De in-game reclame van Street Fighter 5 gaat veel te ver | Gamer.nl

De in-game reclame van Street Fighter 5 gaat veel te ver | Gamer.nl

In de laadschermen wordt reclame gemaakt voor kostuumbundels en in de arena’s wordt Capcoms Pro Tour aangeprezen. Zelfs op de kleren van de personages in Street Fighter 5 zijn logo’s te zien. Reclame in games is niet nieuw, maar dit gaat wel erg ver.

Het zijn het soort praktijken die we uit gratis games gewend zijn. Oké, je wordt om je oren geslagen met advertenties en de vraag om alsjeblieft toch wat microtransacties te kopen, maar ja, je hebt ook niks betaald voor de game. Dat is in Street Fighters geval wel anders. Het is gewoon een spel dat voor de volle prijs over de toonbank ging, en er zaten al microtransacties in.

Veel fans vinden dan ook dat Capcom hier over een grens gaat. Ja, de reclames zijn optioneel en kun je uitschakelen vanuit een menu. Maar alsnog wordt de rijke geschiedenis van de serie en zijn personages bezoedeld met goedkope product placement.

Net als vroeger

Reclames zijn niet nieuw in games met een prijskaartje. Ik weet nog dat ik als klein kind Global Gladiators speelde op de Sega Mega Drive. Een aardig spelletje, voor zover ik het mij kan herinneren, waarin de twee helden met Super Soaker-achtige geweren de wereld redden. Die hele game werd gesponsord door McDonald’s en was gebaseerd op het universum van de fastfoodketen. Aan het begin en het einde van elk level kwam die verrekte clown Ronald McDonald je advies geven.

Een bekender voorbeeld is Cool Spot, ook uit het begin van de jaren 90. Gewoon een game die je in de winkel kocht, maar eigenlijk was het één en al reclame voor 7 Up. De rode stip Cool Spot was in de VS de mascotte voor de frisdrank (wij hadden meer met Fido Dido) en door hem zijn eigen game te geven, wilde men 7 Up cool maken. De game zat vol met reclame voor het drankje, maar ondanks dat was het best een goede platformer.

Global Gladiators

Net als in het echt

Tegenwoordig vinden we reclames vooral op plekken waar ze goed lijken te pa en. Denk aan sportgames als Fifa, waar de merken je toeschreeuwen vanaf de zijlijnen. Deze advertenties verstoren je speelplezier niet, en maken het zelfs een beetje realistischer. In het echt worden sportwedstrijden immers ook gesponsord.

Ook op virtuele billboards komen reclames al jaren voor. In 2008 kocht Barack Obama voor zijn presidentscampagne nog advertentieruimte in bij games als Burnout Paradise. Spelers raceten dan gewoon langs grote borden met het hoofd van de toenmalige senator.

Dat soort billboards waren ook zichtbaar in Alan Wake. Langs de wegen van Bright Falls werd in grote letters reclame gemaakt voor Verizon. Een stuk subtieler was de product placement voor Energizer-batterijen. De batterijen speelden een grote rol in de game, omdat Alan zijn zaklamp steeds opgeladen moest houden. Het voelde helemaal niet gek dat die batterijen van een echt merk waren, ook al was daar voor betaald door Energizer.

Burnout Paradise

Niet pa end

Reclames in games zijn dus niet nieuw, zelfs niet in games waar we de volle mep voor neerleggen. Maar het werkt eigenlijk alleen als de getoonde advertentie past bij de spelwereld. Het is logisch dat er langs een voetbalveld billboards staan, of dat iemand een bepaald merk batterijen gebruikt. Het is echter niet logisch dat mythische vechters een logo van Capcom op hun mouw hebben staan.

Capcom gaat wat mij betreft dan ook veel te ver met hun advertentiegebruik. Dat er reclames zitten in een game waar je voor betaalt, vind ik niet eens zo erg. Maar dat die reclames op extreem vreemde plekken worden getoond en afbreuk doen aan het spel, is een ander verhaal.

Street Fighter 5

Capcom-tattoo

Street Fighter is een serie met een rijke historie en een groot aantal geliefde personages. Ze hebben allemaal een achtergrondverhaal en een eigen stijl, en daarmee hun eigen schare fans. Het voelt een beetje vies om ze in gesponsorde pakjes rond te zien lopen.

Bij mijn favoriet Guile is zijn tatoeage van de Amerikaanse vlag bijvoorbeeld vervangen door een logo van Capcoms Tour. En Dhalsim draagt een ketting met schedels van kinderen die hij niet kon redden van een plaag om zijn nek. Je raadt het al: op die betekenisvolle ketting prijkt nu een reclamelogo. Dit soort praktijken doet afbreuk aan de geschiedenis van deze personages en waar ze voor staan.

Gelukkig kun je de advertenties ook uitschakelen, al staan ze sinds deze week standaard aan. Wie de reclames toelaat, kan extra in-game valuta verdienen, iets dat toch al niet zo gul wordt uitgedeeld in de game. Het voelt raar dat Capcom haar spelers zo ‘betaalt’ om reclames te bekijken. En wie weet hoe lang het duurt voordat ook andere merken in de game adverteren. Het zou mij bijvoorbeeld niks verbazen als je er binnenkort een logo van Razer ziet, een van de sponsoren van de Capcom Pro Tour.

In gratis games voor je telefoon zijn we mi chien gewend dat je iets kunt verdienen door naar een advertentie te kijken, maar in een premium AAA-game is dat wel anders. En zelfs in een gratis versie van Street Fighter zou het bekladden van iconische personages mij veel te ver gaan.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en.

Meer columns van Gamer.nl:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou