75 euro voor een uitgebreid spel? | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Je hebt het mi chien niet in de gaten, maar de meeste games kosten vandaag de dag zo'n 75 euro. Althans, als je het spel met een mogelijke uitbreiding bij elkaar optelt. Het uitbrengen van een uitbreiding is een makkelijke manier voor een uitgever en ontwikkelaar om de kas nog wat extra te spekken. De meeste add-ons zijn vaak van een middelmatig niveau en bevatten wat extra units, opdrachten en als het meezit zelfs een nieuw verhaal. Een vaak gehoorde klacht over expansions is dan ook dat ze het beter gratis hadden kunnen aanbieden. Iets dat sommige ontwikkelaars ook doen, maar de meesten hopen zelfs stiekum op een kans om een tweede uitbreiding weg te zetten. Dit kan je de ontwikkelaar en uitgever niet kwalijk nemen, aangezien het, zoals bij bijna alle bedrijven, om het geld draait. Ik heb er dan ook geen probleem mee dat men geld vraagt om een uitbreiding. Er is echter een aantal zaken die me wel storen aan de huidige markt van makkelijke add-ons.

Het eerste punt is de kwaliteit van de meeste expansions, die meestal te wensen overlaat. Zoals eerder gezegd bieden ze vaak maar weinig meerwaarde ten opzichte van het origineel. Het valt vaak niet mee om een spel uit te breiden, aangezien je de "delicate" balans en gameplay niet wil verstoren. Daarnaast moet je het bestaande verhaal weten uit te breiden of nieuwe mi ies toe te voegen die nog enige geloofwaardigheid hebben. Toch is het dan een jammerlijke constatering dat veel commerciele uitbreidingen niet boven het niveau van een goede gratis mod uitkomen. Mods worden inderdaad door hobbyisten gemaakt, terwijl er zelfs in de kleinste add-on nog geld gaat zitten. Duur wil echter nog niet altijd goed zeggen. Kijk bijvoorbeeld naar een Half-Life: Blue Shift, dat binnen een paar uur kon worden uitgespeeld en bijna niets nieuws wist te bieden. Om over andere matige uitbreidingen zoals Empire Earth: The Art of Conquest, Contract J.A.C.K., Postal 2: Share the Pain, Vietcong: Fist Alpha en Medal of Honor: Allied A ault Breakthrough maar niet te beginnen. Vaak weten dit soort uitbreidingen de echte fans van het origineel nog enigzins te bevredigen, maar zijn ze voor de doorsnee speler, die wel het origineel thuis heeft liggen, niet intere ant genoeg en daar ligt meteen het tweede punt van kritiek.

Het probleem van veel uitbreidingen is dat ze, zeker als ze een multiplayer optie hebben, maar weinig online gespeeld worden. Dit komt doordat de doorsnee gamer de uitbreiding niet gekocht heeft en lekker het origineel blijft spelen en dan zijn er nog gamers die de titel helemaal niet hebben, en als ze deze intere ant vinden, eerst het origineel kopen. Wat dan overblijft is een kleine hardcore groep van add-on eigenaren die na twee weken na het verschijnen van de uitbreiding weer terugvalt op het origineel, omdat er zo weinig spelers zijn die de expansion spelen. Iets dat maar al te vaak voorkomt.

Het zou dan ook mooi zijn als uitbreidingen in het vervolg iets goedkoper worden aangeboden, waardoor mensen eerder geneigd zijn om deze aan te schaffen. Ook zou men het origineel met de uitbreiding kunnen bundelen en tegen een schappelijke prijs aanbieden, zodat de expansion niet alleen een levensverlenging van het origineel is, maar dat deze zelf ook enige levensduur heeft. Op het gebied van de content ligt het probleem wat moeilijker, maar mi chien zou het verstandig zijn als ontwikkelaars wat meer met modmakers zouden samenwerken, aangezien de meest gespeelde uitbreidingen nog steeds gratis zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou