Achtergrond
Anthem

Zo kan Bioware van Anthem een groot succes maken

Wat we willen zien in de mmo-shooter

Geschreven door Jacco Peek op
Het was Anthem die de teleurstellende EA-persconferentie tijdens E3 2018 min of meer redde. De demonstratie was minder indrukwekkend dan de onthulling het jaar ervoor, maar anderzijds kregen we een uitgebreide blik op Bioware’s veelbelovende project. We werden een hoop wijzer over de wereld van Anthem, maar we bleven ook achter met een aantal wensen.

Oorspronkelijk veroverde de studio namelijk gamersharten als rasechte verhalenvertellers. Of het nu Shephards eerste stapjes in een gigantisch universum waren, of avonturen in de rijk gevulde wereld van Dragon Age: Bioware weet als geen ander meeslepende solo-ervaringen neer te zetten. Nu Anthem zich echter richt op coöperatieve gameplay in een gedeelde wereld, hopen we dat de game de volgende mijlpaal in het genre wordt door het DNA van de studio niet te verliezen.

Anthem

Een meeslepend verhaal

Te beginnen met de solo-ervaring van Anthem. De grootste games die Anthem voorgingen, slaagden er niet in een intrigerend verhaal te bieden. In zowel The Division als de Destiny-franchise gaat grinden voor loot ten koste van een écht meespelend verhaal, waarmee de games bewijzen dat een combinatie hiertussen een lastige opgave is. Bioware heeft voldoende expertise in huis om een meeslepend verhaal neer te zetten, maar de vorm waarin het wordt gegoten, is een potentieel probleem.

Op dit moment heeft het er alle schijn van dat het verhaal wordt verteld middels tussenfilmpjes in Fort Tarsis, de nederzetting die we zagen tijdens de aankondiging in 2017. Enerzijds kan dit concept goed uitpakken, door het schijnbaar grote fort te laten uitbreiden met boeiende npc’s, maar anderzijds zou het zonde zijn als de missies zelf geen drama bevatten. Tijdens de demo die Gamer.nl kreeg tijdens E3, blijkt dat personages binnen een team met elkaar communiceren. Of je ook echt een Mass Effect-waardige band met ze krijgt moet nog maar blijken.

Anthem

Eindeloos veel content

Bioware heeft bevestigd dat Anthem een begin en einde kent, maar het is vanzelfsprekend dat de game daar niet ophoudt. End-game content is wellicht net zo belangrijk als een goed verhaal en vormt een grote valkuil waar menig game instapt. Met name interessant is hoe Bioware de ontwikkeling van de door goden achtergelaten wereld voor zich ziet. De game is zo gebouwd dat er kleine dingen als nieuwe dialogen kunnen worden toegevoegd, maar ook dingen als nieuwe missies, omgevingen en weeromstandigheden.

Dit staat of valt echter met de frequentie en snelheid waarmee de game wordt vernieuwd. Daarnaast is het belangrijk dat er op lancering al voldoende content beschikbaar is om de meest fanatieke spelers te blijven boeien. Een van de potentiele middelen hiervoor zijn Strongholds, in feite pittige raids die overal in de wereld plaatsvinden. Deze missies staan los van het verhaal en de zijmissies en zijn enkel bedoeld als coöperatieve ervaring. Op papier kunnen Strongholds om de zoveel tijd vernieuwd worden met nieuwe eindbazen, te verkrijgen loot en omgevingen om eindeloze activiteiten te bieden. Hiervoor kan Bioware afkijken bij Fortnite en kleine hints naar nieuwe content geven, alvorens deze als evenement te lanceren.

Anthem

Een goed progressiesysteem

Helaas zijn PvP-gevechten geen onderdeel van de game. Volgens de ontwikkelaar is de keerzijde van de medaille dat er ruimte is voor een ‘steil’ progressiesysteem, waarbij spelers ieder level worden beloond met betekenisvolle Javelin-upgrades of wapens. Vermoedelijk wordt progressie maken in Anthem vergelijkbaar met games als Destiny, waarbij spelers worden gestimuleerd geweren uit te proberen die bij hun level passen. Het zou de game sieren als de grind voor loot inderdaad voldoening geeft door meer beloningen te bieden, zonder van spelers te vragen dat ze tientallen uren per week spelen. Bioware heeft overigens bekendgemaakt dat er geen lootboxes in de game zitten, en er wordt geïmpliceerd dat spelers altijd weten wat ze krijgen als ze echte euro’s spenderen. Wat dat betreft klinkt het progressiesysteem op z’n minst eerlijk.

Een steilere progressiecurve is echter vrijwel inherent aan verdeling onder spelers. Spelers zullen met elkaar moeten optrekken om een vergelijkbare uitdaging te krijgen, zodat er geen gat ontstaat tussen diegenen die meer uren in de game steken dan anderen. De game beloont spelers op de een of andere manier als ze beginners de weg wijzen, maar het blijft de vraag of dit voor beide partijen boeiend genoeg is. Destiny pakt dit probleem aan door vijanden mee te schalen met het level van spelers, maar dit maakt in level stijgen minder noodzakelijk. Het wordt mogelijk om via internet co-op-partners te vinden, maar of de ervaring met zwakkere of sterkere vrienden net zo goed wordt, blijft vooralsnog een vraagteken.

