Column
Boss Key

Boss Key bewijst: de hype volgen staat niet garant voor succes

Radical Heights en LawBreakers boden te weinig nieuws

Geschreven door Erik Nusselder op
Gamers weten het: onze industrie is zeer gevoelig voor hypes. Als een bepaald genre of een mechaniek een groot succes is, volgen al snel meer ontwikkelaars die dat nieuwe snufje kopiëren of er een eigen draai aan geven. Dat dit niet zomaar de sleutel tot succes is, bewijst het sluiten van Boss Key Productions afgelopen week.

De opkomst van een nieuw, populair genre kan soms razendsnel gaan, zoals we nu zien met battle royale-games. Een paar jaar terug had niemand het erover, en nu lijkt elk spel ineens zijn eigen variant toe te willen voegen om een graantje mee te pikken van het succes.

En ze willen er natuurlijk snel bij zijn, want de populariteit van zo'n genre kan ook plotsklaps weer afgelopen zijn. Denk maar aan het instorten van de adventuregames eind jaren ‘90. Na vele jaren van gouden tijden met een constante stroom van puzzelavonturen, was het publiek ineens niet meer geïnteresseerd. Ze hadden genoeg van constant dezelfde opzet, of zochten naar spannendere en mooiere games die mogelijk werden gemaakt door de voortschrijdende technologie. Het prachtige Grim Fandango was gelukkig wel een fantastisch einde voor de gouden adventuretijden.

Cliffy B

Snel, snel, snel!

Je moet snel instappen wanneer je een nieuwe hype ziet dus, maar ook dan ben je lang niet zeker van succes. Sterker nog: omdat er nog veel meer ontwikkelaars in dezelfde hype stappen, is de concurrentie moordend. Het lijkt misschien alsof je niet kunt mislukken in een genre zo populair als battle royale, maar niets is minder waar. Dat weten nu ook Cliff Bleszinsky en zijn team bij Boss Key Productions, dat deze week zijn deuren sloot.

De studio had een hit nodig om te kunnen overleven en maakte in een soort blinde paniek de game Radical Heights. Honderd spelers begonnen in een map en het spel ging door tot er maar eentje over was, net als in andere games in het genre. Het spel was nog lang niet af en had een hoop scherpe randjes. Het kon dan ook lang niet meekomen met de concurrentie en luidde uiteindelijk het einde van de studio in.

Lawbreakers

Een stukje hype

Ik denk dat de boodschap voor ontwikkelaars duidelijk is: je kunt niet zomaar wat uitbrengen en hopen dat een stukje van de hype jouw kant op komt. Zeker niet als er al twee grote spelers zijn die een gelikte ervaring bieden en miljoenen spelers in hun kamp hebben. Als je dan nog mensen wilt trekken, moet je je eigen draai aan het genre geven en een eigen smoelwerk opbouwen. Fortnite werd bijvoorbeeld een succes doordat het snellere actie bood dan concurrent PUBG, en gratis beschikbaar was op bijna alle consoles. Op die manier is er bestaansrecht ontstaan voor beide titels. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat er nog een andere battle royale-game succesvol wordt, maar je moet wel iets interessants en nieuws bieden dat spelers bij deze games weglokt.

Datzelfde probleem had Boss Key ook met hun vorige game, LawBreakers. De game werd aangekondigd in een tijd dat iedereen zogenoemde 'hero shooters' – toen nog vaak moba-shooters genoemd – aanbood. Het is een populair genre, maar er zijn meer games afgevallen dan dat er nu nog gespeeld worden. Gigantic, Paragon en inderdaad LawBreakers konden niet op genoeg spelers rekenen om te blijven bestaan. Bleszinski's game had in de maand maart zelfs nooit meer dan 25 spelers. Ook Battelborn kon nooit uit de schaduw van Overwatch stappen. Alleen kleinere projecten als Paladins lukt het om een groot genoeg stukje van de markt te pakken.

Radical Heights

Geen glazen bol

Het moet ontzettend moeilijk zijn om een ontwikkelaar met een kleine studio te runnen. Hoe kun je voorspellen wat wel of niet goed gaat scoren? Voor mij was het van tevoren vrij duidelijk dat LawBreakers en Radical Heights nooit hoge ogen zouden gooien, maar goed, dat is natuurlijk lastig te zien als je zelf aan zo'n spel werkt. Bovendien had ik ook nooit gedacht dat Fortnite zo zou ontploffen, dus wat weet ik er nou van?

Eén ding lijkt me wel duidelijk: als je in wilt stappen in een hype, moet je je kunnen onderscheiden. Dat kan door de ervaring te polijsten, vloeiendere actie te bieden dan al je concurrentie, een leuke twist in de gameplay (zoals Fortnite met zijn bouwmechanieken) of een ander haakje. Met hetzelfde idee als zoveel andere games, red je het gewoonweg niet.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen in de game-industrie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Android-versie van Fortnite: Battle Royale verschijnt deze zomer Solo Showdown-modus komt naar Fortnite: Battle Royale
14

Reacties op: Boss Key bewijst: de hype volgen staat niet garant voor succes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Millman7

    • 19 mei 2018 11:13
    Goed artikel, leuk om er op een kritische manier naar te kijken. Ik vind alleen dat Paragon niet echt tussen het genoemde rijtje past.

    Paragon is geen moba-shooter. Wel een moba. Ik denk persoonlijk dat ze te weinig animo kregen door de vele onduidelijke veranderingen. Eerst een andere map, dan aan compleet ander systeem. Het was niet duidelijk welke richting ze op wilden. De updates werden daarom ook trager en minder boeiend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 20 mei 2018 00:05
    @Millman7 mja, ik snap je punt. In de tijd dat al deze games werden aangekondigd, werden ze volgens mij nog allemaal 'moba-shooter' genoemd omdat de term hero shooter nog niet bestond. Paragon zat daarbij dichter bij moba dan bij shooter, maar in die tijd werden ze wel in een adem genoemd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Millman7

    • 20 mei 2018 17:07
    @ErikNus Ook duidelijk! Ik zie graag meer van dit soort artikelen. In de zin van een reflectie oid. over negatieve gebeurtenissen. Alhoewel dat stukje over de lootboxes in dat zelfde rijtje past.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 20 mei 2018 19:01
    @Millman7 thanks! Ik schrijf nu iig elke zaterdag zo'n column over actuele gebeurtenissen, daar hoorde die over lootboxes inderdaad ook bij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 19 mei 2018 11:20
    Mooi stukje Erik, ben het ook eens met de stelling dat elke game iets unieks moet toevoegen.

    Wat CliffyB echter ook niet mee had, was zijn enorme ego. Ik volg ieder jaar de E3 (net als velen hier denk ik) en vorig jaar zat meneer ontzettend van de toren te blazen wat voor "Billion Dollar franchise"hij had met LawBreakers. Hij heeft passie voor zijn werk, dat is mooi, maar hij is wel erg arrogant. Ik zal echt niet ontkennen dat er getalenteerde mensen voor hem werkte daar, maar als beginnende studio, heb je niet het vermogen als Ubi/EA/Activision om fouten te permitteren.

    Vervolgens wordt de vraag gesteld of er een Xbox versie komt, waar hij ook weer bot op reageert.

    Radiacal Heights had ook niet echt iets unieks en leek in veel opzichte als een kloon van Fortnite, (een game van zijn ex-werkgever). Daarnaast wordt er wel heel slecht geluisterd naar de community, daar zijn meerdere ontwikkelaars schuldig aan, maar die hebben meer budget om de tijd te kunnen nemen. Bosskey had dit niet.

    Dan heeft Cliff ook nog eens een redelijk vocaal/brutaal twitter account waar hij soms best bot uit de hoek komt, dit strijkt verschillende partijen, van collega's tot consumenten, nog wel eens tegen de haren in.

    Ik denk dat Cliffy zijn talent goed zou kunnen inzetten bij een studio, ipv overal de "boss" willen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 19 mei 2018 14:11
    Sorry hoor, maar Paragon is absoluut niet hetzelde genre als Lawbreakers. Paragon was gewoon een moba in een 3e persoons view. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld Smite. Gigantic kan ik niet over oordelen, die heb ik nooit gespeeld. Ik snap het, beide games hebben meerdere heroes om uit te kiezen, met allemaal hun eigen skills. Maar het verschil zit m in de gameplay er omheen. Een moba heeft een map met meerdere lanes, daarop meerdere towers die kapot moeten worden gemaakt, met als uiteindelijke doel de basis van de tegenstander kapot te maken. En er lopen minions over die lanes. Bij een hero shooter ligt de nadruk veel meer op de daadwerkelijke schiet actie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 19 mei 2018 15:32
    Ik ben zooooo benieuwd wat Blacks Ops 4 gaat doen (niet zozeer als gamer, maar als ramptoerist), want die heeft zowel een hero shooter EN een battle royale modus. En in plaats van dat het simpelweg toevoegingen zijn op een degelijke game met single player en de gebruikelijke CoD multiplayer, hebben ze de single player helemaal weggelaten.

    Klassiek stukje meerijden op de hype van Activision en zij doen zelfs een douple dip. Persoonlijk verwacht ik dit dat Black Ops 4 een mooi graf naast Boss Key krijgt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 19 mei 2018 17:48
    @Qinneth Ik denk dat het voor de gaming wereld helemaal niet slecht zou zijn als de call of duty serie zou afsterven. Het heeft lang genoeg geduurt. En er komt vast wel weer een ander voor in de plaats

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 20 mei 2018 00:06
    @darkmanwls ach ja, ik vind er zelf ook niet veel aan, maar zolang er nog miljoenen mensen zijn die er wel plezier aan beleven, zou ik niet weten waarom ik ze dat zou misgunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 20 mei 2018 03:52
    Hij is veel te laat begonnen met zijn BR game.
    Wel jammer dat hij stopt. Hopelijk vind hij een goed plekje bij een degelijke studio.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • inactiefglaned

    • 20 mei 2018 16:16
    Wat is nu precies je punt? Dat een kopie van een succesvol spel, niet per definitie een cash-cow is. Dat is gebleken met inderdaad Radical Heights. Andere voorbeelden die je aanhaalt zijn alleen niet een bewijs hiervan, op zijn meest een gedeelde verklaring ervan. Lawbreakers bood best veel nieuwe dingen (zero-grav, snelle gameplay, afkeer van steen papier schaar systeem), had alleen een belabberde marketing. Paragon had aan Epic een ontwikkelaar die weinig visie toonde en daardoor geen mensen aan zich wist te binden. Battleborn mengde zich in een strijd die het gedoemd was te verliezen, hier was het tijdstip van release erg matig gekozen.

    Als je een punt maakt voor onderscheidende games in een verzadigd genre, wees dan wel eerlijk naar de voorbeelden die je aanhaalt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 20 mei 2018 19:07
    @glaned het punt is dat veel ontwikkelaars in een hypetrein lijken te stappen, zonder goed na te denken over hoe ze spelers weg gaan trekken bij games die al succesvol zijn in die hype.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • inactiefglaned

    • 20 mei 2018 19:29
    @ErikNus
    Dan zijn je voorbeelden nog steeds niet goed. Lawbreakers was namelijk allang in ontwikkeling voordat Overwatch uberhaupt was aangekondigd. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat dit ook het geval was bij Battleborn. Het is moeilijk in een hypetrein te stappen als deze nog niet bestaat. De aangehaalde voorbeelden zijn wat mij betreft meer een onderdeel van een op zichzelf staand fenomeen. Namelijk: een aantal verschillende ontwikkelaars die rond dezelfde tijd, onafhankelijk van elkaar, ongeveer hetzelfde idee hadden, waarvan er slechts 1 met de buit vandoor is gegaan, vanwege niet 100% duidelijke redenen.

    Edit:
    Wat je ontwikkelaars in zekere mate wel kan aanrekenen is de wijze waarop ze hun spel in de markt zetten, met de kennis dat een gegarandeerde hit als Overwatch eraan zit te komen. Cliffy B zag Overwatch als een zege, omdat hij vermoedde dat een deel van die populatie zat te wachten op Overwatch R rated. Dit was alleen een grove misvatting voor welke redenen dan ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mcbrew

    • 23 mei 2018 13:58
    Cliffy B begint wat mij betreft een beetje de nieuwe Peter Molyneux te worden. Die heeft ook een paar goeie games op zijn naam staan, en ging vervolgens alleen maar voor de hype. Bleszinsky had volgens mij nooit bij Epic weg moeten gaan. Epic is lekker bezig met Fortnite en hun Unreal engine. Daarnaast zijn ze rustig bezig aan een nieuwe Enreal Tournament (de game waar Bleszinsky groot mee geworden is).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.