Column

De ironie van Destiny

Ik ben er klaar mee/voor

Geschreven door Simon Zijlemans op
Het is woensdag 11 februari. Ik stop ermee. Na honderden uren breek ik met Destiny. Een van de meest intense relaties die ik ooit met een game heb gehad loopt plotseling op de klippen. En ik ben niet de enige, het is alsof alle hardcore spelers van het eerste uur februari uitkiezen om er demonstratief mee te stoppen. We zijn er allemaal klaar mee want in in mei zijn we waarschijnlijk gewoon weer allemaal de lul.

Vanaf 9 september tot die 11e februari heb ik Destiny kapot gespeeld, tot aan het ongezonde aan toe. Meer ochtenden wel dan niet zette ik mijn wekker om 7 uur zodat ik ‘s ochtends nog een paar bounties kon halen, of gewoon omdat ik het zo heerlijk vond om te domineren in de Crucible. Ik wil niet eens weten hoeveel dagen ik werk heb laten liggen, het huishouden heb laten gaan of m’n meisje half boos alleen naar bed heb zien vertrekken omdat ik ‘nog even iets moest halen’.

None

Een beter mens zou met wat spijt op zo’n periode terugkijken. Maar ik genoot van elke seconde. Grinden of niet, de pure basis van Destiny, het gevoel van de gameplay, het voelde veel te goed om er niet van te genieten. Bovendien speelde ik voor het eerst in mijn leven in een clan vol fantastische gasten die ik inmiddels als vrienden beschouw, altijd was er wel minstens één iemand online om mee te knallen. 

Het keerpunt

11 februari is dat plotsklaps voorbij. Eigenlijk moet ik alleen de Gjallarhorn nog halen, maar voor de rest heb ik alle wapens, alle armor en elke missie en beide Raids al talloze keren doorlopen. Ik heb twee personages op level 32 en meer ascendant- en radiant-materialen dan ik kwijt kan. Gedurende een half jaar zeik ik – en de hele community met mij – op alles dat Destiny verkeerd doet. En geloof me, dat is veel. Maar het is nooit genoeg om überhaupt te overwegen om te stoppen met spelen. 

Gedurende een half jaar zeik ik – en de hele community met mij – op alles dat Destiny verkeerd doet

Maar op die ene dag maakt Destiny iets kapot bij me. Ik selecteer m’n personage. Per ongeluk de verkeerde. Uitloggen. Opnieuw inloggen. M’n clan joinen in de Vault of Glass. Per ongeluk de verkeerde wapens bij. Uitloggen. Opnieuw inloggen. Terug naar de vault. Per ongeluk verkeerde gear bij. Uitloggen. Opnieuw inloggen. Terug naar de vault. Erachter komen dat ik weer terug moet naar m’n vorige personage om een helm over te zetten omdat ik anders m’n helm van m’n tweede personage niet kan equippen. Uitloggen. Opnieuw inloggen. Twee keer achter elkaar. Om iets te gaan doen dat ik al duizend keer eerder deed. In een game waarin ik alles al heb. Ik stop ermee.

Het is niet eens zozeer de omslachtigheid van (in dit geval) het managementsysteem van meerdere personages, want dat is slechts één van vele dingen die me tegenstaat aan de game. Nog veel meer is het dat laatste, het feit dat ik alles al heb en alles al duizend keer gedaan heb. Destiny heeft me niets meer te bieden, er was slechts nog één moment van frustratie nodig om het in te zien. 

Massa-exodus

Ik heb geen concrete cijfers, maar mijn gevoel zegt me dat het gros van de early adopters februari 2015 uitkiest om te stoppen. Op fora, binnen bekende spelersgroepen en bij specialisten in de media overheerst hetzelfde gevoel: het is leuk geweest. Ik zie de ene na de andere groep afhaken, als een soort massa-exodus van spelers die zich al sinds dag één Guardian noemen.

