Column

Consolegeneraties zijn dood

Lang leve cross-gen?

Geschreven door Lars Cornelis op
Consolegeneraties zijn dood. Microsoft omarmde al vol overgave een strategie die generaties oversteeg. Sony hield nog even vol met hun “we believe in generations”-mantra, maar komt daar inmiddels ook schoorvoetend op terug. Het is de nagel aan de doodskist van een traditionele denkwijze; een vloek én een zegen.

Ik snap het wel hoor. Ontwikkelingstijden lopen op – zeker nu vanwege corona – en de nieuwe generatie spelcomputers is nog altijd slechter verkrijgbaar dan een voedzame maaltijd tijdens een gamebeurs. Dan zou je vanuit zakelijk perspectief toch wel gek zijn om die gigantische, bestaande userbase van PlayStation 4-bezitters plotsklaps aan de kant te schuiven. Er zijn nou eenmaal 110 miljoen PS4-bezitters tegenover nog net geen 8 miljoen PS5-bezitters. Tel uit je winst.

Geld is ook belangrijk

Die grotere afzetmarkt is niet alleen voor Sony als uitgever belangrijk, maar ook voor de ontwikkelaars. De inzet is voor hen tegenwoordig torenhoog. Bend Studio mocht bijvoorbeeld niet aan een vervolg op sleeperhit Days Gone beginnen, omdat veel mensen die game pas ontdekten in de uitverkoop of als gratis PlayStation Plus-game. Daardoor leverde het spel in Sony’s ogen te weinig op. Zo simpel is het: geen geld, geen games. En geen afzetmarkt (of een significant kleinere afzetmarkt), is geen geld (of significant minder geld). Het is in dat licht dus misschien maar goed dat Sony voor nu afwijkt van de traditionele generatiestrategie. Dat geeft zoveel mogelijk mensen de kans om van een game te genieten en dus ontwikkelaars de kans om toffe games te maken.

Het is ook een kleine pleister op de wonde voor eenieder die nog geen PlayStation 5 heeft bemachtigd – of er simpelweg het geld niet voor over heeft. Ook Horizon Forbidden West, de nieuwe God of War en Gran Turismo 7 kun je straks gewoon op jouw PlayStation 4 spelen. Je mist misschien wel Returnal en Ratchet & Clank: Rift Apart, maar dat soort ‘next-gen exclusives’ blijven zoals het er nu naar uitziet in de minderheid. Dan neemt de absurde vraag misschien ook een beetje af, wordt de PS5 een minder interessant scalp-object, en kan de hele markt een beetje tot rust komen.

Returnal als wortel voor mijn neus

Toch vind ik Sony’s omslag doodzonde. Ik ben een van die lucky few die wel een Xbox Series X en een PlayStation 5 heeft weten te bemachtigen, maar ik heb nog zelden iets gezien waarvan ik echt dacht: “wow, dit is nieuw, dit was eerder niet mogelijk”. Terwijl in de aanloop naar de nieuwe generatie van alles was beloofd. Dat ging verder dan ray-tracing en hogere framerates – technieken die je op zwakkere hardware relatief makkelijk kan uitschakelen of terugschroeven. Vooral dankzij de flitsend snelle SSD-opslag zouden games écht nooit meer hetzelfde zijn. Ik hoor Mark Cerny nog orakelen over de hoeveelheid prullenbakken in Spider-man.

Returnal bood een goed voorproefje van wat er mogelijk is. Het gaat er niet om dat zo’n laadscherm korter in beeld is – dat geloof ik allemaal wel bij de cross-gen games. Het gaat erom dat een game fundamenteel anders kan zijn als laadtijden volledig worden geëlimineerd. Ik zie Returnal niet zo snel werken op een PlayStation 4. Niet omdat de resolutie of framerate omlaag zou moeten (al zou dat bij die game al een gemis zijn), maar vooral omdat die instant actie kernonderdeel van de game is. Omgevingen worden nagenoeg instant geladen en barsten van de begroeiing en de details. Nog belangrijker: wanneer je doodgaat, sta je gelijk weer op. Dat klinkt simpel, maar is heel belangrijk voor het punt dat Returnal wil maken. De gehele ervaring zou niet hetzelfde zijn met een laadscherm, hoe kort het ook duurt. Zulke ervaringen wil ik; daarom heb ik een next-gen console.

returnal

De games uit Sony’s eigen stal hebben hun consoles altijd tot het uiterste gedreven. Dat waren juist games van het kaliber God of War, Horizon en Gran Turismo. Dat soort games waren altijd juist de ultieme manier om te zien wat je PlayStation kon doen. Zo hoort het ook: als Sony daarin niet het voortouw neemt, wie dan wel?

Dan maar Ratchet & Clank

Bij kamp-Microsoft wisten we tenminste al dat een game als Halo: Infinite als cross-gen titel zou verschijnen. Daar had ik mij bij neergelegd. Bovendien is de Xbox Series X perfect backward compatible en gaan dankzij cloud saves en smart delivery de vorige en de nieuwe generatie heel harmonieus hand in hand. Microsoft is heel bewust een weg in geslagen om geen nieuwe generatie, maar een ecosysteem te creëren, aangedreven door Game Pass. Daar mag je natuurlijk van alles van vinden, maar die visie is wel al geruime tijd glashelder.

Sony heeft de consolegeneraties altijd uit elkaar willen houden. De matige implementatie van backward compatibility geeft goed aan dat Sony inderdaad in generaties gelooft - of tenminste, geloofde. Het is prima als dat je visie is, maar dan moet je wél over de brug komen met echte system sellers - games die jaren later nog steeds als ijkpunt dienen om aan te geven waar we toen stonden qua techniek. Dat kunnen Horizon en God of War natuurlijk nog steeds wel worden, maar het kan niet anders dan dat ontwikkelaars toch bepaalde ontwerpkeuzes moeten maken die niet in het voordeel van de PlayStation 5 gaan uitpakken.

Ik heb nu maar al mijn zinnen op Ratchet & Clank gezet, misschien wel de enige echte big budget triple-A next-gen game van dit jaar. Het is misschien zelfs wel het einde van een tijdperk waarin Sony met hun games voorop loopt. En dat terwijl de nieuwe generatie nog niet eens één kaarsje mag uitblazen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Far Cry 6 is volgens Ubisoft toch wel politiek geladen Among Us-kipnugget geveild voor bijna 100.000 dollar
20

Reacties op: Consolegeneraties zijn dood

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • RR020

    • 5 juni 2021 09:06
    Totaal niet met het artikel eens. Die next gen titels komen wel maar heeft tijd nodig. Er zijn gewoon te weinig next gen consoles verkocht om alleen of meerdere grote AAA te produceren voor alleen next gen. Hoe jij het graag wil zien gebeurd tussen 2023 en 2024 wanneer er genoeg next gen consoles zijn verkocht zodat games genoeg geld opbrengen op next gen only. Gewoon geduld hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 5 juni 2021 09:18
    @RR020 eens, maar ik denk dat games vanaf nu gemaakt worden voor de PS5 en bij de PS4 dingen worden weggelaten. Nu is het nog het geval dat de games gemaakt worden voor PS4 en een paar extra dingen worden toegevoegd/geoptimaliseerd voor PS5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 5 juni 2021 10:18
    @RR020 mmdit stukje gaat natuurlijk ook niet over de toekomstige games.
    Het is overduidelijk dat er langzaam wel enkel ps5 games gaan komen, maar het is nu geen generatie overgang meer.
    Van PS2 naar 3 kwamen er meteen al exclusives uit en heel weinig ps3 games die op nog op PS2 draaiden.
    Dus het is overduidelijk dat er geen generaties meer zijn maar langzame overgangen van kracht.
    We hebben ps4, daarna kwam pro, dat maakte meer mogelijk voor ontwikkelaars die dat wilden, toen kwam ps5 en nu krijg je games die nog op zowel de 4 als pro als 5 draaien, dus langzaam gaat de kracht over van ps4 naar 5, en niet zoals vroeger met echt een nieuwe generatie stap.
    En dat is wat deze column voor mij wil zeggen en dat klopt gewoon.
    En dat is ook het gevaar dat een game als Horizon en Gran Turismo 7 teveel middenwegen moeten maken.
    e zullen niet door 2 volledige losstaande teams worden gemaakt, dus de ps4 is dan een uitgangspunt voor de game met dus verbeterde assets voor ps5.
    Want je kunt niet zo makkelijk een game met volledig nieuwe technologie down tunen naar een console met die technologie niet kan.
    Dus ga er maar vanuit dat Horizon en GT7 vooral grafisch mooi zijn op Ps5 en niet veel unieke dingen doet. Want die dingen draaien niet op de cross platform ps4

    Dus ik denk dat de schrijver het op los bedoelde dat er geen harde overgangen meer komen met generaties en dus is er geen echte generatie meer maar zou je kunnen zeggen dat de ps5 momenteel meer fungeert als een ps4 pro Ultra dan als een volledig nieuw systeem.
    Dat zal overigens denk ik niet langer dna een jaartje zijn,
    Games die nu in ontwikkeling komen zullen niet snel ook voor ps4 komen, zeker niet als de een Unreal engine 5 inzetten,
    Maar ik snap dit stukje wel. Het is geen generatie meer maar vloeiende langzame overgangen van de oudere minder krachtigere naar de nieuwe krachtigere.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RR020

    • 5 juni 2021 18:49
    @watashi wa maurice desu. kijk even naar de titel. Console is net uit en we zitten in een crisis door corona en er is een tekort aan chips. Heel ander verhaal dan PS2 naar PS3…. Nogmaals kijk naar de titel van het artikel, het is pure onzin. Als je nu alleen next gen only AAA titels gaat uitbrengen dan kan je als studio ook meteen je faillissement aanvragen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 5 juni 2021 09:14
    Welk een onzin inderdaad. Zonder corona-crisis en zonder chips-tekort, zou Sony hebben kunnen vasthouden aan haar visie. Maar deze uitzonderlijke omstandigheden vereisen nu eenmaal flexibiliteit. En die laat Sony zien. Niets mis mee.
    Voor mij persoonlijk geldt dat de kortere laadtijden al voldoende rechtvaardiging zijn van de aanschaf van een PS5. Natuurlijk hoop ik op méér en béter (wie niet) maar ik kan Sony goed volgen en ben er ook niet heel bang voor dat de genoemde games die in dit stadium nog moeten worden klaargestoomd voor de PS4 zo heel veel gaan inboeten aan kwaliteit op de PS5 ten opzichte van de situatie wanneer dit niet had gehoeven. Komt allemaal wel goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 5 juni 2021 09:26
    Ja om nou te zeggen dat het een einde van een tijdperk is gaat ook wat ver juist omdat we pas in het eerste levensjaar zitten. Sony werkt aan zoveel nieuwe ip’s en komt nog vr2 bij dus laten we eerst even afwachten. Ik ga hier niet de fanboy uithangen. Maar bij een game als returnal zie je wel degelijk dat Sony voorop loopt het hoeft niet jouw type spel te zijn, maar het is wel verfrissend die constante actie enz. En dan komt er ook nog Ratchet en Clank aan over een paar dagen. Kunnen we nu nog niet veel over zeggen, Maar is wel veel belovend. Als je daar tegenover zet dat er niks uit is gekomen voor de serie x kan je eigenlijk nog wel zeggen dat Sony nog voorloopt. De rest is toekomstmuziek en kunnen we alleen maar naar gissen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 5 juni 2021 09:51
    100% niet mee eens met dit artikel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 5 juni 2021 10:13
    We zijn pas een half jaar verder na de release van next gen, kalm. Alsof met vorige generaties de exclusieve spellen voor de nieuwe consoles al met bakken tegelijk werden uitgegeven. Elke keer weer worden games uitgebracht op beide generaties, dit is niks nieuws. De echte next gen titels komen vanzelf, net zoals altijd het geval is. Rare column.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 5 juni 2021 10:14
    Ten eerste ik zelf heb altijd geroepen dat het te vroeg is voor een next gen release aangezien ik zelf vind dat er echt nog een shitload aan goede games is voor de huidige console. En ja we zitten al aan de 10 jaar met deze batch maar who cares er zijn echt super titels beschikbaar. En kijk naar Cyberpunk wat een te vroege release teweeg brengt en ook met de next gens ze zijn er niet en de games zijn er ook nog niet. Dit had zeker wel 2 jaar kunnen wachten en dan een release in 2022 en je had exclusieve titels gehad en iedereen zou gek worden en hoe dan ook minstens 1 console aanschaffen.
    En zolang wij in een kapitalistisch systeem zitten is concurrentie noodzakelijk om de drive en passie te pushen bij devs.
    Wat wel nodig is voor de creatieve kant te laten flowen is de vrijheid geven aan indie devs ipv wurggrepen te houden voor een release in een x of psn store maar dit geld ook voor de grote devs.
    Crossplay is niet noodzakelijk wel is uniekheid noodzakelijk, elke console moet eigenlijk zijn eigen basis hebben. Voorbeeld: playstation: Killzone franchise, Xbox: Halo, Nintendo: Mario kart, etc
    Kunnen we ooit nog een grote player erbij krijgen? Zou interessant zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 5 juni 2021 10:17
    Een console half afschrijven in z'n eerste jaar omdat er van strategie veranderd wordt is natuurijk onzin en ik vermoed bedoeld om comments onder dit artikel uit te lokken en dat lijkt te lukken…

    Ik snap het sentiment van het artikel overigens wel erg goed.
    De 2 grootste knallers multi-generatie maken is gewoon echt jammer en is voor Sony een bewuste keuze dat geld belangrijker is dan kwaliteit.

    Eerlijk gezegd kan ik ze dat wel vergeven… ik vind het jammer maar de games zijn er nog niet eens dus eerst maar even aankijken voor ik te hard oordeel maar waar ik wel zo langzaam klaar mee ben is dat liegen van Sony. Ze doen dit nu al jaren, je kunt echt helemaal nergens meer van uit gaan als Sony het zegt en eerlijk gezegd voel ik me dan als klant gewoon niet serieus genomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellspawn

    • 5 juni 2021 11:15
    Ik vind dit artikel goed en uitgebalanceerd geschreven. De keuze van Microsoft om in te zetten op een ecosysteem, waarbij games van de vorige generatie(s) gameconsoles e.a. vrij gemakkelijk kunnen worden gespeeld, is een slimme en doordachte strategie, in combinatie met de game pass. Ik heb zelf nog wel wat gemengde gevoelens over de game pass zelf, maar het is op zich een goed concept.

    Sony daarentegen, is eigenlijk al snel althans deels afgestapt van de backwards compatibility. Dat begon eigenlijk al met de allereerste PS3, die nogal prijzig was. En er al snel een goedkoper model kwam, zonder een ingebouwde PS2 chip. Want dat was de reden, waarom je destijds specifiek PS2 games kon draaien op een PS3. Sony was, en is, mijns inziens wel een beetje slordig en arrogant geworden. Dat stokje hebben ze overgenomen van Microsoft, die tijdens de aankondiging en de slechte levering van de Xbox One in Europa, toentertijd stelde dat de beveiliging van de console zo strikt zou worden, dat de gamers massaal overstapten naar Sony's PS4. Het succes van de PS4 is niet te ontkennen, maar het lijkt er onderhand op, dat Sony verkeerde keuzes maakt, zeer zeker wat backwards compatibility aangaat. Ze kunnen dat niet langer veronachtzamen, zeer zeker niet, nu ook de corona crisis behoorlijk roet in het eten heeft gegooid. Daarom is het inderdaad een goede keuze, om bepaalde exclusives ook wél op de PS4 uit te brengen, en niet slechts op de PS5.

    Uiteindelijk zal het tij zich wel enigszins keren, als de chips voor de nieuwste machines weel goed leverbaar worden en er dus meer Xbox Series S/X consoles en PS5 consoles verkrijgbaar zullen worden. Maar vooralsnog zal Sony zijn strategie moeten aanpassen, corona crisis of niet, anders gaan ze op den duur terrein verliezen op de gameconsole markt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 5 juni 2021 20:16
    @Hellspawn ik realiseer me heel goed dat ik een kleine minderheid vertegenwoordig, maar ik snap oprecht niet dat er steeds zo'n groot punt wordt gemaakt van backward compatibility. Ik koop toch geen nieuw systeem omdat ik zo graag oude spellen wil spelen? Tuurlijk, bij wijze van uitzondering zou het eens kunnen en dan is het fijn als het kan, maar meer ook niet. En toch worden massa's gamers kennelijk helemaal wild van backward compatibility. Onbegrijpelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 6 juni 2021 01:51
    @Michael-Raymond-Clayton je koopt toch geen nieuwe dure videokaart die meer dan een hele console kost om oude games met betere prestaties te kunnen spelen? Ooh wacht dat doen pc gamers wel. Als bc er niet was zou je dubbel moeten betalen voor dezelfde games bij een nieuwe console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 6 juni 2021 11:48
    @MissMeNL ik heb gewoon mijn ps2, ps3 en ps4 naast mijn ps5 aangesloten staan, heel makkelijk om oudere games te spelen 😜

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 6 juni 2021 17:38
    @Sall3mander ja ik heb ook nog een nes maar ik speel liever nes games op mijn switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gotcha123

    • 6 juni 2021 19:17
    @MissMeNL omdat je je PC nog voor andere dingen gebruikt dan alleen gamen, net als dat jij de TV niet meerekent omdat die nog voor wat anders gebruikt wordt. En omdat ik liever niet op de bank zit voor mijn TV want ik kan alleen een muis en toetsenbord bedienen. Verder zijn PC spellen een stuk goedkoper, better te modden, sowieso zijn er veel meer spellen voor de PC. Etc. het gaat hier niet alleen maar om geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 7 juni 2021 06:28
    @gotcha123 dat verandert mijn punt niet. Videokaarten koop je en upgrade je meestal voor gamen(of minen). Dat bc op de pc vanzelfsprekend is ok. Maar nu met deze console generatie en de aankomende verwacht ik gewoon dat huidige spellen werken in het begin. Bc is dus echt wel belangrijk.

    Bc is niet alleen voor heel oude spellen. Ik had het met tony hawk. Een paar maanden voor de release van de xsx kwam die uit. Dan had ik verplicht tony hawk moeten verkopen met de oneX als er geen bc was op de xsx. Voor veel mensen geldt dat ze de huidige console verkopen voor een nieuwe generatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 5 juni 2021 13:29
    Ach hier speelt ook gewoon een rol dat de rek er een beetje uit is qua grote stappen vooruit in de techniek. Vroeger waren de stappen in hardware heel groot en ook de vooruitgang in graphics. Natuurlijk wordt het allemaal nog net wat mooier. Qua graphics wordt het allemaal nog wat beter op de PS5 met UHD (4k) i.p.v. HD. Maar eerlijk gezegd boeit me dat allemaal niet zo veel. HD vind ik ook al prima uitzienMaar radicale verbeteringen vind ik het niet. Korte laadtijden door een ssd is wel zeer prettig maar SSDs zijn er op de pc al 10 jaar. Het is eigenlijk niet meer dan dat consoles hierin een achterstand inhalen. . Persoonlijk ben ik dan ook niet erg onder de indruk van de PS5. Daar kot nog bij dat ik toch al niet warm werd van de meeste Playstation exclusives nu en in het verleden. Alleen op PSVR waren met astrobot e.d. er exclusives waar ik warm van werd veel gewone PS exclusives doen me weinug. Maar goed dat is mijn mening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 6 juni 2021 02:34
    Sommige mensen kunnen misschien beter een nieuwe hobby gaan zoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 7 juni 2021 12:28
    Ik denk dat met name de visie bij de 3rd party ontwikkelaar moet worden bijgeschaafd. Behandel de console gewoon als een zoveelste PC config en ga crossgen. Ontwikkel 'm met alle toeters en bellen en schaal 'm af naar de consoles.

    Veel 3rd party developers maken hun games al op de PC en schalen ze dan af naar de tech die de console aan kan. Het enige probleem dat je dan nog hebt is dat de ontwikkelaar geremd word in z'n ambitie, omdat de game óók op de consoles gespeeld moet kunnen worden.

    Laat die handvol first party developers het dan maar zo nodig andersom doen in opdracht van hun broodheer; ontwikkel de game op de console en schroef de handel op voor high end pc's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.