Column
assassin's creed column

De moderne Assassin’s Creed-games zijn uit balans

Wat de reeks kan leren van de oude AC-games

Geschreven door Ruan Moleman op
Assassin’s Creed is een lichte metamorfose ondergaan sinds Origins. Na vele games met lichte rpg-elementen wilde Ubisoft een volwaardige actie-rpg maken van de franchise. De grootste klus was dan ook balans vinden tussen het oude en het nieuwe Assassins’s Creed, want er is een sterke verdeling tussen spelers van de oude garde en nieuwe fans. Volgens ons is er nog veel ruime voor verbetering.

De Assassin’s Creed-fans van het eerste uur zouden gewoon weer een grote stad willen zien met alle stealth-mechanieken van dien. Persoonlijk vind ik de vele rpg-elementen die sinds Origins zijn toegevoegd, het beste wat de franchise is overkomen. Toch verlang ook ik erg naar een Assassin’s Creed die wat beter de balans weet te vinden. Dat kan Ubisoft doen door de volgende problemen op te lossen.

Assassin's Creed Origins

Combat en stealth

Het was voor een lange tijd een kernonderdeel van Assassin’s Creed: het mengen met de menigte, op bankjes zitten, of via daken je doelwit volgen. Niets was zo bevredigend als een belangrijk doelwit in stilte vermoorden zonder dat iemand het doorhad, om vervolgens rustig de crime scene weer te verlaten. De focus op deze manier van spelen was zo groot, dat de daadwerkelijke combat er een beetje voor onder deed.

Zo kon je in vrijwel alle oude AC-games rustig een heel peloton aan vijanden neerhalen terwijl je een slok water nam met je andere hand. Deze chain executions maakten de games slaapwekkend makkelijk tijdens momenten dat je je stealth-plannen in de soep liepen. In Origins is de combat dan ook behoorlijk aangepakt en dat werd alleen maar verder uitgedost in Odyssey en Valhalla. Het heeft geresulteerd in verfijndere combat wat zich meer meet met andere openwereldgames, inclusief abilities met cooldowns.

assassin's creed column

Deze keuze leed ertoe dat het stukken aangenamer is om in de moderne AC-games de voordeur te nemen en er vol op in te hakken met je zwaard. In Odyssey werden er maar liefst drie ‘klassen’ of speelstijlen geïntroduceerd. Op deze wijze werd er in één game van de titulaire naam een optionele klasse gemaakt: assassin. Stealth is in Odyssey zeker mogelijk en ik heb de game dan ook nagenoeg volledig als een assassin gespeeld. Dit is voornamelijk te danken aan de aanwezigheid van verticale levels en omgevingen en de mogelijkheid om op elk oppervlak te kunnen klimmen.

Hoewel Valhalla zeker zo leuk en mooi is als Odyssey, mist het oude Engeland een grote troefkaart: verticaliteit. De grote open, lege velden en een gebrek aan dichtbebouwde steden levert minder klimwerk op. Nu gaan stealth en de mogelijkheid voor klimmen erg goed samen, maar door het ontbreken van klimmen is er een sterke vermindering in stealth-mogelijkheden. Het lijkt daarmee alsof Assassin’s Creed steeds meer de parkourmogelijkheden, en dus stealth, aan het inleveren is voor een grotere focus op combat.

assassin's creed column

Moderne wereld

Sinds we niet meer met Desmond te maken hebben, is de moderne tijdlijn een mengelmoes van verschillende experimenten geworden. Zo werden we als een willekeurige Abstergo-medewerker kort gameplay vanuit het eerstepersoonsperspectief voorgeschoteld. Dit bleek erg oninteressant te zijn, dus om het verder uit te dunnen kregen we in Unity een paar tussenfilmpjes met een dame via een webcam, zonder enige vorm van gameplay.

Dit was het dieptepunt van de tijdlijn in de moderne wereld. In Syndicate kregen we hetzelfde webcamidee, maar had het meer substantie door oude bekenden Rebecca en Shaun. Door nu helemaal geen invloed meer te hebben op de moderne wereld, geeft het simpelweg niet de voldoening die we wel kregen rondom Desmond en zijn vrienden.

assassin's creed column

Met de soft reboot van Origins werd het duidelijk dat ook Ubisoft een - enigszins hopeloze - poging doet om de franchise een nieuwe Desmond te geven in de vorm van Layla. Layla is een oud Abstergo-agent die langzaamaan meer naar de Assassins lijkt te leunen. Toch worden we vrijwel midden in haar verhaal gegooid zonder enige emotionele connectie met het personage. Het feit dat ze van Abstergo komt, zet haar in een grijs gebied. Als speler is het dan ook lastig om een emotionele band met haar op te bouwen. Het voelt niet als Assassin’s Creed.

Layla blijft wel aanwezig in zowel Odyssey als Valhalla. Vooral in Valhalla doet Ubisoft wat grotere plannen uit de doeken die veelbelovend zijn, al gaan we er om spoilers te vermijden niet verder op in. Hoe dan ook is de moderne tijdlijn een rommeltje geworden, waardoor spelers het alleen maar als obstakel zien die in de weg staat voor de ‘werkelijke’ game. Met een diepe zucht wacht ik weer tot ik terug in de Animus mag stappen.

Hoe dan ook is de moderne tijdlijn een rommeltje geworden, waardoor spelers het alleen maar als obstakel zien die in de weg staat voor de ‘werkelijke’ game.

De Hidden Ones-trilogie

Een veel voorkomend probleem dat spelers hebben met de moderne Assassin’s Creed-games, is dat het Assassins-gevoel mist. Het gevoel van een mentor hebben, een hoofdkwartier hebben en uitpluizen wat de tempeliers van plan zijn. In Origins zet je weliswaar het begin van de ‘Hidden Ones’ in gang, maar je bent nooit echt bezig met de strijd tussen jouw Creed en de Templars, want het clubje wordt nog opgezet. In Odyssey is er een Cult, maar geen Creed. In Valhalla zijn de Hidden Ones veel meer bezig met hun strijd tegen de Templars, maar Eivors rol in deze deze strijd is vooral voor zijn of haar eigen belang, en niet voor die van de Hidden Ones. Dat laatste steekt behoorlijk als je veel tijd in een game in de Assassin’s Creed-franchise stopt.

Je zou je kunnen afvragen of de drie moderne Assassin’s Creed-spellen wel als echte AC-games gezien kunnen worden. Hadden ze er niet beter een spin-off van kunnen maken onder de noemer Hidden Ones?. De games kunnen immers als een trilogie over de Hidden Ones beschouwd worden. Om het nog denkbeeldiger te maken, geven de namen van de drie games ook een trilogie aan. Origins is een begin, Odyssey is een reis en Valhalla is een eindpunt. Ik hoop dan ook dat de volgende Assassin’s Creed een sterker verhaal krijgt en wat stapjes terugneemt naar de roots van de serie, waar de vertrouwde Assassins een prominentere rol krijgen en wat meer in de schaduw werken.

assassin's creed column

Balans

Bovenstaande drie problemen hebben allemaal een vergelijkbare oorzaak: het gebrek aan balans. De balans tussen combat en stealth is flink uitgeschoten naar combat. We zitten ondertussen eerder een ruige hack & slash-game te spelen dan dat we rondsluipen. De balans tussen een boeiende oude en moderne wereld is ook compleet scheef. Dit zorgt ervoor dat we alleen maar sneller de moderne secties willen vergeten. Tot slot is de dosering geschiedenis vertellen en Assassins-lore openvouwen niet meer wat het was. De volgende Assassin’s Creed-game mag best een volwaardige rpg blijven, maar zou er goed aan doen bovenstaande elementen opnieuw te balanceren. Op die manier blijven Assassin’s Creed-fans van weleer ook geboeid.

Lees meer columns:

Dit artikel delen:

Lees meer

Mod voegt Gravity Gloves uit Half-Life: Alyx toe aan Skyrim VR Zo zag Johnny Silverhand uit Cyberpunk 2077 er voor Keanu Reeves uit
38

Reacties op: De moderne Assassin’s Creed-games zijn uit balans

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • papadipupi

    • 24 januari 2021 09:43
    In before Coola die de AC reeks komt verdedigen… :3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 24 januari 2021 10:19
    /popcorn, de reacties hier worden weer om te huilen. Iedereen weet hoe dit gaat aflopen..

    Jullie zijn nu gewoon aan het trollen op de redactie toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KLUUT

    • 24 januari 2021 10:52
    Nergens last van, ik speel dat nooit 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 24 januari 2021 10:56
    AC-games heb ik een haat liefde verhouding mee. Verhaal en setting spreken me altijd erg aan, maar de gameplay valt altijd erg tegen, herhaling na herhaling.
    Na het spelen van een AC game voel ik me altijd weer in de maling genomen, ben ik er weer in getrapt. Ubisoft lijkt maar niet te snappen dat een grotere map niet per se een betere game maakt, zeker niet als je die volstopt met saaie sidequests en collectables, het verhaal onnodig lang rekt en XP boosters verkoopt.
    Het idee van de allereerste AC was eigenlijk nog het beste en sprak me erg aan, de uitwerking was alleen niet goed genoeg. Elke missie was eigenlijk een kopie van de vorige.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 24 januari 2021 10:59
    @Ziminar Het erge is nog dat ze bij Valhalla claimden dat grinden niet nodig zou zijn en nadat alle reviews uit waren ze die XP booster toevoegden aan de winkel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 24 januari 2021 12:08
    @Ziminar niet vaak met je eens, maar hier is geen speld tussen te krijgen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 24 januari 2021 10:58
    Zit nu deel 3 te spelen op de Switch en het is gewoon onzin om de combat op de oude delen op die manier te beschrijven.

    Als je met een tegenstander bezig bent komt er altijd wel een 2de die zonodig als 1ste dood wil. Heel irritant.

    Daarnaast is het logisch dat je beter bent dan je tegenstanders. Dit zijn stadswachten met hoogstens een beetje training, jij bent een doorgewinterde Assassin. Nu moet ik geloven dat een viking na een paar keer uithalen met een wapen al moe is. WTF?

    Ik vind zelf de RPG elementen nergens op aan. Dat betekent dat een gebied opeens miraculeus sterker is als het ander. Wat een onzin.

    Ghost Of Tsushima deed dit perfect. Je komt later in de game sterkere vijanden tegen. Niet omdat ze opeens een hoger level hebben maar omdat deze gasten armor dragen. Geweldig.

    En de laatste 2 games hadden echt niks met Assassin's Creed te maken. Helemaal niks. Zelfs de Animus database (die ik in deel 3 steeds even lees bij een nieuwe entry) is compleet weg.

    Valhalla is nog wel het ergst, Ubisof beloofde geen grinden en een game die minder langdradig was als Oddesey. De game voelt juist langer aan met uren durende sidequests (die vanwege het level wel verplicht zijn) die niks met het verhaal te maken (lijken te) hebben.

    Daarnaast is de setting gewoon niet geschikt voor een Assassin's Creed game. Daar neem je het op tegen evil zoals in Ghost Of Tsushima de Mongolen. Bij die game had ik het Assassin's Creed gevoel. Bij Valhalla niks hoor. Ja je moet Engeland leegplunderen. Kom ik bij een kerk en wil ik die kerkdudes neer meppen, deysynchronisatie. Want dat mag niet.

    Dat is juist waar de vikingen bekend om Stondon, moorden en plunderen!

    En om het af te maken, in mijn geval een bug waardoor ik de game niet eens uit KAN spelen. Heb hem maar zo moeten laten. Ook een kennis heeft de game niet kunnen uitspelen. Te traag en te saai.

    Ik bezit de game ook niet meer en de serie is wat mij betreft dood en begraven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 24 januari 2021 14:59
    @bigds9fan Ghost was inderdaad een mooie game, echter Ghost werd op een gegeven moment ook niets anders dan elke keer hetzelfde doen. Niet dat ik me daaraan stoor want als het verhaal perfect is dan vind ik het allemaal prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 24 januari 2021 15:12
    @DarkraverX Dat wel maar Ghost was ten eerste veel korter.

    En het verhaal was veel interessanter. Zelfs de sidequests waren heel tof.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 24 januari 2021 11:23
    Ik vind Origins, Odessey, en Valhalla prachtige games hoor. Maar had ze gewoon geen assassin's creed genoemd en niemand had er over geklaagd. Was ook heel simpel geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 24 januari 2021 11:45
    @Messtranor Bij die laatste zeker.

    Dan had ik die goden quest ook nog wel geaccepteerd.

    Maar nu. 🤨

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 24 januari 2021 11:49
    @Messtranor ik denk dat je hier een uitstekend punt maakt. Ik kon voorheen nooit in AC games komen, had er helemaal niks mee. Nu totaal onverwacht zit ik al 100 uur in valhalla en ik vind het heerlijk. Het is ongecompliceerd, uitgebreid, speelt soepel, ziet er prachtig uit (op ps5) en de story arcs zijn af en toe heel aardig. Escapisme ten top.

    Ik vind het een heerlijke game, maar ik hoor toch geklaag die dan voornamelijk gaat over assassin's creed in het algemeen of over hoe de game zich afzet t.o.v. andere delen. Naar mijn mening doe je jezelf dan tekort.

    Het had geholpen als ze hem een andere naam hadden gegeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RdamRambler

    • 24 januari 2021 13:44
    Ik heb Valhalla niet uit kunnen spelen. Ik kreeg het gewoon niet voor elkaar het nog op te brengen. Ik heb heel erg veel plezier gehad van Odyssee maar dit is echt een aanfluiting en ik ervaar het bijna als een middelvinger van Ubisoft. Net als Ziminar voel ik me ook in de maling genomen.

    De quests en het verhaal zijn flets voor mijn gevoel. De wereld ervaar ik als eentonig repetatief en veel groter dan werkelijk nodig is.
    Echt waar, als ik zelfs bij het spelen van een game al het gevoel ga krijgen dat ik een te grote afstand moet lopen dan is er gewoon iets mis denk. Ook dat waanzinnig irritante voice acting. Bij Odyssey had ik al het idee dat dit niet erger zou kunnen maar Valhalla doet er gewoon een schep bovenop.
    Het hele spel is in alles middelmaat op zijn best. Langzamerhand begint me dat gevoel me sowieso steeds meer te bekruipen bij het spelen van open worlds eerlijk gezegd, een enkele uitzondering daargelaten.
    Als het ten koste gaat van de ervaring, houd het dan gewoon kleiner. Naughty Dog is voor mij wat dat betreft echt een maatstaf om na te streven.
    Geen bullshit, sterk verhaal, goede voice acting, uitstekende graphics een game play die wellicht soms wat meer uitgebreid zou kunnen worden maar nooit saai. Bij zulke games heb ik ook echt het gevoel dat ik het jammer vind dat het einde eraan zit te komen. Het uitspelen voelt daardoor belonend en teleurstellend tegelijkertijd. Bij deze game vraag ik me af hoe ik het voor elkaar heb gekregen en dat ligt dus echt niet aan de moeilijkheidsgraad. Puur frustratie gewoon en bij Valhalla heb ik het bijltje er letterlijk bij neergegooid.
    Ubisoft lijkt AC idd steeds meer uit balans te brengen. Er is geen grijs gebied. Wat in het ene deel goed is maken ze in het opvolgende een overkill van. En andersom is het ook vaag. Je gaat van een overkill aan armor in 'Odyssey' naar veel te weinig variatie in 'Valhalla.' De side quests in Valhalla vind ik ook echt ruk. Ik noem het ook geen side quests.
    Het voelt hetzelfde aan als toen ik als kind gevraagd werd om even snel een boodschap te doen voor mijn moeder. Je wist dat je er niet aan ontkwam, het is simpel uitvoerbaar (in het geval van de quests in Valhalla zou ik zelfs zeggen veel te eenvoudig en doelloos) en toch levert het veel frustratie op omdat het je wel afhoud van wat je aan het doen bent of wilt doen.
    Ik vond de hele game echt om te huilen. Ik ben wel bang dat ik, als het erop aankomt, er waarschijnlijk weer in trap maar ooit zal ik beter weten. Dan laat ik hem echt gewoon liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 24 januari 2021 14:39
    @RdamRambler Die middelvinger ben ik met je eens al zijn het er in mijn ogen 2.

