Column: Opa vertelt | Gamer.nl

Column: Opa vertelt | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het is dik elf jaar geleden dat ik samen met wat anderen GameSen begon, mi chien wel de eerste echte Nederlandstalige website over games. Hoewel sites als IGN al jaren hun ding deden in het buitenland, was er nog geen vaderlands equivalent. Bladen als Edge schreven enthousiast over Japanse games, maar als je Power Unlimited las, leek het alsof 'we' niets begrepen van die oriëntaalse meuk. Dat vond ik schandalig - dus wilde ik er iets aan doen.

In september 1999 ging GameSen live. Met fraaie blauw-gele pagina's, die ik met de hand moest bijwerken. Een maand later ging Gamer.nl online. Voor zover ik weet was Gamer de tweede gamesite van Nederland en daarmee onze natuurlijke concurrent. Desondanks herinner ik me geen felle strijd. We hielpen elkaar juist door toffe artikelen en groot nieuws te linken. ‘Fitties’ hadden we bij GameSen eerder met de piepjonge gasten achter sites als GSX, de voorloper van Insidegamer.

Mi chien dat Gamer en GameSen genoeg van elkaar verschilden om rustig naast elkaar te kunnen bestaan. Gamer was pc-georiënteerd, GameSen was meer op consoles gericht. En waar Gamer (dare I say it) lichtelijk saai was, had GameSen iets mafs en Japanserigs.

Eén ding was duidelijk: zakelijk was Gamer-oprichter Jimmy van der Have een stuk handiger dan ik. Waar GameSen al vrij snel de deuren moest sluiten - hoewel het dankzij enthousiaste vrijwilligers nog een tijdje voortleefde - trotseerde Jimmy de woelige baren, liet hij zijn site groeien en kon hij hem uiteindelijk verkopen aan een echte grotemensenuitgeverij. Waar de nieuwe hoofdredacteur mij uiteindelijk om een column kon vragen!

Nu ik toch in de 'opa vertelt'-modus zit: er is veel veranderd in de tu entijd. Elf jaar geleden was pc-gaming populair, maar wel op een ’3dfx is het vetste wat bestaat'-manier. Bij GameSen waren we enthousiast over de Dreamcast en, wie kent hem nog, de Neo Geo Pocket. De Nederlandse gameindustrie bestond uit, kuch, Davilex. Daarnaast was het makkelijk om de beste gamejournalist van het land te zijn, want niemand had ervoor geleerd. Als je vierpuntsdruktoets kon spellen, had je eigenlijk al gewonnen.

Inmiddels is de vanguard van games radicaal veranderd. Het lijkt alsof de dagen van grote producties in dvd-doosjes zijn geteld. Nu gebeurt het vooral in downloadland. En dan heb ik het niet eens over de downloaddiensten van de consoles, maar bijvoorbeeld over de iPhone, over Facebook en over de krochten van internet, waar ongewa en indiedevelopers hun creaties dumpen op onooglijke webpagina's.

De groei en de innovatie vindt plaats op fronten waar wij amper intere e in hebben - en met 'wij' bedoel ik de oude garde van pc-gamers en consolegamers, dus zowel de erfgenamen van het oude Gamer als die van GameSen. Nog even en we praten met nostalgie niet over de websites van vroeger, maar over wat we nu nog hoopvol 'echte' games noemen.


Over de auteur: Niels ’t Hooft maakte, naast GameSen, ook het Nintendo-tijdschrift n3. Hij publiceerde twee romans en freelancete voor iedereen en z'n hond, van Power Unlimited tot nrc.next. Momenteel maakt Niels Bashers voor gamers die verder kijken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou