Dagboek van een slaapkamerontwikkelaar: Dutch Game Awards | Gamer.nl

Dagboek van een slaapkamerontwikkelaar: Dutch Game Awards | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Blijkbaar vinden mensen, ons indies, zielig. En vinden ze dat we geholpen moeten worden bij dit soort dingen. Haal die geweldige games er maar uit zodat de indies ook kans maken. Blagh! Ik hoop echt van harte dat dit niet gaat gebeuren. Want welke zelfrespecterende indie game developer wil nu een award winnen, wetende dat het min of meer voor spek en bonen is omdat de concurrentie niet mee mag doen? Ik verlies liever van de beste dan dat ik op een nepmanier win.

Bovendien, hoe kun je nu een 'industry' award weg geven als niet de gehele industrie daarvoor in aanmerking komt? Gelukkig zijn de mensen van de Dutch Game Awards het hiermee eens, want juist het feit dat alle producties evenveel kans maken, zorgt ervoor dat een Dutch Game Award waarde heeft! Juist daarom wil ik er graag nog een keer één winnen.

Uiteraard, een megaproductie als Killzone 3 heeft meer budget dan de gemiddelde indie game. Sure, maar daar staat tegenover dat wij als indie game developers veel spontaner en innovatiever kunnen zijn in de ontwikkeling. Een vakjury kijkt naar wat een game doet en hoe het speelt en niet zo zeer naar welke titel de vetste explosies heeft. Daarom moet je als indie developer ook makkelijk kunnen concurreren tegen Killzone. Een innovatief concept en een vernieuwde eigen 2D-stijl kan net zoveel impact maken.

En dit zie je trouwens ook terug in de winnaars. Vorig jaar ging ik er nog van door met 'Best Handheld game' en ook dit jaar wonnen verschillende indie developers awards. De mensen van Guerilla hebben in Amsterdam ontzettend hard gewerkt, alles gegeven, en dat wordt nu beloond. Zoals het hoort! Indie developers zelf hoor je dan ook niet klagen, die zijn gewoon ontzettend blij met de awards die ze wel gewonnen hebben.

Je ziet het vreemde onderscheid ook terug in de comments bij reviews en previews. Zo vonden een paar gebruikers op bepaalde sites mijn spel niet goed. Maar toen ze er achter kwamen dat het slechts door één man gemaakt was, stelden zij hun mening bij!  Een game is goed omdat de game goed is. Niet omdat er maar een paar mensen aan hebben gewerkt. Want volgens die logica moeten we met z’n allen Justin Bieber ook heel goed vinden omdat hij geen band heeft, maar alleen zingt!


Over de auteur: Hugo Smits is game-ontwerper. Hij richtte in 2009 Goodbye Galaxy Games op, de studio achter Flipper. Deze game verscheen via DSi-Ware en won een Dutch Game Award. Inmiddels werkt hij aan Flipper 2.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou