De konijnen zien er freaky en funny uit en de filmpjes slaan eigenlijk helemaal nergens op. Bunnies can't cook, but they can dance! Hoe verzin je het! Ik stel me dan voor dat Rayman bedenker Michel Ancel op een regenachtige vrijdagmiddag met zijn collega's op kantoor zit en iedereen een beetje suf is. De game Rayman Raving Rabbids is al tijden in ontwikkeling en voor de ontwikkelaars zullen de konijnen inmiddels eerder irritant dan leuk zijn. In een melige bui wordt er gebrainstormd over die stomme konijnen en het idee ontstaat dat het onzinnige maar grappige reclamefilmpjes moeten worden. Veel gejoel, nog meer bier en vage ideeen worden op tafel gegooid en de Bunnies very useful Scientific Facts zijn geboren.

Misschien is dit een wat idyllisch beeld van hoe het idee voor de filmpjes is ontstaan. Waarschijnlijk heeft een groot PR/marketing bureau bedacht dat ze op een Pixar-achtige manier te werk moeten gaan: dubbele target marketing. In dit geval dus een game promoten die zich richt op een jongere doelgroep maar waar volwassenen ook de lol van inzien. Voeg daarnaast ook de mogelijkheid toe van uitgebreide merchandising, van bunny koffiemok tot t-shirt, en je product kan bijna niet meer falen. Tja, gaming is ook gewoon een industrie waarin geld verdiend moet worden.

Op welke manier het idee is ontstaan en wie het bedacht heeft maakt voor het resultaat eigenlijk niets uit. Van mij mogen er meer van dit soort grappige en onzinnige reclamecampagnes komen voor games, want al die serieuze reclames met operamuziek en kogels die in slowmotion voorbij knallen komen me langzamerhand de neus uit.

Is er daadwerkelijk een nieuwe trend waarneembaar of passen humoristische reclamecampagnes bij bepaalde kleurrijke, meer kiddy games? Misschien slaan publishers wel een nieuwe weg in qua reclames als ze zien dat de bunnies wel degelijk werken. Zo heeft LocoRoco al een zeer aanstekelijk liedje in zijn reclamecampagne en benadert Nintendo de markt met trailers die op humoristische wijze hun nieuwe franchise game Elebits tonen.

Zoals bij alles volgt er altijd een reactie op een actie. Dat is te zien in de kunst, de politiek, trends, hypes en dus ook game reclames. Ubisoft weet met deze konijnenfilmpjes bij mij in ieder geval precies de goede snaar te raken. Voorloper van een nieuwe trend of niet. De humor, onzin en vrolijkheid passen perfect bij dit zomerse weer!