Als journalist krijg je nog voor de lancering van een game of console al meerdere malen de gelegenheid om de game of console in werking te zien en er mee te spelen. Dat dit soort speelsessies een vertekend beeld geven, moge duidelijk zijn. Al spelende op de allergrootste en allernieuwste HD tv met het allerbeste geluidssysteem, lijken games inderdaad veel mooier. Gelukkig arriveerde niet lang geleden een Xbox 360 op de redactie en konden we er in een doodnormale setting, gewone tv met redelijk geluidsysteem, er eens goed voor gaan zitten.
De Xbox 360 is net als de Xbox een redelijk fors ding. Hoewel het hoekige design van de console veranderd is naar een ronde, stijlvolle vormgeving, blijft de console in grootte aan de rechter kant van de streep. Gelukkig kun je de Xbox 360 zowel horizontaal als verticaal positioneren. Hierdoor kun je altijd wel een plekje voor je console vinden. Het aansluiten van de Xbox 360 is even simpel als voorheen. Je hebt een kabel die naar je tv gaat, een kabel die de console van stroom voorziet en de eventuele internetkabel. Microsoft heeft zich flink uitgeleefd op de stroomkabel en hier een beestachtig grote en zware transformator aangehangen. Het is duidelijk dat het bedrijf niet nogmaals al diens klanten een nieuwe stroomkabel op wil sturen vanwege brandgevaar.
De kabels eenmaal aangesloten, waarbij we ook de optische kabel van ons geluidsysteem nog in de videokabel staken, is het tijd de console voor het eerst op te starten. De controller waarmee je de Xbox 360 bedient is een veredelde Xbox controller, die op een aantal punten verbeterd is. Zo heeft men nu toch voor de dubbele schouderknoppen gekozen en de onlogisch geplaatste witte en zwarte knop verbannen. Dat men hierdoor de Dual Shock controller nog meer na-aapt maakt naar onze mening niet veel uit. Het is op dit moment eenmaal de meest logische en fijne manier om een controller in te delen. De schouderknoppen worden nog net niet L1, L2, R1 en R2 genoemd. De achterste, grote schouderknop wordt aangeduid met RB (Right Back) en de 'R1 van de Xbox 360' heet de RT (Right Trigger).
De mobiele mens van tegenwoordig is helemaal in z'n nopjes met de draadloze functionaliteit van de controllers. Hoewel het aan de besturing an sich niets verandert, is het best makkelijk dat je vanaf de verre bank niet meer een snoer over de bijzettafel hoeft te werpen, met alle schadegevoelige gevolgen van dien. Wel ondervonden we wat problemen bij het aansluiten van de draadloze controller. De Xbox 360 wist het apparaatje een aantal keer niet te vinden, waardoor je alsnog genoodzaakt was de USB controllerkabel aan te sluiten en je draadloze controller te immobiliseren. Het rare is dat wanneer je vervolgens de controller weer draadloos maakt, hij wel contact vindt met de console. Een klein euveltje, dat een keer of twee voorgekomen is.
De kern van de Xbox 360 is het dashboard. Je kunt de Xbox 360 in dit opzicht vergelijken met een normale pc, waarbij je ook een besturingssysteem tot je beschikking hebt en hier vandaan al je zaken regelt. Het dashboard is één van de sterke punten van de Xbox 360. In een zeer strak vormgegeven menu vind je verschillende tabbladen. De bladen bestaan uit de termen Xbox Live, Games, Media en System. Onder deze kopjes vind je een schat aan informatie en mogelijkheden.
In het Games scherm, vind je alle informatie over je prestaties in games tot nu toe. Hoe ver ben je gekomen in bepaalde games, welke games heb je in je bezit en wat heb je tot nu toe bereikt in elke game. Wat je al bereikt hebt valt onder de noemer 'Achievements'. Ontwikkelaars verdelen de games voor de Xbox 360 in een aantal segmenten, waarbij je steeds mijlpalen hebt. Bereik je een mijlpaal, zoals het uitspelen van het spel of 100 frags in de online modus halen, dan krijg je een x-aantal punten toebedeeld. Deze punten bepalen je Gamerscore.
Je Gamerscore is van toepassing op een aantal zaken. Allereerst geeft het op Xbox Live gebruiksgemak doordat je direct kunt zien met wat voor spelers je te maken hebt. Daarnaast geeft het Microsoft de gelegenheid Xbox Live te perfectioneren. Wanneer je op zoek bent naar een potje online gamen, word je gematched op basis van je prestaties in de game. Dit bevordert de gelijkheid tussen de spelers en voorkomt dat je iedere twee seconden het loodje legt. Zo kwamen we in Perfect Dark: Zero in een game terecht waarbij we als beginneling nog best een aardig schotje mee konden vuren. Dit verhoogde speelvreugde enorm.
Reacties op: Xbox 360 speeltest: de console
Ganjaman71
ik wil verder lezen!!
Btw ken je in die usb ingang ook een keyb en mouse doen?? , wrom hoor ik daar nooit wat over??? , wie wil dat nou niet als pc gamer!
mikando
Ik wacht nog wel even met de aanschaf denk ik, op dit moment zijn er nog geen échte musthave titels voor mij.
Legendary
Messatsu
je moet het maar weten namelijk…
Legendary
Ronn
Ronn
Legendary
Crazyforyou
Check ff:
Http://live.xbox.com/member/Crazyforyou
Crazyforyou
Ganjaman71
http://www.gamespot.com/features/6140621/index.html
Dit doet me ook aan het denken zetten
Legendary
MrWoef
Of zie jij je al Prince of Percia, Kameo, Ico, Zelda met een muis en toetsenbord spelen
Ohmega
Trouwens MrWoef, heb je ook bezwaar op een stuurwiel voor de console om die racespelletjes te doen? 'Tuurlijk spelen de meeste consolers ook racing games met de pad maar zeg nou zelf, een stuur is daarvoor toch veel fijner? En zo zie ik de M/T combo ook, gewoon fijner voor het FPS genre.
GoofyZ3
ff ontopic weer:
Je kan dus met 1 druk op de knop switchen naar een soort menu (windows) dus dat menu draait altijd door….. gaat dat niet tenkoste van het geheugen van dat ding of wat dan ook. Want dat moet toch blijven draaien op de achtergrond lijkt mij……..???
GoofyZ3
Maar dat ligt aan het spel of die dat ondersteunen (GVD KLOTE EA ondersteunt dat nooit en daarom staat EA ook vaak onderaan het lijstje met online gebeuren).
Maar echt spelen met het toetsenbord ondersteunen maar een paar spellen, en die kan je volgens mij op je hand tellen. Maar type online met toetsenbord is echt wel handig.
GoofyZ3
(ik heb btw 3 usb toetsenborden dus toetsenborden zat )
jantjegoestobollywood
jantjegoestobollywood
1080p is een maximum resolutie van Sony die de 360 ook wel aankan. Of het in games gebruikt gaat worden is ten zeerste te betwijfellen. Helemaal met FSAA. het kan wel 1080p Maar dan zonder FSAA omdat anders de bandbreedte van de PS3 het simpelweg niet trekt. En zonder FSAA of MSAA ziet 720p met FSAA of MSAA er toch een stuk beter uit.
Dat de draadloos controllers Blue tooth gebruiken betekent neit dat je Blue Tooth dingen aan kan sluiten. De draadloze controllers van de 360 gebruiken gewoon een vorm van wifi die MS zo aangepast heeft dat alleen de controllers werken. Je kan het niet gebruiken om draadloos internet aan te sluiten, daarheb je weer een apparte adapter voor nodig. Dus dat kan Sony ook wel doen met Bluetooth, dat weet je dus niet. En dat je er alles in kan pluggen JA HALLO TIS EEN CONSOLE!. wat moet je met 6 usb poorten, echt zo'n Sony uitvinding om de concurentie de loef af te steken.
Tis niks meer dan een ingebouwde USB hub hoor de USB bus zit er maar 1 keertje in net als bij de 360, dus als je daar een hubje opzet heb je ook gewoon poortjes extra die allemaal diezelfde bus delen. Wilje je memmory kaarten afspelen sluit je gewoon een cardreadertje aan. EN JA dat werkt, zelfs behuizingen van harddisks werken gewoon zolang het maar FAT is.
jantjegoestobollywood