar bijgesteld van twintig miljoen naar zeventien miljoen exemplaren. Een kleine tegenvaller, maar misschien nog interessanter zijn de torenhoge verkoopcijfers van de software verkrijgbaar op het apparaat.

Wat is er gebeurd? Allereerst heeft Nintendo zelf al aangegeven dat het aanvankelijke verkoopdoel voor dit fiscale jaar, dat loopt van april 2018 tot en met maart 2019, erg ambitieus is. Dat doel werd geopperd door de vorige president van het bedrijf, Tatsumi Kimishima, en de in juni 2018 aangetreden president Shuntaro Furukawa moest het vervolgens maar zien waar te maken. Ondanks dat er in het derde kwartaal van dit fiscale jaar (oktober tot en met december 2018) wereldwijd 9,41 miljoen exemplaren van de console zijn verkocht, was dit blijkbaar niet afdoende om de 20 miljoen in een jaar tijd te bereiken.

Een achterliggende oorzaak voor het bijstellen van het doel is niet gegeven, maar het lijkt waarschijnlijk dat er vóór het derde kwartaal gewoonweg niet zoveel Switch-consoles zijn verkocht als gehoopt. Pas in het najaar bracht Nintendo nieuwe delen in de echt grote franchises uit (Super Smash Bros. Ultimate en de Pokémon: Let’s Go-games) en voor die tijd waren er weinig écht grote successen. Waarschijnlijk sloegen de Nintendo Labo-pakketten, waarmee spelers uit karton besturingsaccessoires maken, ook niet zo aan als gehoopt. Daarnaast lijken er in het laatste kwartaal van het fiscale jaar, waar we nu in zitten, nauwelijks echte system sellers te verschijnen; Nintendo gaf vorige maand een overzetting van Wii U-game New Super Mario Bros. U uit en komt in maart met een nieuwe Yoshi-game.

Context

Toch is het belangrijk dit in context te plaatsen. Inmiddels zijn er wereldwijd maar liefst 32,27 miljoen exemplaren van de Switch verkocht, waarmee de hybride console in een kort tijdsbestek steeds dichterbij de (volgens analisten) 41 miljoen verkochte exemplaren van de Xbox One komt. De 86,1 miljoen verkochte PlayStation 4-exemplaren worden waarschijnlijk nooit ingehaald, maar in Japan liggen de user bases van beide apparaten niet zo gek veel meer uit elkaar.

Voor nog meer context: onderstaande grafiek van Niko Partners-analist Daniel Ahmad toont de verkoopcijfers van diverse consoles in hun eerste drie verkoopjaren. Daarin is te zien dat er meer exemplaren van de Switch zijn verkocht dan van de PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360 en zelfs PlayStation 2 in hetzelfde tijdsbestek. Alleen de Wii deed het (iets) beter. Daar moet bij gezegd worden dat de Switch een extra periode aan feestdagen heeft gehad, doordat het apparaat in maart uitkwam en de andere consoles juist rond de feestdagen. Maar dan nog toont deze grafiek dat de Switch enorm goed verkoopt. Laat daarover geen twijfel bestaan.

Column

Softwaretrein

Dat gezegd hebbende: een ander onderdeel van de bekendmaking van de kwartaalcijfers is nog veel interessanter. Games op de Switch verkopen namelijk als een trein. En niet de NS-sprinter die langs elk nietszeggend, verlaten station stopt. Nee, eerder als een Intercity Direct die ook nog eens op tijd rijdt.

Nintendo laat in het rapport weten dat er van twintig verschillende games in dit fiscale jaar tot nu toe een miljoen of meer exemplaren zijn verkocht. Dertien van die games (waaronder Super Smash Bros., Mario Kart 8 Deluxe en Pokemon: Let’s Go) zijn van Nintendo zelf, en de zeven andere games zijn van third party-uitgevers. Namen van games zijn niet genoemd, maar waarschijnlijk vallen titels als Octopath Traveler, Fifa 19 en Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy hieronder. Let wel: er zijn waarschijnlijk meer dan twintig games die meer dan een miljoen keer zijn verkocht op de Switch; deze cijfers draaien puur om dít fiscale jaar.

Ook als ik naar de totaalcijfers van Nintendo’s eigen titels kijk, kan ik niet anders dan onder de indruk zijn. Mario Kart 8 Deluxe is de bestverkochte Switch-game tot nu toe met 15,02 miljoen exemplaren. Niet slecht voor een overzetting van een Wii U-game. Van Super Smash Bros. Ultimate zijn er 12,08 miljoen exemplaren verkocht, waardoor het de snelst verkochte game op een Nintendo-console ooit is. De teller van Super Mario Odyssey staat op 13,76 miljoen, en daarmee is het de bestverkochte driedimensionale Mario-platformer ooit (de vorige recordhouder was Super Mario Galaxy met 12,78 miljoen verkochte exemplaren). En van Zelda: Breath of the Wild zijn er meer dan 13 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 11.68 miljoen op de Switch. Zoals onderstaande grafiek laat zien (via ResetEra), is het daarmee ruimschoots de bestverkochte Zelda-game ooit. Aan verkooprecords dus geen gebrek.

Column

Voor ons soort gamers

Met al deze cijfers kun je concluderen dat Switch-games, zowel van Nintendo zelf als van andere uitgevers, als zoete broodjes over de toonbank vliegen. En dat is minstens zo belangrijk als de verkoop van een console, aangezien Nintendo en andere uitgevers hier geld mee binnen harken. Niet voor niets zag Nintendo een stijging in softwareverkoop van 100 procent ten opzichte van vorig jaar, en heeft het bedrijf de verwachtte softwarecijfers voor dit fiscale jaar naar boven bijgesteld, in tegenstelling tot de hardwarecijfers.

Wat betekent dat voor gamers zoals jij en ik? Ten eerste dat het voor zowel Nintendo als andere partijen aanlokkelijk is om games te maken en te blijven uitgeven voor de Switch. Het is aannemelijk dat bedrijven hun geld dubbel en dwars terugverdienen met een Switch-versie. De komende jaren verwacht ik dan ook een toename van gamereleases op het platform. Ik heb nog geen idee hoe de console gaat opboksen tegen de volgende generatie consoles van de concurrentie, maar het is duidelijk dat uitgevers geld laten liggen als ze de Switch (blijven) negeren.

Misschien nog wel belangrijker is dat het soort games dat goed verkoopt op de Switch meer in het straatje van de gemiddelde gamer ligt. Dankzij vroeg in de levensloop van de console uitgekomen titels als Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey, verlangen Switch-eigenaren naar soortgelijke, grootschalige games. Waar de Wii juist succes had met mainstreamachtige titels zoals Wii Sports en Wii Fit, daar is er op de Switch juist minder vraag naar soortgelijke spellen (zoals Labo). Nintendo heeft met de huidige line-up van de Switch een type gamer aangetrokken dat meer in lijn ligt met concurrerende consoles, en dat is voor third parties in ieder geval erg goed nieuws. Maar ook voor ons: ondergetekende (en ongetwijfeld veel gamers) maak je veel blijer met spellen als Breath of the Wild en Odyssey, dan met een beetje muziek maken in Wii Music of op een witte plastic plank staan voor Wii Fit. Laat maar komen dus die toffe spellen!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Geen spijt van me switch, maar als wii u bezitter is er voor mij toch net te weinig echt nieuws. Daarbij waren zelda en mario voor mij goed maar niet zo fantastisch als dat de pers erover schreef. Ik speel dan ook vooral veel indies op me switch, en merk dat als een titel op meerdere platformen is (ik heb ook een pc) ik het toch graag voor de switch heb, puur voor die paar keer dat je portable wilt spelen. Buiten dat is het heel fijn dat de switch eigenlijk altijd in standby staat en je binnen no time weer aan het spelen bent. Ik hoop op nog wat meer exlusive titels van niet alleen nintendo maar ook third parties. mario + rabbids was een goed voorbeeld.