Ook in mijn eigen clan zie ik binnen anderhalve week na mijn stoppen de een na de ander afvallen. Slechts één van ons blijft tot op de dag van vandaag trouw inloggen, maar dat ligt waarschijnlijk aan zijn obsessie voor de moeilijk te verkrijgen Vex Mythoclast – die hij overigens nog steeds niet heeft. Ik lijk geen uniek geval te zijn, alsof Destiny en zijn november-DLC wetenschappelijk gezien precies 6 maanden interessant wisten te blijven. 

Ik zeg eerlijk, ik haat het grootste deel van de design-keuzes die Destiny maakt

Iedereen die stopt lijkt ook één ding gemeen te hebben: de haat voor de game waar ze zoveel tijd instoppen. Ik zeg eerlijk, ik haat het grootste deel van de design-keuzes die Destiny maakt. Ik haat het gebrek aan een fatsoenlijk verhaal, of de grove fouten die The Dark Below maakte. Ik haat het dat elk personage van level 32 per se dezelfde armor moet dragen. Ik haat het dat elke gemiddelde speler slechte design-keuzes mijlenver van tevoren ziet aankomen en het feit dat de ervaren mannen en vrouwen bij Bungie de enigen lijken te zijn die dat niet vooraf kunnen bedenken.

Niemand haat Destiny meer dan de speler die er honderden uren in stopt, maar die speler stopt er wél honderden uren in. Het is maar al te bekende ironie onder de hardcore spelers; the game we love to hate while playing it. Eenzelfde ironie is te bespeuren in het commentaar van de spelers die afhaakten. ‘Ik stop. Ik ben er echt helemaal klaar mee. Ik kan niet wachten op House of Wolves.’ Want ja, zo zijn ‘we’ dan ook wel weer…

Getting the clan back together

Vlak na de aankondigingstrailer van House of Wolves vraagt een Activision-vertegenwoordiger me op de man af: “Baal je ervan dat er geen nieuwe Raid in zit?” Ik antwoord: “Ja, heel kut”. Meer woorden hoef ik daar niet aan vuil te maken. En toch zit ik te springen om nieuwe content en met mij talloze andere spelers bij wie de game inmiddels stof ligt te happen. Zit er iets in House of Wolves waar ik zin in heb? Niet echt. Is er iets te vinden nog waar ik enthousiast van wordt? Nope. Maar het is nieuw spul. En het is Destiny. De verslaafde in me kan echt niet wachten.

 “Baal je ervan dat er geen nieuwe Raid in zit?” Ik antwoord: “Ja, heel kut”

Weer terug die wereld in. Mijn vertrouwde clangenoten weer over de headset horen. Lachen om maatje Bally die gegarandeerd familie is van die twee oude zeikerds uit de muppets, gieren om de Vexloze Erik op wie we allemaal een uur moeten wachten als een sprong ook maar een héél klein beetje moeilijk is, of allemaal meegenieten met die ene speler wiens vriendin altijd ellenlange telefoongesprekken met haar moeder houdt, waar wij over de headset van mogen meegenieten. Ik mis het. Ik ben écht helemaal klaar met Destiny. Ik kan écht niet wachten op nog meer Destiny.  

Dit artikel delen:

Lees meer

Rpg Ultima 8: Pagan nu gratis via Origin Magicka: Wizard Wars vanaf nu gratis beschikbaar
15

Reacties op: De ironie van Destiny

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • unipro81

    • 29 april 2015 11:21
    Ik ben twee weken terug begonnen met Destiny…ik, als shooter 'hatende' multiplayer nog meer hatende gamer die elk spel met een minder verhaal dan dat van Mass Effect het oprapen niet waard vind.

    Waarom? Ach, hij was nog maar 30 euro nieuw…en ik vond dat ik maar eens uit mijn comfort-zone moest stappen.

    Inmiddels zijn we twee weken verder, is mijn Titan Level 19 (jaja, ik weet dat het na level 20 meer 'grinden' wordt), heb ik eindelijk mijn thuisnetwerk aangepast zodat ik boven, in bed, op de Vita (via Remote Play) nog even een patrol missie kan doen en hopelijk wat bounties halen. Heb ik de Destiny app geïnstalleerd, zit ik bij een clan (voor als ik 'groot genoeg' ben voor raids), struin ik google af voor tips en uitleg en….moet ik toegeven dat ondanks al het negatieve van Destiny ik helemaal niet zo negatief kan zijn (nog).

    Het verhaal mager? Ja, dat is ergens wel zo…maar aan de andere kant hebben ze een universum neergezet waar het MMO stuk wel heel goed in past.

    Ik hoop (in de toekomst) vooral op verdieping in de story missions…en variatie in gameplay…maar dat ze mij zover hebben gekregen om de laatste twee weken niets anders op te starten dan Destiny. Dat zegt voor mij dat ze bij Bungie vooral heel veel heel goed hebben gedaan.

    Leuk stuk Simon!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 30 april 2015 07:57
    Wat ik uit deze column en jouw reactie haal is dat mensen vooral de zaken waarderen die in andere games al lang en breed te vinden zijn. Ja, clans zijn leuk, maar ik zat 15 jaar geleden al bij een clan. Is dit spel je eerste ervaring met dit fenomeen dan is dat heel er leuk, maar in feite doet Destiny niets nieuws en is het dus voor de meeste wat meer ervaren speler een grote teleurstelling. Niets nieuws en weinig bijzonders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 30 april 2015 13:23
    'Destiny doet niets nieuws'… Heb je weleens een raid of nightfall strike in Destiny gedaan? Was het maar zo dat meer shooters coop PVE gameplay van dat niveau boden!! Destiny is in dat opzicht echt wel een bijzondere shooter!
    Ik heb Borderlands met vrienden gespeeld, Dead Island, de recente Operation Flashpoint games… Niets kan tippen aan de fun die ik in de Vault of Glass met 5 medespelers heb gehad!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 29 april 2015 11:32
    Leuk artikel! Ik vermoedde al dat dit zo ongeveer de mindset zou zijn van de doelgroep die nu nog steeds Destiny speelt (of tot voor kort speelde). Het klopt zeker dat de basisgameplay heerlijk is, en ook dat het spel verder een hoop fout doet. Mooi dat ook de fans van de game dat niet ontkennen. Er ontbreekt een hoop, en het spel moet het vooral hebben van samen spelen met een clan (dat houdt het gezellig en verzacht het gevoel van herhaling wat). Voor mij was 't al na zo'n 25 uur spelen genoeg, maar ik ben dan ook niet zo gevoelig voor lootkoorts en ben niet zo'n clan-based speler.

    Toch jammer dat Bungie mensen binnen moet houden op basis van verslaving in plaats van content, afwisseling of verhaal (wat allemaal ondermaats is). Ze bungelen een paar nieuwe wapens voor de neuzen van spelers, en kijk ze weer gaan. Maar aan de andere kant geeft het spel dus toch plezier, voor een specifieke doelgroep. En die groep wens ik ook weer veel plezier met House of Wolves.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 29 april 2015 11:38
    Ze bungie-en wat wapens voor de neus van spelers ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Eshura

    • 29 april 2015 13:38
    Nu nog split-screen toevoegen.
    Heb je meteen iemand om mee te spelen en/of mee te nemen op avontuur.

    Ging het zelf minder spelen, omdat mijn broers en vrienden waren gestopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 29 april 2015 14:06
    Ik ben ook begin februari gestopt! Maar dat krijg je als je de eindbaas van een hardmode zo makkelijk maakt. De tweede dlc kende sowieso teveel tekortkomingen, zoals het gebrek aan nieuwe locaties en een nieuwe raid die bij lange na niet zo goed was als de eerste. Je had je koppie er amper bij nodig, het was vooral goed vechten geblazen om te overleven. Daarnaast was de tweede raid te kort en zoals ik al eerder zei te makkelijk; de raids in Destiny moeten juist langer en moeilijker worden!! Meer zoals de raids in games zoals WoW.

    Ik verwacht niet dat ik de House of Wolves DLC ga kopen. Nieuwe gear en het kunnen upgraden van bestaande gear is voor mij alleen maar interessant als er een goede reden is om te upgraden. Ik ben erg bang dat de Prison of Elders niets anders zal zijn als steeds dezelfde vijanden met andere modifiers in dezelfde arena bevechten. Als dat zo is zie ik geen reden om de tweede dlc te kopen. Ik heb een hekel aan alles wat met arena's, horde modes en pvp te maken heeft. De Trials of Osiris (nieuwe pvp mode) valt bij voorbaat dus al af.

    Ik hoop dat Bungie en Activision niet vergeten dat voor een hoop mensen Destiny een surrogaat mmo is. Het lijkt erop alsof ze met deze dlc Destiny meer op alle andere shooters willen laten lijken. Games zoals CoD en BF zijn jaar in jaar uit precies hetzelfde. Ik vind dat erg slaapverwekkend.
    Ik heb er persoonlijk geen enkel probleem mee om Destiny na de release van een nieuwe dlc weer even fulltime te spelen totdat de nieuwe hardmode gecleared is en alle nieuwe exotics binnen zijn. Ik snap dat ze graag willen dat de spelers ook tussen de dlc's door blijven spelen, maar wat mij betreft is dit niet de juiste manier.
    Ik sluit me dan ook behoorlijk aan bij dit verhaal van Simon: scepsis heerst! Daarnaast blijheid dat ik geen season pass gekocht heb!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Kuyichi

    • 29 april 2015 14:27
    Ik hoor bij destiny van "de haters" altijd dezelfde argumenten als van de WoW "haters". Ondertussen zijn het wel degenen die de game het meest spelen….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spookz045

    • 29 april 2015 14:39
    ach zoveel slechte dingen erin, Het goedkoopste van ACTIVISION vind ik nog altijd, dat in het jaar 2014/2015 DLC word uitgebracht zonder extra achievements terwijl je wel even 40euro lapt. Dat vind ik gewoon echt om te schamen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AGxKiiNG

    • 29 april 2015 15:09
    Prachtige Column weer van Simon!

    Zoals je in de column zegt 'the game we love to hate while playing it.' Ik herken dit, in bepaalde games precies hetzelfde meegemaakt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MetalSonic

    • 29 april 2015 17:36
    Arme meid! sterkte

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bevers

    • 29 april 2015 19:15
    Prachtig om te lezen hoe iemand een spel kan haten omdat die het teveel heeft gespeeld, hehe ^^
    Zo ook als met drinken is het met gamen - geniet, maar doe het in maten :)

    Succes met het uitzoeken van je volgende game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • water

    • 29 april 2015 19:31
    heb me prima vermaakt!, ben toen bloodborne uitkwam eigenlijk gestopt, meer omdat ik inderdaad elke dag zat te herhalen wat ik al gedaan had, alle 3 de classes op maximale lv, belangrijke exotics 3x(voor elk character 1), miste allen de Hawkmoon nog dan was mijn exotic collectie compleet, de hoop dat ik die nog kreeg had ik ook al opgegeven na al die weken hetzelfde doen, crucible kan k me wel prima in vermaken. maar ook daar was er geen echte beloning meer om te behalen.
    wie weet dat ik met house of wolves even een kijkje neem, kan m namelijk zo downloaden sinds k de season pass heb gekocht toendertijd.
    Al met al inderdaad een game die heel veel tekortkomt, maar zeker door samenspel met anderen heel verslavend en leuk is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrMistral

    • 30 april 2015 01:24
    Zo herkenbaar. Woord voor woord. Dit zou ik zelf zo kunnen zijn xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • _insanity_

    • 30 april 2015 10:02
    Ik kan me helemaal vinden in dit stuk! Echter ben ik (en de clan waar ik in zit) wel weer sinds afgelopen maandag begonnen. Even een nieuw character maken en naar 32 halen. Ik ben benieuwd naar HoW maar moet zeggen dat ik er eigenlijk niets van verwacht. Maar goed, de clan waar ik in zit (en waar ik nu dan ook een hoop lol mee beleef buiten Destiny) maakt een hoop goed!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.