De cijfers bewijzen: we kopen een Switch voor Nintendo-games | Gamer.nl

De cijfers bewijzen: we kopen een Switch voor Nintendo-games | Gamer.nl

Ik vind het altijd leuk om een beetje te grasduinen in de financiële cijfers van uitgevers. Zo kom je er achter hoe goed een bedrijf het doet en kun je hun strategieën in context plaatsen. De nieuwste cijfers van Nintendo bevatten (weer) uitzonderlijke statistieken.

De Switch gaat als een malle, dat is geen geheim. Er waren sinds eind juni al bijna 20 miljoen exemplaren van de handheld-slash-thuisconsole verscheept en hij gaat bijna even hard als de PlayStation 4 in hetzelfde tijdsbestek. Maar de echt opvallende cijfers vind je bij de verkochte software.

Nintendo Switch

Attach rate

Super Mario Ody ey is wereldwijd 11,17 miljoen keer verkocht, Mario Kart 8 Deluxe staat op 10,35 miljoen en de teller van The Legend of Zelda: Breath of the Wild tikt de 9,32 miljoen exemplaren aan. Laat dat even op je inwerken: dit zijn drie games die de helft van alle Switch-bezitters dus hebben gekocht. We kopen Nintendo-games, we kopen ze ma aal.

Vergelijk dat eens met de attach rates op andere consoles. De best verkopende PS4-exclusive is Uncharted 4, die hangt naar schatting rond de 10 miljoen exemplaren. 10 miljoen op 80 miljoen verkochte PlayStation 4-consoles. Op de Xbox One hebben we het over PUBG (geschat op 8 miljoen) of Halo 5 (geschat op 5 miljoen). Indrukwekkend, maar het is niet de helft van je publiek.

Super Mario Ody ey

Duhhhh

'Ja duh', zul je mi chien denken, 'waar koop je die Switch anders voor?' Sommigen gaan er al langer vanuit dat Nintendo-consoles vooral door Nintendo-fans worden gekocht, die telkens trouw komen opdraven om de nieuwste Mario of Zelda te spelen. Maar dat is wel erg makkelijk gedacht, zeker omdat die vlieger bij de Wii U niet opging. Het is niet alleen liefde voor deze series die ons drijft, we willen kwaliteit. De opzet van de Switch is veel beter en duidelijker dan de Wii U, en daar reageren we op door hem ma aal te kopen.

Kwaliteit heeft Nintendo in overvloed. Ze creëren tijdloze games, die over een jaar of tien nog steeds overeind staan. Zelda verkoopt niet zo veel omdat het nou eenmaal een nieuwe Zelda-game is, net zoals de Wii U niet verkocht op alleen de naam van Nintendo. Nee, Zelda verkoopt veel omdat de game het openwereldgenre op de schop neemt, omdat het nieuwe dingen doet, omdat het er bijzonder mooi uitziet.

Dat zie je bovendien ook in de verkoopcijfers van de andere games. Splatoon is nog een nieuwe franchise van Nintendo, maar het tweede deel verkocht al 6,76 miljoen exemplaren. Arms is helemaal nieuw en ging al ruim twee miljoen keer over de toonbank. En ook games waarvan we helemaal niet zo veel verwachtten, zoals Kirby: Star Allies of 1-2-Switch, zijn de miljoen exemplaren al ver voorbij.

Zelda: Breath of the Wild

Seal of Quality

Het is altijd Nintendo's strategie geweest om te laten zien dat hun games waarde hebben en van goede kwaliteit zijn. Dat kunnen we helemaal herleiden naar de Seal of Quality in de jaren '80. Na de videogamecrash, mede veroorzaakt door de grote hoeveelheid troep die uitkwam op consoles, wilde Nintendo laten zien dat zij kwaliteit boden. En dat hebben ze altijd volgehouden: hun games zijn uitzonderlijk goed afgewerkt, hebben zelden bugs en hebben eigenlijk nooit patches nodig.

Bovendien houdt een Nintendo-game zijn waarde vast. De spellen gaan bijna nooit in de aanbieding en blijven jarenlang hun prijskaartje vasthouden. Nintendo wil niet dat klanten er vanuit gaan dat ze hun games later voor een habbekrats kunnen oppikken. De nieuwste Mario en Zelda kwamen vorig jaar uit, maar kosten nog steeds 60 euro. Ter vergelijking: PS4-exclusive Horizon Zero Dawn kwam ook vorig jaar uit en is al in de aanbieding in Sony's eigen winkel voor twee tientjes. Je weet dat het veilig is om een Nintendo-game te kopen en je hoeft niet bang te zijn dat-ie de dag erna ineens nog maar de helft kost. Nintendo wil uitstralen dat als je een game van hen koopt, je iets van waarde aanschaft.

Nintendo

Het Japanse bedrijf wil zichzelf bovendien neerzetten als anders dan de anderen. Sinds de GameCube probeert Nintendo niet meer de directe concurrentie aan te gaan met Sony en Microsoft en investeert het vooral in goede ideeën. Vaak pakt dat goed uit, zoals bij de Wii en de Switch, soms levert dat een mi er als de Wii U op.

Dat vind ik zo knap aan Nintendo: zelfs na een dramatische flop als de Wii U, houden ze zonder enige twijfel vast aan hun eigen strategieën. Kwaliteitscontrole, geen krachtige console, maar een goed idee, en investeren in legendarisch goede games. Dat rotsvaste vertrouwen in zichzelf betaalt zich bij de Switch wederom uit. Games als Mario, Zelda en Mario Kart zijn evergreens, die ook de komende jaren nog blijven verkopen. En er komen alleen maar meer games bij.

Elke zaterdag verschijnt er op Gamer.nl een column die ingaat op actuele gebeurteni en.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou