Praten tegen je tv

Het moge duidelijk zijn: de nieuwe Kinect heeft een stuk meer vaardigheden dan zijn oudere broer. Dat mag ook wel, want de gadget wordt standaard bij elke Xbox One geleverd. Dat betekent dus dat elke klant er mee te maken krijgt. Het is de bedoeling van Microsoft dat de Kinect 2.0 een integraal onderdeel wordt van je entertainment-ervaring. Niet voor niets was het tot voor kort nog verplicht om de Kinect altijd aangesloten te hebben aan de console; pas na hevige kritiek van de community staat Microsoft het toe om straks het apparaatje gewoon uit te zetten.

Het bedrijf zou het echter erg jammer vinden als je de stekker uit je Kinect trekt. Zoals een paar dagen geleden te zien was in een verhelderend filmpje kan de gehele interface bestuurd worden met cameraatje. Je zegt simpelweg een paar commando's en je console flitst razendsnel naar het gewenste scherm. Of je nu wilt gamen, tv wilt kijken of muziek wilt luisteren.

Xbox One Kinect 2.0

Hé, dat gezicht ken ik!

Een andere leuke feature die werd getoond in het filmpje is de gezichtsherkenning. Zodra je op de bank ploft ziet de camera wie je bent en logt hij je in. Gaat er een vriend naast je zitten met een account op jouw console, dan wordt ook hij ingelogd, met zijn eigen kleurenschema. Scheelt weer die paar seconden tijd om apart je profiel te kiezen. Je kunt gewoon gelijk aan de slag met een co-op-game.

Ook voor fanatiek Skype-gebruikers biedt de slimme camera een hoop extra's. Überhaupt maakt de nieuwe Kinect het mogelijk om zonder al te veel moeite een Skype-verbinding te maken met je vrienden, dat gaat nu gewoon via je tv. De camera heeft echter nog meer leuke snufjes. Zo stelt hij automatisch scherp op je gezicht, waar je ook staat in de kamer. Bovendien volgt het digitale oog je als je heen en weer loopt tijdens het bellen.

Het zijn stuk voor stuk leuke toevoegingen die je complete media-ervaring met kleine stapjes uitbreiden en verbeteren. De vraag is alleen of die kleine toepassingen echt de meerwaarde van de Kinect laten zien en de hogere prijs van honderd euro verantwoorden. Je start games en andere applicaties iets sneller op, jij en je vrienden zijn sneller ingelogd en je Skype-verbinding komt sneller tot stand. Dat is prettig, maar secondewerk. En uiteindelijk koop je de Xbox One toch voor de spellen.

Nu de games nog

De echte voordelen van de Kinect 2.0 moeten zich dan ook laten zien in de games. En dat is nou net de plek waar de hardcore gamer Kinect eigenlijk niet wil gebruiken. Het is aan Microsoft om die groep te overtuigen dat het apparaat toch echt bijzonder genoeg is om in het hart te sluiten. Het bedrijf heeft al meerdere toepassingen laten zien die mogelijk interessant zijn voor games, maar die worden nog niet in veel spellen gebruikt. Het is dus vooral hopen dat die in de toekomst wel toegepast zullen worden.

Wat de nieuwe Kinect kan, klinkt in principe namelijk best interessant. De camera is precies genoeg om je gezichtsuitdrukking te lezen. Het kan door de aderen in je gezicht zelfs zien hoe snel je hart op dat moment klopt. Hoe vernieuwend zou het zijn als een game die gegevens gebruikt en zich aanpast aan jouw gemoedstoestand? Stel je een horrorgame voor die je telkens weer een schrikmoment bezorgt, net als je hartslag weer een beetje is gedaald na het vorige gevecht. Of een platformer die een grapje tussendoor gooit als het aan je gezicht ziet dat je wat gespannen kijkt. Waarom niet een game die je compleet bestuurt met je emoties: de wereld krijgt kleur als je lacht, en verbleekt als je bozer kijkt? Wie weet komt er wel een puzzelaar als Lumines of een shooter als Super Stardust waarin de achtergrondmuziek dezelfde snelheid heeft als je hartritme. De mogelijkheden van deze techniek lijken eindeloos, zonder dat je ervoor uit je stoel hoeft op te staan om met je armen te wapperen.

Voor degenen die het niet erg vinden om een beetje te bewegen tijdens het gamen zijn er ook genoeg verbeteringen doorgevoerd. Een van de indrukwekkendste toevoegingen is dat de camera je spierkracht kan aflezen. Als je bijvoorbeeld je gewicht met je ene of je andere been opvangt, ziet de Kinect dat dat been op dat moment meer spierkracht gebruikt. Ook hier zijn er interessante toepassingen te bedenken. Een vechtgame, of een honkbalspel, dat precies kan registreren hoe hard je slaat. Of denk aan een golfgame die aan je lichaam kan zien of je in de juiste houding staat en je tips kan geven over je spel. Om nog maar te zwijgen aan de vele gezondheidstoepassingen, zoals yoga of tai-chi, waarin de camera nu eindelijk nauwkeurig kan zien of je de opdrachten wel goed uitvoert.

Het is duidelijk dat de meerwaarde van de Kinect 2.0 voorlopig vooral in ons hoofd zit. De kleine toepassingen en de stembesturing die nu door Microsoft worden getoond zijn alleraardigst, maar geen functies om die honderd euro meerprijs te verantwoorden. Het bedrijf is er wel in geslaagd om te laten zien hoe geavanceerd de nieuwe camera wel niet is. Helaas laat de toepassing van al die nieuwe technologie voorlopig nog op zich wachten.