Column
joycon

De kwaliteit van consolehardware moet dringend omhoog

Kapotte Joy-Cons, red rings of death en zoemende PS4 Pro’s

Geschreven door Michel Musters op
Gamen is een dure hobby. Wanneer je op een console wil spelen, moet je niet alleen regelmatig een nieuw spel kopen, maar natuurlijk ook de console in kwestie zelf en één of meer controllers. Het is dan extra zuur als je aankoop ook nog eens aan alle kanten rammelt.

Geen zorgen, dit is geen tirade over hoe ‘vroeger alles beter was’: ook decennia geleden waren er al diverse problemen met consolehardware. Ik kan mij nog goed herinneren dat NES-spellen na een aantal jaar de helft van de tijd niet meer opstartten, en dat er werd geadviseerd om in de cartridge te blazen. Ongeveer anderhalf jaar na het kopen van een PlayStation (de allereerste versie), kon ik geen FMV (full motion video)-filmpje fatsoenlijk meer afspelen zonder dat het beeld constant schokte. De lens was namelijk versleten en/of vies.

In al die jaren zijn de problemen met consolehardware er niet minder op geworden. Ook ik heb diverse Xbox 360-consoles moeten kopen omdat op den duur de ‘red ring of death’ om de hoek kwam kijken. Het heeft Microsoft uiteindelijk vele miljoenen dollars gekost, want een rechter besloot dat het alle consoles tot drie jaar na aankoop moest vervangen wanneer zo’n defect zich voordeed. Verder heb ik een van de eerste exemplaren van de PlayStation 4 Pro, en ik kan je vertellen dat het regelmatig klinkt alsof dat ding opstijgt, zelfs wanneer alleen Netflix aanstaat. Dat terwijl iemand die een halfjaar later een geüpdatet exemplaar kocht, bij wijze van een speld kan horen vallen!

red ring

En wat te denken van de DualShock 3- en 4-controllers? Na een jaar of twee stoppen bepaalde knoppen steevast met werken. Een X-knop die ingedrukt blijft, een schoudertrigger die input niet meer goed registreert… het is niet alsof die krengen goedkoop zijn! En ik speel niet eens Fifa, dus de controllers vliegen hier niet regelmatig door de huiskamer.

Ook Nintendo ontkomt er niet aan. Het frappante is echter dat ondanks het blazen in cartridges in het NES-tijdperk, dit Japanse bedrijf sindsdien altijd bekendstond om goed ontwikkelde hardware dat niet zomaar kapotging. De GameBoy die een nucleaire ontploffing overleefde en nog altijd werkt (en tentoon wordt gesteld in de Nintendo Store in New York) is daar een mooi voorbeeld van. Opvallend, omdat het bedrijf de laatste jaren deze zo hard verdiende reputatie aan het weggooien is.

Game Boy

Ik heb het natuurlijk over de kapotte Joy-Cons. De analoge stick op de Joy-Con zou ‘driften’, wat er bijvoorbeeld voor zorgt dat het personage op je scherm uit zichzelf een richting op loopt. Een beetje irritant wanneer precisiewerk aan de orde is. Of nou ja, eigenlijk is het sowieso irritant. Punt. Rond de lancering van de Switch had ik hier ook last van, maar omdat ik al snel een Pro Controller kocht, vergat ik dit probleem snel, maar ik kan mij voorstellen dat miljoen gamers er wel mee moeten dealen. Daarbij kosten ze zo’n 80 euro per paar!

Nu had ik mijn Joy-Con-controllers sowieso binnen de garantie ingeruild bij de plaatselijke gameboer, maar was de garantie voorbij, dan had ik dikke pech. Daarbij is het natuurlijk de vraag of nieuwe Joy-Cons vervangen de juiste oplossing is, wanneer het probleem zo vaak lijkt voor te komen. Het advocatenkantoor Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith besloot Nintendo dan ook aan te klagen namens alle gedupeerden. Als reactie besloot het Japanse bedrijf Joy-Cons geheel gratis te repareren, ook wanneer de garantie al verlopen is. En zo hoort het.

joycon

Toch is het ergens zonde dat dit soort problemen – slecht werkende consoles, uit elkaar vallende controllers – nog zo regelmatig voorkomen. Ik zie games en consoles absoluut als luxeproducten – we betalen er genoeg voor – en dan verwacht ik niet dat ik binnen een jaar of twee al met een kapot product zit. Dat een console na tien jaar trouwe dienst niet meer werkt, zou ik nog kunnen accepteren – een televisie vervang je meestal ook wel binnen tien jaar en ik zou een iPhone niet eens tien jaar dúrven te gebruiken – maar iets meer duurzaamheid zou in de gamessector niet misstaan.

Ik begrijp dat bedrijven waar ze maar kunnen kosten willen besparen om de prijs van hun producten zo laag mogelijk te houden én een fijne winstmarge te hebben. Een iets goedkoper onderdeel hier, een fabriek in een land waar je minder loon hoeft te betalen daar, en het kan op de lange termijn zo maar miljoenen dollars schelen. Maar wij als gamers zijn de gedupeerden. En, zoals Microsoft al heeft ondervonden en Nintendo nu ook: uiteindelijk komt de rekening toch bij de bedrijven zelf terecht. Minder besparen en meer kwaliteit leveren dus!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Nederlandse Overwatch-held en casino in GTA Online Inhoud Deluxe-edities Borderlands 3 onthuld
34

Reacties op: De kwaliteit van consolehardware moet dringend omhoog

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jumpman

    • 27 juli 2019 08:33
    Wat ik vooral bizar vindt is dat het vaak meer op een rage lijkt dan een daadwerkelijk probleem (let wel, lijkt).
    De switch komt uit en “iedereen” krijgt krassen op zijn scherm bij het in en uitsteken in de Dock, dit hield na een maandje al weer op.
    Eenmaal voorbij had wederom “iedereen” problemen dat de joycon geen verbinding bleef houden, schuld lag klaarblijkelijk aan een te grote afstand of een aquarium wat er tussen zou staan (???). Misschien opgelost door een update maar ook dit verhaal verdween in de kast

    En nu zijn alle joycons defect door een zelf spelend pookje. Misschien heb ik dan een heel uniek exemplaar maar geen van deze klachten heb ik ook maar ooit een keer gehad, evenals de andere defecten zoals hierboven genoemd met uitzondering van mijn 6 jaar oude xbox 360 die na jaren trouwe dienst er mee besloot te stoppen, ook een rood ringetje. En gezien de hoeveelheid speeluren neem ik t m tot de dag van vandaag niet kwalijk.

    Ik geloof meteen dat er gevallen zijn zoals hierboven omschreven maar vraag me wel werkelijk af om hoeveel percentage van de daadwerkelijk geproduceerde exemplaren dit gaat. Dus een schreeuw om kwalitatief betere hardware is wellicht overdreven als het om 2 of 3 procent gaat. Heb je het over 20% of meer dan zeg ik direct dat het slecht is ontwikkeld maar niet als het gaat om 1 of de velen. Ik ben daarom dan ook benieuwd of hier aantallen van bekend zijn. Dat zou helpen bij m’n beeldvorming.

    En als de makers daadwerkelijk een veel duurzamer apparaat maken maar daar 300 euro meer voor vragen, hoeveel mensen zouden die dan daadwerkelijk kopen? Een switch van 630 euro valt namelijk ook niet echt goed gok ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Masterchief

    • 27 juli 2019 11:45
    @Jumpman

    Dat jij dit niet hebt gehad wil natuurlijk niet betekenen dat het probleem er niet is.

    Ik ken genoeg vrienden met een RROD op de eerste generatie 360's. Om mij heen hoor ik diverse mensen klagen over driftende pookjes op de Switch, ik heb het zelf ook.

    Er worden gewoon geen degelijke producten gemaakt, terwijl je wel betaald om een degelijk product te mogen ontvangen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 27 juli 2019 15:26
    @Masterchief ik geloof ook gelijk dat het klachten zijn die bestaan, maar zoals ik al aangaf lijkt het wel dat iedereen die klachten tegelijk heeft.

    En je geeft ook zelf aan dat er geen degelijke producten worden gemaakt. Kan je dat met iets onderbouwen? Want daar ben ik juist benieuwd naar. Laten we eerlijk zijn, een faling percentage van 1 of 2% is nog geen reden om te beweren dat het product niet deugdelijk is, dat is meer meeblaten met de meute.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Masterchief

    • 28 juli 2019 12:18
    @Jumpman

    Ik onderbouw het met mijn eigen ervaring en de verhalen van vrienden. Dat is voor mij, als consument, al voldoende.

    Maakt mij niet zoveel uit of er nou 20 of 40 procent van de consumenten van een bepaalde error last heeft.

    Ik blaat dus niet mee, ik ervaar het om mij heen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 28 juli 2019 22:53
    @Masterchief maar dat is ook precies wat ik bedoel. Je oordeelt nu alleen op basis van een gevoel en daardoor is voor jou alles ondeugdelijk. Ik zou graag willen weten hoe erg dit daadwerkelijk nu is om hier goed over te kunnen oordelen. Want jij kan wel zeggen de mensen om jou heen, maar ik kan niet oordelen of zij of jij er wel normaal mee om gaan of dat het defect is geraakt door een gebruikersfout (joycon ontmoet een muur met 50km per uur of vliegt spontaan naar de andere kant van de kamer). En tuurlijk zal je reactie zijn dat iedereen er netjes mee om gaat maar dat kan je ook al niet aantonen.

    Het punt is in ieder geval dat alles wat geproduceerd wordt garantie heeft omdat alles een defect kan hebben. Om nu te bepalen of de kwaliteit slechter is dan vroeger waar het in dit artikel om gaat moet je weten wat het faling percentage is.Je hebt namelijk altijd variabelen als je iets maakt, ook als je dit met een machine doet. Michael schrijft wel mooi dat hij niet verwacht binnen een of twee jaar met een defect te maken gaat krijgen, en dat hopen we allemaal maar het is wel iets wat kan. Daarom bestaat garantie, en dat is niet omdat ze op voorhand weten dat ze een slecht product leveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sabor

    • 27 juli 2019 11:53
    @Jumpman
    Bij mij was de joycon ook met slechte verbinding zonder iets er tussen maar Nintendo heeft dit snel en kostenloos gerepareerd dus niks mis mee wat mij betreft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Optycon

    • 29 juli 2019 07:50
    @Jumpman Het feit dat het voor jou een rage lijkt, is omdat er op dat moment media-aandacht naar toe gaat. Die stopt na een tijd (men wil nieuw nieuws), maar dat wil niet zeggen dat de problemen weg zijn.
    Er zijn wel degelijk zeer 'grote' problemen met de Switch, deze oplossen verdubbelt niet de prijs. Een Gorilla Glass scherm is inkoop enkele 10 centen duurder dan de plastic meuk die er nu op zit. De Joy-con lag issues zijn te voorkomen met een iets ander ontwerp wat al bestaat. Etc.
    Een volkomen absurd bedrag roepen en daar je post op baseren betuigd in mijn ogen van een niet serieuze reactie en verlaagt de waarde van je post.

    Ipv een Switch van 630,- zoals je voorstelt zou het alternatief zijn; minder winstmarge voor Nintendo op de hardware, of net iets meer verlies (wat ze wellicht hebben op de consoles, al vraag ik me dat af gezien ze bestaande hardware gebruiken en geen eigen ontwerp), of een /kleine/ meerprijs. De kleine meerprijs zal zich vertalen naar een mooi consumenten getal wat winkels kunnen promoten.

    Rage of niet. 50% van de users die een probleem hebben, of slechts 2%? Het feit blijft; deze issues zijn niet nodig, zeker niet bij een console die je ~5+ jaar gebruikt.
    Al zou slechts 2% een issue hebben: Momenteel zijn er 34.74 miljoen switches verkocht. 2% daar van zijn 694.800 gebruikers. Dat zijn er meer dan de inwoners van Rotterdam (641.326). Totaal overbodig als het voorkomen had kunnen worden en super irritant als je bij deze groep hoort.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 29 juli 2019 20:46
    @Optycon er zijn 2 dingen die je totaal ontgaan vermoed ik. Ten eerste is mijn vraag met betere onderdelen en daardoor een duurdere switch een reactie op “Minder besparen en meer kwaliteit leveren dus!” De prijs die ik noemde is puur fictief en daar draait nu net mijn post totaal niet om. Ten tweede voelt dit artikel voor mij meer aan als iets wat totaal niet onderbouwd is en meer een reactie op nieuws waar nintendo met reparaties voor de Joycon over de brug komt. Vervolgens roepen dat je ook na de garantie kosteloze reparaties wilt en beweren dat de kwaliteit van de hardware achteruit gaat, maar dit niet kan of gaat backuppen met data.

    Het is heel simpel, waren vroeger van alle gekochte consoles 10% stuk en tegenwoordig ligt dat op 5% dan kan je niet spreken van een verslechtering in de hardware en kwaliteit van het product. Het feit dat je nu meer mensen er over hoort is verklaarbaar aangezien de huidige generaties vaak de voorgaande overtreft. Ook roepen meer mensen dan nodig dat ze klachten hebben met hardware maar vertellen er even niet bij dat de controller op de grond viel helemaal aan de andere kant van de kamer of dat op de xbox 360 zomaar een andere firmware erop geïnstalleerd stond. Nu heb ik helaas ook niet de info of dit klopt, net zo min dat jij niet weet of beter glas maar een kwestie van duppies is, alleen voelt het zo wel aan. Zal voor jou met de duppies prijs niet veel anders zijn. Misschien nog wel het meest waar ik verbaasd over ben is dat ik zo’n artikel van Michel niet verwacht had omdat die meestal zijn huiswerk goed heeft gedaan. Daarom hoopte ik dat dit ergens mee onderbouwt kon worden. Maar blijft wel voor mij de vraag, is het tegenwoordig slechter dan vroeger of gaan we juist vooruit?

    En uiteraard zie ik ook het liefst dat alles nooit en te nimmer defect raakt maar dat heb je nu met massa productie, ook dat weet je als consument. Je hebt altijd variabelen die daardoor net zorgen dat iets kan falen en stuk gaat binnen een korte termijn. Daarom is een garantie termijn ook wettelijk vast gelegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • F5544

    • 27 juli 2019 08:46
    PS die Gameboy heeft geen nucleaire bom overleefd maar een gewone bom. In de tijd dat dit ding bestond is er geen nucleaire bom afgegaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 27 juli 2019 10:09
    @F5544 Had ook niet gekund, want bij een nucleaire ontploffing gaat er ook een grote electromagnitesche puls mee die echt ALLE apparatuur frituurt. Dat had zelfs een gameboy niet overleefd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ar_barca_ajax

    • 27 juli 2019 09:15
    Gelukkig nooit red ring gehad op de 360, wat ik juist erger vind is zoals bij de ps4 dat downloads groot zijn en ze vervolgens moeten kopieeren, dat laatste begrijp ik ten eerste niet, de hardware zou goed genoeg moeten zijn om dit snel te kunnen en dit ligt niet aan mijn internetverbinding (zeer stabiel en hoog). Dat downloads zo groot zijn is dus niet het probleem, al vindt ik 20gb voor een update vrij groot terwijl ze bijna niks toevoegen qua content.

    Volgens mij als je je controllers normaal gebruikt zal het (op uitzonderingen na) toch wel meevallen. Zelf lang fifa gespeeld maar na 6 controllers toch maar mee gestopt…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Clausbmf666

    • 27 juli 2019 10:48
    Ik heb een ps4 pro CUH-7016B en lijkt af en toe wel alsof hij opstijgt. Voor met division 2 en red dead 2. Wat kan ik hieraan doen? Het is nieteens de eerste versie van ps4 pro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 27 juli 2019 23:15
    @Clausbmf666 Inruilen die hap bij Gamemania, er loopt nu een actie dat je bij inlevering van een Pro een nieuwe kunt krijgen voor €50. Ik weet niet hoe lang het loopt, dus check t snel..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 28 juli 2019 01:58
    @clandestine666
    Bedankt voor de tip, gelijk even gekeken, maar de pro is helaas al uitverkocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 28 juli 2019 01:55
    @Clausbmf666
    Heb ik ook last van.
    Maar check ff of er geen stof in zit.
    Dacht dat dit bij mij oom wel mee veel tot ik even goed ging kijken.
    Scheelt aanzienlijk

    Ook heb ik t idee dat games met een disc dit probleem meer hebben dan gedownloade games.
    Miaschien dat de bluray unit voor teveel extra warmte zorgt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 28 juli 2019 09:20
    @CroniC Disc of download maakt weinig uit helaas. Een rituele slachting van de behuizing om muizenesten te ruimen zit er hier ook aan te komen.
    Ik heb van enkele items over refurbishing begrepen dat verouderde/goedkope thermische pasta tussen CPU/GPU en koelblok heel simpel te verhelpen is en veel resultaat geeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pinglord

    • 28 juli 2019 13:26
    @Clausbmf666 Zorg er voor dat je console zijn hitte kwijt kan. Zet 'm niet in een kastje, maar op een kastje. Toen ik dat bij mijn PS4 Pro had gedaan was het direct een wereld van verschil.

    Wellicht staat die van jou al op een goed ventilerende plek, maar het zou zoiets simpels zijn om te veranderen mocht dat niet het geval zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 28 juli 2019 17:16
    Mijn PS4 maakt ook best veel herrie zeker als ik het vergelijk met de Xbox. Verder beide goeie apparaten maar dat is wel een opvallend verschil. @Clausbmf666

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 29 juli 2019 11:26
    @Clausbmf666 Ik voel je. Voor mij een reden om de PS4 Pro links te laten liggen. Ik ben helemaal klaar met het gefluit. Ik gebruik hem alleen nog voor de exclusives (Spiderman voor het laatst). Xbox One X is fluisterstil en dat is tegenwoordig mijn main console voor de multiplatform console releases. Het issue wordt soms veroorzaakt door stof (in de PS4 Pro), maar hij zal altijd relatief lawaaiig blijven als er veel van het systeem wordt gevraagd. Dat is inherent aan de techniek (1 kleine fan voor alles).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 27 juli 2019 11:03
    Ik heb tot nu toe nog geen pech gevallen gehad met mijn consoles, PCs en handheld.
    Het is natuurlijk ook zo dat we nu het internet hebben. Ik denk dat een probleem wat mensen ondervinden dan groter wordt gemaakt dan dat het in werkelijkheid is.

    Mensen die nergens last van hebben, hoor je dan ook niet, want zij spelen gewoon verder.

    Dit betekent natuurlijk niet dat er nooit problemen zijn. Die zijn er zeker en die moeten gewoon opgelost worden.

    Zolang apparatuur relatief betaalbaar moeten zijn en blijven, zal dit altijd ten koste gaan van de kwaliteit van de materialen die gebruikt zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.