Anthem

Bloedstollende gevechten

Veel mmo-achtige shooters vervallen in hetzelfde ritme, waarbij urenlang kogels afvuren op zwaar bepantserde vijanden kan gaan vervelen. Tot nu toe lijkt het gevechtssysteem van Anthem vrij solide te zijn, met Iron Man-achtige vliegmechanieken en spectaculaire vaardigheden. Elke Javelin-categorie (de Ranger, Colossus, Storm en Interceptor) is gespecialiseerd in een gevechtsstijl die samen tot krachtige combinaties leiden. Denk aan vijanden bevriezen en ze vervolgens in duizend stukjes kapotslaan, waarna net iets te groot ‘combo’ in beeld verschijnt.

We zien in hoe creatieve spelers absurde hoeveelheden schade kunnen aanbrengen door samen te werken en slim te navigeren, maar hopelijk biedt Anthem uit zichzelf ook intense en gevarieerde gevechten. De E3-demonstratie toonde al een gigantisch wezen dat willekeurig in de wereld spawnt en wat ons betreft is het geen schande als de game voor dergelijke eindbazen leentjebuur speelt bij Monster Hunter World. Ook variatie in kleinere vijanden is geen overbodige luxe, als je je bedenkt dat je tientallen uren zult vechten tegen de kwaadaardige Dominion.

Anthem

Verschillende beestjes en plantjes

Tot slot zijn we uiterst benieuwd in hoeverre de wereld van Anthem gevarieerd is en of exploratie wordt beloond. De nog naamloze planeet maakt indruk vanwege de kleurrijke flora en fauna, het prachtige licht en de unieke combinatie tussen technologie en natuur. We hebben echter nog niets gezien van de overige negen regio’s en we hopen dat deze ieder iets nieuws bieden, zoals verschillende biomen met nieuwe vijanden en een ander soort loot. Prachtige spelwerelden met eentonige omgevingen hebben we nu wel genoeg gezien.

Terecht of onterecht, Bioware heeft wat te bewijzen en moet daarom alles op alles zetten om Anthem succesvol te lanceren en onderhouden. Een goede start is het halve werk en gelukkig heeft de studio, in de vorm van het jongere Bioware Montreal, geleerd om extra tijd te nemen voor de afwerking van hun game. Als bovenstaande wensen worden ingewilligd, dan kan Anthem zowaar de lat voor het genre ontzettend hoog leggen.

Anthem verschijnt begin 2019 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Bethesda zet Sony onder druk met eisen voor cross-platform Crystal Dynamics opent nieuwe studio voor Avengers-game
11

Reacties op: Zo kan Bioware van Anthem een groot succes maken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • LordLuc

    • 14 augustus 2018 10:29
    Ik hoop op dismemberment. Dat je eerst een paar poten of vleugels van een beest afknalt. Of je schiet op de ogen zodat het beest blind is en dan wild om zich heen gaat slaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 14 augustus 2018 10:53
    @LordLuc Dat klinkt best wel vies, maar wellicht wel een leuke gameplay-mechaniek inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 14 augustus 2018 10:54
    Die "helaas" voor geen pvp deel ik niet. Ik knap juist enorm af op al die mmo en mmo achtige online games die volledig hangen op pvp als end game content. Puur om de reden dat ik gewoon tegenwoordig niet meer de tijd heb om het genoeg te spelen om er echt goed in te worden. Wat inhoud dat ik finaal wordt afgeslacht wanneer ik t dan wel speel. En ja dat kan je zo'n dooddoener erin gooien als "git gud", daar heb ik dus geen tijd voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 14 augustus 2018 11:01
    "De demonstratie was minder indrukwekkend dan de onthulling het jaar ervoor, maar anderzijds kregen we een uitgebreide blik op Bioware’s veelbelovende project."

    Uitgebreide blik? Die mobiele versie van Command & Conquer kreeg twee keer zoveel air-time als Anthem, dat zegt genoeg over de prioriteiten van EA. Ik heb helemaal geen vertrouwen in Anthem, en ga dan ook zeker meerdere katten de boom uit kijken (lees: de reviews van meerdere bronnen afwachten).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 14 augustus 2018 11:12
    @Qinneth Tijdens de persconferentie zelf viel het tegen inderdaad, maar daarna begon vrijwel direct een panel waar ze rustig de tijd namen om dingen te bespreken. Verder vond ik de verlengde demo vrij uitgebreid, in ieder geval genoeg om een beeld te vormen van hoe Anthem er ongeveer uit gaat zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 15 augustus 2018 14:51
    @JaccoPeek Helaas kan ik jouw ervaring niet delen, dus ik wacht het af. Ik heb helaas te vaak mijn vingers gebrand aan een EA product. Jouw positieve ervaring zal ik zeker in gedachten houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 14 augustus 2018 11:19
    Ik heb hem nog zeker op de radar staan.. 4 player co-op is gewoon vet, de wereld ziet er goed uit.. bring it on.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Killionaire

    • 14 augustus 2018 11:21
    Oh man ik kan niet wachten om dit te spelen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Marcus88

    • 14 augustus 2018 11:49
    Speel games tegenwoordig alleen nog maar singeplayer en de MP kan mij verder vrij weinig boeien door hoe het de afgelopen jaren is gepresenteerd. Dus dat pvp gedeelte is alleen maar gunstig (voor mij dan weet niet hoe andere er over denken!) want dat betekend meer focus op het verhaal en gameplay. Co op ook altijd leuk :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roel Wijker

    • 15 augustus 2018 10:26
    Het zou een succes kunnen worden. Het blijft EA, die vinden wel een manier om het te vernachelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • edwinkox

    • 15 augustus 2018 18:51
    Ik hoop dat ze niet dezelfde fouten maken als Bungie , en dat het een waardige opvolger van Mass effect is want daar zit je eigenlijk op te wachten !!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.