De beloftes die Sony nog waar moet maken | Gamer.nl

De beloftes die Sony nog waar moet maken | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

In februari vorig jaar maakte Sony indruk tijdens de onthulling van zijn next-gen console, de PlayStation 4. Toegegeven, ik liet mij ook graag overdonderen. De levensduur van de vorige generatie werd mij te lang gerekt en ik was allang klaar om een nieuwe krachtpatser onder mijn tv te zetten. De boodschap van Sony waarin de gamer centraal stond sprak me dan ook enorm aan, zeker in vergelijking met de onthulling van de Xbox One (). Na de persconferentie van Sony bleef ik achter met een enthousiast gevoel; een gevoel dat de Japanners het me naar de zin wilden maken.

Ik dacht altijd dat ik de inhoud van die persconferentie goed had onthouden. Maar liefde maakt blind, zo gaat het gezegde, en er zijn een hoop beloftes gedaan die ik eerlijk gezegd alweer was vergeten. Begrijp me niet verkeerd, ik ben meer dan tevreden met mijn PlayStation 4 en Sony verdient naar mijn mening veel van de lof die ze krijgen. Het verbaast me echter dat er driekwart jaar na de lancering niet meer gepraat wordt over de mogelijkheden die wel werden aangekondigd, maar nooit de PS4 hebben bereikt.

Je vriend neemt het over

Een van de meest opmerkelijke aankondigingen tijdens de onthulling was Game Sharing, de mogelijkheid om een vriend de controle over jouw spel over te laten nemen. Erg handig als je even niet voorbij een lastige puzzel komt of telkens wordt neergeknald door dezelfde vijand. Je hoeft je vriend niet meer te bellen om te vragen hoe hij het heeft opgelost: via internet geef je hem gewoon toegang tot jouw console. En dan maar hopen dat het een echte vriend is en hij niet even snel al je save-games verwijdert.

Een andere praktische functie is de mogelijkheid om je console in de slaapstand te zetten, zonder je voortgang in een game te verliezen. Als je nu even de deur uit moet voordat je game wordt opgeslagen, is je enige optie om de console aan te laten staan. Tijdens de onthulling van de PS4 werd echter beloofd dat je met een simpele druk op de power-knop je spel, en de hele console, op pauze zou kunnen zetten. Bij de Vita is dat al sinds de lancering mogelijk, dus de vraag is waarom het bij de console-broer zo lang moet duren.

Gaikai on PS4

Zwijgen is goud

Over beide functies hebben we sinds februari vorig jaar niks meer gehoord. Ze werden besproken als day one-functies; een paar weken voor de lancering gaf Sony toe dat we er nog op moesten wachten. Hoe lang precies is niet duidelijk, al geeft Sony wel aan er nog mee bezig te zijn. En eerlijk is eerlijk, de updates die wel zijn uitgekomen hebben een hoop extra features toegevoegd, zoals een solide programma om video's mee te monteren.

Daar staan echter een hoop kleinere problemen tegenover waar Sony verdacht stil over blijft. Na de onthulling waren veel gamers gepikeerd omdat er niet alleen mooie opties bijkwamen, maar ook werden verwijderd ten opzichte van de PlayStation 3. Zo kan de nieuwe console geen mp3's of cd’s afspelen, ondersteunt het apparaat geen media-streaming via DLNA en worden 3D Blu-rays niet ondersteund. Sony gaf aan te luisteren en dat deze functies in latere updates zouden worden toegevoegd, maar sindsdien bleef het akelig stil.

Je console kent je

Dan was er nog Mark Cerny, de architect van de console, die vertelde over hoe gepersonaliseerd de PlayStation 4 moest worden. Door jouw voorkeuren constant op te slaan moet het apparaat jou tot in de puntjes leren kennen; zo goed zelfs dat hij kan voorspellen welke game je binnenkort gaat kopen. Die zou het apparaat dan al downloaden, nog voordat je zelf überhaupt richting PlayStation Store stapt. Zo zou je nooit meer hoeven wachten tot een spel is gedownload. Het klinkt zeker intere ant, zij het een beetje creepy. Wil ik wel dat mijn spelcomputer mij zo goed kent?

Die voorspellende gaven waren echter niet veel meer dan een bijzin tijdens de onthulling in februari 2013, en de vraag is nu in hoeverre Sony nog met dit plan bezig is. Zoals met alle andere genoemde beloftes blijft het al maanden stil rond deze plannen. Waarom ons lekker maken met dit soort snufjes, om je vervolgens zo lang in nevelen te hullen? Sony heeft wel vaker dingen onthuld voordat ze eigenlijk klaar waren om erover te praten, om vervolgens te zwijgen (waar blijft The Last Guardian?) en dat werkt behoorlijk frustrerend.

Sony weet hoe ze hun boodschap over moeten brengen. En zoals gezegd, ik ben meer dan tevreden over mijn PS4 en voel me totaal niet bedrogen door de gemaakte en (voorlopig) gebroken beloftes. Wel vind ik het vreemd dat het lijkt alsof Sony, zeker in vergelijking met Microsoft, helemaal niks fout kan doen, terwijl ook de communicatie van de Japanse gigant te wensen overlaat. Zelfs al zijn ze van plan om alle beloftes waar te maken, waarom ons laten wachten op een antwoord? Sony moet volkomen transparant zijn naar zijn klanten, anders verdwijnt al die goodwill die ze hebben opgebouwd bij gamers als sneeuw voor de zon.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou