4 juli is het D-Day voor de gamewereld. Vallen de aliens uit Independence Day eindelijk echt aan ? Komt Osama Bin Laden terug in de uitwedstrijd ? Nee, het Amerikaanse ministerie van Defensie gaat de eerste module van de gratis game America's Army: Operations verspreiden. Met een budget van € 7 miljoen is de game een absolute megaproductie op de overvolle gamesmarkt. Er is enorm veel geld geïnvesteerd in multiplayerservers, support op de langere termijn en de spelontwikkeling. Is de Amerikaanse defensie gek geworden ? Natuurlijk niet, al dat geld moet wel terug verdiend gaan worden. Dit moet gaan gebeuren door te bezuinigen op andere promotieactiviteiten zoals televisiespotjes en advertentiecampagnes.

Ik vraag me af wat hierna gaat volgen, mocht de game een succes zijn, what's next ? Een open-hart simulator om artsen te werven ? Een stadstimulator voor nieuwe wethouders ? Een flightsim van de KLM voor piloten ? He..denk je dan opeens. Al deze games bestaan al. Door creatieve spelmakers zijn er voor bijna alle functies en beroepen al eens games geschreven. Wil je oefenen als wethouder ? Simcity is your game, artsen in spe oefen met Open Hart Chirurgie en de piloten vullen hun dagen met Microsoft Flightsimulator.

Vindt de Amerikaanse overheid met America's Army: Operations het wiel opnieuw uit ? Er zijn immers al kwalitatief erg goede real-army simulaties op de markt waaraan ze zelf ooit hebben meegewerkt. Delta Force wordt zelfs gebruikt in de Delta-Force opleiding. De makers van America's Army hebben al gezegd dat het spel geen nieuwe (geheime) informatie zal bevatten over tactieken en wapens, iets waardoor het spel ook geen meerwaarde krijgt.

De meerwaarde van America's Army: Operations is dan ook voor gamers minimaal, behalve dat het de huidige gamemarkt verpest. Novalogic en Red Storm Entertainment krijgen het na de release een stuk moeilijker om hun toppers zoals Delta Force en Ghost Recon te verkopen, wie gaat er nu € 45 euro voor een game betalen als een kwalitatief gelijkwaardige product gratis en legaal te downloaden is.

De gevolgen zullen dan ook aanzienlijk zijn. Echte fans zullen games blijven kopen, ik ken genoeg gamers die alle Delta Force games hebben, alleen omdat er Delta Force op staat. Zij zullen ook in de toekomst deze games blijven kopen. De pijn wordt echter geleden bij verkoop aan de casual gamer, iemand die af en toe een game speelt. Deze zullen eerder America's Army downloaden dan een game in de winkel kopen terwijl juist deze casual gamer voor de grote omzet zorgt.

Gevolg van dit alles ? Bij een groot succes van America's Army gaat de overheid het medium games vaker gebruiken, uitgevers worden dood geconcurreerd met hun eigen betaalde belastinggeld en er komt een stilte op de gamesmarkt. Stel je de overheid eens voor als enige gameontwikkelaar. Het is dan slechts een kwestie van tijd voordat we een papierenvliegtuigjes simulator voor ambtenaren en Grand Arrest Thief voor agenten zullen zien. Dan toch maar betalen voor games ?