Column
uncharted

Bij een domme gamereeks als Uncharted past een domme actiefilm

Een goede game maakt nog geen goede film

Geschreven door Michel Musters op
De eerste trailer van Uncharted, de verfilming van de gelijknamige gamereeks van Sony, kwam deze week uit. De reacties zijn wisselvallig, maar de trailer legt eigenlijk precies bloot wat bij de meesten lang en breed bekend was: Uncharted heeft als franchise gewoon niet zo gek veel om het lijf.

Velen vonden de trailer niet echt om over naar huis te schrijven, al lijkt dat gedeeltelijk door de castingkeuze te komen. Bij de gelekte versie van de trailer werd er al steen en been geklaagd, ook op Gamer.nl: “een b-versie van Indiana Jones” en “fan fiction” zijn voorbeelden van de gemiddelde reactie.

In de trailer is onder andere te zien hoe een jonge Nathan Drake – gespeeld door Spider-Man-acteur Tom Holland – aan een vrachtvliegtuig hangt en zich een weg uit deze hachelijke situatie probeert te klauteren. Nagenoeg precies zoals gamers al eens konden ervaren in Uncharted 3, overigens. Een duidelijkere ode aan de gamereeks bestaat er haast niet, dus wat is nu het probleem?

Uncharted

Spectaculaire actie

Ik denk dat deze eerste trailer meteen erg duidelijk maakt wat eigenlijk lang en breed als een feit gezien kan worden: Uncharted heeft als gamereeks niet zo gek veel om het lijf. Neem een aantal spectaculaire actiescènes, een charismatische Indiana Jones-wannabe en voilà: je hebt de Uncharted-games. Het is niet alsof die spellen altijd al bekendstonden om diens duizelingwekkende verhaal of emotionele diepgang. Ze draaien om bizarre actiescènes en zo nu en dan een oneliner die je laat grinniken.

Laten dat nou precies de elementen zijn die in de donderdag uitgebrachte filmtrailer in groten getale aanwezig zijn. Goed, Tom Holland oogt nog als een broekie en Mark Wahlberg – die de rol van Sully vertolkt – staat nou ook bepaald niet bekend om zijn uitmuntende acteerprestaties, maar maakt dat ook maar ene zier uit als het de kern van de Uncharted-games eigenlijk nagenoeg perfect nabootst? Ook al lijkt hij niet op de Nathan Drake waar we van houden, niemand kan ontkennen dat Holland ook een charismatische knul is. En zag je al die landkaarten, achtervolgingen en dat lichtbruine shirt van ‘m? Dit is gewoon Uncharted pur sang, mensen.

Let wel: ik claim niet dat de Uncharted-verfilming goed gaat worden. Ik claim dat de Uncharted-games de verfilming krijgen die ze verdienen: domme actie voor de massa. In speelbare vorm levert dat een aantal van de beste games van de afgelopen vijftien jaar op, mede dankzij de prachtige graphics, extreem soepele gameplay en gevarieerde locaties. De Uncharted-games geven je het gevoel dat je zelf de hoofdrol in een avonturenfilm speelt. Dat wil echter niet zeggen dat dit zich op even bewonderingswaardige wijze laat vertalen naar een goede film.

Spanningsveld

Daar zit het spanningsveld voor deze film, en tegelijk de meeste gameverfilmingen die ooit zijn uitgebracht: goede games maken nog geen goede films. Dat is logisch, want het acteerwerk en de plot van een gemiddelde game is lang niet zo belangrijk als het acteerwerk en de plot van een gemiddelde film. Die elementen moeten een film (of serie) dragen, terwijl een game een andere troef in handen heeft: interactie. Interactie met wat er op het scherm gebeurt maakt van een relatief oppervlakkige situatie toch een spannende bedoeling, juist omdat jij er controle over hebt.

De meeste gamefilms willen min of meer trouw blijven aan het bronmateriaal – als je zelfs de fans van de games niet mee kunt krijgen, dan blijft er maar weinig publiek over – maar het probleem is dat veel van dat bronmateriaal niet bijzonder geschikt is voor een verfilming. In films en series willen we meegevoerd worden naar een andere wereld, vol met interessante personages, dialogen en plotwendingen, maar in games staat dat allemaal vooral in dienst van leuke gameplay. Zie hier de reden waarom de meeste gamefilms toch wat tegenvallen – een lot dat Uncharted mogelijk ook beschoren is.

uncharted 2

Legitiem

Laten we voordat de film uit is echter vooral niet te hard oordelen. Er is namelijk helemaal niets mís met een domme actiefilm, net zoals er niets mis is met domme actiegames. Jezelf laten vermaken door simpele actie doorspekt met humor is legitiem tijdverdrijf. Laat die emotionele diepgang maar over voor de verfilming van die andere Naughty Dog-game, The Last of Us. Zodra je je over het feit heen kunt zetten dat actrice Bella Ramsey qua uiterlijk totaal niet op Ellie lijkt, natuurlijk…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: 'Nieuwe Splinter Cell in ontwikkeling bij Ubisoft' Wat spelen we dit weekend? 23 en 24 oktober
38

Reacties op: Bij een domme gamereeks als Uncharted past een domme actiefilm

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • LoGiCaL_PsYcHo

    • 23 oktober 2021 08:50
    Helemaal mee eens, naast dat er weinig verhaal in Uncharted zit, is het verhaal ook nog eens raar. Dit is gewoon gebruik maken van de merknaam om een slechte actiefilm te slijten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 oktober 2021 09:14
    Wat ik mis vin aan deze trailer Tom Holland en Marky mark, Banderas als slechterik vind ik wel goed denk ik. Maar ja Tom Holland heeft charisma en marky mark kan ook wel goeie films maken alleen zijn het geen skully en Nathan drake. Dan heeft Sony gezegd we gaan voor hun want de film speelt zich voor de films af maar vervolgens zien we de ene scene na de andere scene uit zowat alle games in de trailer. Dat maakt het voor mij dat het lijkt of stukjes uit alles games gepakt hebben en 1 verhaal van gemaakt hebben. Als ze nou echt een originele prequel en misschien 1 scene uit 1 game hadden gepakt ok. Maar nu lijkt het niet op een echte prequile en voelt alles voor mij raar aan omdat Nathan te jong is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 23 oktober 2021 09:45
    Ondanks Holland en Marky Mark een hele slechte casting keuze blijft. Heb ik toch veel vertrouwen in deze film, alles wijst er op dat het een B-film ( met triple A budget) gaat worden en zo zie ik mijn films ( zeker game verfilmingen) het liefst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 25 oktober 2021 19:13
    @coola
    Het is inderdaad een bijzondere casting keuze.
    Ik ben wel benieuwd wat je hier bedoelt met B-film.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 23 oktober 2021 09:45
    Wat is dit nu voor column. Uncharted vind ik 10x beter dan Lara Croft. En de trailer vond ik best goed. Ik snap jullie probleem niet zo. Uncharted is 1 van de betere spellen op playstation platform. Ik kijk daar net zo naar uit als een nieuwe battlefield of metal gear etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 23 oktober 2021 10:13
    @GoofyZ3 ach ook een column is maar een mening ik heb inderdaad erg genoten van de uncharted reeks en ja een film over een game heb ik al nooit zo vertrouwen in al ga ik het wel kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 23 oktober 2021 10:27
    @Roy36NL om nu alles dom te noemen… onbegrijpelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 23 oktober 2021 10:51
    @GoofyZ3 ja ik vond het ook overtrokken hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 oktober 2021 11:17
    @GoofyZ3 een domme actiefilm hoeft niet per se negatief te zijn. Het draait om de mooie actie niet om het goeie verhaal, dat is alleen een kapstok om mooie actiescenes aan op te hangen, niet meer niet minder.
    Klinkt negatief maar is denk ik niet zo bedoeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 23 oktober 2021 12:39
    @GoofyZ3 Het IS ook gewoon dom. De uncharted games draaien puur op spektakel, niet op diepgaande verhalen en geloofwaardige werelden.
    Niks mis mee om dat te beseffen, dat maakt het niet minder fun om te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 23 oktober 2021 16:18
    @Mr.Happy precies, alleen vind ik 'dom' wat denigrerend klinken. Je had het ook 'Uncharted krijgt de film die het verdient' oid kunnen noemen. Het 'dom' noemen, geeft de fans van de serie het idee dat zij kennelijk ook niet al te intelligent zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Footy

    • 25 oktober 2021 07:57
    @Dokter Caspari
    Als fans dat denken, dan zijn ze inderdaad niet al te intelligent

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 23 oktober 2021 10:54
    @GoofyZ3 je hebt het artikel niet goed gelezen. Zet je roze bril af en dan snap je wat de schrijver zegt. Hij zegt niet dat de spellen slecht zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CHILLOZZ

    • 23 oktober 2021 16:01
    @GoofyZ3
    idd uncharted is gewoon een topper van een game.. uncharted en lara croft/tombraider staan aan het hoogste schavot… Noem mij 1 andere titel die hierboven staat in het zelfde Genre….

    Of meneer is salty.. Jaloers of geen idee hoe een goede avonturen game in elkaar steekt.
    [mag zeker niet zeggen dat het waarschijnlijk Xbox fanboy is XD]

    Nee alle flauwheid op een stokje. IMO is [was] uncharted het grootste avonturen game succes van zeer lange tijd. Heb alle delen gehad en allemaal met zeer veel plezier gespeeld.. Naast die titel ook fan van tomb raider games reeks… helaas komen dit soort spellen niet van de lopende band af rollen….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 23 oktober 2021 16:15
    @GoofyZ3 Ik heb toen die gratis Uncharted gedownload die aangeboden werd tijdens de lockdown. En ik ben heel eerlijk ; ik vond de gameplay inhoudloos, saai en repetitief, het verhaal super slap en best wel corny en ook de personages wisten mij niet te bekoren. Ik had goed verhalen gehoord over de reeks, helaas passen de games kennelijk niet bij mij. Je moet een beetje houden van die B-actiefilms om dit te kunnen waarderen gok ik. Ik hou daar totaal niet van, dus dit is waarschijnlijk de reden dat Uncharted mijn koppie thee niet is.

    Uncharted is trouwens wel net als The Last of Us, Tomb Raider en bijvoorbeeld Far Cry een game-serie die naar mijn mening helemaal geen verfilming nodig heeft. Game als format is perfect voor deze titels en brengt het idee en concept perfect over. Films of series gaan dit geen eer aan doen. Een game moet naar mijn mening pas verfilmd worden wanneer het echt zijn eigen ding kan doen. Heb je een verhalende game die praktisch al een interactieve film is, dan zie ik weinig nut in het verfilmen van een game. De game doet namelijk al wat de film nog eens even fijn gaat herhalen. Ik vind het pas interessant wanneer ze games pakken die wat minder vanzelfsprekend te verfilmen zijn, ik ben dan gewoon benieuwd wat makers met een IP gaan doen. Neem bijvoorbeeld Castlevania, die serie is tof omdat ik echt benieuwd was hoe ze de game zouden vertalen naar het grote scherm. Ze hebben de franchise eer aan gedaan op een wijze die games nooit hebben benaderd, dan is een film een toevoeging. Uncharted wordt waarschijnlijk de game in vlees en bloed, sorry, maar waarom zou je dat willen zien?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 23 oktober 2021 22:25
    @Dokter Caspari Welke game heeft volgens jou dan wel een goede verhaallijn in dit genre. Lara vind ik nog tenenkrommender dan Uncharted. Dit is gewoon een super goeie avonturen game ala Indiana Jones. Gelukkig is deze game er anders was er gewoon helemaal niks. Instortende tempels…. wie wil dat nou niet XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 19 november 2021 08:36
    @GoofyZ3 Dat er geen ander altrnatief is maakt het nog geen goede game he. Ik vond de hele serie super repetatief. Het is van een actiescene naar een gangetje, een het einde van t gangetje kom je op een open plek met veel muurtjes op heup hoogte, dus je weet van te voren al "hier gaat een shootout komen" en ja hoor, een shootout.
    Tomb raider, zoals de serie heet, geen Lara Croft. Vind ik echt een 100x betere serie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 oktober 2021 10:18
    Nadat ik de laatste Uncharted game gespeeld had bedacht ik me wat ik me nou uiteindelijk had zitten doen de afgelopen uren. Het is een leuk verhaal en de game ziet er waanzinnig mooi uit, maar qua gameplay blinkt het nergens uit. De puzzels zijn te simpel, de schietactie is niet echt bijzonder goed. Het is vooral klimmen en klauteren, stukje rijden, beetje schieten en een beetje sneaken. Deze column slaat de spijker op zijn kop, het is domme actie (zonder te negatief te klinken) en daar hoort een dito film bij.
    Ik heb me prima vermaakt met de game, maar niet meer dan dat, het is geen alltime topserie.
    De film zal vooral gedragen worden door de chemie tussen Holland en Wahlberg, waarbij Wahlberg niet eens zo’n goede acteur is. Het zal een B film zijn die met alle macht probeert een A film te worden. Misschien lukt het

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 23 oktober 2021 10:25
    @Ziminar als je elke game zo gaat ontleden heeft bijv gear of war ook niets om het lijf. Neemt niet weg dat ik me ook vermaak hebt met deze game. En ook gears 6 zal ik gaan spelen en ook weer een nieuw deel van uncharted.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 23 oktober 2021 11:00
    @Roy36NL klopt. Veel games kan je ook zo ontleden. Probleem is dat fans het niet zo durven in te zien. Gaat de column ook een beetje over. Een simpele game inhoudelijk kan nog steeds heel goed zijn maar dat vertaalt zich slecht naar een film.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.