Zes redenen om uit te kijken naar Shadow of the Tomb Raider | Gamer.nl

Zes redenen om uit te kijken naar Shadow of the Tomb Raider | Gamer.nl

Volgende week verschijnt het derde en laatste deel van de nieuwe Tomb Raider-trilogie. Shadow of the Tomb Raider betreft het slotstuk van Lara’s transformatie naar de Tomb Raider die we kennen uit het eerste deel, maar afgaande op de eerste impressies heeft de game veel meer omhanden. Daarom zetten we hieronder zes redenen op een rij om uit te kijken naar Shadow of the Tomb Raider.

Duister verhaal

Te beginnen met het verhaal. In Tomb Raider uit 2013 zette de nieuwe Lara Croft haar eerste stapjes als overlever en in het vervolg zet ze dit voort om haar familienaam in ere te herstellen. Shadow of the Tomb Raider confronteert Lara met de gevolgen van haar drang om Richard Croft te wreken, wanneer ze een Maya-apocalyps in gang zet. Voor het eerst sleept de jonge overlever anderen mee in haar lust voor avontuur, waardoor het verhaal draait om deze tweestrijd en hoe ver ze bereid is te gaan om haar doel te bereiken. We zijn benieuwd hoe deze insteek voor het verhaal gaat uitpakken en op wat voor manier de mysterieuze organisatie Trinity hierin een rol speelt.

Shadow of the Tomb Raider

Stealth

Qua gameplay staat de Tomb Raider-serie bekend om een mix tu en het kruipen door smerige tombes, platformpuzzels oplo en en schieten op mensen en andere wezens. De voorgaande twee games introduceerden ook stealth-gameplay, waarbij Lara vijanden stilletjes kan uitschakelen met haar pijl en boog. Shadow of the Tomb Raider breidt deze stealth-gameplay flink uit door spelers meer opties te geven om te schuilen en vijanden geruisloos af te maken. Zo kan Lara zichzelf als een ware Rambo insmeren met modder om ongezien te blijven rondom donkere bomen en vijanden op brute wijze van bovenaf ophangen. Uiteraard krijgen spelers nog steeds de keuze om al schietend en granaten werpend vijanden te lijf te gaan, maar voor stealth-fanaten wordt de game vermoedelijk uitgebreider dan ooit.

Media has no description

Dynamische moeilijkheidsgraad

Door de mix van verschillende gameplayelementen, bevat Shadow of the Tomb Raider gesegmenteerde moeilijkheidsgraden. Dit houdt in dat spelers de moeilijkheidsgraden van exploratie, gevechten en puzzels afzonderlijk van elkaar in kunnen stellen. Exploratie betreft het aantal hints dat spelers krijgt naar het volgende doel, maar ook in hoeverre belangrijke objecten oplichten in de wereld. Daarnaast bepaalt de gevechtsmoeilijkheid de intelligentie en gezondheid van tegenstanders, en de moeilijkheidsgraad van puzzels hoe nauwkeurig spelers sprongen moeten timen en hoeveel hints ze krijgen voor de oplo ing. Deze dynamische moeilijkheidsgraad is ideaal als je als doorgewinterde Tomb Raider naar wat extra uitdaging snakt bij een van de onderdelen.

Media has no description

Terug naar de jungle

Het moge duidelijk zijn dat de huidige Tomb Raider-trilogie zich richt op overleven in de wildernis. Daarom is het een zeer intere ant gegeven dat de game terugkeert naar de jungle, ditmaal de wildernis van Peru. Uit de trailers blijkt dan ook dat handlangers van Trinity lang niet Lara’s enige vijanden zijn, want verschillende gevaarlijke beesten liggen ook op de loer. De spelwereld wordt daarnaast groter, met de stad Paititi als centrale omgeving. Van hieruit kunnen spelers mi ies starten, op zoek gaan naar tombes of andere zijactiviteiten doen. Een intere ant feitje is dat de onderwateromgevingen van de game zijn uitgebreid, dus hopelijk heeft Lara haar zwemvliezen ingepakt.

Media has no description

New Game Plus

Shadow of the Tomb Raider bevat een robuuste New Game Plus-optie. Hierbij nemen spelers hun verkregen wapens, outfits, vaardigheden en uitrusting mee naar een tweede speelse ie. Los daarvan bevat New Game Plus drie nieuwe paden met vaardigheden, namelijk Path of the Serpent, Path of the Jaguar en Path of the Eagle. De Serpent-stijl draait om ongezien blijven, de Jaguar-stijl om vechten en de Eagle-stijl om grondstoffen verzamelen en klimmen. Elk pad beloont spelers ook met een nieuwe bijpa ende outfit, waardoor New Game Plus in Shadow of the Tomb Raider voor verzamelaars absoluut de moeite waard is.

Media has no description

Grafische opties

Rise of the Tomb Raider wordt nog steeds gebruikt om grafische kaarten op de proef te stellen en vermoedelijk neemt het vervolg dit stokje over. De pc-versie maakt namelijk gebruik van de nieuwste grafische opties van Nvidia, waaronder verbeterde anti-aliasing, complexere geometrische details en RTX Ray Tracing. Deze laatste optie simuleert licht als een fysiek object, zodat het extra realistisch oogt. De PlayStation 4 Pro- en Xbox One X-versies krijgen ook extra grafische opties, zoals de keuze tu en 4K en 30fps, en 1080p en 60fps. Zowel op pc als consoles staat de serie garant voor prachtige beelden en Shadow of the Tomb Raider wordt wederom een toonbeeld van grafische vooruitgang.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Square Enix. De inhoud van het artikel is volledig bepaald door de redactie.

Shadow of the Tomb Raider verschijnt op 14 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou