Er kwamen tijdens de onthulling van de Xbox One op 21 mei heel wat termen voorbij waar wij ons geen raad mee wisten. Leuk, tijdens het kijken van American Football kun je tegelijkertijd je Fantasy Football League bijwerken. Huh, wat? Typisch een aankondiging die in Amerika de gamers op de banken krijgt, maar in de rest van de wereld aan dovemansoren is gericht. Soms leek het tijdens de presentatie wel alsof de andere continenten helemaal niet bestonden. Microsoft probeert in eerste instantie vooral indruk te maken op die miljoenen gamers die elk jaar alleen Madden en Call of Duty spelen, die gamers aan wie ze hun grote voorsprong in Amerika te danken hebben.

Het roer gaat om

Met de originele Xbox moest Microsoft het nog flink afleggen tegen de Playstation 2. Het Amerikaanse bedrijf was een nieuwkomer op de markt en moest haar plekje nog maar zien te veroveren. Microsoft investeerde flink veel geld in de console, onder andere door hem met verlies te verkopen, en wist er uiteindelijk bijna 16 miljoen te verschepen in Amerika. Best aardig, maar de Playstation 2 bleef daar met 53,5 miljoen ruim boven.

Binnen één generatie is dat beeld echter totaal omgekeerd. Microsoft mag wereldwijd gezien momenteel minder verkopen dan Sony, in Amerika is het heer en meester. De Xbox 360 ging in de Verenigde Staten in totaal maar liefst 44,7 miljoen keer over de toonbank, heel wat meer dan directe concurrent Playstation 3 met 27,3 miljoen en zelfs bijna even veel als de Wii. De Xbox 360 ging dan ook met een ongelooflijke prestatie aan de haal: 32 maanden op rij had Microsoft de meest verkochte console van het land in handen. Dat is bijna 3 jaar achter elkaar, waaronder 3 keer de uiterst belangrijke feestdagen.

Hoe lukte het Microsoft om het tij te keren? De Xbox 360 nam een vroege voorsprong door een stuk eerder en een stuk goedkoper te lanceren dan de concurrent. Het heeft lang geduurd voordat de Playstation 3 over die klap heen is gekomen - de woorden “599 US dollars” klinken nog steeds in de herinneringen van veel gamers. Verder kent Microsoft haar eigen markt het best en weet het precies waar en wanneer het moet adverteren. De gemiddelde Amerikaan wordt werkelijk doodgegooid met reclames tijdens populaire sportwedstrijden, in afleveringen van tv-series en zelfs in films. Wat dacht je van de hoofdrol voor de Kinect in Paranormal Activity 4? Daarbij weet het vaak precies waar het op moet focussen om de doelgroep te bereiken: sportgames en shooters. Tot slot, het is een beetje flauw maar toch waar: veel Amerikanen zijn erg vaderlandslievend ingesteld en kopen liever een product uit hun eigen land dan uit Japan.

Xbox One

GTA V maakt het verschil

Pas onlangs lukte het Sony om die machtige console van de troon te stoten, met een beetje hulp van Grand Theft Auto V. Door een zeer succesvolle bundel met de gigantisch populaire game van Rockstar deed de Playstation 3 in september zeer goede zaken en wist het de Xbox 360 te verslaan. Een indrukwekkende reeks kwam daarmee tot een einde.

Voor Microsoft kon dat bijna niet op een slechter moment gebeuren. Veel gamers proberen op dit moment te beslissen bij welke console hun voorkeur ligt voor de volgende generatie. Microsoft heeft twee soorten klanten tevreden te stellen: de hardcore gamer en de eerder genoemde 'typische' Amerikaan die een sportgame en een shooter kopen en verder niets. Bij beide groepen komen ze in de problemen.

De Xbox One heeft ook in Amerika bij de hardcore gamer veel punten verspeeld. Volgens Amerikaanse analisten zijn klanten een beetje in de war over het beleid dat Microsoft voert. Eerst zetten ze vol in op een puur digitale distributievorm met bijbehorende regels, maar die verdween plotseling. Beursanalist Seeking Alpha denkt dat die ommekeer Microsoft meer kwaad dan goed heeft gedaan. Het beleid wordt gezien als wankel en zou de kansen op succes in de ogen van de hardcore gamer hebben beschadigd. Het zal daarom interessant zijn om te zien of Sony de koppositie weer terug weet te winnen in het land van de ‘stars and stripes’. Ze lijken in ieder geval geleerd te hebben van de vorige launch, met een console die een week eerder uitkomt en 100 dollar goedkoper is dan de Xbox One.

Microsoft zet verder alles op alles om de echte Amerikaan vast te houden. Die Amerikaan die alleen maar sportgames en shooters speelt en elk weekend football kijkt. Deze groep gamers ziet op dit moment echter geen reden om een next-gen machine te halen. Volgens analist David Watkins van Strategy Analytics zijn de casual gamers tevreden met goedkopere opties, zoals hun oude console, een telefoon of een Smart TV. Toch doet Microsoft zijn best. De eerste reclame voor de One op de Amerikaanse tv bevatte wonderlijk genoeg geen enkele game. De nadruk werd vooral gelegd op extra statistieken die je aan de rand van je scherm kunt krijgen tijdens een wedstrijd en de mogelijkheid om te Skypen met je vrienden. Verder wil Microsoft de adrenaline-lievende Amerikaan overhalen met een shooter als TitanFall en exclusieve content voor Call of Duty: Ghosts, een van de belangrijkste games voor deze groep Xbox-gamers.

Titanfall

Oud is goud

Het wordt natuurlijk spannend om te zien hoe de beide next-gen consoles uit de startblokken komen. De vraag wie dat het beste doet, zou echter nog wel eens irrelevant kunnen zijn. Als we kijken naar wie de komende kerstperiode gaat winnen, zal de eer waarschijnlijk gewoon weer naar die oude Xbox 360 gaan. Volgens analist Newzoo positioneert Microsoft hun oude console zo, dat die nog jaren zal blijven verkopen. De prijs gaat waarschijnlijk omlaag en er komen zelfs nog exclusieve titels uit, zoals World of Tanks en Warface. Een heel ander beeld dan bij de originele Xbox, toen Microsoft er zonder pardon de stekker uittrok en vervolgens jaloers moest toekijken hoe Sony nog miljoenen Playstation 2's verkocht.

Hoe dan ook, Microsoft lijkt de Amerikaanse markt voorlopig dus nog in de zak te hebben. De voorsprong is op dit moment groot en door op de specifieke wensen van het Amerikaanse publiek in te spelen hoopt het bedrijf weer goede zaken te doen. Wel loopt het enig gevaar doordat het de hardcore klanten heeft verward met de beleidswijzigingen omtrent de Xbox One. Ook moet de casual gamer overtuigd worden dat een upgade naar next-gen de moeite waard is. Bovendien lanceert de concurrent dit keer eerder en goedkoper. Maar zelfs al mocht de One iets langzamer van start gaan dan de Playstation 4, dan heeft Microsoft altijd nog de oude Xbox 360 achter de hand.