Vroeger, toen het gras nog groen was en Duke Nukem 3D hip was, zat ik als klein jongetje op de middelbare school. Eén van de vakken die je daar krijgt is economie, waarin je de basis leert over hoe de economie draait. Het mooiste van dat vak vond ik altijd het basisidee van een economie: de klant is koning en bepaalt uiteindelijk welk bedrijf succes heeft en wie niet. De gedachte erachter is dat mensen alleen klant worden bij een bedrijf als ze het geld in voldoende waarde vinden staan tegenover het aangeboden product. Een appel krijg je voor 50 euro niet verkocht in Nederland, een euro de kilo is daar in tegen geen probleem.

Ook leggen ze je uit hoe een verkoopprijs is opgebouwd. Het product wordt gemaakt, verscheept, weer opgeslagen, naar de winkels gebracht en uiteindelijk verkocht. Al die tussenpersonen moeten worden betaald, de benzine kost centjes en ook de winkelier die verkoopt wil een marge hebben. Met dit prachtige basis idee ben ik opgegroeid, en geloofde ik in, tot de digitale revolutie de wereld veroverde en ik een "online consument" probeerde te worden.

Want ik ben een echte moderne consument, ik wil alles nu hebben, liefst direct beschikbaar en hoge kwaliteit. Natuurlijk wil ik daarvoor betalen, maar het moet wel redelijk zijn. En bij redelijk denk ik aan een marge voor de maken, de producent, de verkoper, eventuele transportkosten en natuurlijk de verplichte BTW zaken. Tot mijn grote spijt heeft nog niemand het echt begrepen. I-Tunes is een leuke winkel, als je echter 1 euro voor 3 a 4 minuten muziek betaald voel ik me zwaar genaaid. Want ik geloof niet dat die "arme" muziekanten, producers en uitgevers zoveel onkosten hebben aan die lullige paar MB. Ze willen gewoon teveel verdienen. De filmindustrie is nog erger, terwijl de halve online wereld roept om online moviecontent heeft nog geen enkele uitgever een normale, voor mij als Nederlandse consument, beschikbare site. Want dat moest er nog eens bijkomen, als Europeaan wordt je gewoon online gediscrimineerd. Zelfs I-Tunes was lange tijd onbeschikbaar voor ons kaasboeren.

Maar, er kwam licht. Eindelijk iemand die het online distributielicht heeft gezien. En geen grote muziekuitgever of filmdistributeur, nee, de held van de gamende PC wereld. Eén bedrijf die een unieke game op de markt heeft gebaard, en deze jarenlang heeft verzorgd totdat er uit een fantastische, sterke, een unieke, volgroeide game met never-before-seen community is ontstaan. We hebben het natuurlijk over Valve, en het Steam concept. Eindelijk iemand die de wereld rijp kon maken voor online (game)-distributie. Koop online, of zelfs offline, download de game en spelen maar. Niet dat ik direct gecharmeerd ben van Steam, het idee is goed. Want ik denk bij online gelijk aan lagere kosten. Je hoeft immers geen cd's/dvd's te drukken, geen doosjes te maken, de handleiding hoeft niet te worden gedrukt, niets hoefd fysiek vervoerd te worden, de tussenhandel, met hoge marges, kan worden uitgeschakeld en daarbij is internet bandbreedte relatief goedkoop voor zulke grote bedrijven. In plaats van een prachtige doos met gedrukte handleiding en meerdere cd's krijg ik nu alleen een JPG plaatje op me eigen monitor te zien. Kortom ik krijg minder, dus ik verwacht een lagere prijs. Basis economie, nietwaar?

Vanmorgen viel ik van mijn stoel toen ik de onbeschofte prijs van de

Half-Life 2 packages zag. Belachelijk duur, je krijgt minder, en betaalt eigenlijk hetzelfde. Valve zou zich diep moeten schamen om dergelijke prijzen te rekenen voor een download van een aantal GB, terwijl er veel minder onkosten zijn dan bij fysieke producten. Het mooiste is eigenlijk dat ook als je fysiek koopt je gebruik moet maken van Steam. Voor één trip naar de winkel betaal je ongeveer het Steam verkoopbedrag en heb je alle overige voordelen van beide producten. Want ook met de fysieke versie is Half-Life 2 te downloaden via Steam. Valve probeert de Steam versies van Half-Life 2 nog te redden met allerlei producten mee te leveren, waarvan het grootste gedeelte uit het reclamebudget lijkt te komen. Een stapel Half-Life 2 stickers? Wat moet je er mee. Enige aardige is het strategieboek, alleen verwacht ik dat er door fans tientallen guides geschreven zullen gaan worden, waarvan enkele ongetwijfeld uitgebreider zullen zijn dan de official guide. Dubbel bonus als je Europeaan bent en het dure pakket koopt, Valve presteert het om $30 te rekenen om een pakketje van Amerika naar Europa te versturen. Ter vergelijking, voor €29,50 kan ik een pakket van 5 kilo aangetekend naar Amerika versturen, met economie verzending verstuur ik zelfs 10 kilo de grens over. Kortom, ik ga mijn Half-Life 2 maar fysiek kopen, ondanks de eerste intentie om dit te doen via Steam doen.

Voorlopig is het niet aantrekkelijk om een digitale consument te worden, ook niet bij Valve. Bij I-Tunes zijn muziekcd's vaak even duur als in de winkel, Valve verkoopt zijn games ook niet voor veel goedkoper. Je krijgt minder, en betaald evenveel of zelfs meer. Enige gebruikersgemak wat je extra hebt is dat je niet het huis uit moet, een goed verkoopargument voor mensen die allergisch zijn voor daglicht. Helaas voor de verkopers, dat zijn er minder dan de mensen die gewoon een goede prijs/prestatie verhouding willen.