Consolegeneraties zijn dood

Consolegeneraties zijn dood

Consolegeneraties zijn dood. Microsoft omarmde al vol overgave een strategie die generaties oversteeg. Sony hield nog even vol met hun “we believe in generations”-mantra, maar komt daar inmiddels ook schoorvoetend op terug. Het is de nagel aan de doodskist van een traditionele denkwijze; een vloek én een zegen.

Ik snap het wel hoor. Ontwikkelingstijden lopen op – zeker nu vanwege corona – en de nieuwe generatie spelcomputers is nog altijd slechter verkrijgbaar dan een voedzame maaltijd tijdens een gamebeurs. Dan zou je vanuit zakelijk perspectief toch wel gek zijn om die gigantische, bestaande userbase van PlayStation 4-bezitters plotsklaps aan de kant te schuiven. Er zijn nou eenmaal 110 miljoen PS4-bezitters tegenover nog net geen 8 miljoen PS5-bezitters. Tel uit je winst.

Geld is ook belangrijk

Die grotere afzetmarkt is niet alleen voor Sony als uitgever belangrijk, maar ook voor de ontwikkelaars. De inzet is voor hen tegenwoordig torenhoog. Bend Studio mocht bijvoorbeeld niet aan een vervolg op sleeperhit Days Gone beginnen, omdat veel mensen die game pas ontdekten in de uitverkoop of als gratis PlayStation Plus-game. Daardoor leverde het spel in Sony’s ogen te weinig op. Zo simpel is het: geen geld, geen games. En geen afzetmarkt (of een significant kleinere afzetmarkt), is geen geld (of significant minder geld). Het is in dat licht dus misschien maar goed dat Sony voor nu afwijkt van de traditionele generatiestrategie. Dat geeft zoveel mogelijk mensen de kans om van een game te genieten en dus ontwikkelaars de kans om toffe games te maken.

Het is ook een kleine pleister op de wonde voor eenieder die nog geen PlayStation 5 heeft bemachtigd – of er simpelweg het geld niet voor over heeft. Ook Horizon Forbidden West, de nieuwe God of War en Gran Turismo 7 kun je straks gewoon op jouw PlayStation 4 spelen. Je mist misschien wel Returnal en Ratchet & Clank: Rift Apart, maar dat soort ‘next-gen exclusives’ blijven zoals het er nu naar uitziet in de minderheid. Dan neemt de absurde vraag misschien ook een beetje af, wordt de PS5 een minder interessant scalp-object, en kan de hele markt een beetje tot rust komen.

 

Returnal als wortel voor mijn neus

Toch vind ik Sony’s omslag doodzonde. Ik ben een van die lucky few die wel een Xbox Series X en een PlayStation 5 heeft weten te bemachtigen, maar ik heb nog zelden iets gezien waarvan ik echt dacht: “wow, dit is nieuw, dit was eerder niet mogelijk”. Terwijl in de aanloop naar de nieuwe generatie van alles was beloofd. Dat ging verder dan ray-tracing en hogere framerates – technieken die je op zwakkere hardware relatief makkelijk kan uitschakelen of terugschroeven. Vooral dankzij de flitsend snelle SSD-opslag zouden games écht nooit meer hetzelfde zijn. Ik hoor Mark Cerny nog orakelen over de hoeveelheid prullenbakken in Spider-man.

Returnal bood een goed voorproefje van wat er mogelijk is. Het gaat er niet om dat zo’n laadscherm korter in beeld is – dat geloof ik allemaal wel bij de cross-gen games. Het gaat erom dat een game fundamenteel anders kan zijn als laadtijden volledig worden geëlimineerd. Ik zie Returnal niet zo snel werken op een PlayStation 4. Niet omdat de resolutie of framerate omlaag zou moeten (al zou dat bij die game al een gemis zijn), maar vooral omdat die instant actie kernonderdeel van de game is. Omgevingen worden nagenoeg instant geladen en barsten van de begroeiing en de details. Nog belangrijker: wanneer je doodgaat, sta je gelijk weer op. Dat klinkt simpel, maar is heel belangrijk voor het punt dat Returnal wil maken. De gehele ervaring zou niet hetzelfde zijn met een laadscherm, hoe kort het ook duurt. Zulke ervaringen wil ik; daarom heb ik een next-gen console.

returnal

De games uit Sony’s eigen stal hebben hun consoles altijd tot het uiterste gedreven. Dat waren juist games van het kaliber God of War, Horizon en Gran Turismo. Dat soort games waren altijd juist de ultieme manier om te zien wat je PlayStation kon doen. Zo hoort het ook: als Sony daarin niet het voortouw neemt, wie dan wel?

Dan maar Ratchet & Clank

Bij kamp-Microsoft wisten we tenminste al dat een game als Halo: Infinite als cross-gen titel zou verschijnen. Daar had ik mij bij neergelegd. Bovendien is de Xbox Series X perfect backward compatible en gaan dankzij cloud saves en smart delivery de vorige en de nieuwe generatie heel harmonieus hand in hand. Microsoft is heel bewust een weg in geslagen om geen nieuwe generatie, maar een ecosysteem te creëren, aangedreven door Game Pass. Daar mag je natuurlijk van alles van vinden, maar die visie is wel al geruime tijd glashelder.

Sony heeft de consolegeneraties altijd uit elkaar willen houden. De matige implementatie van backward compatibility geeft goed aan dat Sony inderdaad in generaties gelooft - of tenminste, geloofde. Het is prima als dat je visie is, maar dan moet je wél over de brug komen met echte system sellers - games die jaren later nog steeds als ijkpunt dienen om aan te geven waar we toen stonden qua techniek. Dat kunnen Horizon en God of War natuurlijk nog steeds wel worden, maar het kan niet anders dan dat ontwikkelaars toch bepaalde ontwerpkeuzes moeten maken die niet in het voordeel van de PlayStation 5 gaan uitpakken.

 

Ik heb nu maar al mijn zinnen op Ratchet & Clank gezet, misschien wel de enige echte big budget triple-A next-gen game van dit jaar. Het is misschien zelfs wel het einde van een tijdperk waarin Sony met hun games voorop loopt. En dat terwijl de nieuwe generatie nog niet eens één kaarsje mag uitblazen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Totaal niet met het artikel eens. Die next gen titels komen wel maar heeft tijd nodig. Er zijn gewoon te weinig next gen consoles verkocht om alleen of meerdere grote AAA te produceren voor alleen next gen. Hoe jij het graag wil zien gebeurd tussen 2023 en 2024 wanneer er genoeg next gen consoles zijn verkocht zodat games genoeg geld opbrengen op next gen only. Gewoon geduld hebben.

0

@RR020 eens, maar ik denk dat games vanaf nu gemaakt worden voor de PS5 en bij de PS4 dingen worden weggelaten. Nu is het nog het geval dat de games gemaakt worden voor PS4 en een paar extra dingen worden toegevoegd/geoptimaliseerd voor PS5.

0
test

@RR020 mmdit stukje gaat natuurlijk ook niet over de toekomstige games. Het is overduidelijk dat er langzaam wel enkel ps5 games gaan komen, maar het is nu geen generatie overgang meer. Van PS2 naar 3 kwamen er meteen al exclusives uit en heel weinig ps3 games die op nog op PS2 draaiden. Dus het is overduidelijk dat er geen generaties meer zijn maar langzame overgangen van kracht. We hebben ps4, daarna kwam pro, dat maakte meer mogelijk voor ontwikkelaars die dat wilden, toen kwam ps5 en nu krijg je games die nog op zowel de 4 als pro als 5 draaien, dus langzaam gaat de kracht over van ps4 naar 5, en niet zoals vroeger met echt een nieuwe generatie stap. En dat is wat deze column voor mij wil zeggen en dat klopt gewoon. En dat is ook het gevaar dat een game als Horizon en Gran Turismo 7 teveel middenwegen moeten maken. e zullen niet door 2 volledige losstaande teams worden gemaakt, dus de ps4 is dan een uitgangspunt voor de game met dus verbeterde assets voor ps5. Want je kunt niet zo makkelijk een game met volledig nieuwe technologie down tunen naar een console met die technologie niet kan. Dus ga er maar vanuit dat Horizon en GT7 vooral grafisch mooi zijn op Ps5 en niet veel unieke dingen doet. Want die dingen draaien niet op de cross platform ps4 Dus ik denk dat de schrijver het op los bedoelde dat er geen harde overgangen meer komen met generaties en dus is er geen echte generatie meer maar zou je kunnen zeggen dat de ps5 momenteel meer fungeert als een ps4 pro Ultra dan als een volledig nieuw systeem. Dat zal overigens denk ik niet langer dna een jaartje zijn, Games die nu in ontwikkeling komen zullen niet snel ook voor ps4 komen, zeker niet als de een Unreal engine 5 inzetten, Maar ik snap dit stukje wel. Het is geen generatie meer maar vloeiende langzame overgangen van de oudere minder krachtigere naar de nieuwe krachtigere.

0

@watashi wa maurice desu. kijk even naar de titel. Console is net uit en we zitten in een crisis door corona en er is een tekort aan chips. Heel ander verhaal dan PS2 naar PS3.... Nogmaals kijk naar de titel van het artikel, het is pure onzin. Als je nu alleen next gen only AAA titels gaat uitbrengen dan kan je als studio ook meteen je faillissement aanvragen.

0
test

Welk een onzin inderdaad. Zonder corona-crisis en zonder chips-tekort, zou Sony hebben kunnen vasthouden aan haar visie. Maar deze uitzonderlijke omstandigheden vereisen nu eenmaal flexibiliteit. En die laat Sony zien. Niets mis mee. Voor mij persoonlijk geldt dat de kortere laadtijden al voldoende rechtvaardiging zijn van de aanschaf van een PS5. Natuurlijk hoop ik op méér en béter (wie niet) maar ik kan Sony goed volgen en ben er ook niet heel bang voor dat de genoemde games die in dit stadium nog moeten worden klaargestoomd voor de PS4 zo heel veel gaan inboeten aan kwaliteit op de PS5 ten opzichte van de situatie wanneer dit niet had gehoeven. Komt allemaal wel goed.

0

Aanbevolen voor jou