door Rob de Groot

Donderdagavond 13 November was het dan zover; de door zijn cel-shaded graphics gekenmerkte shooter XIII zag eindelijk het licht. Natuurlijk was Gamer.nl hier bij aanwezig. Gekozen locatie voor de launch was het spelcafé The Game Syndicate te Rotterdam. De afgelopen twee weken kon er kans gemaakt worden op exclusieve toegang tot dit event via de XIII prijsvraag. Bij intrede wachtte ons een nog halfvol spelcafé waar al enige genodigden zich uitleefden op de speelbare XIII PS2 en Xbox versies. Ubisoft vertegenwoordigers waren in ruime getale aanwezig voor vragen betreffende het spel. Onder het genot van een drankje was het wachten op de aanvang van de avond, welke even later vooraf werd gegaan door de opening van het buffet. Na aankomst van de overige crewleden stak de PR vertegenwoordiger van Ubisoft zijn verhaal af. Naast het schema voor de avond werd het verhaal van de game nog eens uit de doeken gedaan. Zoals in eerdere previews verteld, word je als hoofdpersoon in XIII in strandhuis wakker met enkel een sleutel bij je, een tatoeage die 'XIII' leest op je sleutelbeen en een hele horde huurmoordenaars achter je aan. Meer info over de storyline vind je in de Gamer.nl preview van XIII.

Na een trailer die een tipje van de sluier oplichtte, kwam de helaas enigszins onverstaanbare Franse Ubisoft coder Fabrice Machecler aan het woord. Ondanks een microfoon die het in volume liet afweten, wist hij de aanwezigen door verschillende locaties van het spel te leiden; hierbij ingaand op de eigenschappen van de voor de game aangepaste Unreal engine. De presentatie was tevens de inleiding tot hetgeen waar een gamer natuurlijk voor komt; de multiplayer mode kon getest worden op de beschikbaar gestelde PC's. Voldoende oefening met de multiplayer demo wierp zijn vruchten af; de crew liet zich gelden. Na een uurtje spelen was het tijd voor het XIII multiplayer toernooi. Ondergetekende stond aardig zijn mannetje doch bleek na een half uur op de verkeerde server ingelogd te zijn; hier had iets meer duidelijkheid op zijn plaats geweest. Sjoerd hield de eer van Gamer.nl hoog en behaalde uiteindelijk een 4e plek. Een XIII album viel hem ten deel.

Ondertussen probeerde één van de Ubisoft voorlichters mij te overtuigen dat de game een succes zal worden. Mede door het goede verhaal en door juist tegen de hedendaagse shooters met flitsende graphics in te gaan verwacht men een goede ontvangst door de gaming community. Hoewel originaliteit bij uitgebrachte spellen niet altijd tot goede verkoopresultaten leidt (zoals bijvoorbeeld bij het vorig jaar door Atari opgekochte Shiny Entertainment bleek), werd verteld dat Ubisoft tracht dit te doorbreken. Indien XIII het beoogde resultaat bereikt zal een mogelijke 'XIV' dan ook in het verschiet liggen. Hier is ook zeker nog ruimte voor, aangezien met voor XIII alleen de eerste vijf stripboeken uit de reeks als basis heeft genomen, iets dat fans van de XIII stripboeken mogelijk zal verrassen.

Ubisoft mikt met XIII niet op de hardcore realisme fanaat en verwacht ook niet dat cel-shaded shooters een erg prominente plek zullen aannemen binnen het genre. Aangezien XIII echter de eerste, innovatieve cel-shaded game in het genre zal zijn verwacht men toch goede verkoopcijfers. Hoewel cel-shaded games bij sommigen misschien op het eerste gezicht merkwaardig zijn en misschien ietwat onwennig zullen spelen is eerder al bewezen met games als bijvoorbeeld Jet Set Radio Future dat cel-shaded graphics zeker geen belemmering vormen voor de gameplay. Om het multiplayer gedeelte van de game ook succesvol te maken zal Ubisoft een editor meeleveren, die de deur openzet voor nieuwe maps & mods. Daarnaast zal men de community ondersteunen door het uitbrengen van mappacks en indien nodig patches.

Op de launchparty was tevens een tekenaar aanwezig; mensen konden zich bij hem laten vereeuwigen in een karikatuur. Met de echte Vance of Van Hamme van doen te hebben bleek echter valse hoop; de aanwezige tekenaar had het spel niet eens gespeeld! Eventuele vragen over de overgang van strip naar spel kwamen dan ook te vervallen. Zijn creaties waren er echter niet minder om.

Al met al was de XIII launchparty een interessante gelegenheid om de game te testen en wees deze uit dat XIII zeker het potentieel heeft om een hit te worden. Men is er namelijk in geslaagd om de game er uit te laten zien als een interactief stripboek, en ook de gameplay is prima in orde. Het blijft echter even afwachten of de cel-shaded graphics aanslaan of dat de verkoopcijfers van XIII, net als een aantal andere originele games de afgelopen jaren, juist tegenvallen.

Met dank aan de aanwezigen van Justplay voor de foto's.