Dagboek van een slaapkamerontwikkelaar | Gamer.nl

Dagboek van een slaapkamerontwikkelaar | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Gelukkig is niets minder waar! Ik denk dat juist het Nintendo platform goed is voor indiedevelopers. Wat Nintendo bedoelt met ‘geen intere e in garageontwikkelaars’ is dat ze niet zitten te wachten op iedereen en z’n hond die denkt dat ze spelletjes kunnen maken en daarmee zijn consoles overspoelen met wanproducten.

Nee, Nintendo wil goede software voor eerlijke prijzen. En daarom is het een stuk makkelijker om te overleven. Je kunt namelijk daadwerkelijk wat verdienen in plaats van je software in de zee van apps te zien verdwijen door het aan te prijzen voor 99 cent bij concurrent Apple.

Het klopt dat het niet makkelijk is om een officiële developer te worden bij Nintendo. Daarvoor moet je immers voldoen aan allerlei eisen. Je moet bijvoorbeeld een kantoor hebben (dat tevens niet je woonadres is).

Maar wat veel mensen vergeten, of niet eens weten, is dat er voor Nintendo-apparaten al sinds mensenheugenis ontwikkelaarskits te downloaden zijn van het internet. Gemaakt door hackers voor hackers. De meeste tools zijn gratis en je kunt dus in principe zo aan de gang. Ik zelf ben ergens in de jaren ‘90 begonnen met een homebrew kit voor de Gameboy Cla ic.

Dat is dan ook wat ik iedereen wil aanraden. Ga lekker wat aan modderen. Als homebrew-ontwikkelaar ben je vrij van alles, je hoeft je niet te houden aan richtlijnenwant je game hoeft niet door de keuring heen. Gebruik die vrijheid om de machine van binnen en van buiten te leren.

Het toffe hieraan is dat er veel innovatie plaatsvindt binnen de homebrew scene. Er is altijd wel iemand die de proce or of GPU op een manier gebruikt waar hij eigenlijk niet voor bedoeld is en op die manier op totaal nieuwe effecten stuit.

Zelfs als je games niet zo fantastisch zijn, heb je in ieder geval een prachtig technisch portfolio en kun daarmee wellicht aan de bak komen bij een van de vele studio’s in Nederland die Nintendo-games maken.

En als je wel een goed spel hebt ? Nintendo is niet de duivel. Nee, Nintendo is een groot bedrijf met aandeelhouders die graag geld willen verdienen. En geld verdienen doen ze door consoles te verkopen. Hoe verkoop je die het beste ? Door een goed portfolio te hebben aan toffe games.

Dus zorg ervoor dat je een goed uitgewerkt prototype hebt. En er is altijd wel een oplo ing te vinden. Wellicht kun je met een bedrijf(je) samen werken dat wel aan de eisen voldoet ? Dat is wat ik heb gedaan in het geval van Flipper. Ik heb een publisher gezocht (Xform) en via hen kon ik het officiële kanaal van Nintendo binnenstromen.

Dus wil je toffe spelletjes maken ? Laat je niet afschrikken en begin gewoon!


Over de auteur: Hugo Smits is game-ontwerper. Hij richtte in 2009 Goodbye Galaxy Games op, de studio achter Flipper. Deze game verscheen via DSi-Ware en won een Dutch Game Award. Inmiddels werkt hij aan Flipper 2.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou