Dagboek van een slaapkamerontwikkelaar | Gamer.nl

Dagboek van een slaapkamerontwikkelaar | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Ja, de verkoopcijfers die Nintendo voor ogen had zijn niet gehaald; Nintendo hoopte op 4 miljoen units in de eerste maand, het werden er 4,83 miljoen in vier maanden. Maar dat neemt niet weg dat de launch van de 3DS zeer succesvol was.

In de UK was het zelfs de meest succesvolle hardware launch van een Nintendo-product ooit! En als je dan bedenkt dat de Nintendo DS rond de kerstperiode uitkwam (en daar dus volop gebruik van kon maken) dan zie je dat de handheld het helemaal niet zo beroerd gedaan heeft.

Dan zijn er natuurlijk nog de berichten dat het 3D-effect schadelijk is voor de ogen van jonge gamers. Dit is waar en niet zo fraai. Aan de andere kant: is dit niet altijd zo geweest ? Mening kind had vroeger stadionlampen op zijn slaapkamer staan, stookte daarnaast nog een kampvuur en maakte met een eigen framework van hout en duct tape een zaklamp vast aan zijn hoofd voor een potje tetris op de kla ieke Game Boy.

En tijdens het spelen van Mario Kart onder een bouwlamp op de GameBoy Advance gooide ik om de 3 minuten een flare-granaat door m’n slaapkamer. Dus dat kan nu toch nooit ineens het grote probleem zijn ? Of bestaat de jeugd van tegenwoordig uit mietjes ?

Het probleem zit hem volgens mij veel meer in het feit dat we vroeger prachtige games hadden waarvoor je de hardware kocht. Tetris is er zo eentje voor de Game Boy. Pokémon en Super Mario Deluxe voor de Game Boy Color en Mario Kart voor de GBA. En juist die titels mi en we nu een beetje.

Nu zeuren third party-ontwikkelaars (waaronder ik) al jaren over de games van Nintendo. Ik bedoel, wie wil er nu een platformgame maken als deze naast Super Mario op de plank komt te liggen. Daar valt echt niet tegen op te boksen.

En Nintendo wilde dat nu dus eens anders aanpakken. Het gevolg is geen toptitels voor de 3DS tijdens de launch. Het is niet zo dat er geen ontwikkelaars zijn die staan te springen om toffe games te maken. De ontwikkelkosten zijn echter twee tot drie keer zo hoog als voorheen, de budgetten gaan langzaam richting die van de console-titels, er is dus een uitgever nodig met een flinke zak geld.

Uitgevers willen dat geld liever niet uitgeven aan games voor een systeem waarvan ze niet weten of het gaat aanslaan. En dan krijg je dus een soort van vicieuze cirkel. Mensen kopen het apparaat niet omdat er geen games zijn en er komen geen games omdat mensen het apparaat niet kopen.

Daarnaast zijn de meeste Nintendo DS-ontwikkelaars niet ingesteld op dit soort games. Het zijn toch voornamelijk kleine teams (4 personen) die een game in elkaar draaien. En dat moet (als je echt alles uit de kast wil halen) toch een stuk meer worden. Ik verwacht niet dat het gaat gebeuren en zie daarom games als Resident Evil en Street Fighter nog niet zo snel de standaard worden.

Nee, ontwikkelaars moeten zichzelf opnieuw uitvinden, een eigen stijl bedenken en vervolgens prachtgames maken. Want, laten we eerlijk zijn, het apparaatje heeft een bijna ongekende potentie vanuit het perspectief van iemand die games ontwikkelt.

En dan praat ik echt niet alleen over het 3D-scherm! Op Gamescom heb ik al even met Kid Icarus kunnen spelen en ik weet zeker dat ook Super Mario Land en Mario Kart alletwee top gaan worden. Mooi op tijd voor de feestdagen. Ik hoop dat ze de uitgevers uit de boom trekken en dat we vervolgens echt los kunnen gaan op het systeem!


Over de auteur: Hugo Smits is game-ontwerper. Hij richtte in 2009 Goodbye Galaxy Games op, de studio achter Flipper. Deze game verscheen via DSi-Ware en won een Dutch Game Award. Inmiddels werkt hij aan Flipper 2.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou