Column
BioWare

BioWare, waar ben je mee bezig?

Tijd voor verandering

Geschreven door Erik Nusselder op
Een diepgravend artikel van Kotaku sloeg deze week in als een bom. De onvolprezen Jason Schreier sprak met (voormalige) werknemers van BioWare en zocht uit waar het misging in de ontwikkeling van Anthem. Ik hoop dat de studio er lessen uit trekt, maar vooralsnog lijkt dat niet het geval.

Het Kotaku-artikel trekt een flinke beerput open. Schreier schrijft over een epidemie aan stress-gevallen, waardoor meerdere medewerkers weken of soms maanden uit de roulatie waren. Ook lezen we over het gebrek aan leiderschap tijdens de ontwikkeling van de matig ontvangen game. Pas in de laatste maanden werden er knopen doorgehakt en begon de game vorm te krijgen.

Wat duidelijk wordt uit het stuk is dat BioWare al langer zwalkt. Volgens Schreier heeft de studio lang vertrouwd op ‘BioWare magic’, een vertrouwen in het feit dat de puzzelstukjes van een game aan het eind wel ineens op magische wijze samen zouden komen. Dat kwam vooral doordat dit in het verleden ook gebeurde. De ontwikkeling van Dragon Age: Inquisition was bijna net zo’n nachtmerrie, maar het resultaat was een fantastische game die meerdere prijzen won.

Dragon Age Inquisition

Bizarre reactie

Kotaku laat meerdere anonieme medewerkers aan het woord. De enige die niets te zeggen heeft, is BioWare zelf. De studio besloot om geen reactie te geven voor het artikel, maar kwam later wel met een antwoord op hun eigen site. Hierin gaan ze nauwelijks in op de onthullingen uit het stuk, maar vertellen ze wel waarom ze geen reactie gaven. “We vonden dat er oneerlijk veel aandacht ging naar specifieke teamleden en leiders, die hun absolute best hebben gedaan om dit nieuwe idee naar fans te brengen. We wilden niet meewerken aan iets dat deze individuen zou beledigen.”

Ik vind het een bizarre reactie, om twee redenen. Ten eerste werd de blog 15 minuten na het artikel online gezet, wat bizar snel is. Het kostte mij al een half uur om het hele stuk te lezen, laat staan dat je daarna ook nog een weloverwogen reactie moet opschrijven. Volgens Kotaku heeft BioWare het artikel niet van tevoren gezien, alleen een samenvatting in de vorm van bullet points en vragen. Het lijkt er dus op dat de studio hun antwoord al klaar had staan en het artikel sowieso afkeurde, nog voordat men het gelezen had.

Ten tweede worden de genoemde individuen helemaal niet afgebrand in het artikel. Ja, er wordt verteld over een verontrustende cultuur binnen het bedrijf, en ja, daar zijn leidinggevenden natuurlijk verantwoordelijk voor. Maar nergens voelt het stuk als een persoonlijke afrekening, alleen als een zo eerlijk mogelijke beschrijving van de feiten.

Anthem

Doe er dan wat aan

Als BioWare per se niet op zo’n manier wil worden afgerekend door een journalist, zit er wat mij betreft maar één ding op: zorg ervoor dat het niet zo ver hoeft te komen. Het lijkt er op dat het bedrijf meerdere signalen heeft gekregen dat het niet goed zat binnen de studio, van werknemers met een burn-out tot onproductieve vergaderingen waarin niks wordt beslist. Als dat soort praktijken jaren dooretteren binnen een bedrijf, kun je er op wachten dat ontevreden werknemers een keer een boekje opendoen.

Als je niet wilt dat je bedrijf zo negatief in het nieuws komt, doe er dan wat aan. De vrije pers aanvallen omdat ze een aantal namen noemen in een goed onderbouwd stuk, is laf en draagt niks bij aan de discussie over de problemen binnen onze industrie. Artikelen als deze maken wederom duidelijk dat de huidige vorm van games maken niet houdbaar is. Werknemers die tientallen uren per week over moeten werken om een game op tijd de deur uit te krijgen, dat is simpelweg niet gezond.

Er is iets mis met de manier waarop grote games worden gemaakt en daar moet iets aan gedaan worden

Trap niet in de hype

Er was nog een ander punt uit het artikel dat mij opviel en waar ik een les uit wil trekken. Het is iets dat ik eigenlijk al wist, maar wat goed is om nog even bij stil te staan: trap niet in de hype rond trailers en persconferenties. De kans is aanwezig dat het allemaal nep is. Schreier beschrijft hoe Anthem nog nauwelijks bestond op het moment dat de eerste trailer werd getoond op E3 2017. Het achtergrondverhaal was nog niet geschreven en veel van de concepten die werden uitgelegd, stonden nog helemaal niet vast.

Wanneer je als nietsvermoedende consument naar die trailer keek, dacht je gewoon een game te zien die wist wat het aan doen was en wat het wilde zijn. In werkelijkheid was het voor veel ontwikkelaars bij BioWare pas na die trailer duidelijk wat ze eigenlijk moesten maken. Het is een bizar inkijkje bij de marketing van een game: nog voordat de studio weet wat het precies gaat worden, wordt er al een zelfverzekerd en gelikt filmpje de wereld in gestuurd.

We hebben dit soort trucage natuurlijk eerder gezien – denk aan de CGI ‘nee hoor dit is echt gameplay’-trailer van Killzone 2 – maar het kan nooit kwaad om het weer even te beseffen. Zeker als je iemand bent die normaal gesproken een pre-order plaatst na dit soort aankondigingen. Je betaalt dan voor iets dat nog niet bestaat.

Anthem

En nu verder

Ik kan alleen maar hopen dat BioWare, en de rest van de industrie, wakker geschud wordt door dit soort puike journalistiek. Er is iets mis met de manier waarop grote games worden gemaakt en daar moet iets aan gedaan worden. Talentvolle mensen komen met een burn-out thuis te zitten of verlaten de industrie gedesillusioneerd.

De game-industrie is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid, maar bedrijven lijken niet mee te willen groeien en volwassen te willen worden. Ze drijven nog steeds op ‘passie’, een woord dat gebruikt wordt om aan te geven waarom werknemers zestig uur per week moeten werken. Misschien kon dat toen ontwikkelaars nog in hun eentje of met een klein team werkten en hun hart en ziel in hun eigen games stortten. De grote groepen die tegenwoordig nodig zijn voor AAA-games vereisen echter een professionelere aanpak, waarbij de rechten van werknemers worden gerespecteerd.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Geen Elder Scrolls 6 op E3 en Mega Drive Mini aangekondigd Eerste raid voor The Division 2 lanceert 25 april
12

Reacties op: BioWare, waar ben je mee bezig?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • StefanKock

    • 6 april 2019 12:55
    Goed geschreven en helemaal mee eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer

    • 6 april 2019 15:48
    als iemand die 85 uur in Anthem kan ik zeggen dat goedkoop vermaak is.. sterk gelimiteerde abilities.. amper verhaal lijn.. quests zijn nagenoeg hetzelfde.. en er is geen endgame.

    tis niet dat ik het niet heb geprobeerd…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 6 april 2019 16:23
    Ik heb het artikel van jason Shreier al 2 keer helemaal gelezen.

    Het werk van Jason is echt heel sterk en biedt ontzettend veel context binnen de industrie.
    Dat er grove fouten zijn gemaakt staat als een paal boven watrer, meer focus en luisteren naar feedback had tot betere resultaten geleid.

    Op welk punt ik echt opkeek en dacht WTF, was dat BioWare meer maals een beroep wilde doen op het Frostbite support team, Jason geeft zelf ook aan dat alle grote fouten dezelfde basis hadden: Frotbite.

    De grote plannen, de visie van de game, "zullen we dit uitwerken" Frostbite had nog geen tools daarvoor. "Er is een support team, maar die helpt aan de hand van game verkopen en opbrengst" dus BioWare mocht lekker achteraan sluiten en hopen dat ze OOIT antwoord zouden krijgen.

    Daarnaast duurde elke implementatie een week voor het actief kon worden getest.
    En dat terwijl Frostbite verplicht werd gesteld door EA.

    Nogmaals, een groot deel kan worden verweten aan een pre-productie die veeeeel te lang heeft geduurd, slecht luisteren naar feedback, en het ontbreken van daadkracht bij het management. Maar een groot deel kan worden verweten aan de kut support van EA.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 6 april 2019 17:53
    Vond het al een heel lange tijd een matige studio die alleen maar slechter werd. Heb na Star Wars RPG, dragon age en Mass effect 1 en 2 geen goede game meer gespeeld van ze. Snapte de hype van de studio destijds al niet, maar smaken verschillen.

    Dit artikel maakt een hoop duidelijk waarom het zo achteruit ging en gaat met ze.

    Ik kan mij nog herinneren dat een developer van Bioware te druk bezig was met zijn (extreem) linkse politieke agenda, dan bezig zijn met (goede) games maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkGoomy-1

    • 6 april 2019 17:57
    Misschien was het hoogmoed van de studio om meteen zo'n groot project aan te gaan zonder daadwerkelijk ervaring te hebben met de combinatie van dit type game en de engine waar ze in moeten werken. Als ze voorafgaand eerder een kleiner project hadden opgezet waarin ze de mogelijkheden van de engine hadden kunnen verkennen hadden ze nooit zulke grote problemen gehad en toolkits gehad voor de 'grote' game die er na kwam. Nu lijkt het alsof ze veel te lang een beetje aangerommeld hadden en er eigenlijk geen idee was waarmee ze bezig waren. Veel was niet eens normaal getest voor ze de game uitbrachten. Echt een bizar verhaal inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Yomar

    • 6 april 2019 18:10
    Een ander groot probleem, dat niet eens game-specifiek is, is het feit dat marketeers dingen verkopen die het bedrijf nooit waar kan maken. Hoe vaak ik geen projectmanager aan de lijn krijg die zegt: Marketing heeft beloofd dat we dit en dit voor die en die prijs kunnen doen, dus moeten we korting bij jou bedingen. Ja hallo, dat is mijn probleem niet. Ik ben niet geraadpleegd, mij is niets gevraagd: vecht dat lekker uit met Marketing. Doet denken aan dit geweldige filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=BKorP55Aqvg

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 6 april 2019 18:50
    Het is gelijk komisch en tragisch dat iedereen hier een ander proces aanwijst als de hoofdschuldige. Volgens mij duidt dit alleen maar aan dat het werkelijk op alle fronten bizar mis is gegaan.

    Wel weer lekker veel voer voor de game-development opleidingen over hoe het niet moet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 6 april 2019 19:30
    Al die meuk die zo veel mogelijk mensen moet tevreden stellen maakt het allemaal eenheidsworst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wazp

    • 6 april 2019 20:31
    Wat ben ik blij dat ik anthem heb overgeslagen en gewacht heb op the division 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 7 april 2019 09:49
    Misschien kunnen ze hun bedrijfsnaam beter wijzigen in Beware 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 7 april 2019 10:17
    Ach het kan nog best wat worden kijk maar naar No Man's Sky.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TDRUSH

    • 11 april 2019 14:22
    Laten we eens beginnen met EA zijn mond te snoeren en de Game makers gewoon games te laten maken. Alle Games of Oude gameseries waar EA zich mee is gaan bemoeien zijn om zeep geholpen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.