Zes Xbox Live Arcade games besproken | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Tegenwoordig bespreekt Gamer.nl de allernieuwste games die je op Xbox Live Arcade kunt downloaden, het online platform van de Xbox 360. Aangezien er in het verleden ook al aardig wat games uit zijn gekomen op dit platform, presenteren we jullie nu de laatste serie uit de reeks oude besprekingen van Xbox Live Arcade Games. Dit keer pa eren er maar liefst zes games de revue.Doom

Door Erwin Vogelaar

De Xbox kreeg met Doom 3 de eerste aanraking met deFPS-serie van id Software. Voor de Xbox 360 doen we in plaats van een nieuwdeel een paar stapjes terug, omdat op Xbox Live Arcade nu al geruime tijd heteerste deel van de serie te vinden is. Dus laten we de Doom 1 en 2 versie bijDoom 3 even voor wat het is, en kijken wat er van Doom op de Xbox 360 gewordenis. Sprites, extreem simpele gameplay en nog meer sprites. Hetis het eerste wat opvalt wanneer Doom opgestart wordt. Heb je daar nou een Xbox360 voor gekocht? Nee, natuurlijk niet. Maar Doom is exact hetzelfde spelgebleven als dat het vroeger was met singleplayer, multiplayer en online modes.Het singleplayer stuk is het ouderwetse monsters schieten, keycards vinden enpuzzels in de levels oplo en. Maar hoewel het spel bejaard is, staat diegameplay nog als een huis en doet menig shooter niets meer.Doom is ook tot met vier spelers in splitscreen te spelen enmet zijn tweeën kan het spel in coöperatieve mode doorgelopen worden. Onlinetoont het spel echter zijn zwakte, omdat de framerate regelmatig een duik in dediepte neemt. Lag-problemen zijn vervelend, maar het feit dat je tot met vierspelers tegelijk coöperatief kunt spelen over Xbox Live is briljant. Ondankshet mindere presteren online is Doom een heel sterk spel gebleven. Zeker hetluttele bedrag van nog geen 10 euro waard.Waarom wel: Doom blijft ook nu nog een hele sterke game. Het spel is nagenoegperfect overgezet naar de Xbox 360.Waarom niet: Gewend aan de nieuwste graphics, kunnen de sprites van Doom eenafknapper zijn. Online gameplay loopt niet altijd even vloeiend. Hardwood SpadesDoor Ronn Perdok

Wanneer je jezelf alsdoel stelt om games te ontwikkelen die door praktisch iedereen goed te spelenzijn, dan is het digitaliseren van kaartspelen één van de meest effectievepaden om te bewandelen. Op Xbox Live Arcade zie je dit ook regelmatig terug metUNO, Texas Hold ‘Em en de Hardwood games. Wij wierpen meest recentelijk eenblik op Hardwood Spades. Je kunt het kaartspelletje Spades op verschillende manierenspelen en de ontwikkelaar heeft al deze varianten in de game proberen teverwerken. Voordat je begint met een potje tegen de computer, of menselijketegenstanders online, kun je een hele lijst met opties afwerken. Op die manierbepaal je hoe bijvoorbeeld de puntentelling verloopt, wat de samenstelling vanspelers en eventuele teams wordt en meer van dat soort aspecten. Zodoende is ervoor ieder wat wils en kan iedereen zijn of haar persoonlijke variant spelen.Hardwood Spades is behoorlijk leuk aangekleed. Het spelomvat degelijk geanimeerde menu’s met een rustgevend muziekje en je kunt zelfeen achtergrond instellen. Hier en daar kun je wel merken dat er met een kleinbudget gewerkt is. Niet alles oogt even strak afgewerkt en sommige grafischeonderdelen ogen wat amateuristisch. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij detekstballontjes die onder andere in de tutorials gebruikt worden. De tutorialszijn overigens uitermate duidelijk en leggen je op een uitstekende manier uithoe het spelletje precies in z’n werk gaat. Er zit alleen een wat minderlogische structurering in de verschillende onderdelen van de tutorial, waardoorje soms even bezig bent met het zoeken naar de gewenste uitleg.De bediening is erg simpel en door iedereen te begrijpen.Alle handelingen verlopen bovendien lekker soepeltjes en gesmeerd, waardoor ergeen onnodige vertragingen voor komen. Wanneer je tegen de computer speelt,worden kaarten wel extreem snel op tafel gelegd, waardoor je wel eens hetoverzicht verliest. Je kunt niet eventjes pauzeren om rustig de ingelegdekaarten te evalueren, terwijl dat best belangrijk kan zijn voor je te volgenstrategie.

Al met al is Hardwood Spades een erg complete digitaleoverzetting van een populair en leuk kaartspel. Je kunt zelfs met specialeemotes op je tegenstander of medespeler reageren. Dit is bijvoorbeeld handigwanneer er geen voice chat gebruikt wordt, of om bepaalde gebeurteni entijdens het spel wat meer kracht bij te zetten. Samen met de muziek, deanimaties en de achtergronden maakt dit Hardwood Spades tot een behoorlijkdegelijke Xbox Live Arcade-game.Waarom wel: kaartspelenvan dit kaliber vervelen in principe nooit, de tutorial legt je de werking vanhet spel zeer duidelijk uit, de bediening is lekker begrijpelijk en soepel,veel instelmogelijkheden, algehele presentatie en aankleding maakt de game neteven wat aantrekkelijkerWaarom niet: stiekemzijn kaartspelen in het echie toch leuker en gezelliger, hier en daar oogt devormgeving wat sober en amateuristischUltimate Mortal Kombat 3Door Ronn PerdokAls je tegenwoordig aan geweld in games denkt, dan schietentitels als Grand Theft Auto en Manhunt door je hoofd. Lang geleden, toen gamesnog tweedimensionaal waren en ontwikkelaars nog bezig met een ontdekkingstochtin gamesland, zou je aan iets heel anders denken bij geweld in games. Destijdskwam het controversiële Mortal Kombat uit. Een vechtspel van Amerikaanse bodemwat vooral populair werd onder het mainstream publiek wegens de opruiende,gewelddadige inhoud. De eerste maatschappelijke discu ie over geweld in games wasgeboren. Inmiddels zijn we vele jaren verder en stellen die litersgepixeleerd bloed en over-de-top actie eigenlijk niet zo veel meer voor. Het iseerder spottend en komt enkel nog lachwekkend over. Dat heeft toch nog zo z’ncharme en bovendien is het lekker nostalgisch. Daarom waren veel mensen maarwat blij met de release van Ultimate Mortal Kombat 3 voor Xbox Live Arcade.Deze game wordt beschouwd als de beste Mortal Kombat-game, vooral gezien allekarakters en arena’s uit het universum in de game aanwezig zijn. Voor ieder watwils dus.De port van deze game naar de Xbox is zeer natuurgetrouw,met een scherp beeld wat het gehele scherm vult. De framerate is constant enalle animaties ogen erg soepel. De muziek en de zo herkenbare geluidseffecten,zijn exact hetzelfde als in het origineel. Beter kun je een game eigenlijk nietoverzetten. Qua gameplay heeft Mortal Kombat eerlijk gezegd nooit echt veelvoorgesteld ten opzichte van de meeste andere vechtspellen, maar nostalgisch ishet absoluut. Alle lompe combo’s, speciale aanvallen en de welbekende fatalities zijn intact gebleven. Zelfsde volstrekt ongebalanceerde eindbazen zijn weer terug.Zeer positief aan UMK3 is de prestatie online. Waar StreetFighter II nogal te kampen kan hebben met ‘lag’, is dit in UMK3 veel minderaanwezig. Soepele online potjes zijn daardoor zonder veel problemen te houden.Toch wil je uiteindelijk natuurlijk gewoon met je vrienden op de bank spelen engelukkig is die optie nog steeds aanwezig. Nogal jammer, maar dat is nietzozeer de schuld van de game, is dat de d-pad van de Xbox 360-controller eenbeetje onnauwkeurig is. Daardoor kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je springt,terwijl je gewoon vooruit wilde lopen. Na de nodige speelse ies pas je jezelfhier echter wel op aan.Waarom wel:nostalgische Mortal Kombat-potjes, bevat alle karakters en arena’s uit hetuniversum, online spelen werkt prima, zeer natuurgetrouw geport.Waarom niet: gameplaystelt eerlijk gezegd niet zoveel voor, d-pad is niet altijd even betrouwbaar.Ms. Pac-ManDoor Ronn PerdokMen denkt vaak dat er in gamesland tegenwoordig veel meeruitgemolken wordt dan vroeger. Niets is echter minder waar. Blik maar eens meteen kritische blik terug op de jaren ’80 en de eerste helft van de jaren ’90.Als een spelconcept eenmaal succesvol bleek, dan kon je er vergif op innemendat er vele klonen zouden volgen. Wie herinnert zich niet al dieplatform-klonen van Mario en Sonic, meestal met vrolijke tekenfilmfiguurtjes inde hoofdrol? Franchises werden destijds net zo belangrijk geacht alstegenwoordig, en in de jaren ’80 was Pac-Man één van de bekendste. Hoewel iedereen Pac-Man tegenwoordig nog steeds maar al tegoed kent, stelt de merknaam eigenlijk niet veel meer voor. De games dietegenwoordig van Pac-Man verschijnen zijn van bedenkelijke kwaliteit eneigenlijk geeft niemand nog iets om de gele happer. Namco, de ontwikkelaar vandeze pionier van gamemascottes, heeft dit mede zelf veroorzaakt. Hoewel demarkt na het verschijnen van de doolhofgame al snel overspoeld werd met klonen,deed Namco er namelijk zelf aan mee.Ms. Pac-Man was één van de eerste klonen en kun je eigenlijkzien als een puur uitmelkproduct. Kort door de bocht is het niet meer danPac-Man, alleen met een vrouwelijk karakter. De versie voor XBLA is gelijk aande originele arcade-release en is op dezelfde manier geport als andereNamco-kla iekers die we al eerder besproken hebben. Dat betekent een artworkkader rond het spelbeeld en de toevoeging van het automatisch opslaan van hetspel na elk level. Je hoeft je wederom niet druk te maken over de hoeveelheidlevens die je nog hebt, want je kunt simpelweg een savegame aanroepen en weerverder spelen waar je gebleven was. Dit maakt het behalen van alle achievementsook buitengewoon simpel. Ondanks dit alles is het gameplay-concept van Pac-Mannog steeds behoorlijk tijdloos. Lang boeien zal het echter nooit, daar is hetnet even iets te eentonig en simplistisch voor tegenwoordig.Waarom wel: kla iekePac-Man-gameplay is behoorlijk tijdloosWaarom niet: toevoegingvan savegames haalt alle uitdaging uit de game, gameplay-concept blijft nietlang genoeg boeienHardwood BackgammonDoor Yarno RitzenHet is zonder twijfeléén van de oudste games ter wereld. Desondanks is het nog steeds reuzepopulair. We hebben het hier niet over Mens-erger-je-niet of Monopoly, maarnatuurlijk over Backgammon. Dit bordspel is ongeveer  5000 jaar oud, maar is nog steeds nietvergeten. Ondanks zijn geschiedenis is deze game ook op Xbox Live te vinden.Heeft de game zijn aantrekkingskracht nog steeds niet verloren? Lees het inonze review. Bij Backgammon is het de bedoeling je stenen(ook welschijven genoemd) van het bord af te krijgen. Dit doe je door ze van de kantvan de tegenstander naar je eigen kant te brengen. Met behulp van tweedobbelstenen mogen je stenen verplaatst worden. Je kan er voor kiezen omallebei de dobbelstenen te gebruiken voor één schijf, maar je kan ook elkedobbelsteen voor een andere schijf gebruiken. Op deze manier moet je jeschijven zo snel mogelijk naar jouw kant van het bord krijgen.  Het speelbord is opgedeeld in twee kanten,die elk weer opgedeeld zijn in twee delen. In principe zijn er dus viergedeeltes op het bord. Elk van die vier gedeeltes heeft zes driehoeken,waarover de schijven zich dus bewegen.Natuurlijk is het gedeeltelijk een kwestie van geluk, maarer komt ook behoorlijk wat tactiek bij kijken. Het is namelijk slim om de steenvan je tegenstander helemaal naar het begin te verplaatsen. Wanneer jouw schijfop een alleenstaande schijf van de tegenstander komt, wordt laatstgenoemdemeteen naar het begin verplaatst. In dit geval mag je tegenstander geen enkeleschijf verplaatsen totdat hij zijn schijf weer op het speelbord heeft. Ditklinkt allemaal nogal ingewikkeld, maar het is ongeveer hetzelfde als bijMens-erger-je-niet, waarbij je een zes moet gooien om een pion op het bord tekrijgen. Bij Backgammon hoeft er echter niet per sé een zes gegooid te worden,maar moet er slechts een aantal punten worden gegooid waardoor je op een openplaats komt. Zijn dus driehoek drie, vijf en zes bezet door de tegenstander,dan moet er dus een één, twee of vier gegooid worden om de steen weer op hetspeelbord te krijgen.Als al je stenen zich in het gedeelte rechtsonder bevinden,mag er met elke dobbelbeurt een steen van het bord gehaald worden. Degene dieal zijn stenen als eerste van het bord heeft gehaald, heeft het spel gewonnen.Zo beschreven klinkt het spel heel ingewikkeld, maar wanneer je het één keergespeeld hebt, begrijp je het meteen. Helaas is het zo dat de uitleg bij deXBLA Hardwoord Backgammon nogal kort en bondig is, waardoor je nogal wat zelfmoet uitzoeken. Daarom is het aan te raden om eerst wat potjes tegen decomputer te spelen voordat je met het echte werk online begint.De besturing van Hardwood Backgammon is erg eenvoudig. Datis nogal logisch, want veel meer dan dobbelen en het verplaatsen van de stenen hoeftniet. Ook audiovisueel hoeft er niet veel verwacht te worden van het spel,simpelweg omdat het spel zich daar niet op concentreert. Datgene waar het welom gaat is het verslavende aspect van Backgammon. Niets voor niets is het éénvan de oudste spellen ter wereld, iets dat te begrijpen is zodra je onlinebegint te spelen. Ook al verlies je drie potjes achter elkaar, toch wil jeblijven spelen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat dit spel de tand destijds doorstaan heeft. Ondanks de verslavende elementen van het spel, duurt hetniet lang voordat je alle achievements vrij hebt gespeeld. Speel het spel ééndag, en je hebt ruim 200 punten verzameld. Dit is iets dat beter uitgewerkt hadkunnen worden om de drang om te spelen nog groter te houden. Ondanks dit kleine minpuntje is Hardwood Backgammon gewooneen leuk bordspel. De uitleg is wat karig in de tutorial, maar zodra je het eenpaar keer gespeeld hebt, begrijp je hoe het allemaal werkt. Zodra dit het gevalis, ga je het spel vooral online vaak spelen. Zoals eerder in deze reviewgezegd is: Hardwood Backgammon laat duidelijk zien waarom backgammon zo lang alzo populair is. Het spel kent een subtiele combinatie tu en geluk en tactieken weet deze combinatie perfect uit te balanceren. Daarom blijft het spel leuk,ook op een console als de Xbox 360.Waarom wel: Backgammon blijft verslavend, de online modus is super en de controls zijn erg intuïtiefWaarom niet: Tutorial is erg bekrompen en achievements zijn zeer makkelijk te halenTime PilotDoor Philip Cremers

Time Pilotis een van de vele kla ieke 2D-shooters die in de jaren 80 erg veel succeskenden. Het spel is ongelofelijk simpel om te spelen, het enige wat je moetdoen is met je vliegtuigje vijanden neerknallen. Veel bewegingsvrijheid heb jeechter niet, je vliegtuig bevindt zich namelijk constant in het midden van jebeeldscherm doordat de achtergrond steeds met je meeschuift. Als speler moetjij zo behendig mogelijk de vijanden ontwijken en, als het eventjes kan, lekkerveel tegenstanders de lucht uit knallen totdat de eindbaas ten tonele komt.Weet je ook die snoodaard te doorzeven met kogels, dan ga je via eentijdsportaal naar het volgende level dat zich telkens in een ander jaartalafspeelt. Beginnen doe je in het jaar 1918 om uiteindelijk het eindlevel in2001 te bereiken.

DeXBLA-versie van Time Pilot verschilt wel wat van zijn originele versie, dietevens ook na het downloaden van het spel ook speelbaar is. De achtergrondenzijn volledig nieuw, de vuur- en rookeffecten hebben een make-over gekregen enook de soundtrack klinkt wat beter in de oren. Geen baanbrekende vernieuwingen,maar toch zeker een verbetering ten opzichte van vroeger. Het grootste probleembij het spelen van Time Pilot is echter het besturen van je vliegtuigje met deXbox 360-controller. Doordat je vliegtuig nogal traag beweegt is het ergonhandig om met de soepele thumbstick het spel te besturen. Met de D-pad gaathet al wat lekkerder, maar toch heb je soms het gevoel dat je vliegtuig netniet snel genoeg reageert, wat tochwel e entieel is in een spel als TimePilot. De Achievements die het spel rijk is zijn erg simpel om te behalen energ oppervlakkig, waardoor je geen extra drijfveer hebt om het spel steedsopnieuw te spelen. Al bij al is het toch een leuk spelletje geworden om wattijd mee te verdrijven, maar heel lang amuseer je je er niet mee. Time Pilotheeft tenslotte ook nog een multiplayer mode te bieden, maar langer dan eenkwartiertje breng je er niet mee door. Leuk voor eventjes dus, niet meer, nietminder.Waarom wel: speelt gemakkelijk weg door simpele gameplayen ziet er bovendien nog behoorlijk uitWaarom niet: Achievements zijn flauwtjes, besturing beetjesloom, boeit niet erg lang
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou