Het door Blizzard gekozen woord dat synoniem is gaan staan voor kerker heeft menig mens op deze aardkloot inmiddels in zijn of haar hart gesloten. Het woord kerker of dungeon bestaat haast niet meer, neen het is nu eenmaal een instance!

Lang genoeg hebben we het moeten doen met Molten Core, Blackwing Lair en iets recentelijker Ahn'Qiraj en Naxxramas.

The Burning Crusade gaat veel, zeer veel, nieuwe en vooral ook uitgebreidere instances brengen. Helaas beschikken ook wij over een beperkte schat aan info, maar de info die wij hebben delen wij graag met jullie. Bereid jullie dus maar goed voor, voor een grote stap in de wereld die men World of Warcraft noemt!

Caverns of Time

De Caverns of Time liggen in het oosten van Tanaris, een gebied dat onder bestuur heeft gestaan van Nozdormu. Nozdormu, Aspect (leider) van de Bronze Dragonflight heeft deze grotten altijd bewaakt, echter met de komst van de Infinite Dragonflight is er veel mis gegaan en is de Bronze Dragonflight op zoek naar moedige avonturiers om de kwade invloeden op de tijdslijn tegen te houden.

De Caverns of Time zullen bestaan uit verscheidene instances, die ons mee zullen nemen naar gebeurtenissen die plaats hebben gevonden in het verre Warcraft verleden. We spreken hiervan:

-    The escape from Durnholde Keep

Thrall die de Durnholde Keep probeer te ontvluchten. Speelt zich af tussen Warcraft 2 en Warcraft 3 en is een 5-man instance van Level 66-68.

Eindbazen: Lieutanent Drake, Captain Skarloc, The Epoch Hunter -    Opening the Dark Portal

Hierin zal Medivh verdedigd moeten worden terwijl hij de Dark Portal probeert te openen (Warcraft 1) 5-man instance van level 70.

Eindbazen: Chrono Lord Deja, Temporus, Aeonus -    The battle for Mount Hyjal

Dit betreft de slag om Mount Hyjal, waar de geallieerde rassen van Azeroth vechten tegen de komst van de Burning Legion. (Warcraft 3)

Dit is een 25-man raid instance, geschikt voor alleen de sterksten van de sterksten en daardoor dus een level 70 prijskaartje draagt.

Eindbazen: Wat hier te verwachten valt is tot op heden nog onbekend, echter ons vermoeden bestaat uit het tegenkomen en verslaan van op z'n minst Archimonde, de rechterhand van Sargeras; heerser van de Burning Legion.

Je zult 'Escape from Durnholde Keep' eerst moeten voltooien, voordat je aan het openen van de Dark Portal mag beginnen! Ondanks dat de Caverns of Time wel al te bezichtigen zijn sinds patch 2.0.1 zijn de instances zelf nog niet te betreden, dit zal pas komen als de Burning Crusade uitkomt.

Karazhan

Karazhan is een verlaten toren ergens in Deadwind Pass. In Karazhan leefde vroeger de laatste verdediger van Tirisfal: de krachtige tovenaar Medivh. Medivh was echter bezeten van de donkere geest van Sargeras, waardoor hij langzaam maar zeker krankzinnig werd in zijn poging deze te verdrijven. Zijn kameraad Anduin Lothar kreeg lucht van zijn “verraad” en nam de leerling van Medivh, Khadgar, in touw om de toren te bestormen en de magiër te verslaan.

Karazhan is een 10-man instance van een aanzienlijke grootte geschikt voor iedereen van level 70. Met een legio van eindbazen en tussenbazen zul je hier dan ook wel eventjes mee zoet zijn. De spullen die van de eindbazen vallen maken deel uit van nieuwe setjes bepantsering en wapens, dus absoluut de moeite waar om de instance eens volledig uit te wonen, in de woorden van Tigole (Jeffrey Kaplan, lead designer bij Blizzard) “You could fit 20 Shadowfang Keeps inside of Karazhan =P”.

De bazen:

Attumen the Huntsman en Midnight, Moroes, Maiden of Virtue, The Curator, Terestian Illhoof, Shade of Aran, Netherspite, Nightbane en Prince Malchezaar. Een noot hierbij zal zijn dat het nog niet bekend is of Malchezaar of Nightbane de laatste baas is. Het gerucht gaat dat Nightbane pas tevoorschijn komt als Malchezaar verslagen wordt. Dit zijn dus de eindbazen die je tegenkomt als je niet van het geplande pad afwijkt, echter er zijn nog vele zijruimtes, en dus ook ‘zij’bazen te bevechten:

In de Servant Quarters:

Hyakiss the Lurker, Rokad the Ravager en Shadakith the Glider

In het Opera House:

Dorothee, Tito, Roar, Strawman, Tinhead, The Crone (grappig voor iedereen die de Wizard of Oz kent), The Big Bad Wolf (een geintje richting Roodkapje), Romulu en Julianne (een grap naar Romeo en Julia natuurlijk, dit alles getuige van de humor die Blizzard ook nog bezit in het maken van hun spellen).

De Toren zal bestaan uit, zoals je al deels had kunnen lezen, een opera huis. Daarnaast bezit de toren ook een bibliotheek die het niet zo nauw neemt met de natuurwetten. Bovendien staat op de toren een flightmaster, zo dat spelers niet elke keer opnieuw de zware klim zullen moeten ondernemen.

Hellfire Citadel

Hellfire Citadel, te vinden op het Hellfire Peninsula, is een haast onneembaar fort. Het fort, dat in de Eerste en Tweede oorlog in handen was van de Orcs die Azeroth binnenvielen, is nu overgenomen door een vuile lading Felorcs. Veel van Dreanor was door de kwaadaardige Ner’Zhul vernietigd, maar Hellfire Citadel heeft al het kwaad overleefd en staat nog altijd stevig in de grond gevestigd. Hoe de Felorcs er zijn gekomen is nog een raadsel, maar dat het een onheilspellende en bovenal levensgevaarlijke plek is staat zonder meer vast.

De instance zelf

Hellfire Citadel zal bestaan uit vier vleugels. Opgaand in level, zal dat de instance geschikt maken voor de spelers van level 60-70. Het aantal spelers verschilt, de kleinste een 5-man instance de grootste een 25-man raid.

De wings zijn:

Hellfire Ramparts (Level 60-62 vijanden, 5-man groep)

-    Bazen:
Watchkeeper Gargolmar, Vazruden en Nazan, Omor the Unscarred Blood Furnace (Level 61-63 vijanden, 5-man groep) -    Bazen: The Maker, Broggok, Keli’dan the Breaker The Shattered Halls (level 70-72 vijanden, 5-man groep) -    Bazen: Grand Warlock Nethekurse, Warbringer O’mrogg, Kargath Bladefist Magtheridon’s Lair (Level 70, 25-man raid) -    Baas: Maghteridon Het is mogelijk voor spelers om de moeilijkheidsgraad en de items die te vinden zijn aan te passen zodat spelers die al level 70 bereikt hebben in de lagere gedeelten alsnog een uitdaging zullen vinden. Vooralsnog is dit alleen mogelijk in de lagere gedeelten van de instance. Hier is een filmpje te vinden van enkele eindbaas gevechten in Hellfire Citadel. Blizzard over Hellfire Citadel:

Wederom in de woorden van Tigole: “This is the first dungeon players will encounter in the expansion. It lies in Hellfire Peninsula, the zone just beyond the Dark Portal. We're planning on making this a winged dungeon. Right now, two of the wings are scheduled to be lower level level up wings (for players leveling to 70). One of the wings is slated to be a maximum level 5-person dungeon. And lastly, there's Magtheridon's Lair, a raid wing similar to Onyxias Lair in size and scope what I like to call a quick raid. Of course, during the development cycle this could all change. Same goes for the Beta. But thats how we're approaching this dungeon currently. Very similar to Onyxia's lair. A handful of trash and then a big raid boss. Level requirement will be 70.”

Auchindoun

Auchindoun was een heilige plek voor de Draenei, tegenwoordig staat hier een Horde vesting in het midden van de Bone Wastes in Outland’s Terokkar Forest.

De heilige plek ging ten onder toen enkele Orcs probeerden in het midden van de muren van het toenmalige Draenei fort een demon op te roepen. Met catastrophische gevolgen vernietigde dit het hele gebied. Tegenwoordig wordt het crypt-achtige gebied overheerst door een wezen met de naam Murmur, met krachten die gelijk staan aan Ragnaros of  Thunderaan. Op weg naar binnen zul je gevallen Draenei, Demonen, orcs, schaduws, schimmen en nog meer van dat soort tegen het lijf lopen.

De inhoud

Ook Auchindoun zal uit een aantal vleugels bestaan, deze zijn echter allemaal 5-man instances. Voornaamste doel van de kerkers is het vergemakkelijken van het levellen.

De vleugels zijn: Mana Tombs (Level 64-66 vijanden) -    Bazen: Pandemonius, Tavarok, Nexus-Prince Shaffar Auchenai Crypts (Level 65-67 vijanden) -    Bazen: Shirrak the Dead Watcher, Exarch Maladaar Sethekk Halls (Level 67-69 vijanden) -    Bazen: Darkweaver Syth, Talon King Ikiss Shadow Labyrinth (Level 70-72 vijanden) -    Bazen: Ambassador Hellmaw, Blackheart the Inciter, Grandmaster Vorpil, Murmur

Auchindoun is deels een stad en deels een kerker. Veel van deze gebieden worden pas toegankelijk als je de reputatie met de facties in de buurt weet op te krikken.

Coilfang Reservoir

Coilfang Reservoir is een instance gelegen in het Zangarmarsh. De naga-populatie is hiervoor kenmerkend, wat echter niet wil zeggen dat de instance volledig onderwater ligt. Het heeft veel weg van de Sunken Temple in dat opzicht. Verdere overeenkomsten komen vooral te liggen met Hellfire Citadel, aangezien ook deze instance uit drie 5-man vleugels bestaan en een grote 25-man raid vleugel.

Het hoofdthema is echter wel water, en de instance ligt ondergrond. Het lijkt op een enorm ondergronds pompstation dat door de sinistere Naga wordt onderhouden. Elke vleugel zou binnen enkele uurtjes te voltooien moeten zijn, wat het an sich goed geschikt maakt voor het snel verzamelen van ervaringspunten en leuke items.

Vleugel voor Vleugel

Ook hier weer een lijstje van de vleugels inclusief de (eind)bazen:

The Slave Pens (Level 62-64 vijanden 5-man groep): -    Bazen: Mennu the Betrayer, Rokmar the Crackler, Quagmirran (niet verwarren met Quagmire van Family Guy)

The Underbog (Level 63-65 vijanden, 5-man groep):

-    Bazen:
Hungarfen, Overseer Tidewrath (optioneel), Ghaz’an, Swamplord Musel’ek, The Black Stalker

The Steamvault (Level 70-72 vijanden, 5-man groep):

-    Bazen:
Hydromancer Thespia, Mekgineer Steamrigger, Warlord Kalitresh Serpentshrine Cavern (25-man raid, level 70+ vijanden): -    Baas: Lady Vashj Tempest Keep

Tempest Keep, is een voormalig Naaru fort ligt in het Netherstorm gebied in Outland. Het kristallen kasteel is nu onder de controle van Kael’thas Sunstrider, de leider van de Blood Elves, en zijn broeders. De vesting bestaat uit vier vleugels die als agglomeraties van het kasteel zelf zijn, de vijfde vleugel, The Exodar, ligt nu in de wereld van Azeroth als de hoofdstad van de Draenei

De geschiedenis

De machtige vesting Tempest Keep was eerder in de handen van de Naaru, machtige wezens wiens gezworen vijand de Burning Legion was. Het was de spreekwoordelijke tent aan het front van waaruit de Naaru hun oorlog tegen het verschrikkelijke legioen organiseerde. Het enorme kasteel had de mogelijkheid om de Naaru naar de dimensies te teleporteren waar de Burning Legion actief was.

Tijdens een van de teleportaties greep Kael’Thas Sunstrider de kans om de vesting snel in te nemen, en de satelliet gebouwen (die voor de teleportaties naar de verschillende dimensies zorgden) in te nemen, de teleportatie voor hem zelf nemend. Hiermee houdt hij de chaotische energie in stand waaruit de Netherstorm bestaat.

Onlangs hebben de Draenei echter binnen weten te vallen in een poging Outland te ontsnappen. De vleugel, The Exodar, werd hiermee naar een andere wereld geteleporteerd en kwam terecht in Azeroth. Handig om te weten is het feit dat je de instance alleen zal kunnen bereiken op een van de nieuwe vliegende mounts.

De instance itself

The Mechanar (Level 69-72 vijanden)

-    Bazen:

o    Eerste laag:
Gatewatcher Gyro-Kill, Gatewatcher Iron-Hand, Mechano-Lord Capacitus o    Tweede laag: Nethermancer Sepethrea, Pathaleon the Calculator

The Botanica (Level 70-72 vijanden)

-    Bazen:
Commander Sarannis, High Botanist Freywinn, Thorngrin the Tender, Laj, Warp Splinter The Arcatraz (Level 70-72 vijanden) -    Bazen: Zereketh the Unbound, Wrath-Scryer Soccothrates, Dalliah the Doomsayer, Warden Mellichar (een event, dat ook nog een random boss 70+ kan oproepen), Millhouse Manastorm (een vriendschappelijk getinte gnoom), Harbinger Skyriss. The Eye (Level 70-72 mobs, 25-man raid) -    Baas: Kael’Thas Sunstrider Zul’Aman

Die-hard warcrafters horen het al aan de naam, Zul’Aman is een trollvesting gelegen in het zuidoosten van de Ghostlands. Over deze instance is op het moment nog het minste bekend, ik durf nog geeneens zeker te zeggen dat het een instance misschien wel een non-instance raid. Het verhaal achter Zul’Aman gaat dat het gebied eerder vele malen groter was. Het hele noord-oosten van Lordaeron was ingenomen door de trollen. Het huidige gebied is echter kleiner, omdat de Mensen en Hoge Elven met pijn en moeite de trollen terugdwongen. De trollen hebben de door de mensen en elven veroorzaakte genocide nooit vergeven. Nu dat de Scourge een groot deel van het land Lordaeron heeft vernietigd kruipen de trollen langzaam maar zeker weer naar voren, hun verloren landen terug innemend.

Echter niet alleen de trollen heersen het gebied van Zul’Aman nu. Een bende Hoge Elven dat op de vlucht was geslagen vanuit Qael’Thalas en de Scourge patrouilles die op de elven jagen zijn ook nog altijd actief in het gebied.

Opzet en bazen Zoals gezegd is er weinig bekend over de vorm en de uiteindelijke look van het gebied. De enige eindbaas die bekend is is Warlord Jin’Zakk, leider van de bende trollen.

Hoe het gebied er uitziet is wel enigszins bekend.

Lake Abassi In het midden van Zul’Aman is Lake Abassi te vinden, het meer wordt gebruikt door de trollen als visgrond om voor eten te zorgen, naast de vissen zijn er ook grote threshadons gespot. Maisara Hills

De Maisara Hills, in het noordoosten van Zul’Aman gelegen, worden als heilige grond beschouwd. Medicijnmannen onder de trollen bezoeken het gebied vaker om vreemde rituelen uit te voeren onder het maanlicht.

The Shrine of Ula-Tek The Shrine of Ula-Tek is een enorme Ziggurat in het midden van Zul’Aman, tevens maakt het ook de hoofdstad van het trollenrijk. Dit gegeven maakt het gebied ook erg druk, aangezien de trollen hier ook hun schatten bewaren. Weinigen die niet tot het ras van de trollen horen zullen ver genoeg door de verdedigingen komen om de schat, laat staan de stad zelf, te aanschouwen. De stad is genoemd naar een eeuwenoude Slangengodin.Gruul’s Lair

Gruul’s Lair is een 25-man raid instance, met twee grote eindbaasgevechten. Weinig is er verder over bekend. In deze instance zijn de eerste tier 4 bepantsering en wapen items te vinden.

De bazen:

-    High King Maulgar, the ogre lord met zijn raad, Kiggler the Crazed,Blindeye the Seer, Olm the Summoner en Krosh Firehand.

-    Gruul the Dragonkiller

The Black Temple

Voordat Draenor versplinterde stond de Black Temple onder de Draenei bekend als de heilige Temple of Karabor. Kort nadat de Horde werd gevormd gaf Gul’dan de opdracht de tempel te veroveren. Na de verovering gebruikte hij de tempel voor de Shadowcouncil en veranderde tevens de naam in de Black Temple. Op deze plek zou Mannoroth zijn bloed spuien waardoor Grom Hellscream en zoveel andere Orc leiders aan hem gebonden werden door de bloodvloek. Verondersteld wordt dat, nadat de Horde de Shadowcouncil naar Azeroth had verplaatst, de tempel de nieuwe zetel van Ner’Zhul werd en daarmee ook de Shadowmoon clan. Blijkbaar werd het verlaten door de orcs nadat Draenor in stukken uit elkaar viel.

Tijdens de Derde oorlog werd de tempel wederom hernoemd, dit keer stond hij bekend als The Black Citadel. Het was een angstaanjagend bouwwerk dat midden in Shadowmoon Valley in Outland stond. De enige heerser van de tempel na het uit elkaar vallen van Draenor was Magtheridon, de Pit Lord, ook wel bekend als de opvolger van Mannoroth. Magtheridon maakte gebruik van enkele Dark Portals om zijn legers op te roepen en de greep van de Burning Legion op het gebroken Draenor te versterken.

Illidan in Outland; concept Art

Illidan, Lady Vashj van de naga, Kael’Thas van de blood elves, Akama van de Draenei en hun volgelingen bestormden de zwarte vesting. Tijdens de aanval vernietigden de geallieerden alle toegangspunten naar Outland. Hierdoor hoopte Illidan veilig te zijn voor zijn donkere meester, Kil’Jaeden, wat zijn doelstellingen liet veranderen van overleven naar overheersen. Samen met Kael en zijn blood elves vocht om de controle van heel Outland met Magtheridon. Kael’Thas en zijn volgelingen, verslaafd aan magie als ze waren, volgden Illidan op zijn belofte hun een enorme bron van magie te bezorgen.

Akama en de Draenei volgenden Illidan om wraak te nemen op Magtheridon, die hun ras probeerde uit te roeien. Vashj en de naga volgden om hun eigen, onbekende redenen.

De Black Citadel was echter zwaarbewaakt. Magtheridon heerste over een enorm leger van demonen, inclusief de, door corruptie verzwolgen, Felorcs. Gezamenlijk vocht zijn leger tegen de troepen van Illidan. Illidan liet echter Vashj en d’r naga via het water aanvallen, en de Draenei troepen van en met Akama met het gebruiken van hun sluiptechnieken.

Uiteindelijk slaagde Illidan erin Magtheridon te verslaan, en noemde zichzelf en de andere daarmee de heersers van Outland. Zijn vreugde was echter van korte duur, niet lang daarna liet Kil’Jaeden even merken dat niemand aan zijn verreikende zicht kan ontsnappen. Uiteindelijk werd Illidan door Arthas verslagen, waarna hij zich terugtrok naar de tempel, waar hij vandaag de dag nog altijd zit. Onder zijn heerschappij werd het weer de Black Temple.

Wat nu?

Terwijl zijn broer Malfurion Stormrage beweerde dat Illidan gek werd en last had van waanideeën , gaat er ook het gerucht dat Illidan denkt dat hij geslaagd is in zijn missie en dus Arthas verslagen heeft en de missie van Kil’Jaeden heeft volbracht. Waarom hij dan echter in de tempel blijft zitten is dan een raadsel, en doet afbreuk aan zijn krankzinnigheid. Als hij echter werkelijk krankzinnig is, dan maakt onduidelijkheid natuurlijk alles duidelijk.

In de Black Temple neem jij het, met 24 andere avonturiers op je om alles van de Black Temple te ontdekken, om uiteindelijk de strijd aan te binden met Illidan Stormrage himself. Welke bazen daartussen liggen, zijn nog onbekend.Uldum

Uldum, gelegen in het zuiden van Tanaris, is een steenoude hal van… uh… steen. Het wordt bewoond door The Earthen, het ras waarvan wordt gedacht dat het de voorouders zijn van de dwergen. Wat er daadwerkelijk in de stenen hallen gebeurt is onbekend. Twee andere eeuwenoude stenen hallen zijn Uldaman en Ulduar. In een mogelijke vierde locatie, Maraudon, wordt gespeculeerd over Terramok, een eeuwenoude Titan kluis.

Uldum is een instance die waarschijnlijk onder de leiding staat van Earthen, Golems, Sea Giants of Titans, het is een van de Titans (De scheppers) hun onderzoekslaboratoria. Deze zijn gemaakt terwijl ze Azeroth schiepen. Om Uldum binnen te komen zul je hoogstwaarschijnlijk de ‘Platinum Discs’ quest af moeten maken. De instance is tot op heden echter niet actief, en zal dit ook nog niet meteen worden met de Burning Crusade. Veel is dus nog eindelijk, en het wordt dus een kwestie van afwachten

Grim Batol

Na het verliezen van een drie-zijdige burgeroorlog tussen de Bronzebeards en Dark Irons, nam Khardros van de Wildhammer-clan zijn volk mee naar het noorden door de poorten van Dun Algaz. Daar richten zij hun nieuwe rijk van Grim Batol op.

Jaren gingen voorbij en de bittere nasmaak van Thaurissan, leider van de Dark Iron-clan, kwam tot een hoogtepunt toen hij zijn leger verzamelde en een volle aanval, verspreid over twee kanten, tegen Ironforge en Grim Batol. Zijn vrouw Modgud, een duistere tovenares, leidde de aanval tegen Grim Batol, terwijl hij zelf op pad ging tegen Ironforge.

De Bronzebeards waren in staat om het Dark Iron leger te verslaan, waardoor het leger van Thaurissan langzaam teruggedrongen werd. De donkere krachten van Modgud riepen de schaduws van Grim Batol op om tegen de Wildhammers te vechten. Na veel moeite wisten de Wildhammers door de duistere invasie heen te breken en Modgud stierf in de bittere strijd.

Zonder hun leider trokken de Dark Irons terug naar hun basis in Redridge, waar de legers van Ironforge en die van de Wildhammers uiteindelijk de overgebleven Dark Irons wisten te verpletteren. Wanneer de Wildhammers echter teruggingen naar hun Grim Batol had het overlijden van Modgud en het gebruik van haar donkere krachten de plek onleefbaar gemaakt, met een vreemde aanwezigheid in de gehele plek voelbaar. De Wildhammers verplaatsten zich en stichtten een nieuw rijk op Aerie Peak.

Of er ooit een instance van Grim Batol gemaakt wordt is nog onzeker, dit omdat Blizzard nog geen commentaar heeft geleverd heeft op de geruchten. Grim Batol komt echter terug in de literatuur en leent zich uitstekend voor een instance. Tevens zou het kunnen dat Grim Batol terugkomt als zone, immers in het oosten van de Wetlands ligt nog een zone die niet afgemaakt is, vlak in de buurt van het duistere fort van Grim Batol. Dus wie weet…

Eye of the Storm (Battleground)

Naast de gigantische hoeveelheid aan nieuwe instances is er ook een nieuwe battleground bij gekomen. Namelijk Eye of the Storm, een gigantisch capture-the-tower spel waar maar liefst 30 spelers, 15 aan elke zijde, mee kunnen doen. De battleground is te vinden in Netherstorm, maar ook in vrijwel elke grote stad is een entree tot de battleground mogelijk. Toegestane levels zijn 61-69 en 70.

De opzet

Op de kaart zijn vier torens verspreid: Fel Reaver Ruins, Mage Tower, Draenei Ruins en Blood Elf Tower. Als de torens door een van de teams wordt veroverd zal dit team een aantal punten per seconde erbij krijgen. Dit zijn we bijvoorbeeld al gewend van Arathi Basin

Om een toren in te nemen hoef je er slechts in de buurt van te staan, en te wachten tot de toren van jou word. Des te meer mensen je bijstaan in deze taak, des te sneller de toren tot jouw team behoort, tot een maximum van vijf spelers ‘voorsprong’ op het andere team. Hoe meer torens je bezit, des te sneller je natuurlijk punten vergaart.

Het andere team kan de toren van je overnemen door te zorgen dat er niemand van het bezittende team in de toren zit, en de toren dus in feite helemaal leeg is. Daarna is het simpelweg wachten tot deze toren in de kleur van jouw team veranderd.

Vlaggetjes

In het midden van het speelveld verschijnt om de bepaalde periode een vlag. Als de vlag wordt opgepakt door een speler en deze naar een toren die onder de controle staat van zijn team brengt, vergaart de speler een extra lading punten voor zijn team.

Het eerste team dat zich tot 2000 punten weet te worstelen zal de strijd winnen, ook iets wat we al weten van Arathi Basin.

Looking for Group

Als allerlaatste te bespreken nieuwtje neem ik het nieuwe Looking-for-group systeem even. Blizzard heeft het geheel ietwat omgegooid, in plaats van simpelweg een IRC-stijl kanaal in de chat box van te maken. Het was soms onduidelijk voor sommige spelers wat je zocht in een groep, het herhaaldelijk vragen ernaar was storend voor de ontvangers evenals vermoeiend voor de verzenders en het chat kanaal werd vaak misbruikt voor spam of andere irritaties.

Als oplossing hiervoor heeft Blizzard dus een knopje bedacht dat ze op de standaard actiebalk hebben geplaatst. De knop voor het tonen van de kaart is daarmee naar de minimap verplaatst (even wennen voor de die-hard spelers) en daarvoor in de plaats dus het Looking For Group menu. Hierbij kun je instellen waar je spelers voor zoekt, in welke regio je bent, voor welke quest je hulp zoekt en naar wat voor soort mensen (lees: klasse) je op zoek bent. Voor de rest laten we de plaatjes even het woord doen, want dat zegt natuurlijk meer dan woorden.

Voor verdere informatie van alles wat de Burning Crusade en zijn instances betreft (inclusief sommige eerste inzichten in enkele rewards die van de bazen afkomstig zijn) verwijs ik jullie maar al te graag naar de Wiki pagina van de Burning Crusade.