    Er is van alles beloofd maar niks waargemaakt. Je moet nog steeds grinden en kan het verhaal niet spelen zoals je wilt.

    Het voelt gewoon aan als een mod van Oddesey en niet 2 jaar ontwikkel tijd waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RdamRambler

    • 25 januari 2021 09:31
    @bigds9fan ja, heb je helemaal gelijk in denk ik

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JMG

    • 24 januari 2021 14:20
    Helemaal mee eens. Ik mis de oude stealth elementen en de vordering van het verhaal.

    De open vlaktes, en eigenlijk de hele viking setting, maken van Valhalla het eerste AC spel waar ik geen interesse in heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 24 januari 2021 14:41
    @JMG Goed idee. Ik had er net als bij Unity geen goed gevoel over. Maar Unity is nog echt Assassin's Creed.

    Dese game is alleen ASS.

    Maar goed ik heb al wel de slechtste PS5 game ooit al gehad dus het kan alleen maar beter worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RdamRambler

    • 25 januari 2021 09:33
    @JMG grappige is dat ze elementen als over daken rennen om zo'n papiertje (in dit geval tattoo) te vangen en die setllement wel terug hebben gehaald. Alleen dit was nu niet echt wat de AC series zijn naam heeft gegeven. Dit voelt nu echt als zeer frustrerende troep die ze maar toe hebben gevoegd om toch aan een x aantal speeluren te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 24 januari 2021 15:03
    Gek genoeg zijn origins`s en Odyssey voor mij naast Black Flag de games uit de serie waar ik de meeste uren in gestopt hebt, Valhalla daarin tegen vond ik vet maar ook zeer vermoeien en dat is voor het eerst na alle vele AC games dat ik dit zeg.

    De character wist mij absoluut niet te boeien, Kasandra deed dat weer wel en de setting oude griekenland was erg vet, zelfde met Origin`s wat ik enorm vet vond ook vanwege zijn setting, Black Flag precies hetzelfde.

    Nu zijn er genoeg AC games waar ik die altijd vette settings had maar de Vikingen nee absoluut niet, Series en films van Vikingen vind ik erg vet maar ze hebben valhalla alleen maar gemaakt vanwege het succes van de serie Vikings met de zonen van Ragnar.

    Ik zie ze liever terug gaan naar het oosten of misschien zelfs China met de chineese muur maar Valhalla nee daar moeten ze gewoon niet mee doorgaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 24 januari 2021 15:14
    @DarkraverX Het probleem met de Japanse setting (en eentje die al lang op de verlanglijst van veel games stond) is dat Sucker Punch dit nu al gedaan heeft en zeker de 1ste 5 jaar hoeft Ubisof dit niet te proberen want dan krijg je zeker vergelijkingen met Ghost.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.