0
test

Deze gebruiker is verwijderd

0
test

@denver Ben benieuwd waarop je die claims baseert. Als je bronnen hebt, laat ze maar zien. Zo niet, dan heb je denk ik ook gelijk je reden waarom Gamer.nl er niets over bericht.

0

@DevTrunks klopt niks van die sales nummers de ps4 zit al op 94 miljoen. Breath of the wild blijft nog steeds de meest overrated game of all time. Vind de switch persoonlijk ook de meest nutteloze console/handheld. Alleen maar oude titels remakes. En de prijs is gewoon een belachelijk iets de console kan bijna niks beter dan je telefoon batterij gaat niet lang mee joy cons breken heel vaak en heel snel.

0

@denver Wat een trieste comment.

0
test

@denver Nou dan kom maar eens op met die goede journalistiek van jou en kom met feiten. En dan wil ik geen site zien waar de bronnen net zo vaag zijn als jou opmerking. Dan miet het een site zijn waarvan je weet dat ze hun bronnen goed hebben. Want nep nieuws is er genoeg. Dus kom maar op. Ik denk dat de meeste mensen( zoals ik zelf) niet eens weten hoe je de switch moet laten kraken. Daarbij is dit niet terug te draaien met een software update? Want er zijn geloof ik ook al 9 miljoen mensen die online Abbo hebben. Dus 1/3e zal zijn switch al niet gekraakt hebben. Minstens. Dat aantal zal nog veel hoger liggen want niet iedereen die offline speelt wil meteen kraken. Ben benieuwd naar jou feiten, die dus zoveel strakker zullen zijn dan die van gamer.nl Daarbij blijft de software niet achter. 1/3e tot de helft van de switch gebruikers heeft Mario en zelda games. Dat is niet achterblijven. Want op de ps4 zijn 86 miljoen consoles verkocht. Als de top games daar net zo goed verkopen als op de switch dan verkopen die dus minstens 30 a 40 miljoen keer en dat is volgens jou nog achterblijven in verkoop. Maar welke top games heeft dat aantal verkocht? Op de ps4 blijft verkoop van software meer achter dan op switch. En veel games hebben een day one patch nodig die waarschijnlijk voorkomt dat een switch gekraakt word. Want dan moet je uiteindelijk ook systeem uodates accelereren. Of is mijn gedachte dat kraken van consoles met updates ongedaan word niet correct. Dat kan ook.

0
test

@denver Goed man, lekker downloaden en geen cent voor de developers die hard gewerkt hebben om een game te maken. En maar afvragen waarom we steeds meer games as services en lootboxes krijgen.

0

@Baukereg alleen mario od. En mario vs rabbits waren nieuw. De rest zijn gewoon allemaal remakes die full priced in de schappen word gegooid. Dus nintendo is niet echt een de ontwikkelaar die vaak nieuwe games bedenkt zijn vaak dezelfde games met een poppetje extra of een functie die ze in de vorige versie van de game niet konden gooien omdat het systeem meestal niet sterk genoeg is of omdat nintendo er gewoon geen zin in heeft

0
test

@Baukereg Games as service en lootboxen krijgen we sowieso wel, ook als niemand illegaal zou downloaden. Uitgevers hebben nooit genoeg geld, immers, en er zijn genoeg sukkels die dit soort praktijken financieel in stand houden. Ik snap dat je wat tegengewicht wilt geven tegen een piraat, maar iemand die de game illegaal download was sowieso nooit van plan om deze te kopen (met de heel zeldzame uitzondering dat iemand de gedownloade game als demo gebruikt om 'm daarna legaal te kopen).

0
test

@denver Als dat zo was dan waren de hardwareverkopen veel hoger geweest lijkt mij.

0
test

@denver Dus jouw slimme idee is dat Gamer.nl zaken zou moeten beschrijven waarbij mensen geholpen worden met/aangezet worden tot een ILLEGALE actie? Briljante redenatie. Echt, DENK eens wat beter na voor je je gedachten deelt met de wereld.

0

Aanbevolen voor jou