Ik wil het deze ochtend eens hebben over de toename van 'kopieerbeveiligingen' op PC games. Het probleem dat legale gamers en kijkers van films steeds vaker het slachtoffer worden van het daadwerkelijk legaal kopen van producten. Het verschijnsel dat arrogante producenten van films en games werkelijk denken dat ze hun producten kunnen beschermen tegen piraterij door DVD schijfjes vol te proppen met product activaties en serialkeys. Maatregelen waarbij de enige slachtoffers de legale koper zijn.Om mijn irritatie even concreet te maken. Enkele dagen geleden ontvingen we de review van Bioshock in de brievenbus. Het zal je geen verrassing zijn dat m'n vingers tintelden om deze shooter eens zelf aan de tand te voelen. Eenmaal achter mijn PC plaatsgenomen de game geïnstalleerd en na een kwartier geratel van de harddisk en een internet-update (het spel is amper uit en er is al een patch) kon de game gestart worden.

NIET DUS! De makers van Bioshock hadden vrolijk bedacht dat de game pas vanaf 21 augustus gespeeld mocht worden en de game kwam dan ook niet verder dan een DOS-venster met deze boodschap. Daarbij stond de melding dat ik het spel moest deinstalleren en opnieuw op de computer kon zetten op 21 augustus. WTF??? Een datum restrictie is mij al nieuw, maar hoe valt het technisch te verklaren dat een game daarvoor volledig opnieuw geïnstalleerd moet worden?

Maar goed, ik wil Bioshock spelen en dan kijken we maar langs deze imperfectie. Het is nu enkele dagen verder, 21 augustus 8:00 's ochtends en voordat ik deze dag in de auto ga stappen om naar Leipzig af te reizen leek het me leuk om nog even een korte ervaring Bioshock op te doen.

Het spel volledig opnieuw geïnstalleerd, dezelfde #*$&#-update weer van het internet gedownload en gaan maar. Oh wacht, eerst de activatie van dit (single-player) product. Ik voer netjes de key in, zet mijn handen klaar om lekker te gaan knallen en dan...

#$*(&#!!! Activation process terminated??? Dit moet een vergissing zijn. Key goed ingevoerd? Ja, na 10x lettertje voor lettertje nagelopen te zijn. Maar het verdomde ding wil maar niet starten. Dit kan toch niet waar zijn?

Ik denk dat mijn punt duidelijk is. Legale gamers worden steeds vaker de dupe van de obsessie van producenten om hun games te beveiligen tot in het onwerkbare. Daarentegen weten slimme hackers voor de illegale versies deze beveiligingen er altijd af te kraken. Het eindresultaat is dat een illegale gamer niet meer langs die irritante activaties hoeft en dus op dit vlak makkelijker af is dan de persoon die 60 euro in de winkel heeft neergelapt. Hoe absurd is dat?

Hetzelfde zie je nu met films. Heb je een DVD in de winkel gekocht, moet je eerst een unskippable scene bekijken waarin ons wordt verteld hoe slecht het is om illegaal films te kijken. En het ironische is dat de illegale rip op internet deze troep juist niet bevat!!! Hoezo werk je dan de brave kopers van je product tegen je in het harnas?

Het is voor mij overigens niet de eerste keer geweest dat ik een game legaal heb gekocht, maar uiteindelijk maar op zoek naar de torrent van datzelfde spel ben gegaan omdat activaties en andere zut het me onmogelijk maakten een game te spelen. En dan nog gezwegen over ´fantastische´ beveiligingen zoals Starforce die je hele DVD drive kunnen doen overlijden.

Mijn enige tip naar de entertainmentindustrie kan dan ook zijn... Als je wilt dat je producten vaker legaal worden gekocht, zorg er dan voor dat het gebruiksgemak en kwaliteit minimaal de illegale varianten overtreft.

Laten we hopen dat dat besef ooit nog eens gaat doordringen. In die tussentijd ga ik de helpdesk van Securom maar eens spammen. Zucht!