Dat weet buiten Fromsoftware en uitgever Bandai Namco nog niemand. Dit weerhoudt de community er gelukkig niet van om alsnog een goed geïnformeerde gok te wagen via talloze video’s, essays, tweets en forumposts. Voor fans is het een essentieel onderdeel van de (hopelijk niet al te lange) voorpret tot Shadow of the Erdtree verschijnt. Wie gaan we zien en waar gaan we heen?
Het verhaal van Elden Ring laat zich niet makkelijk in een paar zinnen samenvatten, maar kortgezegd gaat het over een familie van halfgoden die allemaal zo hun eigen opvatting hebben over hoe de wereld zou moeten werken en welke god je daarvoor moet aanhangen. Een van hen, Miquella, wordt weliswaar veelvuldig genoemd, maar je ontmoet hem of haar nooit in levenden lijve.
Meer dan content
Wie Fromsoftware al een tijdje volgt, weet dat de studio de neiging heeft om zulke prominente maar absente personages alsnog een hoofdrol te geven in een uitbreiding. Denk aan Knight Artorias in de eerste Dark Souls of Ludwig The Accursed in Bloodborne. Het is dus heel goed denkbaar dat we in Shadow of the Erdtree Miquella gaan ontmoeten. Dat zou ook een mooie gelegenheid zijn voor spelers om hun verzameling aan Great Runes compleet te maken.
Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit. Ik verwacht niet dat Fromsoftware met deze uitbreiding een mooie strik om het verhaal bindt. De manier van verhaalvertelling is in Souls-games altijd al fragmentarisch geweest, wat dit keer het gevolg is van een wereld die vrij letterlijk in stukken brak toen de Elden Ring werd versplinterd. Je bent ook niet per se de protagonist van het verhaal. Je speelt uiteraard wel een zekere rol, maar zelden is die allesbepalend. Personages hebben hun eigen motivaties en bestonden al lang voordat jij er was, en waarschijnlijk nog lang nadat je er niet meer bent.
Bekend maakt bemind
Wat mij vooral enthousiast maakt is dat Shadow of the Erdtree een uitgelezen kans biedt om de bestaande spelwereld in een ander licht te zetten. Fromsoftware houdt ervan om bekende gebieden als het ware te remixen. In zowel Artorias of the Abyss als The Old Hunters reisde je soort van terug naar het verleden. Bekend terrein in zekere zin, maar dan vanuit een nieuw (of juist oud) perspectief.
Ik moet dan meteen denken aan een voorstelling van cabaretier Micha Wertheim, waarin hij vertelt hoe een tweede keer naar dezelfde bestemming op vakantie gaan een soort sweet spot is. Je bent er al eens geweest, dus het voelt vertrouwd, maar je ontdekt toch weer allemaal nieuwe dingen. De eerste keer is het net wat te nieuw en aard je niet helemaal, de derde keer is het te bekend.
Uiteraard is het ook een ‘makkelijke’ manier voor ontwikkelaars om meer content te produceren zonder al te veel mankracht, maar deze dlc terugbrengen tot een economische beslissing voelt wat oneerbiedig. De medewerkers van Fromsoftware lijken als geen ander te begrijpen dat uniek niet altijd beter is. De spelwereld van Elden Ring is gigantisch, misschien zelfs wel iets té groot, maar bevat veel herhaling. Ieder gebied huist wel een aantal soortgelijke grotten en kerkers en bij vrijwel iedere kleine Erdtree vind je ongeveer dezelfde grote vijand.
Maar juist in die herhaling schuilt de variatie. Net wanneer je denkt dat je weer de zoveelste catacombe betreedt, stuit je op een soort betoverd doolhof waarin de gangen veranderen terwijl je er doorheen loopt. Door bepaalde spelmechanieken en confrontaties te herhalen, ontstaat er ruimte voor de ontwikkelaars om meer complexiteit aan te brengen. Je bent immers al bekend met het aanvalspatroon van een bepaalde baas, dus bovenop die basis kunnen steeds nieuwe lagen worden gelegd.
Optima From
Een uitbreiding voor een Souls-game is daarom Fromsoftware in optima forma. Met de wetenschap dat vrijwel iedere speler die de dlc koopt ‘bekend is met het concept’, gaan alle remmen los. Zo heeft Bloodborne bijvoorbeeld al best wat goede bazen, maar die voelen als kinderspel vergeleken met Lady Maria en Orphan of Kos uit de dlc. Dat belooft wat.
Als ik dan toch moet speculeren, of beter gezegd mijn droom-dlc moet delen, hoop ik heel erg op een Caelid voordat het verwoest werd door Radahn en Malenia. En ik wil graag een grotere rol voor Torrent, want ik vind het zonde hoe hij de laatste uren van de hoofdgame naar de achtergrond verdwijnt.
De artwork die met de aankondiging van de dlc gepaard ging toont alvast iemand (Miquella?) die op Torrent rijdt. Sowieso is je magistrale ros een bekende van zowel Melina als Ranni. We gaan er vast meer over te weten komen, alleen wanneer precies? Ik weet dat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken, maar ik kan nu al niet meer wachten. Dat is de schaduwkant van Elden ring.
Reacties op: De aankondiging van Elden Ring-dlc vertelt weinig maar belooft veel
Mmo-veteran
Ik wacht ook met smart op deze uitbreiding, heb echt weer zin om terug te keren in deze wereld.
Fr3nzy
Ik heb afgelopen week de game weer opgepakt nadat ik een paar maanden geleden gestopt was. en moet zeggen dat ik na een tip van snafu eindelijk het plezier in de game heb teruggevonden.
kr1z
Edit: oh ik zie nu dat je "terug " voor "gevonden" getyped had…dan neem ik aan dat het een tip was ivm verhaal kwijt oid..
Ik heb geprobeert deze post te verwijderen, maar die verwijderknop doet het (nog steeds) niet.
Fr3nzy
@kr1z
Ik wist na de boss van het eerste kasteel niet waar ik het beste heen kon gaan. Toen kreeg ik de tip eerst het zuiden te verkennen omdat de vijanden daar nog niet zo sterk zijn. Dat heeft wel geholpen. Nu ben ik een aantal lvls hoger en ben ik voor de andere gebieden ook niet zo zwak meer.
kr1z
Snafu9
Kijk fijn om te horen dat het nu allemaal een stuk beter gaat! Je zal snel merken dat bepaalde grotten weer makkelijker zijn dan de ander. Ook loont het om soms eens te zoeken welke build je nou leuk lijkt en op internet te kijken wat je ervoor moet doen. Want het wiel helemaal zelf uitvinden is wel veel hoor. Het leuke aan Elden Ring is dat een sterke boss je niet per definitie de beste loot oplevert. Ik heb bepaalde standaard enemies keer op keer opnieuw verslagen om een bepaald zwaard te krijgen. Want de drop rate was 5%.
Snoop213
Mmo-veteran
Dit is waarom Elden Ring juist wel toegankelijk is voor mensen die normaal geen plezier halen uit Souls likes omdat ze gewoonweg het geduld niet hebben om 100 keer dezelfde boss te doen.
Voorbeeld een vriend van mij had nooit plezier in Dark Souls precies om de redenen die jij net benoemd en heeft nu heel veel plezier met Elden Ring.
Ik raad je toch aan de game een goede kans te geven, het gevoel van ontdekking is in weinig games zo groot als dat is in Elden Ring.
Ps: Bij Elden Ring zit er voor bijna elke baas een checkpoint
DarkSlide.nl
Mmo-veteran
Snoop213
Mmo-veteran
Snoop213
Mmo-veteran
Ja als je daar niet van houd dan houd het snel op idd.
Snoop213
Mmo-veteran
Snoop213
DarkSlide.nl
De eerste soulslike die ik speelde was Bloodborne en de eerste paar uur heb ik het spel een paar keer gefrusteerd aan de kant gelegd. Ik snapte niet wat mensen er leuk aan vonden. Toch bleef ik het proberen en opeens klikte het, ik begon de combat te snappen en begon er beter in te worden. Nu zijn het mijn favoriete games.
Snafu9
Merk echt dat je vooral een button basher bent en niet te veel wilt nadenken welke knoppen je indrukt als je in een gevecht zit. Dan is Elden Ring wel lastig ja. Bij mij hebben de 1ste 2 bazen mij goed op de feiten gedrukt dat ik niet kan button bashen. Veel games gaan geleidelijk van button bashen naar weten welke knoppen je moet indrukken. God of War vind ik daar wel een goed voorbeeld van. Begint met knal lekker op de knoppen en later moet je goed nadenken wat je doet. Dan wordt het meer Elden Ring gameplay. (noem God of War even aangezien je dat spel wel goed gespeeld hebt haha) Maar ik heb God of War ook op hard gespeeld. God of War mode werd me iets te veel hahaha
Snoop213