de CONSOLE Hij is gearriveerd. Een kleine vier jaar na de introductie van de Xbox komt Microsoft met een console die sneller, hipper en gebruiksvriendelijker is dan het vorige zwarte bakbeest. Vanaf vandaag ligt de console in de winkel, al is het nog maar de vraag of je door de kleine oplage aan een exemplaar kunt komen. Iedereen die liever eerst de kat uit de boom kijkt, dient er goed aan ons verslag van de allereerste thuiservaring met de Xbox 360 te lezen. Want dat het een gave gadget is staat vast, maar werkt het ook allemaal écht zo lekker?

Als journalist krijg je nog voor de lancering van een game of console al meerdere malen de gelegenheid om de game of console in werking te zien en er mee te spelen. Dat dit soort speelsessies een vertekend beeld geven, moge duidelijk zijn. Al spelende op de allergrootste en allernieuwste HD tv met het allerbeste geluidssysteem, lijken games inderdaad veel mooier. Gelukkig arriveerde niet lang geleden een Xbox 360 op de redactie en konden we er in een doodnormale setting, gewone tv met redelijk geluidsysteem, er eens goed voor gaan zitten.

De Xbox 360 is net als de Xbox een redelijk fors ding. Hoewel het hoekige design van de console veranderd is naar een ronde, stijlvolle vormgeving, blijft de console in grootte aan de rechter kant van de streep. Gelukkig kun je de Xbox 360 zowel horizontaal als verticaal positioneren. Hierdoor kun je altijd wel een plekje voor je console vinden. Het aansluiten van de Xbox 360 is even simpel als voorheen. Je hebt een kabel die naar je tv gaat, een kabel die de console van stroom voorziet en de eventuele internetkabel. Microsoft heeft zich flink uitgeleefd op de stroomkabel en hier een beestachtig grote en zware transformator aangehangen. Het is duidelijk dat het bedrijf niet nogmaals al diens klanten een nieuwe stroomkabel op wil sturen vanwege brandgevaar.

De kabels eenmaal aangesloten, waarbij we ook de optische kabel van ons geluidsysteem nog in de videokabel staken, is het tijd de console voor het eerst op te starten. De controller waarmee je de Xbox 360 bedient is een veredelde Xbox controller, die op een aantal punten verbeterd is. Zo heeft men nu toch voor de dubbele schouderknoppen gekozen en de onlogisch geplaatste witte en zwarte knop verbannen. Dat men hierdoor de Dual Shock controller nog meer na-aapt maakt naar onze mening niet veel uit. Het is op dit moment eenmaal de meest logische en fijne manier om een controller in te delen. De schouderknoppen worden nog net niet L1, L2, R1 en R2 genoemd. De achterste, grote schouderknop wordt aangeduid met RB (Right Back) en de 'R1 van de Xbox 360' heet de RT (Right Trigger).

De mobiele mens van tegenwoordig is helemaal in z'n nopjes met de draadloze functionaliteit van de controllers. Hoewel het aan de besturing an sich niets verandert, is het best makkelijk dat je vanaf de verre bank niet meer een snoer over de bijzettafel hoeft te werpen, met alle schadegevoelige gevolgen van dien. Wel ondervonden we wat problemen bij het aansluiten van de draadloze controller. De Xbox 360 wist het apparaatje een aantal keer niet te vinden, waardoor je alsnog genoodzaakt was de USB controllerkabel aan te sluiten en je draadloze controller te immobiliseren. Het rare is dat wanneer je vervolgens de controller weer draadloos maakt, hij wel contact vindt met de console. Een klein euveltje, dat een keer of twee voorgekomen is.

De kern van de Xbox 360 is het dashboard. Je kunt de Xbox 360 in dit opzicht vergelijken met een normale pc, waarbij je ook een besturingssysteem tot je beschikking hebt en hier vandaan al je zaken regelt. Het dashboard is één van de sterke punten van de Xbox 360. In een zeer strak vormgegeven menu vind je verschillende tabbladen. De bladen bestaan uit de termen Xbox Live, Games, Media en System. Onder deze kopjes vind je een schat aan informatie en mogelijkheden.

In het Games scherm, vind je alle informatie over je prestaties in games tot nu toe. Hoe ver ben je gekomen in bepaalde games, welke games heb je in je bezit en wat heb je tot nu toe bereikt in elke game. Wat je al bereikt hebt valt onder de noemer 'Achievements'. Ontwikkelaars verdelen de games voor de Xbox 360 in een aantal segmenten, waarbij je steeds mijlpalen hebt. Bereik je een mijlpaal, zoals het uitspelen van het spel of 100 frags in de online modus halen, dan krijg je een x-aantal punten toebedeeld. Deze punten bepalen je Gamerscore.

Je Gamerscore is van toepassing op een aantal zaken. Allereerst geeft het op Xbox Live gebruiksgemak doordat je direct kunt zien met wat voor spelers je te maken hebt. Daarnaast geeft het Microsoft de gelegenheid Xbox Live te perfectioneren. Wanneer je op zoek bent naar een potje online gamen, word je gematched op basis van je prestaties in de game. Dit bevordert de gelijkheid tussen de spelers en voorkomt dat je iedere twee seconden het loodje legt. Zo kwamen we in Perfect Dark: Zero in een game terecht waarbij we als beginneling nog best een aardig schotje mee konden vuren. Dit verhoogde speelvreugde enorm.