Dagboek van een slaapkamerontwikkelaar: subsidie | Gamer.nl

Dagboek van een slaapkamerontwikkelaar: subsidie | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

In Nederland kennen we onder meer het Gamesfonds, dat subsidies uitkeert aan allerlei projecten, mits ze een kunstzinnig/artistieke inzet hebben. Dat is redelijk breed. Zo kun je als ontwikkelaar bijvoorbeeld samenwerken met een kunstenaar die dan de art verzorgt, om maar even iets te noemen. Het spel zelf hoeft niet per se 'kunst' te zijn.

Nu hebben we allemaal kunnen lezen dat er in Nederland flink wordt gesneden in het subsidiebudget voor kunst en cultuur. Zover ik weet heeft dat de game-industrie nog niet echt geraakt, maar het is niet heel moeilijk om dat door te trekken in gedachten. Wat als het wegvalt?

Als dat gebeurt, dan denk ik dat er een hoop gamestudio's in ons land het knap lastig gaan krijgen. Wellicht houden ze zelfs op te bestaan. Maar nu komt dan mijn vraagstuk: is dat erg?

Houden die subsidies stiekem niet kunstmatig iets in leven waar eigenlijk geen markt voor is. Ik kan me voorstellen dat echte kunstenaars het nodig hebben. Ook voor kunstenaars die een game als kunstwerk maken. Dat is immers lastig te verkopen. Maar al die kleine studio’s die eigenlijk gewoon commerciële games proberen te maken? Wanneer is iets een opstap en wanneer verandert het in een beademingsapparaat?

Zo ken ik er genoeg die al een aantal jaar op de WWIK (een uitkering voor kunstenaars) teren, maar waarvan hun spellen steeds niet genoeg opbrengen om winstgevend te zijn, hopend dat de volgende game het wel gaat doen voor ze. Het enge hieraan is dat je een industrie opbouwt die eigenlijk niet op zijn eigen benen kan staan. En dat kan niet anders dan onwijs ongezond zijn.

Is het niet veel slimmer om die studenten niks te geven? Laat ze het maar na werktijd in elkaar zetten. Avonduren en weekenden. Dat klinkt hard, maar het bouwt wel ondernemerschap op en het scheidt het kaf van het koren; wie echt gemotiveerd is, geeft zijn weekend graag op.

Er zijn heel wat studio’s groot geworden via dit principe. Denk aan id Software en Codemasters. Bij het runnen van een gamestudio hoort een stuk ondernemerschap. Wellicht dat het niet hebben van subsidie zulke ondernemers aanzet om zelf eens iets te ondernemen.


Over de auteur: Hugo Smits is game-ontwerper. Hij richtte in 2009 Goodbye Galaxy Games op, de studio achter Flipper. Deze game verscheen via DSi-Ware en won een Dutch Game Award. Inmiddels werkt hij aan Flipper 2.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou