Column
Assassin's Creed Valhalla

Assassin’s Creed Infinity omvat de toekomst van openwereldgames

Oneindige avonturen en oneindige inkomsten

Geschreven door Jacco Peek op
Eens in de zoveel tijd vindt er een drastische verschuiving plaats binnen de Assassin’s Creed-franchise. Het tweede deel betrof de aftrap van een meerjarenplan, Origins verkende het actie-rpg-genre en over een paar jaar is het tijd voor de volgende stap voor openwereldgames an sich: Assassin’s Creed Infinity.

Wat je ook van Assassin’s Creed vindt, Ubisoft stond jarenlang vooraan als het gaat om de aanpak van openwereldgames. De formule – die leunt op vrijheid, keuze in speelstijl en een zee van icoontjes – is nog altijd een blauwdruk voor veel van Ubisofts eigen titels en die van andere ontwikkelaars. Bovendien is het bedrijf heer en meester in het digitaliseren van bestaande steden en landschappen. De laatste jaren volgt de studio echter steeds vaker trends die anderen zetten: het freerunsysteem in Assassin’s Creed Valhalla leent van Zelda: Breath of the Wild en de quests met bijbehorende dilemma’s doen sterk denken aan die uit The Witcher 3: Wild Hunt.

Zolang de franchise succesvol blijft, is dat geen enkel probleem. Harde cijfers ontbreken, maar uit de berichtgeving rondom Ubisofts meest recente titels valt te destilleren dat Valhalla voor het bedrijf zo’n beetje de enige verkoophit van 2020 was. Een waarvoor Ubisoft Montreal, in samenwerking met tientallen andere Ubisoft-studio’s, wel drie jaar lang heeft gewerkt om het grootste Assassin’s Creed-project ooit te verwezenlijken. Aan de volgende studio om een nóg grotere en betere openwereldgame eruit te persen.

Assassin's Creed Origins

Assassin’s Creed als een dienst

Het plafond van die aanpak lijkt inmiddels in zicht. Wie een blik werpt op het metronetwerk van verschillende studio’s die de leiding nemen over nieuwe projecten, begrijpt dat het wonderbaarlijk is dat alles überhaupt op z’n pootjes terechtkomt. Het is daarom logisch dat Ubisoft met Infinity van dat model wil afstappen. In plaats van (bijna) ieder jaar een gigantische openwereld-rpg uitbrengen met het risico op tegenvallende resultaten, wil het een doorlopend ‘universum’ creëren dat eens in de zoveel tijd wordt voorzien van grote en kleine updates.

De aanvankelijke onthulling van Bloomberg en de latere bevestiging van het Franse bedrijf zelf maakte een hoop los. Steeds meer titels betreffen namelijk een ‘game als een service’: een online dienst die regelmatig wordt voorzien van nieuwe content, in plaats van een product dat je koopt en eenmalig doorloopt. Dergelijke titels leunen immers vaker wel dan niet op coöperatieve elementen die een drastisch andere ervaring opleveren dan een verhalende openwereld-rpg voor solospelers om helemaal in op te gaan. Ingrijpender nog zijn de mechanieken die spelers vragen hun tijd óf geld te investeren.

Je hebt al een dagtaak aan het bijblijven met Ubisofts doorlopende titels, laat staan dat games als Warzone en Fortnite blijven spelen haalbaar is. Dat maakt dergelijke games er niet toegankelijker op; ook al kun je op ieder moment aanhaken, twee uitbreidingen en tien updates later heb je het gevoel de boot te hebben gemist.

Je hebt al een dagtaak aan het bijblijven met Ubisofts doorlopende titels, laat staan dat games als Warzone en Fortnite blijven spelen haalbaar is. 

Zo slecht nog niet

Hoewel Infinity dus nu al een negatieve lading draagt, is het wellicht niet zo’n drastische ommekeer als wordt verwacht. Naar verluidt blijven singleplayerervaringen een belangrijke spil van de franchise, maar dan als onderdeel van dit nieuwe ‘platform’. Dat opent zelfs deuren voor kleinschalige en afwijkende projecten die hedendaags niet meer in Ubisofts strategie passen. Neem een kleinschalige Assassin’s Creed-game van pakweg twintig uur, een multiplayermodus zoals die van Brotherhood of een game die louter draait om nautische gevechten (mocht Skull and Bones eindelijk klaar zijn). Om nog maar niet te spreken van de verscheidenheid aan historische tijdperken en locaties die het platform moet bieden.

Hoe je het wendt of keert, met Infinity wil Ubisoft openwereldgames herdefiniëren: online hubs waar je al dan niet met vrienden inlogt om samen verhalen te beleven. Een wereld die elke paar maanden drastisch kan wijzigen zodat er weer wat nieuws te beleven valt, en spelers een reden geeft om meer geld uit te geven. Infinity kan een vehikel worden voor in-game concerten zoals die in Fortnite, of promoties voor eigen games en nieuwe films. Dat is anno 2021 een krachtig middel om over te beschikken.

Skull and Bones

Rockstars goudmijn

Daarbij kijkt het ongetwijfeld mee met het succes dat GTA Online de afgelopen jaren boekte. Alleen al in 2020 leverde Rockstars alsmaar onderhouden onlinegame zo’n 1 miljard dollar aan microtransacties op. Het is dan ook geen verrassing dat de Grand Theft Auto-franchise met een zesde deel volgens geruchten voor een gelijksoortige strategie gaat: een Vice City dat regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe missies, locaties en wellicht zelfs nieuwe steden.

Nu is Rockstar in dat opzicht vrijwel uniek; de ontwikkelaar kan het zich door de vele miljoenen exemplaren die het verkoopt veroorloven om eens in de acht jaar een game uit te brengen. Het succes van GTA 5 is dan ook de reden dat uitgevers nog altijd vasthouden aan grootschalige singleplayer openwereldgames, en onlinevarianten in sommige gevallen zelfs annuleren door het floppen van Bethesda’s Fallout 76 en BioWare’s Anthem. Het wordt interessant om te zien hoe die tegenbeweging, waar ook Sony onderdeel van is met haar exclusieve titels, zich staande houdt wanneer de ‘openwereldgame als een dienst’ écht gangbaar wordt.

Voor bedrijven als Ubisoft, Electronic Arts en Microsoft is de ‘Infinity-strategie’ namelijk veel logischer om te hanteren. Ze bezitten sterke IP’s, hebben de middelen om een dergelijke dienst op poten te zetten en begeven zich al in de strijd om de maandelijkse uitgaven van spelers. Een vaste, bijna ‘oneindige’ inkomstenbron past perfect binnen dat plaatje.

Nooit meer hetzelfde

Het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat we concreet nieuws horen over wat Assassin’s Creed Infinity allemaal gaat omvatten. Het ligt voor de hand dat we voor die tijd nog minstens één grote ‘traditionele’ Assassin’s Creed-game krijgen, waarna Infinity rond 2024 lanceert. Met ook Rockstar Games dat met zijn ‘dynamische’ GTA 6 mikt op die periode, lijkt het erop dat openwereldgames vanaf dan nooit meer hetzelfde zullen zijn.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine Stemacteur Tommy speelt in The Last of Us-serie
41

Reacties op: Assassin’s Creed Infinity omvat de toekomst van openwereldgames

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 17 juli 2021 08:13
    Yuk! Wat een schrikbeeld! Lazer op met je coop, je multiplayer, je DLC, je live-service en andere crap. Laat mij gewoon single player avonturen beleven! En dan niet "als onderdeel van" maar gewoon als core product.
    Natuurlijk moeten ontwikkelaars centen verdienen, maar volgens mij moet je je gewoon focussen op heel mooie producten waar behoeft aan is, dan komen die centen vanzelf. Nu wordt uitgegaan van een verdienmodel en daar een game omheen gebouwd. Dat werkt volgens mij vaker niet dan wel…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vaiio

    • 17 juli 2021 15:29
    @Michael-Raymond-Clayton Hear, hear!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 17 juli 2021 09:20
    Dit hele verhaal leest als een nachtmerrie. Gelukkig heb ik niets met de kopieer en plak titels van Ubisoft. Ik hoop van harte dat dit niet de toekomst van gaming wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 17 juli 2021 09:21
    Wat denk ik ook meespeelt, is dat we steeds meer een technologisch plafond beginnen te bereiken. Als een game op de PS2 3 jaar oud was, zag het er echt verouderd uit. Nu niet. Dus waarom een sequel helemaal opnieuw ontwikkelen als je je vorige game ook kan uitbreiden? Enerzijds moedig ik dat blijven ondersteunen wel aan, maar het moet bij de game passen. In geval van Assassin's Creed zie ik het nog totaal niet voor me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 17 juli 2021 10:42
    @LarsCornelis Goed punt inderdaad!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 17 juli 2021 11:40
    @LarsCornelis is dat niet wat U iSight al jaren doet? De vorige game pakken en dingen aanpassen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 juli 2021 10:02
    Waarom geeft ubisoft ons de games waar niemand om vraagt, zoals de nieuwe rainbow six met aliens en deze game.. Maar een splinter cell of beyond good and evil 2 krijgen we niet. Misschien word dit een leuke game maar ik denk niet dat het mijn ding is, is destiny ook niet anthem ook niet, en ben bang dat deze dat ook niet word.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Luigi1985

    • 17 juli 2021 11:38
    @hulstpower

    Er is blijkbaar wel vraag naar deze copy paste titels, maar ik zie ook liever een splinter cell.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 17 juli 2021 11:48
    @Luigi1985

    Ik zie ook graag een nieuwe splinter Cell heel graag zelfs. Een game als AC is enkel in de kern copy paste ( waarom zou je die kern niet hergebruiken? Die kern voelt al sinds 2007 vers aan ) elke deel heeft genoeg subtiele aanpassingen aangebracht. Het rpg drieluik voelt niet 100 % zelfde aan ( en ook geen 90 , 80 , 70 en 60 % ) hell zelfs de Ezio drieluik verschilt genoeg van elkaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Luigi1985

    • 17 juli 2021 12:02
    @coola

    Ja ik zeg wel copy paste maar dat zeg ik obv de reacties van anderen. Ik weet t eerlijk gezegd helemaal niet want ik speel de games niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 17 juli 2021 12:21
    @Luigi1985

    Dat dacht ik al. Maar dat copy paste is dus enkel in de kern zo. Voor de rest is de ac franchise totaal niet copy paste.

    Ik heb nu meer dan 2500 uur in de gehele franchise zitten en kan dus wel wat zeggen over de games en 1 ding weet ik zeker copy paste zijn ze op de kern na totaal niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Real13

    • 17 juli 2021 12:30
    @coola ben ook van mening dat eigenlijk vooral sportgames copy en paste zijn maar open wereld singleplayer games en bijvoorbeeld fps games als Call of Duty waarvan iedereen ook altijd copy paste zegt daar veel minder last van hebben. Ik bedoel als een AC mij een nieuwe setting en verhaal geeft is het toch een nieuwe ervaring voor mij ook al blijven veel elementen hetzelfde. Voor cod geld hetzelfde als ze bijvoorbeeld van de moderne tijd naar de koude oorlog naar de tweede wereldoorlog gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 17 juli 2021 12:52
    @Real13

    Inderdaad de setting en verhaal zorgen al voor genoeg verandering. Maar ook in gameplay word er vernieuwd, tot nu toe heeft elk AC deel vernieuwing met zich mee gebracht. Maar om die hier allemaal op te noemen … dan word het wel een lange post.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 17 juli 2021 22:24
    @coola Maakt niet uit joh, noem ze allemaal op, we kunnen niet wachten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 18 juli 2021 10:16
    @coola AC heeft echt niet met het genre RPG te maken. Dat je toevallig wat skills point kan verdelen maakt het nog geen RPG.

    Je kan niet eens verhaal keuzes maken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 18 juli 2021 10:31
    @-it-

    Ac origins, odyssey en Valhalla zijn wel degelijk een rpg

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 18 juli 2021 13:48
    @coola Hoezo dan? Je kan niet eens keuzes maken? Alleen wat skill point verdelen in een verder lineair verhaal.

    Begrijp me niet verkeerd, ik vind origins en odyssey echt leuke actie/stealth games, maar je hebt 0,0 invloed op het verhaal of keuzes die je kan maken.

    Vergelijk het bijvoorbeeld eens met baldurs gate 1 en 2 of planscape torment, daar maak je keuzes die invloed op het spel hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 19 juli 2021 08:18
    @-it- er zijn heel erg veel rpg's waar je allen het verhaal volgd, je puntjes verdeeld en je character aanpast, waar je totaal geen invloed hebt op het verhaal. FinalFantasy bv om maar wat te noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 19 juli 2021 09:14
    @HunterSeeker ah dan is mijn definitie van RPG wat anders. Ik zie het als 'role-playing' games. Als ik geen keuzes kan maken is het weinig role-play wat mij betreft. Verder wel een goede/leuke game

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 juli 2021 13:30
    @Luigi1985 klopt en een aantal games van ubi spreekt mij ook aan, maar life service games niet. En laten we kijken hoe de nieuwe rainbow six het gaat doen met aliens ik vermoed niet heel goed, maar wat weet ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.